Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik geloof het ook pas als ik het zie. Zelfs als de verkiezingen eerlijk verlopen én Tisza als winnaar uit de bus komt, is het nog maar de vraag of Orban stilletjes naar de uitgang gaat. Indien niet zal het zeer interessant worden om te zien wat de EU kan/zal doen.

Edit: en als Magyar wint is het nog maar de vraag of dat voor de EU een reden is om te juichen. Voor Oekraïne alvast zeker niet.
Nu je het zegt. Voor Oekraïne zou het misschien ook geen supergrote verbetering zijn. Helemaal niet pro-Poetin zoals Orban maar ze zijn ook tegen wapenleveringen aan Oekraïne. En ze zijn ook niet zomaar pro-EU als ik het zo lees.

Uit dat laatste artikel:
"I think the EPP understood the special, sensitive Hungarian situation in that war. But we will support with all other manner and tools of course [the] Ukrainian people," said Magyar, who has yet to announce whether he intends to take up his seat in Brussels or remain in national politics.

Misschien dat die wel de 90 miljard zou goedkeuren.

Laatst bewerkt:
Hongarije eist onder andere dat Oekraïne terug olie leveringen via de Druzhba-pijpleiding toelaat,

alleen is er een... euhm... klein probleempje.

Pal op het knooppunt waar alle olie uit Siberië en Kazachstan passeren. Een welgemeende fuck you van Oekraïne nadat Slovakije en Hongarije dat geld blokkeerden en Slovakije eveneens de elektriciteitstoevoer richting Oekraïne stopzette.

In these latter days of smoke and sorrow, the chroniclers speak of Kyrylo Budanov, whom they name Saint Budanov, who lifteth his unseen banner and commandeth that the black fountains of the eastern realm be cleansed, lest their dark tribute nourish war. “Strike at the wells that feed the iron beast,” quoth he, “and let thy hand be steadfast, that the shadowed engines of oil trouble the innocent no more." - ChatGPT, 2026

Laatst bewerkt:
Steve Roosenberg is de laatste reporter van de BBC in Moskou. De ballen op die man om in het Russisch voor een volle studio aan Putin kritische vragen te stellen. Maar wat onmiddellijk erna gebeurd is misschien nog interessanter. Hij wordt gecornerd door een groep Russische "journalisten" die hem vragen stellen als "hou je van Rusland?". De man woont er van voor dat dat popemieke van de Russissche staatsmedie geboren is...

Zoveel vertrouwen hecht ik er toch niet aan. Je moet eens zien naar datzelfde grafiekje bij de verkiezingen in 2022. Tot 2 maand voor die verkiezingen was het nog nek-aan-nek om uiteindelijk toch op een zeer grote Fidesz overwinning uit te draaien.
Ondertussen 55-35, volgens normaal de meest betrouwbare pollster van Hongarije. Alles wat door Trump wordt aangemoedigd, gaat dood. 😎

Orban begint nu ook gewoon openlijk Kremlin propaganda te gebruiken:
Het enige dat we nog missen is een staatsgreep in april moest hij de verkiezingen verliezen.

De kans is klein maar ik ben niet de eerste die suggereert dat Orban dit wel ergens als plan E heeft staan in zijn agenda
De EU heeft nog maar een jaar de tijd om een staatsgreep door Orbán tegen te houden

Een plausibeler scenario is dat hij in de achtergrond grotendeels nog steeds her en der aan de touwtjes zal trekken (eigenlijk zit hij overal wel tussen) maar je weet het nooit met die kerel.

Was dat een Russische ambassadeur of een universaire professor?
We hebben het zelf gezocht dus Oekraïne mag het ontgelden 🤡

Complete clown. Ene onwaarheid na de andere.

Die 90 miljard EUR steun aan UA mocht van mij 900 miljard EUR zijn.

Moskou zegt “geen enkele deadline” te hebben voor beëindigen van oorlog met Oekraïne

No shit sherlock

Rusland WILT grondgebied en Oekraïne wilt niet afgeven (wat ik totaal begrijp). Dus voor Rusland is het altijd voordeliger om gewoon te blijven gaan.

Maar elke dag lezen dat rusland nu aan tafel wil komen om te praten over vrede en blabla om dan uiteindelijk toch zijn kat te sturen. Begint echt vermoeiend te worden.

Een diplomatieke oplossing lijkt nog niet onmiddellijk in zicht. De Oekraïense president Volodimir Zelenski heeft herhaaldelijk verklaard dat een ontmoeting met zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin noodzakelijk is om tot een akkoord te komen over de belangrijkste kwesties in de onderhandelingen, zoals de afspraken over het grondgebied dat Moskou probeert te veroveren. Maar Kremlin-woordvoerder Dmitri Peskov heeft eerder al gezegd dat zo'n topontmoeting pas kan plaatsvinden als de onderhandelingen zijn afgerond, om er "een punt achter te zetten".

Alé, Tommeke. Wij wilden toch niet praten met 'de Poetin'?

Ik las daarstraks trouwens een artikel in demorgen. Begin 2022 ging het snel en won Rusland enorm véél gebied maar halverwege dat eerste jaar stokte de machine en wist Oekraïne zelfs redelijk veel terrein terug te winnen.

Blijkbaar als ik de grafiek die ze tonen in demorgen bekijk, heeft Rusland op basis van die grafiek, midden 2022 nog altijd méér gebied verloren (tijdens de herovering van gebied door Oekraïne) dan dat Rusland tussen midden 2022 en begin 2026 heeft terug gewonnen op Oekraïne (omdat het echt zo extreem traag gaat?)? Als dat echt klopt dan is dat toch absurd ??? :unsure:

Absurd of niet, als de oorlog stopt is Poetin zijn heerschappij en leven voorbij. Total victory or death. Zelfs al moet hij daarvoor de laatste rus opofferen.

Poetin zet duidelijk in op een deal met Trump waarbij hij het meeste te winnen kan hebben: Gratis grondgebied, (economische) deals met de VS, garanties die voor Rusland voordelig zijn en in het nadeel van Oekraïne (en de EU). En natuurlijk het kunnen claimen van een overwinning voor zijn eigen volk.
Tot die tijd moet zijn leger standhouden. En hij neemt de tijd (om Trump te bespelen).

Absurd of niet, als de oorlog stopt is Poetin zijn heerschappij en leven voorbij. Total victory or death. Zelfs al moet hij daarvoor de laatste rus opofferen.
Dit vooral. Die kan nu niet stoppen zonder de Donbas te veroveren. Zoveel levens opgeofferd en zware economische tijden voor Rusland. Hij moet toch iets kunnen voorleggen voor al die miserie die hij veroorzaakt heeft.
Anders zullen de Russen het hem niet in dank afnemen!

Dit vooral. Die kan nu niet stoppen zonder de Donbas te veroveren. Zoveel levens opgeofferd en zware economische tijden voor Rusland. Hij moet toch iets kunnen voorleggen voor al die miserie die hij veroorzaakt heeft.
Anders zullen de Russen het hem niet in dank afnemen!

Alsof die daar wakker van ligt? Die hebben geen eerlijke verkiezingen, en repressie apparaat werkt op volle toeren. Poetin kan zich morgen gewoon terugtrekken uit Oekraïne en daar gaat geen enkele opstand over uitbreken. Ze gaan daar gewoon blij zijn dat het eindelijk gedaan is. Er zal voor een paar weken/maanden gemor zijn wat het nut was, maar daar zal het ook gewoon bij blijven.

Interessant artikel over hoe overtuigd de Amerikaanse en Britse inlichtingendiensten in 2021-2022 waren over een nakende invasie maar nauwelijks slaagden om bondgenoten (Zelenskyy, NAVO, FR, DE, PL, enz.) te overhalen van die dreiging. Too little, too late. :(

Terug
Bovenaan