Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Eerst voor een appel en een ei verkocht aan OIP. Nu voor een veelvoud terug kopen om weg te geven.
En ondertussen blijven we zelf nog steeds zonder noemenswaardige versterking.
Om maar te zwijgen over het feit dat de overheid al vier (!) jaar beweert dat die Gepards niet meer bruikbaar waren. Absurd genant verhaal.

Kijk maar naar de Howitzers indertijd welke we verkocht hadden aan OIP, OekraÏne smeekte om artillerie en we vonden het te duur, dus uiteindelijk heeft de UK de Howitzers terug gekocht en gegeven aan Oekraïne. Ipv dat we dan iets anders in de plaats gaven was de reactie van onze toenmalige defensie minister "het belangrijkste is dat ze zijn gearriveerd bij OekraÏne".

Die Gepards hebben hun nut al wel bewezen voor de Oekraïners. Die hebben er al veel drones mee uit de lucht gehaald!
Akkoord, maar het punt blijft dat we beter hadden geïnvesteerd in nieuwe technologie in plaats van een louche wapenhandelaar te sponsoren.
Om maar te zwijgen over het feit dat de overheid al vier (!) jaar beweert dat die Gepards niet meer bruikbaar waren. Absurd genant verhaal.
Met niet meer bruikbaar zullen ze bedoeld hebben dat er niemand meer rondloopt in het Belgisch leger die een handleiding kan lezen.

Vooral dit vind ik problematisch, beetje zuur om te weten dat de politiek gewoon leugens verkondigt omwille van het bespelen van de publieke opinie. Als je dan nog het verhaal van Francken ernaast legt die beelden van een politiehelikopter deelde als drone moet men niet verwonderd zijn dat mensen helemaal geen vertrouwen meer hebben. Ik zou wel eens willen weten hoe men dit beslist heeft om deze gepards terug in werkende staat te brengen. Ofwel waren die helemaal niet onbruikbaar ofwel hebben ze ons weer bij ons kloten en gaan we veel te veel betalen om die terug in werkende staat te brengen want het kosten baten niet mogelijk was om deze in orde te zetten voor het belgische leger, waarom is het dan wel zo voor het Oekraiense leger.

Laatst bewerkt:
Vooral dit vind ik problematisch, beetje zuur om te weten dat de politiek gewoon leugens verkondigt omwille van het bespelen van de publieke opinie. Als je dan nog het verhaal van Francken ernaast legt die beelden van een politiehelikopter deelde als drone moet men niet verwonderd zijn dat mensen helemaal geen vertrouwen meer hebben. Ik zou wel eens willen weten hoe men dit beslist heeft om deze gepards terug in werkende staat te brengen. Ofwel waren die helemaal niet onbruikbaar ofwel hebben ze ons weer bij ons kloten en gaan we veel te veel betalen om die terug in werkende staat te brengen want het kosten baten niet mogelijk was om deze in orde te zetten voor het belgische leger, waarom is het dan wel zo voor het Oekraiense leger.
Ook in ons land dook al in 2023 de vraag op om Gepards aan Oekraïne te schenken, maar de vorige federale regering raakte het nooit eens over de kostprijs met de firma OIP, dat de voertuigen indertijd zelf van Defensie had gekocht nadat ze in de jaren 2000 uit dienst waren genomen. Volgens toenmalig minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) hanteerde OIP woekerprijzen terwijl de firma de voertuigen indertijd spotgoedkoop op de kop had kunnen tikken.

Greep uit artikel van De Morgen.
Voor niets gaan ze niet hersteld worden, reken echter maar dikke winst. Maar België heeft ze wel zelf verkocht voor een appel en ei ... heden is er wel vraag naar, toen absoluut niet.

Der gepparkommandant... waar heb ik die naam nog al eens zien passeren :unsure:
Die gepard tanks hebben, ondanks ze oud en versleten zijn, nu wel een plaats op het huidige slagveld. De reden waarom ik dit denk is na het zien van dit filmpje.
In het filmpje zie je eigenlijk gewoon een Yak-52 met een passagier die uit de losse pols met een machinegeweer shaheed drones uit de lucht schiet. In dat opzicht hebben die Gepards zeker hun nut, zonder dat ze tot in het extreme moeten worden geüpgraded of aan bepaalde standaarden moeten voldoen.
Akkoord, die systemen beschikken niet over “performance-enhanced ammunition” of parallax-adjustment, zoals die commandant dat mooi kan uitleggen. Maar in mijn ogen is hun rol vooral om rond steden te worden ingezet tegen laag en traag vliegende Shahed-drones.
De oorlog in Oekraïne toont intussen al een tijd dat lowtech-oplossingen vaak verrassend effectief zijn tegenover hightech. Het VS-Iran-debacle onderstreept dat nog eens extra.

Ja, ik vraag me ook af of Oekraïne ter verdediging tegen die Shaheds niet meer heeft aan bvb een Super Tucano met mitrailleurs dan een F-16 of Mirage 2000 met raketten.
Veel goedkoper om te vliegen, ook gemakkelijker piloten voor te trainen dan voor jets.

Edit: het was niet echt een originele gedachte:

Laatst bewerkt:
Ook in ons land dook al in 2023 de vraag op om Gepards aan Oekraïne te schenken, maar de vorige federale regering raakte het nooit eens over de kostprijs met de firma OIP, dat de voertuigen indertijd zelf van Defensie had gekocht nadat ze in de jaren 2000 uit dienst waren genomen. Volgens toenmalig minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) hanteerde OIP woekerprijzen terwijl de firma de voertuigen indertijd spotgoedkoop op de kop had kunnen tikken.

Greep uit artikel van De Morgen.
Voor niets gaan ze niet hersteld worden, reken echter maar dikke winst. Maar België heeft ze wel zelf verkocht voor een appel en ei ... heden is er wel vraag naar, toen absoluut niet.
OIP-CEO Freddy Versluys is stellig: 20 tot 25 Gepards kunnen, mits een investering van 2 miljoen per stuk, operationeel gemaakt worden. Opnieuw lijkt België niet bereid deze prijs te betalen.

Wel, gezien de stelling in 2023 dat de gepards voor een 2 miljoen terug operationeel te maken waren kan ik toch niet anders dat er iemand aan het liegen was of we vandaag de dag teveel gaan betalen.

België zal nog altijd te veel betalen. Staat waarschijnlijk met een reden dat het deel uitmaakt van 1 miljard uitgaven, om de exacte kost te verbloemen.

Amerika heeft een paar jaar geleden een tiental A veries gekocht tegen 2milj per stuk. Europa daarentegen slaagt er altijd in om het dubbel te betalen. Dit zijn niet werkende B's.
Wij gaan 2milj + verkoopprijs betalen. Ik had het nooit gedaan.
Dit is enkel en alleen maar om Francken zijn exceletje op het einde van de maand. Geld uitgegeven 'check'.
Het is niet omdat Oekraïne elk losliggend stuk metaal wil krijgen dat we daarom geld moeten weggooien.
Die lening van 90miljard is voor 2026 en 2027. In 2027 gaan we dus terug geld moeten vrijmaken terwijl de schuld van die 90miljard nooit gaat worden terugbetaald.
Onhoudbaar. Ondertussen is Oekraïne een hele defensie industrie aan het uitbouwen op onze kosten.

Amerika heeft een paar jaar geleden een tiental A veries gekocht tegen 2milj per stuk. Europa daarentegen slaagt er altijd in om het dubbel te betalen. Dit zijn niet werkende B's.
Wij gaan 2milj + verkoopprijs betalen. Ik had het nooit gedaan.
Dit is enkel en alleen maar om Francken zijn exceletje op het einde van de maand. Geld uitgegeven 'check'.
Het is niet omdat Oekraïne elk losliggend stuk metaal wil krijgen dat we daarom geld moeten weggooien.
Die lening van 90miljard is voor 2026 en 2027. In 2027 gaan we dus terug geld moeten vrijmaken terwijl de schuld van die 90miljard nooit gaat worden terugbetaald.
Onhoudbaar. Ondertussen is Oekraïne een hele defensie industrie aan het uitbouwen op onze kosten.
Dat van die Gepards is niet op Francken zijn kap, wel op alle regeringen die ons militair materiaal voor schrootprijzen hebben verpatst en Defensie volledig hebben uitgehold.

Mijn waardering voor De Wever zakt hiermee tot een dieptepunt. Ik vind op geen enkel moment, ongeacht van hoeveel miljard we spenderen, dat wij als Europa moeten onderhandelen voor Oekraïne.
Wij mogen hen ondersteunen in hun onderhandelingen. Maar het is Oekraïne die bepaalt het hoe en wat.

En niet :
Voor De Wever kan het niet dat de EU zelfs niet het intiatief kan nemen om te onderhandelen over een oorlog op haar eigen continent. “Om te zeggen: stop deze waanzin, stop die oorlog na vier jaar, die gaat toch nergens heen”, zei hij. “En ik heb geconstateerd dat dat mainstream denken is geworden.”

Dat er mensen sterven is zeer spijtig. Maar het is niet aan ons om Oekraïne zaken te doen opofferen om dat te doen stoppen. Of De Wever moet daarbij zeggen en bereid zijn dat als Rusland niet stop dat wij op ons continent rusland uit Oekraïne gooien met al de troepen die wij als Europa hebben.
Maar ik denk nu echt niet dat dat is hetgeen De Wever in gedachten heeft...
Ik krijg de vibe dat het eerder draait over het feit dat er miljarden naar Oekraïne gaan dan dat het over het feit gaat dat er mensen sterven... miljarden die we zelf nodig hebben...

Ondertussen is Oekraïne een hele defensie industrie aan het uitbouwen op onze kosten.
Tjah en is dat de schuld van Oekraïne ofzo? Als wij zelf zouden leveren wat Oekraïne nodig heeft, en als onze eigen defensie industrie zou stoppen met hun koude oorlog denken en zich aanpassen aan de hedendaagse realiteit dan zouden zij misschien kunnen groeien.
Het recente interview met de CEO van Rheinmetall stemt mij niet bepaald hoopvol in ieder geval en je ziet dat de laatste maanden ook gewoon aan hun aandelen. Te traag, te weinig en niet innovatief. Oekraïne heeft nu zelf hun industrie kunnen opzetten en dat zullen de defensiebedrijven hier en in de VS voelen. Nu Oekraïne heeft aangekondigd dat het een vervanger voor Patriot aan het ontwikkelen is, die bovendien vele malen goedkoper is, zal de CEO van Raytheon ook wel beginnen zweten.

Tjah en is dat de schuld van Oekraïne ofzo? Als wij zelf zouden leveren wat Oekraïne nodig heeft, en als onze eigen defensie industrie zou stoppen met hun koude oorlog denken en zich aanpassen aan de hedendaagse realiteit dan zouden zij misschien kunnen groeien.
Het recente interview met de CEO van Rheinmetall stemt mij niet bepaald hoopvol in ieder geval en je ziet dat de laatste maanden ook gewoon aan hun aandelen. Te traag, te weinig en niet innovatief. Oekraïne heeft nu zelf hun industrie kunnen opzetten en dat zullen de defensiebedrijven hier en in de VS voelen. Nu Oekraïne heeft aangekondigd dat het een vervanger voor Patriot aan het ontwikkelen is, die bovendien vele malen goedkoper is, zal de CEO van Raytheon ook wel beginnen zweten.
Maar het zou me niet verbazen dat die zaken van Rheinmetall een paar % beter zijn, nu is ontwikkeling tijdens een echte oorlog vermoedelijk ook wat anders dan wat het Westen tracht te doen - naar perfectie streven. Eigenlijk is de VS in hetzelfde bedje ziek, ik zou niet schrikken dat die in een echt conflict met een deftige tegenpartij ook zwaar ontgoocheld zouden zijn.

Mijn waardering voor De Wever zakt hiermee tot een dieptepunt. Ik vind op geen enkel moment, ongeacht van hoeveel miljard we spenderen, dat wij als Europa moeten onderhandelen voor Oekraïne.
Wij mogen hen ondersteunen in hun onderhandelingen. Maar het is Oekraïne die bepaalt het hoe en wat.

En niet :

Dat er mensen sterven is zeer spijtig. Maar het is niet aan ons om Oekraïne zaken te doen opofferen om dat te doen stoppen. Of De Wever moet daarbij zeggen en bereid zijn dat als Rusland niet stop dat wij op ons continent rusland uit Oekraïne gooien met al de troepen die wij als Europa hebben.
Maar ik denk nu echt niet dat dat is hetgeen De Wever in gedachten heeft...
Ik krijg de vibe dat het eerder draait over het feit dat er miljarden naar Oekraïne gaan dan dat het over het feit gaat dat er mensen sterven... miljarden die we zelf nodig hebben...
Het is ook mijn mening dat De Wever hier de bal misslaat. Het idd aan Oekraïne om te beslissen, niet wij.
We mogen Rusland op geen manier belonen voor hun agressie. Zelfs na het conflict mogen er sancties tegen het regime blijven. Oekraïense soevereiniteit over heel hun grondgebied of voor hun een aanvaardbaar einde aan de oorlog.

De Wever denkt aan zijn overheidsfinanciën en zou graag terug Russische hydrocarbons willen kunnen aanvoeren om de prijzen hier te verlagen.

Maar Oekraïne staat toch ook weer open voor gesprekken met Rusland ?
Dat heeft Zelensky toch zelf gezegd op het nieuws dacht ik tijdens die toespraak toen hij de 90 miljard mocht ontvangen .
Dus ….als Europa kan optreden als scheidsrechter …waarom dan niet .
Enkel ben ik er ook akkoord mee dat Rusland hier niet als winnaar mag uitkomen . ;)

Maar Oekraïne staat toch ook weer open voor gesprekken met Rusland ?
Dat heeft Zelensky toch zelf gezegd op het nieuws dacht ik tijdens die toespraak toen hij de 90 miljard mocht ontvangen .
Dus ….als Europa kan optreden als scheidsrechter …waarom dan niet .
Enkel ben ik er ook akkoord mee dat Rusland hier niet als winnaar mag uitkomen . ;)
En dat gaat Rusland wel doen als de VS de grote scheidsrechter is... Alleen denk ik dat Poetin er niets voor voelt om met Europa te onderhandelen. Daarvoor zijn wij niet neutraal genoeg geplaatst.

Oekraine zegt nochtans zelf dat Europa ook mee betrokken moet worden in de gesprekken. We willen toch geen deal waarbij Oekraine door Putin en Trump met het mes op de keel gedwongen wordt, en terloops nog beslist wordt door die heren dat Europa de herstelwerken zal betalen? Want dat is wat ze onder elkaar bekonkelfoezen.

Probleem is dat Europa geen eenduidig standpunt en sterke man heeft. Een afgevaardigde moet de hele tijd terugkoppelen. Macron heeft het in het begin van de invasie even geprobeerd 1-to-1 met Putin.

Putin wilt inderdaad ook helemaal niet onderhandelen. Die wilt gerust wel via gesprekken zijn zin verkrijgen.

Terug
Bovenaan