Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

UK heeft ook wel wat spy-capaciteiten. Gelukkig

Helaas niets van betekenis. Onder de 5-eyes heeft het VK de voorbije 30 jaar haar capaciteiten drastisch afgebouwd. Heel veel stations zijn gesloten omdat de CIA ook in dat gebied actief is. We spreken echt over een input van 20 tot 1 in vergelijking met de VS. Bronmateriaal is de podcast The Rest is Classified. Aanrader trouwens.

Zonder de VS wordt het gewoon aartsmoeilijk. En met Trump onderhandelen nog moeilijker.

Mss toch die mineralendeal tekenen, maar zouden wel veiligheidsgaranties bij moeten. Maar we gaan wel richting een einde van het conflict. Trump is dat aan het forceren. Wat na Trump zal gebeuren, das een andere vraag.

Dat gaan ze niet doen. Na het toneel spel van de US in de oval office is het vertrouwen van de Oekraïners in Zelensky juist gestegen. Het zou heel erg bizar zijn als je dan uw president zou vervangen.

-----

Eerlijk wat er nu allemaal gebeurt is geen verassing. Ik wist dat een Trump II dit soort dingen ging brengen. Ik zou zelf een stap verder gaan dan sommige mensen, een Amerika dat een Trump in het jaar 2025 heeft verkozen is zo gevaarlijk dat de enige rationele keuze de EU zou moeten nemen is de US in dezelfde korf steken als Ruslans, China en Noord-Korea. Als je dat als de EU niet zo vlug mogelijk in ziet ben je even blind en naïef als bij Trump I. Ik snap dat we ze niet meteen kunnen laten vallen en dat we hun voor een paar jaar nog voor bepaalde militaire materiaal zullen nodig hebben maar we zouden nu zo rap mogelijk moeten overschakelen naar een pro-eu mindset met misschien wat verdragen met bepaalde landen als Japan en Canada maar vooral een focus op EU en niemand anders.

Doen we ook, maar Trump wil alle militaire steun van vandaag op morgen stoppen. En forceert ons zo op de onderhandelingstafel.

Zonder de VS wordt het gewoon aartsmoeilijk. En met Trump onderhandelen nog moeilijker.

Mss toch die mineralendeal tekenen, maar zouden wel veiligheidsgaranties bij moeten.
Ja, het is net die vraag om veiligheidsgaranties van Zelenski waarvoor hij zo brutaal afgeslacht werd in het Witte Huis. Terwijl het me een zeer redelijke vraag lijkt gezien het track record van de vijand die ze tegenover zich hebben.

Vance zei nadien dat het feit dat de USA door die mineralendeal economische belangen in Oekraïne zal hebben een grotere veiligheidsgarantie is dan eender welke Europese vredesmacht. Misschien dat er dus via die weg toch nog een kansje is dat USA iets zegt in de trant van "als onze belangen in Oekraïne in gevaar worden gebracht, zullen we wel militair terug slaan".

Maar eerlijk gezegd betwijfel ik of de USA echt geïnteresseerd is in die mineralen, en of het niet gewoon een voorwendsel is om Rusland te geven wat ze willen.

Ik snap eigenlijk niet veel meer van velen hun gedachtengang. "Europa stelt niets voor, Europa is als een mak schaap"
En wanneer de VS dan eens wat dreigt zijn het diezelfde stemmen die ook direct pleiten dat we moeten toegeven.

Ik denk dat het probleem niet bij de Europese leiders ligt.

Ja, het is net die vraag om veiligheidsgaranties van Zelenski waarvoor hij zo brutaal afgeslacht werd in het Witte Huis. Terwijl het me een zeer redelijke vraag lijkt gezien het track record van de vijand die ze tegenover zich hebben.

Vance zei nadien dat het feit dat de USA door die mineralendeal economische belangen in Oekraïne zal hebben een grotere veiligheidsgarantie is dan eender welke Europese vredesmacht. Misschien dat er dus via die weg toch nog een kansje is dat USA iets zegt in de trant van "als onze belangen in Oekraïne in gevaar worden gebracht, zullen we wel militair terug slaan".

Maar eerlijk gezegd betwijfel ik of de USA echt geïnteresseerd is in die mineralen, en of het niet gewoon een voorwendsel is om Rusland te geven wat ze willen.
Ik denk dat Rusland wel die gebieden zal krijgen, mogelijks zo een demarcatielijn wel. De bedoeling is wel dat het daarmee dan stopt. Ik zie Oekraïne het echter wel nooit erkennen. Net als de EU. De VS zal het vermoedelijk onder Trump wel erkennen. Maar die lijn moet wel verdedigd worden idd.

Dus de VS dwingt ons aan tafel om te onderhandelen over vrede terwijl ze al expliciet gezegd hebben dat wij niks te zeggen over de vrede tussen Rusland en Oekraïne en ze Europa ook niet uitgenodigd hebben voor de vredesgesprekken (Oekraïne ook niet trouwens) Laat me zeggen dat ik dat wel een speciale tactiek vind.

Dus de VS dwingt ons aan tafel om te onderhandelen over vrede terwijl ze al expliciet gezegd hebben dat wij niks te zeggen over de vrede tussen Rusland en Oekraïne en ze Europa ook niet uitgenodigd hebben voor de vredesgesprekken (Oekraïne ook niet trouwens) Laat me zeggen dat ik dat wel een speciale tactiek vind.
De VS zal ons betrekken, sowieso. Al zullen zij wel de spelregels bepalen. Niet wij.

Ik denk dat Rusland wel die gebieden zal krijgen, mogelijks zo een demarcatielijn wel. De bedoeling is wel dat het daarmee dan stopt. Ik zie Oekraïne het echter wel nooit erkennen. Net als de EU. De VS zal het vermoedelijk onder Trump wel erkennen. Maar die lijn moet wel verdedigd worden idd.
Ja maar zo blijven we in cirkeltjes draaien he, want zonder veiligheidsgaranties zal het niet stoppen. Misschien een tijdelijke stopzetting van de offensieven van Rusland, maar die zullen dan algauw weer hervat worden onder het mom van één of ander vals voorwendsel.

Volgende stap van trump: sancties tegen de landen die oekraiene blijven steunen
En dan is hij nog altijd geen Russische asset? Komaan!

Het is 1 ding om te zeggen: America first, we willen geen geld verliezen aan iets aan de andere kant van de wereld. Maar sancties aankondigen voor iets waar je zelf zegt niets mee te maken te hebben. Dan ben je gewoon een Russische asset.

De VS zal ons betrekken, sowieso. Al zullen zij wel de spelregels bepalen. Niet wij.
De VS wil ons juist helemaal niet betrekken, het enige wat Trump en zijn trawanten doen is ambras maken en iedereen afdreigen die hun broek niet voor hun afsteekt. Geen probleem voor die daar akkoord mee is maar die moet dan in mijn ogen nooit meer afkomen met de "Europese waarden"

Ja maar zo blijven we in cirkeltjes draaien he, want zonder veiligheidsgaranties zal het niet stoppen. Misschien een tijdelijke stopzetting van de offensieven van Rusland, maar die zullen dan algauw weer hervat worden onder het mom van één of ander vals voorwendsel.
Volgens mij komt er een niet-erkende internationale grens. Die dan langs beide zijden beveiligd wordt. Langs de ene kant de Russen. De andere kant Oekraïeners , met of zonder de Europeanen. Dat is nog een vraag. En de Amerikanen delven ondertussen naar grondstoffen. De rest is toekomstmuziek. Maar het lijkt me duidelijk dat je de komende 4 jaar geen militaire steun meer uit de VS moet verwachten. Er zal ook ooit met Rusland gepraat moeten worden, en ook Poetin heeft geen eeuwig leven.

Volgens mij komt er een niet-erkende internationale grens. Die dan langs beide zijden beveiligd wordt. Langs de ene kant de Russen. De andere kant Oekraïeners , met of zonder de Europeanen. Dat is nog een vraag. En de Amerikanen delven ondertussen naar grondstoffen. De rest is toekomstmuziek. Maar het lijkt me duidelijk dat je de komende 4 jaar geen militaire steun meer uit de VS moet verwachten. Er zal ook ooit met Rusland gepraat moeten worden, en ook Poetin heeft geen eeuwig leven.
Ik begin te vermoeden dat we naar een vergelijkbare situatie zullen gaan zoals in Duitsland & Oostenrijk net na WOII (eventueel met muur en ijzeren gordijn erbij. Trump kennende bouwt die graag muren). Dat waren wel Bezettingslegers. In geval van Rusland zal dat nog bezetten van hun veroverd stuk zijn. Wij Europa slaan onze tenten op ter bescherming en toezicht van handhaving van de vrede in het grootste deel van Oekraïne, waarvan Trump al gezegd heeft dat hem die taak niet door de VS wil laten uitvoeren. VS zullen het deel waar ze hun grondstoffen hopen te vinden wel voor hun rekening nemen uit eigen belang en ter bescherming van het eigen volk.

Ik begin te vermoeden dat we naar een vergelijkbare situatie zullen gaan zoals in Duitsland & Oostenrijk net na WOII (eventueel met muur en ijzeren gordijn erbij. Trump kennende bouwt die graag muren). Dat waren wel Bezettingslegers. In geval van Rusland zal dat nog bezetten van hun veroverd stuk zijn. Wij Europa slaan onze tenten op ter bescherming en toezicht van handhaving van de vrede in het grootste deel van Oekraïne, waarvan Trump al gezegd heeft dat hem die taak niet door de VS wil laten uitvoeren. VS zullen het deel waar ze hun grondstoffen hopen te vinden wel voor hun rekening nemen uit eigen belang en ter bescherming van het eigen volk.
Trump zou nog kunnen in beide delen de grondstoffen uitdelven. The art of the deal. Dan is hij wel echt de grote winnaar.

Terug
Bovenaan