Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Hij zou een beetje geld winnen maar dat is het dan ook. Dat weegt niet op tegen alles dat hij verliest, niet in het minste de koude oorlog maar ook de moral highground, ethisch, imago, reputatie, bondgenoten, stabiliteit en wereldorde en dus ook security en op de koop toe misschien nog een burgeroorlog als te veel amerikanen in opstand zouden komen tegen zulk onamerikaans gedrag.

Trump kan niet zomaar elk land schofferen hoor.

Als eu, canada, zuid amerika, china, volledig wegvalt stort zijn economie ook in.

Ik las vandaag ergens dat 40% van de import in de VS komt uit China, Mexico & Canada. En op die 3 landen heft hij dus nu tariffs.
De Chinezen zijn al geschoffeerd. De Canadezen, Mexicanen en Europeanen ook.

Nee, de volgende logische stap is dat de VS hun sancties tegen Rusland laten vallen. De Russen zelf hebben dit ook al aangegeven (naar eigen zeggen is dat 'een belangrijke stap naar vrede'), dus Donald gaat dat natuurlijk gewoon doen.

Het enige voordeel van Trump zijn stijl momenteel is dat hij eigenlijk voorspelbaar is geworden. Je weet enkele weken op voorhand wat hij gaat doen, want hij kondigt het gewoon aan. Dat lijkt trouwens hard op de Russische stijl - als die iets zeggen doen ze het meestal ook gewoon. Wat nieuw is, is dat de Russen en Trump tegenwoordig quasi exact hetzelfde zeggen.

Iets dat ze beiden trouwens gezegd hebben de voorbije weken, is dat Zelensky een dictator is die geen vrede wil en wiens ambtstermijn verlopen is. Het is dus duidelijk dat ze Zelensky liefst aan de kant schuiven. Ik zie hem ook nog gewoon vermoord worden door een aanslag binnenkort - zeker als de VS intelligence en steun voor luchtafweer wegvalt.

Dit alles gezegd zijnde, die inval in de Kursk oblast begint precies toch terug geduwd te worden. Of trekken ze zich terug?

Trump zou nog kunnen in beide delen de grondstoffen uitdelven. The art of the deal. Dan is hij wel echt de grote winnaar.
Maar het is helemaal niet zo dat hij daar volgende week kostbare mineralen naar boven zit te halen he.

Er zullen eerst vooronderzoeken moeten gebeuren: waar zit exact wat, in welke hoeveelheden en hoe gemakkelijk valt het te mijnen.
En daarna zullen gigantische investeringen moeten gebeuren om die mijnen op te bouwen en operationeel te maken. Eigenlijk betwijfel ik sterk dat de USA daar zelfs maar aan gaat beginnen. Ik zie het nog eerder gebeuren dat er licenties aan Rusland gegeven worden om dat te doen.

Het enige voordeel van Trump zijn stijl momenteel is dat hij eigenlijk voorspelbaar is geworden. Je weet enkele weken op voorhand wat hij gaat doen, want hij kondigt het gewoon aan. Dat lijkt trouwens hard op de Russische stijl - als die iets zeggen doen ze het meestal ook gewoon. Wat nieuw is, is dat de Russen en Trump tegenwoordig quasi exact hetzelfde zeggen.
Hmmm nee, als de Russen zeggen dat ze iets niet gaan doen, doen ze het meestal net wel :)

Ik vind het heel zorgwekkend dat Trump zegt dat Zelensky “won’t be along very long without a ceasefire”. Dat valt imo in dezelfde categorie als “in 4 years you won’t have to vote anymore, my beautiful Christians.”

Er zit altijd waarheid in wat Trump zegt, als ik van Zelensky was zou ik voor het eerst toch geen voet meer zetten op Amerikaans grondgebied, ze zijn nog in staat om hem te arresteren en uit te leveren aan Putin.

Trump kan niet zomaar elk land schofferen hoor.

Als eu, canada, zuid amerika, china, volledig wegvalt stort zijn economie ook in.
Hij is toch goed bezig hoor.

Al die retaliation tarrifs gaan hem zwaar kosten, Canada heeft dan nog energie achter de hand, een heel deel van de noordelijke USA draait op Canadese stroom, en Amerika importeert hopen heavy crude van Canada.
Amerika is weinig met hun zelf opgepompte light crude aangezien de meerderheid van hun raffinaderijen enkel heavy crude kunnen distilleren.
Ze kunnen ombouwen, maar dat gaat een hoop tijd en geld kosten.

Daar kan Canada de USA héél hard pijn doen, en recht in de portemonnee van de gewonde werkmens...

En dan moeten de EU tarrifs en bijhorende "bazooka" reatliation nog komen...

Hij is toch goed bezig hoor.

Al die retaliation tarrifs gaan hem zwaar kosten, Canada heeft dan nog energie achter de hand, een heel deel van de noordelijke USA draait op Canadese stroom, en Amerika importeert hopen heavy crude van Canada.
Amerika is weinig met hun zelf opgepompte light crude aangezien de meerderheid van hun raffinaderijen enkel heavy crude kunnen distilleren.
Ze kunnen ombouwen, maar dat gaat een hoop tijd en geld kosten.

Daar kan Canada de USA héél hard pijn doen, en recht in de portemonnee van de gewonde werkmens...

En dan moeten de EU tarrifs en bijhorende "bazooka" reatliation nog komen...

Idd, ruzie zoeken met Canada is volgens mij zeer riskant en nefast voor de VS en dus Trump, Europa/Mexico ...kan nog passeren voor een tijdje maar Canada en China - die kunnen de rollen mss wel omdraaien of minstens matchen.

Idd, ruzie zoeken met Canada is volgens mij zeer riskant en nefast voor de VS en dus Trump, Europa/Mexico ...kan nog passeren voor een tijdje maar Canada en China - die kunnen de rollen mss wel omdraaien of minstens matchen.
Als die tarieven aanhouden zit je met een zuiderbuur (Mexico) waar 80% van de export naar de VS gaat. Een serieuze recessie gaat echt de (drugs)criminaliteit niet doen afnemen, in tegendeel.

We zitten ook weer in de verkeerde thread hiermee.

Naar het schijnt blijft men nog informatie delen:

Ik vermoed dat hoog geplaatste US militairen Oekraïne nog wel willen steunen en lazen "geen materiaal!", dus vinden dat info nog wel kan.
Totdat Trump er van hoort en zegt dat dat ook niet mag.
Als dat gebeurt, zullen misschien sommige individuele militairen bereid zijn clandestien inlichtingen aan Oekraïne door te geven? Dat valt toch te hopen... Zeker iets om als Oekraïnse geheime dienst op in te zetten...

Naar het schijnt blijft men nog informatie delen:

Ik vermoed dat hoog geplaatste US militairen Oekraïne nog wel willen steunen en lazen "geen materiaal!", dus vinden dat info nog wel kan.
Totdat Trump er van hoort en zegt dat dat ook niet mag.
Hij kan de tang langzaam sluiten natuurlijk:
  • Tijdelijk geen wapens
  • Tijdelijk geen informatie
  • Starlink uitschakelen- basically game over, daarmee dreigen is al voldoende
Eerste kentering Zelensky is al een feit, Europa stuurt ook mee - nog even pruttelen en het vlees is gaar om terug op, of aan, tafel te zetten.

Hij kan de tang langzaam sluiten natuurlijk:
  • Tijdelijk geen wapens
  • Tijdelijk geen informatie
  • Starlink uitschakelen- basically game over, daarmee dreigen is al voldoende
Eerste kentering Zelensky is al een feit, Europa stuurt ook mee - nog even pruttelen en het vlees is gaar om terug op, of aan, tafel te zetten.
En de eerste zin zal zijn: "Zelensky you have no cards to play" Trump: "I do"

En de eerste zin zal zijn: "Zelensky you have no cards to play" Trump: "I do"
Die kaarten werken enkel indien de Oekraïeners bereid zijn om te capituleren na hun gevecht of ze toch niet liever zoveel mogelijk Russen meenemen met hun potentiële ondergang.

Indien het dat laatste is, wat als ik Oekraïner was mijn keuze zou zijn, dan kon hij zijn deal op zijn buik schrijven.
Het feit dat Rusland staat te popelen voor een deal heeft een reden... zo goed moet het er bij hen niet aan toe gaan.

Zucht. Tom Sauer mag nog eens een column schrijven met dezelfde riedel die hij al 3 jaar herhaalt en nu zegt dat hij gelijk krijgt :sarcastic:. Vraag me af wat hij zou schrijven moest Trump niet verkozen zijn geweest.

...
Rusland heeft pas gereageerd nadat de EU in 2013 trachtte om Oekraïne in de westerse invloedssfeer te brengen en nadat het in 2021 schrik kreeg dat het door de toegenomen banden tussen de NAVO en Oekraïne het oosten van dat land zou kwijtspelen, en dat Oekraïne daardoor lid zou kunnen worden van de NAVO, wat al eerder beloofd was.
...
De EU heeft het nu gedaan. Maar dat de Oekraïense bevolking massaal zelf op straat kwam is, wordt nergens in de column naar verwezen. Klinkt heel veel als sommige dictators die zeggen dat 'de protesten werden georganiseerd en aangestoken door buitenlandse krachten'.

...
Omgekeerd, de angst die momenteel bestaat dat Rusland na een akkoord zich zal herbewapenen, is mits zo’n akkoord ongegrond.
...
Is die nu echt zo naïef?

Terug
Bovenaan