Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Als ik een dergelijk artikel lees vraag ik me toch af of er vanuit Europa toch niet hardop gesproken moet worden over de relaties met Rusland na Putin. Iets in de zin van "onder het huidige regime blijft samenwerking van de EU met Rusland onmogelijk. Maar als Putin van het toneel verdwijnt opent dat de mogelijkheid om relaties te normaliseren, op een manier die Rusland en de EU ten goede komt. Waarbij er samen kan gewerkt worden aan een stabiel Eurazië.". En waarom niet in eigen boezem kijken er erbij zeggen "na de val van de Sovjet Unie hebben we Rusland niet op de jusite manier benaderd, dat willen we dit keer beter doen".

Edit crew: link naar originele artikel toegevoegd

Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk maar annekdotisch maar je ziet op Reddit toch meer en meer kritische Russische stemmen over de hele oorlog en de aanpak ervan.
Je ziet bijna geen pro-Russische posts of die het Russische apparaat prijzen. In het begin van het conflict zag je dit wel veel meer.

Toch een teken aan de wand dat het niet goed loopt in Rusland. Die kritische mensen riskeren toch nog steeds hun gezondheid door zo'n posts te maken.
Jammer genoeg begint er niet meer kritiek te komen omwille van de oorlog maar puur omdat ze het zelf beginnen voelen. Om nog maar eens aan te geven dat het niet alleen een probleem Putin is, maar dat de hele Russische maatschappij gewoon rot is.

Mooi overzicht, maar dit kan nog jaren duren voor Rusland vrees ik - alles staat of valt met geld - en niettegenstaande hun inkomsten klappen krijgen spreken we nog steeds over miljarden aan inkomsten uit olie/gas. Online lees je dalingen van 20-25% van de inkomsten origineel - maar vandaag gecompenseerd door hogere prijzen.

Bijkomend is Putin verstandig, maar ook bereid een niet onbelangrijk deel van zijn mensen op te offeren, ook in het buitenland wordt aardig gerekruteerd - de kwaliteit is minder belangrijk, als er maar volk is - voor geld danst menig beer.

Objectief gezien denk ik dat er een pak meer verlies aan inkomen en/of stevige sancties nodig zijn om ook maar iets van beweging te krijgen in de houding en acties van Rusland. Of Oekraïne moet bezwijken onder de druk en effectief een zware nederlaag lijden - maar dat zal vermoedelijk ook niet gebeuren- ze zijn veerkrachtig, inventief en hebben zicht op financiering. Onder het bewind van Trump zal dat wss nooit gebeuren- die heeft het de komende jaren nog veel te druk om zijn eigen shit op te kuisen of te verdoezelen.

Oekraïne is ook verplicht om wat netter oorlog te voeren, bij grove schendingen komt de internationale financiering immers onder druk te staan. Puur qua oorlog voeren is dat uiteraard ook een nadeel.
Is dat zo? De raketten die Rusland afschiet op apartementsgebouwen en scholen en andere civiele doelwitten hebben als doel oorlogsmoeheid te creëren. Het is een strategie met oog op het land te breken - dit kan vanaf een bepaald punt wel werken, maar daarvoor lijkt Rusland militair toch niet voldoende overmacht te hebben. Zolang Oekraïne voldoende tegenstand kan blijven zodat het volk blijft geloven in hun kansen maakt het cru gezegd weinig uit dat af en toe een apartementsblok vernietigt wordt. Je gaat er geen significante militaire winsten mee halen.
Bovendien is het een strategie die ook woede opwekt jegens de Rus waardoor het volk gedreven wordt terug te vechten.

Ik denk niet dat Oekraïne echt benadeeld is omdat ze 'netter' oorlog moeten voeren.
Dat ze benadeeld waren met de artificiële limieten die opgelegd werden op het gebruik van oorlogsmateriaal, dat wel. Sommige dingen mochten ze eerst enkel doelwitten binnen eigen land raken, nadien enkel x km binnen Rusland, ... Zijn er zo nog limieten actief trouwens?

Qua economie:
Rusland heeft net haar BTW verhoogd van 20% naar 22% en de ondergrens vanaf die BTW betaald moet worden voor kleine bedrijven verlaagd van 730k $ naar 120k $.
Dit is slechts 7 jaar nadat de BTW in 2019 van 18 naar 20% werd verhoogd.

Inkomsten van olie en gas zouden voor +/- 22% instaan voor het federaal budget in 2026, komende van 50% voordien.
Dit is van voor Iran wel. De situatie in Iran helpt hen enorm, maar kan ook snel gedaan zijn (hopelijk).

Hier een uitgebreid artikel van december 2025 over de Russische economie
Een aantal frappante punten zoals het feit dat in sommige regios de sign-on bonussen als je het leger ingaat (die soms meerdere jaarlonen bedragen) en de payouts naar je familie als je sterft, de locale economie significant de hoogte induwen. Maar natuurlijk is dat niet structureel, net integendeel want de werkende bevolking trekt weg om honderden/duizenden mijlen ver te gaan sterven. En natuurlijk moeten die bonussen en payouts betaalt worden door de overheid.

Als ik een dergelijk artikel lees vraag ik me toch af of er vanuit Europa toch niet hardop gesproken moet worden over de relaties met Rusland na Putin. Iets in de zin van "onder het huidige regime blijft samenwerking van de EU met Rusland onmogelijk. Maar als Putin van het toneel verdwijnt opent dat de mogelijkheid om relaties te normaliseren, op een manier die Rusland en de EU ten goede komt. Waarbij er samen kan gewerkt worden aan een stabiel Eurazië.". En waarom niet in eigen boezem kijken er erbij zeggen "na de val van de Sovjet Unie hebben we Rusland niet op de jusite manier benaderd, dat willen we dit keer beter doen".

Edit crew: link naar originele artikel toegevoegd
Artikel achter paywal / je originele link ging naar een site waarbij ik 7+ captchas moest doen voordat ik het opgaf.

Relaties normaliseren kan zeker, maar slechts wanneer de oorlog gedaan is. Nu al hardop fantaseren over hoe we straks met Rusland gaan samenzitten is not done. Er sterven nog steeds dagelijks mensen op het slachtveld. En dit is geen puur moreel standpunt hé, als je nu al ballonnetjes gaat oplaten over terug samenwerken met Rusland legitimiseer je in zekere zin wat de Rus in Oekraïne doet.
Dus nee.

En al zeker niet 'in eigen boezem kijken' en zeggen dat wij Rusland verkeerd behandeld hebben. Wat bedoel je daar juist mee, wat heeft het westen verkeerd gedaan?
Je zal maar een soldaat zijn in het Oekraïnse leger die al 4 jaar in miserie zit te vechten voor zijn land, om dan iemand te horen verkondigen dat men Rusland verkeerd behandeld heeft. Kom zeg.

Klein eufimisme: Rusland is bezig Oekraïne 'verkeerd te behandelen'. Totdat ze daar mee stoppen moet niemand afkomen met gesprekken over normaliseren van relaties of excuses voor dingen uit het verleden.

Artikel achter paywal / je originele link ging naar een site waarbij ik 7+ captchas moest doen voordat ik het opgaf.

Relaties normaliseren kan zeker, maar slechts wanneer de oorlog gedaan is. Nu al hardop fantaseren over hoe we straks met Rusland gaan samenzitten is not done. Er sterven nog steeds dagelijks mensen op het slachtveld. En dit is geen puur moreel standpunt hé, als je nu al ballonnetjes gaat oplaten over terug samenwerken met Rusland legitimiseer je in zekere zin wat de Rus in Oekraïne doet.
Dus nee.

En al zeker niet 'in eigen boezem kijken' en zeggen dat wij Rusland verkeerd behandeld hebben. Wat bedoel je daar juist mee, wat heeft het westen verkeerd gedaan?
Je zal maar een soldaat zijn in het Oekraïnse leger die al 4 jaar in miserie zit te vechten voor zijn land, om dan iemand te horen verkondigen dat men Rusland verkeerd behandeld heeft. Kom zeg.

Klein eufimisme: Rusland is bezig Oekraïne 'verkeerd te behandelen'. Totdat ze daar mee stoppen moet niemand afkomen met gesprekken over normaliseren van relaties of excuses voor dingen uit het verleden.
Je kan natuurlijk ook communicatie uitsturen om Putin te isoleren in Rusland en tweedracht te zaaien. "Rusland, we hebben niks tegen jullie, alleen tegen Putin en zijn nauw gevolg en zijn daden". Dan geef je het signaal dat ze hunne shit moeten oplossen en er dan kansen liggen.
Dat van die eigen boezem vind ik ook te zwak. Je kan die analyse voor jezelf maken en daar zijn dingen die beter hadden gekund, maar Rusland is wel natuurlijk zelf verantwoordelijk voor wat het anderen aandoet.

Dus nee.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat het belangrijk is dat de Russen zelf de de boodschap beginnen te krijgen dat er een andere toekomst mogelijk is dan wat er onder Putin te verwachten valt. En dat EU niet de vijand is die nu door de Putin propaganda ervan gemaakt wordt.

Zoals in dat artikel gemeld zijn er steeds meer tekenen dat er zich dingen beginnen te roeren (verkeerde link inderdaad waarvoor mijn excuses). Daarom dat ik denk dat het belangrijk is nu al perspectief te bieden aan hen. Wachten tot het Putin regime al volledig in elkaar gestuikt is, zal wellicht te laat zijn. De kans dat wat er na Putin komt positiever ingesteld zal zijn t.a.v. de EU is niet zo groot. Pro-actief daaraan werken is dus des te belangrijker.

Maar zoals ik al eerder zei, met de hele duidelijke boodschap dat er onder Putins bewind niets mogelijk is.

Je kan natuurlijk ook communicatie uitsturen om Putin te isoleren in Rusland en tweedracht te zaaien. "Rusland, we hebben niks tegen jullie, alleen tegen Putin en zijn nauw gevolg en zijn daden". Dan geef je het signaal dat ze hunne shit moeten oplossen en er dan kansen liggen.
Dat van die eigen boezem vind ik ook te zwak. Je kan die analyse voor jezelf maken en daar zijn dingen die beter hadden gekund, maar Rusland is wel natuurlijk zelf verantwoordelijk voor wat het anderen aandoet.
Indeed, dat is waar ik op doelde.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat het belangrijk is dat de Russen zelf de de boodschap beginnen te krijgen dat er een andere toekomst mogelijk is dan wat er onder Putin te verwachten valt. En dat EU niet de vijand is die nu door de Putin propaganda ervan gemaakt wordt.

Zoals in dat artikel gemeld zijn er steeds meer tekenen dat er zich dingen beginnen te roeren. Daarom dat ik denk dat het belangrijk is nu al perspectief te bieden aan hen. Wachten tot het Putin regime al volledig in elkaar gestuikt is, zal wellicht te laat zijn. De kans dat wat er na Putin komt positiever ingesteld zal zijn t.a.v. de EU is niet zo groot. Pro-actief daaraan werken is dus des te belangrijker.

Maar zoals ik al eerder zei, met de hele duidelijke boodschap dat er onder Putins bewind niets mogelijk is.
Ja ok als het geframed wordt als een duidelijke 'stamp putin buiten en stop met de oorlog, en dan zullen we samenzitten' - ok.
Ik heb je post wat te snel gelezen misschien. Er zijn meer dan genoeg mensen die vinden dat we nu al moeten gaan praten met Rusland, daarmee dat ik wat te snel uit m'n sloeffen schoot.

Jammer genoeg begint er niet meer kritiek te komen omwille van de oorlog maar puur omdat ze het zelf beginnen voelen. Om nog maar eens aan te geven dat het niet alleen een probleem Putin is, maar dat de hele Russische maatschappij gewoon rot is.
In dat opzicht lijken we in Europa toch niet veel beter. Hier blijven we toch ook stil tot het ons geld kost.

In dat opzicht lijken we in Europa toch niet veel beter. Hier blijven we toch ook stil tot het ons geld kost.
We zijn natuurlijk geen rechtstreeks betrokken partij (en ook niet de agressor). En er is nog altijd een breed gedragen sympathie voor Oekraïne bij de gewone mensen, zie je ook terug in de hoeveelheid fundraisers die nog altijd draaien, zowel in Europa als de VS.

Een paar dagen nadat Orban de verkiezingen verloren heeft is de pijplijn richting Hongarije toch wel hersteld zeker? :oi22:
Toeval? Misschien maar persoonlijk geloof ik daar niet in.

Ja het was Rusland dat de pijplijn kapot gemaakt heeft. Maar dit was nadien een politiek spelletje tussen Zelensky en Orban geworden.
Na beschuldigingen van Orban dat Oekraïne bewust de herstellingen vertraagde heeft Zelensky gedacht: Als het zo zit dan vertragen we effectief de boel.

Het stond in de sterren geschreven dat ongeacht wie ging winnen, de pijplijn pas nét na de verkiezingen terug zou worden opengedraaid. (en niet er voor)

Een paar dagen nadat Orban de verkiezingen verloren heeft is de pijplijn richting Hongarije toch wel hersteld zeker? :oi22:
Toeval? Misschien maar persoonlijk geloof ik daar niet in.

Ja het was Rusland dat de pijplijn kapot gemaakt heeft. Maar dit was nadien een politiek spelletje tussen Zelensky en Orban geworden.
Na beschuldigingen van Orban dat Oekraïne bewust de herstellingen vertraagde heeft Zelensky gedacht: Als het zo zit dan vertragen we effectief de boel.

Het stond in de sterren geschreven dat ongeacht wie ging winnen, de pijplijn pas nét na de verkiezingen terug zou worden opengedraaid. (en niet er voor)
Ja natuurlijk, dat had ik begin maart al gezegd.
Dat gezegd zijnde: de pijplijn zou binnen anderhalve maand weer in orde moeten zijn. 2e helft april dus.
En och, wat gebeurt er op 12 april in Hongarije? Verkiezingen, waar Orban zeker niet de favoriet is.
Die timing is ook niet toevallig hoor.

Eerst voor een appel en een ei verkocht aan OIP. Nu voor een veelvoud terug kopen om weg te geven.
En ondertussen blijven we zelf nog steeds zonder noemenswaardige versterking.

Terug
Bovenaan