Het is verdacht omdat het zich baseert op nutteloze onofficiële bronnen met een poststijl die redelijk vijandig is tegenover Oekraïne.
Rechtstreekse bronnen uit bv. Telegram in 2025 zijn allang geen "nutteloze onofficiële bronnen"meer. Sterker zelfs, veel Vlaamse nieuwsartikels gebruiken steeds meer (pro-Russische) Telegram channels in hun berichtgeving. Beweren dat het niet zo is, is het licht van de zon ontkennen.
Poststijl die vijandig is? Laten we eens kijken naar wat de
niet-nutteloze officiële bronnen tegenwoordig schrijven over Oekraine:
Two centuries of history offer lessons for how to forge a durable agreement.
www.foreignaffairs.com
But there are also cases in which temporarily ceding territory has stabilized a conflict. Just a few years after Munich, Finland reached a settlement with the Soviet Union that required it to accept substantial territorial losses. Throughout the Cold War, Finland was obligated to align with Soviet foreign policy, but the country emerged fundamentally intact.
Neutrality in exchange for occupied territory—with an ironclad Western defense guarantee if Russia attacks again—is the way forward.
foreignpolicy.com
Many people around the world may dislike Trump, but for the majority of Ukrainians Trump is a hope for peace. Ukrainian elites must stop fantasizing and drawing lines in the sand while Ukrainians suffer and die every day.
En dan dit pareltje:
https://kyivindependent.com/ukraine-may-need-to-temporarily-give-up-territory-for-peace/
Ukraine may be forced to temporarily give up some territories to Russia, Kyiv Mayor Vitali Klitschko said in an interview with BBC published on April 25, as U.S. pressure mounts for a peace deal with Moscow.
Jawel, de burgemesteer van de hoofdstad die eventjes staatsverraad pleegt (volgens het Oekraiense strafrecht) op BBC.
Dus dan vraag ik mij af op welke manier mijn poststijl vijandig is?
Met beladen termen zoals ondertussen in de echte wereld, politieke nederlaag voor Kiev, kaakslag voor het moraal terwijl die op niets slaan en weinig onderbouwd zijn.
Dan ga je ervan uit dat de rest niet de echte wereld is. Dat er een politieke component achter zit (terwijl ik die link niet zie) of dat het een effect gaat hebben op de moraal terwijl ze ondertussen al wel wat tegenslagen gewend zijn en desondanks nog altijd blijven vechten en zelfs nog verbetener in het verzet zijn.
Dat zijn allemaal statements die moeilijk te verifiëren zijn. En belangrijker in het kader van de discussie eigenlijk weinig belangrijk zijn.
Oke, als je echt zo getriggerd bent over het zinnetje "in de échte wereld": ik bedoelde de huidige situatie aan de frontlinies.
In 2022 is het de Russen niet gelukt om tijdens de initiële en snelle oprukking tot aan de grenzen van Dnepropetrovsk te geraken, laat staan de stad zelf. 3 jaar later is het hen wel gelukt. Dit introduceert weldegelijk een nieuwe element in het conflict. Het geeft Rusland een extra kaart aan de onderhandelingstafel en de dreigingen over "volgende keer zullen het 6 regio's worden" worden hard gemaakt. Dat staat buiten kijf.
(Trouwens, het gebied dat de Russen controleren in de regio Sumi wordt steeds groter. Maar dat ga ik voorlopig buiten beschouwing laten, alhoewel Rusland hiermee nog een extra kaart heeft.)
Aan de andere kant heb je Zelensky, die nog 3 maanden geleden helemaal zeker was dat hij het ingenomen gebied in Kursk kon ruilen voor een stukje land van Oekraine zelf. Wel, vandaag is die strategie volledig ingestort en heeft hij geen enkele kaart meer in zijn handen. En daarom herhaal ik nogmaals dat Kiev hiermee een zware politieke nederlaag toegediend krijgt. Ga jij dit ontkennen?
En als jij denkt dat al die zaken geen effect hebben op het moreel van de troepen, wel, dan ga ik gewoon dit tonen:
Dit is een Facebook post van Aleksandr Shirshin, commandant van een van de bataljons van de 47-e (afzonderlijke) gemechaniseerde brigade “Magura", waarin hij zijn ontslag aankondigd. Een van die bekende elite brigades die training gevolgd hebben in de VS en in Europa, als iemand het nog herinnert. Daarin schrijft hij:
I have never received more stupid tasks, as in the current direction. Someday I will tell you the details, but the stupid loss of people, trembling before the stupid generalship, except for failures, leads to nothing. All they can do is reprimand, investigate, penalize.....
Dit soort berichten zie je de laatste tijd meer en meer verschijnen. Dus ik begrijp niet zo goed waarom jij denkt dat deze statements "moeilijk te verifiëren zijn"? Het is gewoon publiek beschikbaar.
Het moment dat officiële bronnen dat zullen bevestigen zal ik daar aandacht aan geven. Maar zolang dat niet het geval is, komt mij dat te veel over als propaganda of rabbit hole informatie. En laat ik dergelijke info voor wat het is.
Niet echt belangrijk.
Dat is zoals het kijken van de halve finale tussen Duitsland en Brazilië, met je eigen ogen zien dat Brazilië met 7-0 achterstaat in de 79ste minuut. Maar het resultaat met man en kracht ontkennen totdat de scheidsrechter de finale fluit geeft en de nationale omroep de aankondiging doet. Komaan, dit is tegen jezelf liegen. De "officiële bronnen" waar jij over spreekt, kunnen vandaag de dag niet meer concureren met mediums zoals Telegram. Waar informatie vrijwel onmiddellijk uitkomt zodra er iets is.
Belangrijkste in mijn ogen is dat zo snel mogelijk de Taurus aan Oekraïne moet geleverd worden. En als ik mijn goesting had, wat ik niet ga krijgen, dat we manu militari als Europa Rusland uit Oekraïne shotten en hem duidelijk maken dat hij met zijn leger uit een soeverein land moet blijven in ons Europees continent.
Als hij dat in China, het Midden Oosten, Afrika of Amerika wil doen... dat hij zijn plan trekt. Maar binnen Europa blijft hij van zijn fikken van andere landen.
Jaja. De HIMARS, ATACMS, Storm Shadows/SCALP-EG, F-16s, Mirage-2000, Abrams, Bradleys, Leopards, CV90, etc waren eigenlijk niet de goede keuzes, dat was allemaal niet serieus. Niet echt de gepaste wunderwaffe. Maar die Taurus raketten jonge, awel die eh, die gaan zéker het verschil maken.
Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results.
Als jij je goesting had? Oke, in dat geval ben jij die eerste soldaat die in de loopgraven zal vechten, toch? Jij gaat aan iedereen tonen hoe je best een FPV drone vermijdt, toch? En jij zal ook aan iedereen uitleggen hoe je het verschil kan horen tussen een artilleriegranaat die aankomt en een artilleriegranaat die vertrekt? Kortom: als jij voorstelt om Europese strijdkrachten te sturen dan stel ik ook voor dat jij en uw naaste familie de eerste zijn die zullen gaan. Eerlijk is eerlijk.
Besef nu toch eens gewoon dat Oekraine de oorlog verloren heeft. Europa moet stoppen met de rad voor de ogen van de Oekraieners te draaien. Een militaire overwinning tegen Rusland was nooit een realiteit. Niet vandaag, niet morgen en ook niet volgend jaar.