Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Is toch actie reactie gewoon, of denk je nu echt dat indien er geen oorlog was met Oekraine waaraan wij openlijk steun verlenen ook militair dat Poetin ons hier wat ging ambeteren met onze kabelkes te sabboteren ?
En niet omdraaien hé, zoals Trump doet.
Poetin is de agressor die alles gestart heeft hé, niet Oekraine of Europa.
Poetin valt aan, Oekraine en bij extensie Europa verdedigen hunzelf, en Poetin retalieert.
Hoe die verdediging plots de sabotage van onderzeese kabels onze eigen schuld maakt ontgaat me, zelfde vergelijking als de verkrachte dame, wanneer je schade oploopt omdat je jezelf verdedigd is het je eigen schuld...

Even terzijde, het feit dat ze hem aanspraken op het feit dat hij geen kostuum aan had en dat dat een gebrek aan respect was, dat toont toch aan dat ze 100% van plan waren om hem gewoon op deze manier aan te pakken vandaag?

Als daar een oliesjeik langs komt in zijn gewaad zou het allemaal prima en respectvol zijn zo zonder kostuum.

Veel steun hoeft Oekraine dus niet meer te krijgen uit de VS. Zoals Trump nu de ene-pro Russische beslissing na de andere neemt legt hij nu de bal in het kamp van Europa. En eigenlijk zijn wij als Europa altijd gejost: ofwel stoppen we ook en laten we Oekraine stikken, maar stopt Poetin wel na Oekraine is dan de volgende vraag? ofwel doen we verder met de steun en dat is een openlijke oorlogsverklaring voor Poetin (voor zover dat de voorbije 3 jaren dat al niet waren). Voorlopig houd ik erop dat de dag dat VS uit NATO stapt, Putin de morgen erna de Baltische staten binnenstaat. Voor zover Artikel 5 voor de VS uberhaupt nog geldig is. Grondstoffen of neutrale bufferstaat is een fabeltje, mij lijkt het meer en meer te doen te zijn om zoveel mogelijk van die oude sovjetlanden terug te pakken.

Even terzijde, het feit dat ze hem aanspraken op het feit dat hij geen kostuum aan had en dat dat een gebrek aan respect was, dat toont toch aan dat ze 100% van plan waren om hem gewoon op deze manier aan te pakken vandaag?

Als daar een oliesjeik langs komt in zijn gewaad zou het allemaal prima en respectvol zijn zo zonder kostuum.
Voor musk is het ook geen probleem om in lange zwarte jas, zonnebril en pet naast de president in de oval room zijn ding te doen.
Was zelfs blijkbaar "breng uwe kleine eens mee naar 't werk".

zoals ik al zei, je hebt er dus er geen bal van begrepen.
Welk belang heeft Poetin om een oorlog te voeren met het Westen ? Het Westen/kapitalsime heeft al jaren voet aan de grond in zijn land (Mc Donalds, ...) en kon er alleen maar de vruchten van plukken. Het communisme is jaren terug een stille dood gestorven.

Ik ben vandaag begonnen met mij volledig af te koppelen van de VS.
Alles van Google weg en vervangen door proton. Al mijn Amerikaanse aandelen verkocht en vervangen voor Europese defensie.(Dit wel al vroeger als vandaag)
Het enige probleem is mijne gsm.. daar vind ik geen alternatief voor qua OS zelfde met mijne pc..
Europa moet nu een blok vormen en zeggen "Wij gaan u beschermen en gewoon troepen sturen.." fuck de VS fuck Rusland. Europa is van ons en wij zullen bepalen wat er hier gebeurt. Nieuwe alliantie opzetten zonder de VS met de Nordics en Canada.

Een terugkeer van Sony (Ericsson)?

Inderdaad geen makkelijke oefening. Al was ik zelf al aan het kijken naar proton mail, maar dan eerder voor spam redenen...

Welk belang heeft Poetin om een oorlog te voeren met het Westen ? Het Westen/kapitalsime heeft al jaren voet aan de grond in zijn land (Mc Donalds, ...) en kon er alleen maar de vruchten van plukken. Het communisme is jaren terug een stille dood gestorven.
Terug de geschiedenis boeken herschrijven.
Herstellen van het ooit gevreesde USSR.

Val van de Berlijnse muur, fluwelen revolutie in Praag enz. ligt nog steeds op zijn maag.

Veel steun hoeft Oekraine dus niet meer te krijgen uit de VS. Zoals Trump nu de ene-pro Russische beslissing na de andere neemt legt hij nu de bal in het kamp van Europa. En eigenlijk zijn wij als Europa altijd gejost: ofwel stoppen we ook en laten we Oekraine stikken, maar stopt Poetin wel na Oekraine is dan de volgende vraag? ofwel doen we verder met de steun en dat is een openlijke oorlogsverklaring voor Poetin (voor zover dat de voorbije 3 jaren dat al niet waren). Voorlopig houd ik erop dat de dag dat VS uit NATO stapt, Putin de morgen erna de Baltische staten binnenstaat. Voor zover Artikel 5 voor de VS uberhaupt nog geldig is. Grondstoffen of neutrale bufferstaat is een fabeltje, mij lijkt het meer en meer te doen te zijn om zoveel mogelijk van die oude sovjetlanden terug te pakken.
Inderdaad, ofwel stoppen we nu, heulen we mee met Trump, hopen we dat de Navo op die manier standhoud en organiseren we ons in stilte op de lange termijn, ofwel doen we verder en escaleren we WOIII.

Ik vond ook wel de teneur van de VS uit behoorlijk denigrerend. Mss nog best van al dat die deal er uiteindelijk toch niet is gekomen, maar tegen welke prijs?

Er is niemand die een mandaat heeft om beslissingen te nemen. Een leidersfiguur gaat daar niks aan veranderen.
Die pitbull kan je wel gebruiken om
a) alle neuzen binnen de EU in dezelfde richting te krijgen en om te fungeren als gemeenschappelijke spreekbuis.
b) als publiek tegengewicht van figuren zoals Trump. Iemand die dezelfde bully tactieken durft toepassen en bijvoorbeeld iets kan zeggen in de aard van “zeg Donald, als je nu niet stopt met die onnozeliteiten dan zouden wij per ongeluk wel eens een f-35 verkeerd kunnen parkeren. In Peking.”

Neen rusland voerde een oorlog met Oekraine, waarschijnlijk is het hem zelfs ook om de grondstoffen/rijkdom te doen. Wij hebben er een oorlog met het Westen van gemaakt. Oekraine was niet eens Europa.
Correctie: Oekraïne behoorde niet toe tot de EU in 2022, dat klopt. Men had daar wel al de wens om lid te worden sinds 2005.
Oekraïne was dus voluit op weg om lid te worden van de EU en potentieel ook de NAVO, maar Poetin wou dat niet zien gebeuren.
Als Poetin dan Oekraïne aanvalt, valt hij in geest ook gewoon de EU aan hoor.

Uiteraard, zijn zijn voorbereid op alles net als de VS. Wij zijn makke schapen die op niets voorbereid zijn (behalve wat committees en vergaderingen organiseren hier en daar)
In 2022 waren we inderdaad niet klaar, maar sinds toen is er al veel gebeurd. Vooral in de lidstaten die zich het meest bedreigd voelen (bv. Polen, en in Scandinavische landen), maar ondertussen ook in de hele EU.

Ik vind het ook wel zeer teleurstellend dat er hier weer iemand komt kappen op de EU.

Inderdaad, ofwel stoppen we nu, heulen we mee met Trump, hopen we dat de Navo op die manier standhoud en organiseren we ons in stilte op de lange termijn, ofwel doen we verder en escaleren we WOIII.
Dus broek af en omdraaien.
Gaan we veel respect mee verwerven.
WOIII is ook zo een stokpaardje, het enige dat rest is nucleaire escalatie dan, want het gewone Russische leger ligt ook zo goed als op apengapen.
Geen idee of Rusland mutual assured destruction wil riskeren, de Fransen en Engelsen zijn ook nucleaire capabel hoor...

Komende van een president van Amerika die eerder deze week een AI filmpje liket over de Trump Gaza met zijn gouden standbeeld. Dat is respectvol? Wat een walgelijk arrogant persoontje.

Geen belang. Hij denkt dat hij zijn doelstellingen (Oekraïne, Baltische staten, Georgië e.d.m.) zal kunnen binnenhalen zonder een oorlog met het Westen.

Maar hij misrekent zich ernstig, oorlog kan er zeker komen.

Hoopgevend is wel dat de munitieproblemen in Oekraine grotendeels opgelost zijn, 50 procent wordt in Oekraine zelf gemaakt, en daarnaast nog een heel deel uit de EU. Ik dacht gehoord te hebben dat vandaag slechts 20% uit de VS komt. Aan artilleriegranaten is veel minder nood gezien drones tegenwoordig veel belangrijker geworden zijn op het slagveld. We kunnen dit wel opvangen.
De wil onder Europa is erg groot, en na vanavond denk ik dat Europa hechter is dan ooit.
Europa is sterker uit elke crisis gekomen. Deze keer kan dat ook zo zijn.

Ik heb eerder een andere vraag: Zijn we als EU nu al klaar om eenzijdig Oekraïne te steunen? Dat betekent eenzijdig Rusland bekampen terwijl Trump ons langs de andere kant economisch volledig kloot. Zonder the Donald zou ik denken van wel, maar met the Donald er bovenop vrees ik van niet.

Als we Oekraïne nu laten vallen, dan moeten we als EU klaar zijn om los van de NAVO te kunnen reageren op de volgende Russische agressie. Het probleem is dat die volgende agressie waarschijnlijk niet tegen een EU land zal zijn, maar weeral tegen een kandidaat lid (Moldavië of Georgië). Dus ook daar moet je nu al afspreken wat de bedoeling is: helpen we die te verdedigen, of sluiten we de rangen met enkel de landen die er nu al inzitten.

Correctie: Oekraïne behoorde niet toe tot de EU in 2022, dat klopt. Men had daar wel al de wens om lid te worden sinds 2005.
Oekraïne was dus voluit op weg om lid te worden van de EU en potentieel ook de NAVO, maar Poetin wou dat niet zien gebeuren.
Als Poetin dan Oekraïne aanvalt, valt hij in geest ook gewoon de EU aan hoor

De enige reden waarom wij (EU) daar wouden tussenkomen is omdat Oekraine inderdaad een land met vele rijkdommen is (in ons eigen voordeel dus), en niet omdat de mensen ons daar genegen zijn. Georgie bijvoorbeeld is al jaren een deel aan rusland kwijt (militair bezet). Geen haan die daar om kraait.

Dan gaat hij daar heus niet binnenvallen, tenzij de US zich terugtrekt uit de Nato natuurlijk.
Na vandaag hoop ik dat niemand zich nog illusies koestert dat de Amerikaanse steun aan de NAVO nog iets waard is met Trump aan het hoofd. Enfin, ik hoop het aan onze kant, zodat wij ons kunnen voorbereiden. Want als onze vijanden de memo ook gekregen hebben, dan is het helemaal game-over.

Ik heb eerder een andere vraag: Zijn we als EU nu al klaar om eenzijdig Oekraïne te steunen? Dat betekent eenzijdig Rusland bekampen terwijl Trump ons langs de andere kant economisch volledig kloot. Zonder the Donald zou ik denken van wel, maar met the Donald er bovenop vrees ik van niet.

Als we Oekraïne nu laten vallen, dan moeten we als EU klaar zijn om los van de NAVO te kunnen reageren op de volgende Russische agressie. Het probleem is dat die volgende agressie waarschijnlijk niet tegen een EU land zal zijn, maar weeral tegen een kandidaat lid (Moldavië of Georgië). Dus ook daar moet je nu al afspreken wat de bedoeling is: helpen we die te verdedigen, of sluiten we de rangen met enkel de landen die er nu al inzitten.
Ik denk dat we gewoon voor onze veiligheid niet anders kunnen dan Oekraiene steunen, verliezen we dat land dan heeft Rusland gewoon een enorme productiecapaciteit bij om tegen ons te gebruiken.

De persoon die hier het sterkst uitkomt en niks zelf hoeft te doen (op dit moment) is toch Putin?

- Trump is de fundamenten in eigen land aan het afbreken: kans op een burgeroorlog.
- De VS (lees: Trump) is zijn bondgenoten aan het afdreigen en afpersen (tarrifs).
- De VS (lees: Trump) probeert het grootste obstakel voor Rusland uit de weg te ruimen, dat is Oekraïne en de bijhorende president. Als beloning krijgt de VS grondstoffen waar Rusland met zijn poten vanaf blijft. Zo bekijk ik die deal na wat er zich vanavond afspeelde.
- De kans is groot dat er terug handelsrelaties komen tussen Rusland en de VS, ook worden de sancties misschien gestopt.
- Rusland kan herleven en een nog sterker leger opbouwen dan 3 jaar geleden, en ze hebben geleerd uit hun fouten.
- De kans bestaat dat de VS uit de NAVO stapt of door een interne burgeroorlog zo zwak geworden is op militair gebied dat Rusland met een heropgebouwd leger een NAVO land binnenvalt. We staan er dan alleen voor.

Trump wordt gebruikt door Putin om chaos te veroorzaken en andere landen (+ de VS zelf) te verzwakken zodat Putin het makkelijker krijgt.
Ik geloof niet in complotten, maar begin er wel een te zien... .

Terug
Bovenaan