Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Een poloniumke, waarvan de effecten pas maanden nadien optreden.

Plots botst er ene tegen u, die zich wel verontschuldigt. Voel je een licht prikje.

En een paar maand later ben je zwaar ziek.

😱

De effecten van Polonium zijn al een paar uur na het toedoenen van een dodelijke dosis merkbaar, maar het lijkt initieel op een zware voedselvergiftiging. Het nare is dat het enkel slechter en slechter gaat en je gradueel kapot maakt. Eerst de lever en de nieren, dan de rest van je organen. Het is echt een verschrikkelijke manier om iemand te vermoorden. Ik blijf het gek vinden dat er niet meer ophef was toen de Russen dat spul gebruikten in Londen.

Er werd vooraf nog een heel stuk gewijd aan Stubb van Finland dat die goede golfbuddy was van Trump en hem zo kon inpalmen als buur van Rusland maar idd, Trump was die al lang vergeten. Ook al is Stubb een vakkundig staatsman, een indruk op Trump kan je moeilijk maken als die zich twee keer publiek afvraagt wie die was.

Bizar dat dit zo onopgemerkt gepasseerd gaat. Nog geen jaar geleden werd Biden met de grond gelijkgemaakt door rechtsgezinden en conservatievelingen tot op dit forum toe, omwille van zijn twijfelachtige geheugen en zijn missers op dat vlak. Maar bij Trump zijn de randactiviteiten van zo'n niveau, dat mensen er gewoon niet aan toekomen om dit aan te kaarten...

Maar, toch een beetje teleurgesteld dat sommige posters van vorig jaar plots zo stil zijn.

Zou nu misschien in Boedapest doorgaan, bij Orban. Welja het is wel in Navo en Eu-gebied i guess. Weet niet in hoeverre Boedapest Den Haag steunt.

Trump is zo echt ene die van politiek en diplomatie geen kaas gegeten heeft en maar wat probeert en ziet wat er gebeurt. Genoeg ja-knikkers die het dan allemaal briljant zullen vinden.

Pas op, Armenie-Azerbeidzjan opgelost, Israel en de Golf. Moest hij dit conflict ook op z'n minst kunnen bevriezen, chapeau.

Zou nu misschien in Boedapest doorgaan, bij Orban. Welja het is wel in Navo en Eu-gebied i guess. Weet niet in hoeverre Boedapest Den Haag steunt.

Trump is zo echt ene die van politiek en diplomatie geen kaas gegeten heeft en maar wat probeert en ziet wat er gebeurt. Genoeg ja-knikkers die het dan allemaal briljant zullen vinden.

Pas op, Armenie-Azerbeidzjan opgelost, Israel en de Golf. Moest hij dit conflict ook op z'n minst kunnen bevriezen, chapeau.
Wat heeft ie opgelost in Armenië en in Israël?

Wat heeft ie opgelost in Armenië en in Israël?

Voor zover ik weet is het Nagorno-Karabach-conflict in 2020 tot stilstand gebracht onder Russisch toezicht. In 2023 laaide het geweld opnieuw op. Trump zou daarbij zogezegd hebben "bemiddeld", waarna een intentieverklaring werd ondertekend. Men zou een Trump-gezinde onderneming hebben aangewezen om de Zangezur-corridor te beheren. Ik noem dat lijkenpikkerij.

Israël is er volgens mij toch niet veel opgelost.

Voor zover ik weet is het Nagorno-Karabach-conflict in 2020 tot stilstand gebracht onder Russisch toezicht. In 2023 laaide het geweld opnieuw op. Trump zou daarbij zogezegd hebben "bemiddeld", waarna een intentieverklaring werd ondertekend. Men zou een Trump-gezinde onderneming hebben aangewezen om de Zangezur-corridor te beheren. Ik noem dat lijkenpikkerij.

Israël is er volgens mij toch niet veel opgelost.
De abraham-akkoorden. En toch bemiddeld op het eind tussen Armenie-Azerbeizjan.

Je kan ook nog Congo-Rwanda noemen, of India-Pakistan.

De abraham-akkoorden. En toch bemiddeld op het eind tussen Armenie-Azerbeizjan.

Je kan ook nog Congo-Rwanda noemen, of India-Pakistan.
Door de Palestijnse kwestie te negeren in de Abrahamakkoorden is er echt niet veel opgelost in de regio, integendeel zelfs…

Eu, Rusland, de VS, allemaal hebben ze pogingen gedaan in Armenië-Azerbeidzjan dus om deze zomaar op de hoed van Trump te schuiven. Maar er is sinds 2023 al geen “oorlogsdaden” meer geweest.

India-Pakistan: geen idee wat ie daar al zou gedaan hebben maar India wil alvast niet weten van inmenging en India spreekt tegen dat Trump daar iets mee te maken had: oa https://www.bbc.com/news/articles/c89ew9wde3lo.amp en https://www.theguardian.com/world/2025/aug/19/trump-claims-to-have-ended-six-wars-is-that-true

Congo-Rwanda: er is daar helemaal niets opgelost

Iran: heeft een soeverein land aangevallen, een duidelijk oorlogsdaad. Tot zover de vredesbrenger

Israël-Gaza: weigert dit conflict op te lossen door de kant van Israël te kiezen.

Nog andere kwesties?

Zowel de Congolese als de Rwandese regering hebben in Washington een overeenkomst ondertekend, dus er is wel beweging op dat vlak. Maar na de ondertekening ervan, hebben rebellen nog altijd aanvallen uitgevoerd met vele slachtoffers tot gevolg, dus allesomvattend is het zeker niet.

En die overeenkomst houdt ook in dat de VS meer/betere toegang krijgen tot de mijnen in Oost-Congo voor het ophalen van allerlei mineralen. Dus ik vind het wel een beetje ironisch om hem de Nobelprijs voor Vrede te geven voor iets wat duidelijk geinspireerd is door economisch gewin.

Rusland trekt al wat terug...

The art of the deal van Trump is toch maar een mager beestje...

Het zou wat naïef zijn te verwachten dat als Poetin en Zelensky elkaar binnen twee weken zouden zien dat de vrede binnen handbereik was. De kloof is nog altijd zeer groot en Rusland hanteert nog altijd maximalistische eisen. Dat is voor Zelensky onverkoopbaar, totdat Trump tegen hem zegt dat het spel gespeeld is.

Ook de meester in beledigingen, ex-president Medvedev, is losgelaten:

Het is zaak aan de Europese leiders om Trump te laten inzien dat Poetin, zijn Russische media en zijn (politieke) entourage enkel uit zijn om Donald te kleineren en hem als een pop zien. Hoe meer Trump zich beledigd voelt, hoe meer die zich zal afkeren van de Russische visie. Het is nu makkelijk aan te geven dat Poetin geen vrede wilt en Trump in Alaska belachelijk maakte.

Los van Trump kunnen andere regeringsleiders en Zelensky zich weer concentreren op een verder oorlogsverloop.

Het is zaak aan de Europese leiders om Trump te laten inzien dat Poetin, zijn Russische media en zijn (politieke) entourage enkel uit zijn om Donald te kleineren en hem als een pop zien. Hoe meer Trump zich beledigd voelt, hoe meer die zich zal afkeren van de Russische visie. Het is nu makkelijk aan te geven dat Poetin geen vrede wilt en Trump in Alaska belachelijk maakte.

Los van Trump kunnen andere regeringsleiders en Zelensky zich weer concentreren op een verder oorlogsverloop.
Ik vermoed dat ze met 'Gallic rooster' Macron bedoelen.

Ik vermoed dat ze met 'Gallic rooster' Macron bedoelen.
Waarschijnlijk ben ik een van de weinigen, maar eigenlijk hoop ik dat de Europese leiders genoeg hebben van dit conflict en we effectief troepen sturen naar Oekraïne.
En ja, ik geef me persoonlijk graag op als vrijwilliger om de strijdmacht te ondersteunen.

Ik zou die dronkaard gewoon negeren. Die heeft niets te willen. Hun rode lijnen zijn onzin.
Hopelijk sturen NAVO landen wél veiligheidstroepen naar Oost-Oekraïne.

Waarom zouden de NAVO landen zelf geen 'special military operation' mogen lanceren in Oekraïne?
Zouden de Russen die troepen echt durven aanvallen?

Ik zou die dronkaard gewoon negeren. Die heeft niets te willen. Hun rode lijnen zijn onzin.
Hopelijk sturen NAVO landen wél veiligheidstroepen naar Oost-Oekraïne.

Waarom zouden de NAVO landen zelf geen 'special military operation' mogen lanceren in Oekraïne?
Zouden de Russen die troepen echt durven aanvallen?
Ik vraag me af of dat scenario al niet is opgemaakt en hoe snel ze theorie naar praktijk kunnen brengen?

Blijft wel een gok: wat als dit escaleert naar een nucleair conflict of dat de hoeveelheid NAVO-bodybags toch de hoogte in schiet? De rode lijnen van Moskou zijn zoals je zegt onzin gebleken en als we die veel eerder hadden genegeerd was Rusland zo ver niet geraakt en stond Oekraïne er allicht beter voor, maar de rode lijnen zijn onzin tot ze dat niet meer zijn.

En ook: het zal dan zonder de VS zijn, Trump wil geen boots on the ground. Niet na het conflict dus zeker niet tijdens het conflict. Het is dan ook twijfelachtig dat als de Europese vleugel die stap zou zetten, dat we Amerikaanse ruggesteun krijgen en misschien zelfs tegenwind. Is Europa daartoe bereid?

Ik vraag me af of dat scenario al niet is opgemaakt en hoe snel ze theorie naar praktijk kunnen brengen?

Blijft wel een gok: wat als dit escaleert naar een nucleair conflict of dat de hoeveelheid NAVO-bodybags toch de hoogte in schiet? De rode lijnen van Moskou zijn zoals je zegt onzin gebleken en als we die veel eerder hadden genegeerd was Rusland zo ver niet geraakt en stond Oekraïne er allicht beter voor, maar de rode lijnen zijn onzin tot ze dat niet meer zijn.

En ook: het zal dan zonder de VS zijn, Trump wil geen boots on the ground. Niet na het conflict dus zeker niet tijdens het conflict. Het is dan ook twijfelachtig dat als de Europese vleugel die stap zou zetten, dat we Amerikaanse ruggesteun krijgen en misschien zelfs tegenwind. Is Europa daartoe bereid?
Klopt dat de Europese NAVO-tak twijfelachtig kan zijn door de verdeeldheid van de landen, maar ik denk (en hoop) dat wanneer puntje bij paaltje komt, er toch genoeg Europese NAVO solidariteit en bereidwilligheid zal zijn. Trump zegt geen Amerikaanse boots on the ground maar misschien wel Amerikaanse luchtsteun.

Rusland is ook gebleken dat het geen militaire supermacht is, dus de Europese NAVO tak moet meer dan bekwaam zijn om Rusland af te houden.
Het Russische regime moet dit ook weten.
En het gebruik van kernbommen is zelfmoord, dus zie ik ze niet echt doen.

Klopt dat de Europese NAVO-tak twijfelachtig kan zijn door de verdeeldheid van de landen, maar ik denk (en hoop) dat wanneer puntje bij paaltje komt, er toch genoeg Europese NAVO solidariteit en bereidwilligheid zal zijn. Trump zegt geen Amerikaanse boots on the ground maar misschien wel Amerikaanse luchtsteun.

Rusland is ook gebleken dat het geen militaire supermacht is, dus de Europese NAVO tak moet meer dan bekwaam zijn om Rusland af te houden.
Het Russische regime moet dit ook weten.
En het gebruik van kernbommen is zelfmoord, dus zie ik ze niet echt doen.
Oorlog draait ook om bluf en schijnvertoning, het opblazen van cijfers en bereidwilligheid om alles te geven. Theatraliteit, zoals gorilla's woest op hun borst kloppen als ze tegenover een rivaal staan Als Rusland met veel bravoure een big dick contest wil houden moet Europa daarin meestappen en tonen dat die de bigger dick in house heeft. Qua afschrikking is het dus nodig om vaak oefeningen dicht aan de Russische grens te houden om te laten zien aan het Kremlin dat het Europa menens is. Theekransjes met opgestoken vingers en dure woorden in Brusselse salons volstaan niet.

En dan moet het echte werk nog beginnen.

Oorlog draait ook om bluf en schijnvertoning, het opblazen van cijfers en bereidwilligheid om alles te geven. Theatraliteit, zoals gorilla's woest op hun borst kloppen als ze tegenover een rivaal staan Als Rusland met veel bravoure een big dick contest wil houden moet Europa daarin meestappen en tonen dat die de bigger dick in house heeft. Qua afschrikking is het dus nodig om vaak oefeningen dicht aan de Russische grens te houden om te laten zien aan het Kremlin dat het Europa menens is. Theekransjes met opgestoken vingers en dure woorden in Brusselse salons volstaan niet.

En dan moet het echte werk nog beginnen.

Als onderstaande beeld de tegenstander geen angst inboezemt geef ik het op:

Als onderstaande beeld de tegenstander geen angst inboezemt geef ik het op:

Om de beginnen moest er al zeker 30kg af voor je hem naar de oorlog kon sturen. Ik denk dat hij moest duwen om zijn hoofd in die helm te krijgen.
Ik denk dat een defensieminister in die tijd ook weinig werk had.

Terug
Bovenaan