Tijdens de informele EU-top in Cyprus is er voor het eerst gezegd dat er een voorstel moeten komen over een Europees mandaat om met Rusland te onderhandelen. Dat heeft premier Bart De Wever vrijdag na afloop van de top gezegd voor de camera’s van VRT en VTM.
www.hln.be
Mijn waardering voor De Wever zakt hiermee tot een dieptepunt. Ik vind op geen enkel moment, ongeacht van hoeveel miljard we spenderen, dat wij als Europa moeten onderhandelen voor Oekraïne.
Wij mogen hen ondersteunen in hun onderhandelingen. Maar het is Oekraïne die bepaalt het hoe en wat.
En niet :
Dat er mensen sterven is zeer spijtig. Maar het is niet aan ons om Oekraïne zaken te doen opofferen om dat te doen stoppen. Of De Wever moet daarbij zeggen en bereid zijn dat als Rusland niet stop dat wij op ons continent rusland uit Oekraïne gooien met al de troepen die wij als Europa hebben.
Maar ik denk nu echt niet dat dat is hetgeen De Wever in gedachten heeft...
Ik krijg de vibe dat het eerder draait over het feit dat er miljarden naar Oekraïne gaan dan dat het over het feit gaat dat er mensen sterven... miljarden die we zelf nodig hebben...