Het plan voorlopig
Je kan dat als een overwinning zien voor Poetin, maar het is helaas de enige realistische uitweg met kans op langdurige stabiliteit.
En inderdaad, zo'n akkoord konden ze al veel eerder sluiten, dat zei ik in dit topic toen ook al, toen de frontlijn min of meer gestabiliseerd was. Met VS en China als backup kan je blijven Oekrainers en Russen zinloos de dood in sturen, dat was toen al duidelijk vond ik, ook al was China toen nog niet zo hard in de picture.
Om bij de metafoor van de leeuwenkooi te blijven: als je denkt "ik heb thuis katten, ik kan daar mee om", je gaat toch dichter dan 1 meter en je verliest een paar vingers, dan is dat de logische uitkomst en niet de schuld van de leeuw, ook al viel hij aan. Dan moet je vooral je eigen gedrag eens in vraag stellen.
De vele oorlogsslachtoffers en het verliezen van grondgebied van Oekraine werd in mijn ogen veroorzaakt door de naieve diplomatie van de EU. Die denken dat ze in een peutertuin rondlopen waarin ze ongestoord hun idealen kunnen verkondigen en vriendjes maken, en verloren daarbij uit het oog dat de koude oorlog niet voorbij is en dat je grootmachten moet respecteren. Ook Zelensky moest beter weten. Het is niet omdat je volk ervoor stemt dat je de realiteit mag vergeten. Ze hebben hun vingers gebrand door te westers te willen worden daar, en de EU en Zelensky gaan nu als kleine kinderen de gevolgen moeten ondergaan. Hopelijk doen ze niet te moeilijk zodat er een stabiele oplossing op lange termijn kan komen. Ik vrees echter dat ze gaan moeilijk doen, zodat de uitkomst half werk zal zijn, met nog veel verspilling van mensenlevens en geld in de toekomst.