Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

nieuw Russisch ruimtewapen zou wolk van granaatscherven op Musks satellieten lossen

Nu ja dat uitvoeren is
1. De boel escaleren. Als Musk kwaad is zou hij mogelijks plots zelf eigenhandig wapens kunnen kopen en leveren aan Oekraïne. Hij is rijk genoeg.
2. Het is uiterst riskant. Het zou ook eigen satellieten en oa ook Amerikaanse en Europese kunnen beschadigen ..
3. Het zou een wolk van stof veroorzaken wat op korte termijn ruimtevaart zou bemoeilijken voor Rusland zelf
4. ...

De meeste experten gaan er voorlopig van uit dat het worst case als extra drukkingsmiddel zal ingezet worden.
Ze zullen nog even wachten want dictator Poetin is volop naar rode lijnen aan het zoeken vooraleer hij dit kan inzetten.

Ze zullen nog even wachten want dictator Poetin is volop naar rode lijnen aan het zoeken vooraleer hij dit kan inzetten.
Dan komt er toch ook weer zoveel schroot in omloop dat iedereen, inclusief Rusland, problemen kan krijgen als hun eigen toestellen gelanceerd worden? Ruimte afval is nu al zo een probleem. En dan dreigen om het probleem nog groter te maken. Zeer jammer weeral.

Om te laten zien dat het kan? Intimideren, angst aanjagen en uitdagen.
De Oekraïners hebben een drone opgeblazen tegen het dak van het Kremlin, hebben SOF eenheden aanvallen laten uitvoeren diep in Rusland en onderwater drones hebben een paar dagen geleden een onderzeeër doen zinken in een haven die afgesloten is met een anti-submarine net en waar de bulk van de Russische ASW-schepen in de Zwarte Zee liggen. GUR-agenten blazen om de zoveel tijd Russische generaals in bezet gebied of in Rusland zelf op.

Ik denk niet dat de Oekraïners nood hebben aan bijkomende acties, zoals het liquideren van enkele incompetente figuren, om de Russen de stuipen op het lijf te jagen.

De Oekraïners hebben een drone opgeblazen tegen het dak van het Kremlin, hebben SOF eenheden aanvallen laten uitvoeren diep in Rusland en onderwater drones hebben een paar dagen geleden een onderzeeër doen zinken in een haven die afgesloten is met een anti-submarine net en waar de bulk van de Russische ASW-schepen in de Zwarte Zee liggen. GUR-agenten blazen om de zoveel tijd Russische generaals in bezet gebied of in Rusland zelf op.

Ik denk niet dat de Oekraïners nood hebben aan bijkomende acties, zoals het liquideren van enkele incompetente figuren, om de Russen de stuipen op het lijf te jagen.
Incompetent of niet, ze staan wel een niveau hoger dan de officieren die tot hiertoe zijn gedood. Oekraïne heeft inderdaad geen nood om die per sé te moeten doden om te bewijzen dat ze iets kunnen, want dat hebben ze tot hiertoe al met verve gedaan en ik verwacht dat ze dat gaan blijven doen totdat er een vredesdeal wordt gesloten. Operation Spiderweb vind ik al even verbazend als de pageraanval van de Mossad op Hezbollah.

Trump versoepelde stilletjes Russische sancties om aanvoer van uranium veilig te stellen

De Russische krant Izvestia vestigde dinsdag de aandacht op een opvallende bocht in de Amerikaanse diplomatie. Een week geleden – op 17 december – versoepelde Washington in alle stilte de sancties tegen een tiental grote Russische banken. Wie civiele nucleaire projecten wil financieren via Gazprombank, Sberbank of zelfs de Russische centrale bank, mag dat sinds kort opnieuw.

Let wel, de vrijstelling geldt uitsluitend voor vreedzame nucleaire projecten die al vóór 21 november 2024 werden opgestart en loopt tot medio 2026. Voor andere activiteiten blijven de sancties en dollarrestricties voor Russische banken onverkort van kracht.
Wie kernenergie wil produceren, kan vandaag nog altijd niet om Rusland heen. Bijna vier jaar na de inval in Oekraïne is het Russische Rosatom – de door het Kremlin gecontroleerde nucleaire groep – nog steeds de grootste uraniumverrijker ter wereld. Het Russische staatsbedrijf levert via speciale vergunningen bijna een kwart van het verrijkte uranium voor de 92 Amerikaanse kernreactoren en het gros van het verrijkte uranium voor tientallen andere centrales in Europa en Azië. Mede daardoor is Rosatom vandaag nog altijd goed voor – naargelang de bron – ruim een derde tot bijna de helft van de totale mondiale vraag.
De timing lijkt dan ook geen toeval. De uitzondering komt op een moment dat de Amerikaanse president Trump grote plannen heeft om de productie van energie in eigen land fors op te drijven en volop in te zetten op crypto en AI. Het zijn ambitieuze plannen waarbij goed draaiende Amerikaanse kerncentrales onontbeerlijk zijn. En daarvoor is pragmatisme nodig. “Het doel van de nieuwe, tijdelijke vergunning is om een crisis in de Amerikaanse energiesector te voorkomen, tijd te winnen voor de ontwikkeling van eigen kernenergiefaciliteiten en oude contracten na te komen”, zegt politicologe Ilona Mizova aan de Russische staatskrant.

De strategische koers van Washington is er volgens Mizova op gericht om de afhankelijkheid van Rusland op het vlak van kernenergie binnen vijf à tien jaar volledig af te bouwen. “De VS investeren actief in de heropleving van de nationale industrie om uranium te verrijken en zet bondgenoten onder druk om de toeleveringsketens te diversifiëren”, legt de Russische experte uit.

Blijft een zakenman, Trump. Die wil vooral vrede om lucratieve deals te sluiten met Rusland.

Trump versoepelde stilletjes Russische sancties om aanvoer van uranium veilig te stellen

Blijft een zakenman, Trump. Die wil vooral vrede om lucratieve deals te sluiten met Rusland.
Ik kan het artikel niet lezen maar dat je niet om Rusland heen kan voor verrijking vind ik wel heel kort door de bocht tot onwaar.
Rusland is de grootste producent (Rosatom 43%) omdat het 1 staatsbedrijf is. Europa produceert evenveel maar dat is dan verdeeld over Orano (Frans Italiaans Belgisch 12%) en Urenco (Duitsland, Nederland en GB 28%).
De VS koopt gedifferentieerd waarvan 25% bij Rosatom.

Alle wereldspelers zijn hun capaciteit aan het opdrijven.
Het gaat hier puur om geld.

In Europa is er ook nog import maar dat is omdat Hongarije en Slovakije nog met Soviet reactors zitten en ze de ombouw naar een westerse reactorbrandstof niet willen maken. (kost veel geld voor iets wat uiteindelijk enkel een politiek gevolg heeft)
Maar ook hier is het altijd een gegoochel met relatieve cijfers natuurlijk. Hypotetisch, als er 1 land in de EU kernenergie gebruikt en zijn brandstof voor 100% in Rusland koopt. Heeft Rusland dan de EU in zijn macht? Dat zijn de situaties waar we over spreken als staatsstructuren zoals die van Rusland of China mee komen spelen.

Ook nogal een stretch om "wil vrede" in dezelfde zin te zetten als Trump. Vrede zoals waar? Zoals in Kongo of in de Gaza strook? Ik denk dat je je zin nog eens moet herformuleren.

Dat die paus eens zegt dat Rusland moet vertrekken uit Oekraïne ipv te melden dat ze beiden moed moeten tonen...

Hmmm.
Nieuws van Russische overwinningen is toch altijd met een half ton zout te nemen.

Kupiansk is terug in handen van de Oekraïners, en met de overoptimistische feedback die van het front richting Kremlin gaan is het zelfs maar de vraag of de Russen überhaupt Kupiansk ooit hebben in handen gehad...

Kupiansk is strategisch best wel belangrijk voor degene die het in handen heeft!

Meerdere bronnen:

(paywall) https://www.nieuwsblad.be/buitenlan...ek-leger-poetin-pijnlijk-bloot/119228393.html

Als de Russian Kupiansk nooit in handen hebben gehad, waarom is het dan een herovering? Zegt wel veel over de informatie die Poetin krijgt. Loyaliteit is belangrijker dan kwaliteit en dat laat zich zien.

Is Pokrovsk trouwens al gevallen? Begin dec zeiden veel analisten dat het nu echt voorbij was en Pokrovsk tegen 2026 vast en zeker volledig in handen zou zijn van de Russen. Maar ik vind het daarover stil geworden. Iemand?

Update: Gevonden. De volledige inname is (voorlopig) een mislukking
With its troops unable to gain full control of Pokrovsk, Russia has concentrated around ten units near nearby Myrnohrad

Als de Russian Kupiansk nooit in handen hebben gehad, waarom is het dan een herovering? Zegt wel veel over de informatie die Poetin krijgt. Loyaliteit is belangrijker dan kwaliteit en dat laat zich zien.
+ zie hierboven. Ik lees her en der wel dat Rusland nog steeds vooruitgang maakt, maar hebben ze de laatste maanden vooruitgang gemaakt van echt GROTE waarde?

Ik lees non stop dat het niet goed gaat met Oekraïne maar kunnen we het omgekeerde zeggen? Dat het wél goed gaat met Rusland? Neen toch? :unsure:

Laatst bewerkt:
Is Pokrovsk trouwens al gevallen? Begin dec zeiden veel analisten dat het nu echt voorbij was en Pokrovsk tegen 2026 vast en zeker volledig in handen zou zijn van de Russen. Maar ik vind het daarover stil geworden. Iemand?

With its troops unable to gain full control of Pokrovsk, Russia has concentrated around ten units near nearby Myrnohrad

+ zie hierboven. Ik lees her en der wel dat Rusland nog steeds vooruitgang maakt, maar hebben ze de laatste maanden vooruitgang gemaakt van echt GROTE waarde?

Ik lees non stop dat het niet goed gaat met Oekraïne maar kunnen we het omgekeerde zeggen? Dat het wél goed gaat met Rusland? Neen toch? :unsure:
Het gaat voor niemand goed maar voor niemand zo slecht dat de handdoek in de ring moet worden gegooid. Beide partijen kunnen dus nog wel even doorgaan.

Aan de andere kant werkt het ook in het voordeel van oekraïne dat ze niet altijd de meest correcte beslissingen nemen...

Voor zover ik weet is Pokrovsk inderdaad hoogstens een grijze zone. Rusland maakt inderdaad vooruitgang maar heeft gewoon de stootkracht niet om om het even welk gat in de linies te gebruiken om grote progressie te boeken.

Het enige wat Oekraïne moet doen is volhouden en de middelen krijgen om dat te doen/het boven water te houden, militair maar ook economisch. Dan gebeurt de rest vanzelf wel.

Voor zover ik weet is Pokrovsk inderdaad hoogstens een grijze zone. Rusland maakt inderdaad vooruitgang maar heeft gewoon de stootkracht niet om om het even welk gat in de linies te gebruiken om grote progressie te boeken.

Het enige wat Oekraïne moet doen is volhouden en de middelen krijgen om dat te doen/het boven water te houden, militair maar ook economisch. Dan gebeurt de rest vanzelf wel.
Ik denk dat we onderschatten dat Oekraïne dat niet zomaar "gewoon efkes" doet. Mochten het Westen niet zo hebben getaffeld begin 2022 met wapenleveringen hadden ze een reële kans om de Russen finaal terug te duwen en hen de vernedering van de eeuw te bezorgen. Mij lijkt deze oorlog altijd te eindigen in een Koreaans scenario met een wapenstilstand met DMZ maar geen blijvende vrede.

Ik denk dat we onderschatten dat Oekraïne dat niet zomaar "gewoon efkes" doet. Mochten het Westen niet zo hebben getaffeld begin 2022 met wapenleveringen hadden ze een reële kans om de Russen finaal terug te duwen en hen de vernedering van de eeuw te bezorgen. Mij lijkt deze oorlog altijd te eindigen in een Koreaans scenario met een wapenstilstand met DMZ maar geen blijvende vrede.
Volledig akkoord dat het Westen gewoon veel sneller 'all in' had moeten gaan (iets wat het nu trouwens ook nog altijd niet doet). Ik geloof op dit moment niet in dat Koreaans scenario puur omdat Rusland absoluut niet betrouwbaar is en vooral omdat de daaraan verbonden veiligheidsgaranties van het Westen compleet ongeloofwaardig zijn.

Maar ik geloof ook niet dat Oekraïne in staat is om militair al zijn grondgebied te heroveren. Ik ben er wel van overtuigd dat dat mogelijk niet nodig is en dat het genoeg kan zijn om het voor Rusland zo waanzinnig kostelijk te maken om dat grondgebied te bezetten dat ze niet anders kunnen dan zich terugtrekken. Eigenlijk wat ze in Afghanistan ook is overkomen. Alleen hebben ze hier veel harder op ingezet, op alle mogelijke manieren.

Volledig akkoord dat het Westen gewoon veel sneller 'all in' had moeten gaan (iets wat het nu trouwens ook nog altijd niet doet). Ik geloof op dit moment niet in dat Koreaans scenario puur omdat Rusland absoluut niet betrouwbaar is en vooral omdat de daaraan verbonden veiligheidsgaranties van het Westen compleet ongeloofwaardig zijn.

Maar ik geloof ook niet dat Oekraïne in staat is om militair al zijn grondgebied te heroveren. Ik ben er wel van overtuigd dat dat mogelijk niet nodig is en dat het genoeg kan zijn om het voor Rusland zo waanzinnig kostelijk te maken om dat grondgebied te bezetten dat ze niet anders kunnen dan zich terugtrekken. Eigenlijk wat ze in Afghanistan ook is overkomen. Alleen hebben ze hier veel harder op ingezet, op alle mogelijke manieren.
Is Noord-Korea dan wel zo betrouwbaar? Afghanistan is ook geen Oekraïne, er is een reden waarom Poetin zo all in is gegaan. Er is ook geen weg meer terug voor Poetin.

Is Noord-Korea dan wel zo betrouwbaar? Afghanistan is ook geen Oekraïne, er is een reden waarom Poetin zo all in is gegaan. Er is ook geen weg meer terug voor Poetin.
Nee, maar Zuid-Korea heeft wel zestig jaar lang betrouwbare garanties gehad van de VS. Het is zoals ik zeg een en-en verhaal. Combinatie van Rusland dat absoluut onbetrouwbaar is (en itt Noord-Korea daar ook een waslijst aan gebroken verdragen en beloftes van heeft) en Westerse veiligheidsgaranties die niemand momenteel gelooft (al zeker niet van de VS).

Voor Putin is inderdaad geen weg terug, maar ik zie dit eventueel ook eindigen met een Russische regimewissel/implosie, al dan niet wanneer Putin het loodje legt en alternatief wanneer de Russische economie het gewoon niet meer trekt (en de Russische reserves om de putten dicht te gooien op zijn).

Terug
Bovenaan