Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Volgens mij gaat het gebeuren vandaag en is er op voorhand al gesproken over een akkoord.

De amiable sfeer, maar vooral de setting en de hele inkleding zijn van het soort grandeur die hoort bij een deal.

Hopelijk gaat het gebeuren vandaag en stopt de oorlog! Elke dode is er één teveel!
Rusland mag zich terug over hun landsgrenzen trekken en herstelbelastingen betalen aan Oekraïne terwijl Putin zichzelf aangeeft in Den Haag.

Als dit het resultaat is, mag Trump van mij de Nobelprijs voor de Vrede krijgen!

Volgens mij gaat het gebeuren vandaag en is er op voorhand al gesproken over een akkoord.

De amiable sfeer, maar vooral de setting en de hele inkleding zijn van het soort grandeur die hoort bij een deal.
Geloof ik niets van, Trump gaat weer wat meer pro Oekraïne zijn na vanavond tot zijn telefoontje met Putin dan zal het weer pro Rusland zijn.

Al deze vrede gesprekken zijn puur toneel meer niet. Ipv al die gesprek moeten we meer raketten, anti air, kogels, wapens en granaten sturen.

Hopelijk gaat het gebeuren vandaag en stopt de oorlog! Elke dode is er één teveel!
Rusland mag zich terug over hun landsgrenzen trekken en herstelbelastingen betalen aan Oekraïne terwijl Putin zichzelf aangeeft in Den Haag.

Als dit het resultaat is, mag Trump van mij de Nobelprijs voor de Vrede krijgen!
Je gelooft nog ik sinterklaas, vrees ik

Moest trump ballen aan z'n lijf hebben en een minder grote mond, kan hij putin wel volledig laten terugtrekken (behalve de krim) maar daar heeft hij de ballen er niet voor!
Oekraïne zal de verliezende partij zijn.
Wat best wel schandalig is omdat Rusland 100% de oorlog is begonnen

Moest trump ballen aan z'n lijf hebben en een minder grote mond, kan hij putin wel volledig laten terugtrekken (behalve de krim) maar daar heeft hij de ballen er niet voor!
Europa ook moesten we bereid zijn om alle legers van de EU in te zetten.

Maar Putin weet dat we dat niet durven/willen.

Er is altijd een winnaar en een verliezer in een conflict en het is niet altijd de goede kant die op een eerlijke manier wint. Het spel is echter nog niet uitgespeeld. Kijk naar Assad: zo snel kan het ook gaan.

Trump is een onberekenbaar figuur die draait gelijk de wind, hij kan morgen met Poetin bellen en weer pro-Rusland zijn. Hij zoekt naar een einde van de oorlog maar niet noodzakelijk naar een positieve uitkomst voor Oekraïne. Hopelijk als de oorlog eindigt dat het ook definitief is en geen tijdelijke wapenstilstand waarbij Rusland binnen enkele jaren het weer probeert.

Trump is een onberekenbaar figuur die draait gelijk de wind, hij kan morgen met Poetin bellen en weer pro-Rusland zijn. Hij zoekt naar een einde van de oorlog maar niet noodzakelijk naar een positieve uitkomst voor Oekraïne. Hopelijk als de oorlog eindigt dat het ook definitief is en geen tijdelijke wapenstilstand waarbij Rusland binnen enkele jaren het weer probeert.

En dat weet je met Rusland dus nooit.

Totaal onrealistisch... helaas.

Mijn beste gok zou zijn dat Rusland die paar (half) bezette provincies definitief in handen krijgt, terwijl Oekraïne in de Westerse sfeer mag blijven, in de EU mag (maar niet in NATO) en dat Europa veiligheidsgaranties zal willen (lees: troepen in Oekraïne) om een herhaling af te schrikken bij Rusland. Idealiter komen er zelfs Amerikaanse soldaten zodat Trump toont dat hij het ook menens is dat dit een éénmalig feit moet geweest zijn.

Ben benieuwd...

En dat weet je met Rusland dus nooit.
Daarom dat een geloofwaardige afschrikking belangrijk is, zodat Poetin niets probeert. Als Zelensky toestemt met een gedemilitariseerd Oekraïne is dat land een vogel voor de kat. Het is ook niet voldoende om op papier sterker te zijn dan Poetin, want een groot en krachtig leger dat geen slagkracht vertoont bestaat enkel maar voor de praalzucht (cfr. Oostenrijk-Hongarije ante WOI).

Daarom zal het wel van belang zijn om de komende jaren militaire oefeningen op grote schaal uit te voeren aan de grensgebieden met Rusland.

Merz en Macron pushen hard voor een staakt-het-vuren als eerste stap en dan pas vrede (waar de Europese leiders niet teveel in hun kaarten laten kijken want Trump gaat daarin veel te ver qua toegevingen).

Op het einde van deze meeting ziet het er goed uit dat we richting de artikel 5 garanties gaan. Maar dat telefoontje om Poetin te informeren zal wss een domper geven, die zal stellen dat hij meteen vrede kan aanbieden. Zoals gewoonlijk blijft bij Trump enkel hangen wat de laatste persoon hem heeft ingefluisterd.

Hopelijk fluistert Poetin dus niet te veel of hoort Trump het niet omdat hij de voorbije uren met allerlei complimenten is overstelpt. Zijn ego is gestreeld.

Het lijkt er wat op dat Trump zich meer in de rol van bemiddelaar aan het werken is, dat zou ook betekenen dat hij zich niet kan/mag uitspreken tegen 1 van beiden. Mss hebben ze hem een cursus Nobel prijzen voor dummies gegeven ofzo.

Daarom dat een geloofwaardige afschrikking belangrijk is, zodat Poetin niets probeert. Als Zelensky toestemt met een gedemilitariseerd Oekraïne is dat land een vogel voor de kat. Het is ook niet voldoende om op papier sterker te zijn dan Poetin, want een groot en krachtig leger dat geen slagkracht vertoont bestaat enkel maar voor de praalzucht (cfr. Oostenrijk-Hongarije ante WOI).

Daarom zal het wel van belang zijn om de komende jaren militaire oefeningen op grote schaal uit te voeren aan de grensgebieden met Rusland.
Denk je dat zo een eis effectief werkbaar zou kunnen zijn?

Persoonlijk denk ik dat zoiets een brug te ver is en Oekraïne ook een slagkrachtig leger zal uitbouwen - dat zal in Rusland als een verlies gezien worden, en mss door Oekraïne als een overwinning of toch toegeving.

Niemand weet iets want iedereen zegt iets anders. Echter is het duidelijk dat Rusland geen toegevingen gaat doen want volgens hun eigen schijnreferenda zijn de gebieden die deel uitmaken van Novorossiya reeds onderdeel van Rusland.

Iets ouder nieuws.

Schröder (bondskanselier 1998-2005) rijf(de)(t) nog netjes Russisch geld binnen, door zijn banden met Gazprom.
(En hij zal niet de enige zijn.)

(Gaat over 1 bank, dat geld vindt omwegen.)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan