Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Lol Putin die maandag de overwinning zal uitroepen. Zonder voorwaarden dan ? Hij gunt Trump juist geen hol op deze manier. 😂 Niet de eer om de man te zijn die de oorlog zal beëindigen, geen beloftes over terugbetalen van schade, geen grondstoffen voor de US, ze houden zelf de controle over wat er in de toekomst nog gaat gebeuren. IMO dan toch mede door het gestrekte been van Europa en de mogelijkheid tot versnelde NATO toetreding van Oekraïne. Anyhow. Ik weet niet wat ik er op dit moment allemaal van moet denken.

Degoutant.

Trump zegt nu, tekenen voor de mineral deal of we stoppen starlink in jullie land.

Dit is echt cruciaal voor oekraine om enig weerwerk te bieden. Ik dacht dat je met starlink een militair contract kon afsluiten? Blijkbaar niet zo'n betrouwbare partner. Asap zelf zo'n systeem opzetten.

Degoutant.

Trump zegt nu, tekenen voor de mineral deal of we stoppen starlink in jullie land.

Dit is echt cruciaal voor oekraine om enig weerwerk te bieden. Ik dacht dat je met starlink een militair contract kon afsluiten? Blijkbaar niet zo'n betrouwbare partner. Asap zelf zo'n systeem opzetten.
Starlink is van Musk. Dus wie is nu de baas eigenlijk? Stromannetje Trump met zijn klein kroontje van fake goud op zijne knikker of Keizer Musk met de grotere diamanten kroon? (Die foto moeten ze nu nog posten op X)

Nu ja hier is er nog een artikel over
Musk’s Starlink isn’t ready to rule Europe’s internet airwaves

nft.jpg

Ik weet het forumregels = je mag iemand niet belachelijk maken. Maar dit lijkt mij een uitzondering .. niet? :unsure:

Degoutant.

Ik zou zeggen dat de EU dan gewoon aan Musk moet zeggen: Je stopt met Starlink in Oekraïne? Dan wordt starlink ook in de EU gestopt na het eindigen van de huidige contracten.

De EU kan voorlopig nog zonder en het gaat dan nét Musk zijn bij wie het veel pijn gaat doen.

Laatst bewerkt:
Degoutant.

En heel de wereld zenuwachtig over de Chinese tech bedrijven, hoe die niet betrouwbaar zijn, info kunnen doorspelen aan de chinese overheid en vooral, in telecom, de macht zouden hebben om cruciale systemen uit te schakelen op bijvoorbeeld lastige momenten zoals tijdens conflicten.
Huawei mag geen Android meer gebruiken en geen telecom apparatuur plaatsen (5G zendstations en infrastructuur), ook ZTE gebanned in meerdere Europese landen, ze moesten het maar eens kunnen uitzetten.

Uiteraard gaan bijvoorbeeld Amerikaanse bedrijven/systemen zoiets als service uitschakelen nooit doen, dat doen enkel de Chinezen hé...

Uiteraard gaan bijvoorbeeld Amerikaanse bedrijven/systemen zoiets als service uitschakelen nooit doen, dat doen enkel de Chinezen hé...
Musk heeft een tijdje geleden toch die Tesla van Kadyrov uitgeschakeld vanop afstand en permanent onbruikbaar gemaakt toen die mens zo dom was daarmee te pronken? Natuurlijk kan men dit doen als men dit echt wil he. Ook uwe Tesla kan men plots gewoon disablen hoor (maar daar heeft men géén belang bij).

En nu zijn er inderdaad die dreigementen om Starlink uit te schakelen.

Trump en Musk hebben precies gewoon veel geld geroken. Er worden hier vieze financiële spelletjes gespeeld.
Zelensky zal het hard spelen, Trump / Musk spelen het hard en de deal zal wel finaal (iets) lager uitvallen. Maar dat die mineraaldeal er komt? Persoonlijk denk ik inderdaad 'ja'.

Het begin wel te dagen. Naar mijn mening (dont shoot me if I am wrong) is Poetin ook wel naïef te denken dat Trump / Musk hem perse de oorlog willen doen winnen. Neen ze willen geld en macht zien. Ze willen beiden liefst de oorlog zo snel mogelijk stoppen en dan zoveel mogelijk poen scheppen ja.

Laatst bewerkt:
En heel de wereld zenuwachtig over de Chinese tech bedrijven, hoe die niet betrouwbaar zijn, info kunnen doorspelen aan de chinese overheid en vooral, in telecom, de macht zouden hebben om cruciale systemen uit te schakelen op bijvoorbeeld lastige momenten zoals tijdens conflicten.
Huawei mag geen Android meer gebruiken en geen telecom apparatuur plaatsen (5G zendstations en infrastructuur), ook ZTE gebanned in meerdere Europese landen, ze moesten het maar eens kunnen uitzetten.

Het is nu niet omdat de VS plots batshitcrazy losgeslagen reactionair op alle schiet dat de chinese tech bedrijven niet meer gevaarlijk zijn hé? De feiten die China gepleegd heeft (sabotage, spionage) gelden even hard nu als toen.

Het is nu niet omdat de VS plots batshitcrazy losgeslagen reactionair op alle schiet dat de chinese tech bedrijven niet meer gevaarlijk zijn hé? De feiten die China gepleegd heeft (sabotage, spionage) gelden even hard nu als toen.
Probleem is echter dat die feiten bij mijn weten nog altijd niet officieel bewezen zijn.
Maar het is een logische actie. Ook dat Amerika dit zou doen als je tegen hun belangen zou ingaan. Er is echter voor een heel lange tijd gedacht dat de Amerikaanse en onze belangen altijd wel in grote lijnen gelijk zouden blijven.

Dat is met Trump spijtig genoeg niet echt gezond ouder geworden.

Het probleem is echter dat ook al zouden wij een Europees systeem uitrollen. Dat kan ook uitgezet worden door 1 van onze Europese partners. Net zoals wij ook de stekker uit ons federaal systeem aan het trekken zijn onder de noemer van regionalisme. Goed wetende dat Europa nog niet echt bestaat op het niveau van de integratie dat België zelfs al maar is.

Degoutant.

Starshield is idd in 2023(?) in het leven geroepen om de directe controle bij de US govt te leggen ipv. Musk.
En de Oekraïense command and control vertrouwt daarop, op lager niveau gebruiken ze nog veel gewone Starlinks.
Maar nu met Trump aan de macht...

Onbegrijpelijk dat Musk dan eerst wel Starlink sets als broodjes uitdeelt in UA, en dus effectief UA steunt, om dit nu te gaan terugdraaien/blokkeren... 180° draaien.

Volgens mij spelen ze echt wel een spelletje blufpoker met Poetin...

Het kan toch haast niet anders dat er veel meer achter zit?

Business, macht en geld. Trump is eigenlijk geen normale president, hij is een keiharde meedogenloze zakenmens.
De 'beste deal' (in zijn ogen) is de deal waar hijzelf (en Musk) zelf beter van worden.

Ik vrees dat Poetin zijn gebiedjes in Oekraïne gewoon gaat krijgen. Zelensky zal deze moeten afstaan.
Maar als hij meer wil en een paar keer een beetje *stoer* njet zegt tegen Trump ... dan draait die laatste gewoon zijn kar he.

Dat is ook voor Poetin het grootste gevaar: Trump zijn (manier van) zaken doen onderschatten. Die mens gaat over lijken en tijdens zaken doen heb je géén vrienden.

Laatst bewerkt:
Business, macht en geld. Trump is eigenlijk geen normale president, hij is een keiharde medogenloze zakenmens.
De 'beste deal' (in zijn ogen) is de deal waar hijzelf (en Musk) zelf beter van worden.

Ik vrees dat Poetin zijn gebiedjes in Oekraïne gewoon gaat krijgen. Zelensky zal deze moeten afstaan.
Maar als hij meer wil en een paar keer een beetje *stoer* njet zegt tegen Trump ... dan draait die laatste gewoon zijn kar he.

Dat is ook voor Poetin het grootste gevaar: Trump zijn (manier van) zaken doen onderschatten. Die mens gaat over lijken en tijdens zaken doen heb je géén vrienden.
Poetin krijgt zeker die gebieden , daar is eigenlijk nog weinig twijfel over. Oekraïne en Europa(op de VS hoef je niet meer te rekenen) slagen er toch niet in om dat nog te heroveren. Rusland zit eigenlijk ook vol mineralen, mss daar ook nog ergens een deal met de VS ?

Poetin krijgt zeker die gebieden , daar is eigenlijk nog weinig twijfel over. Oekraïne en Europa(op de VS hoef je niet meer te rekenen) slagen er toch niet in om dat nog te heroveren. Rusland zit eigenlijk ook vol mineralen, mss daar ook nog ergens een deal met de VS ?
Inderdaad. Trump is eerlijkheidshalve de sterke man hier (en niet Poetin, Zelensky of de EU) en dat beseft hij zelf maar al te goed.
Wat zeker is: Hij zit momenteel in polepositie.

Dit is hatelijk / walgelijk dat ik dit moet zeggen maar dit is gewoon zo. Rusland is verzwakt, Oekraïne is pieredood, de EU heeft (voorlopig) onvoldoende militaire slagkracht.

Nu we kunnen de toekomst niet voorspellen maar .. zijn plan begint toch wel stilletjes aan te dagen (bij benadering).

En ergens wel goed gezien: aan Poetin duidelijk maken dat als de oorlog blijft duren hij niet enkel zichzelf gaat verzwakken maar dat de VS er ook gaat van profiteren om zichzelf te versterken, dat maakt dan twee dingen die Poetin niet graag heeft.

Het fijne van de deal zelf als die er komt zullen we nooit weten, want men zal naar de buitenwereld toe steeds een beeld scheppen dat elke betrokken partij als een overwinning kan verkopen aan zijn achterban.
Behalve Zelensky dan, dat die vervangen wordt door een minder westers gezinde zal hoog op de eisenlijst van Poetin staan. Aan hem zal de VS wel een persoonlijke "offer he can't refuse" doen.

Laatst bewerkt:
Iets teveel Russisch-gezinde comments van Vlamingen op FB naar m'n zin. Wtf man.
Onder elk artikel vind je ze terug. De propaganda vanuit de VS en Rusland heeft z'n doel hier ook niet gemist.

Iets teveel Russisch-gezinde comments van Vlamingen op FB naar m'n zin. Wtf man.
Onder elk artikel vind je ze terug. De propaganda vanuit de VS en Rusland heeft z'n doel hier ook niet gemist.
Ik merk het enorm in mijn eigen omgeving, jongere collega's die allemaal mee zijn met het narratief dat de oorlog de schuld is van Oekraïne, Putin een echte leider is, en opkijken naar figuren als Andrew Tate, die "de waarheid" vertellen.

Sinds vorige week is er op het werk een van de collega's die vindt dat je alles moet kunnen zeggen en doen onder 'vrijheid van meningsuiting.'
O.a. iemand beledigen moet kunnen. De tegenpartij moet er maar tegen kunnen, is zijn overtuiging. Te lang te soft geweest.
Als 'grap' begroette hij mij en een paar collega's met de bewuste gestrekte rechterarm een paar dagen na elkaar. "Hey, joooow, joeeee!" Zei hij er dan al trollend bij. "Wat gaan ze mij doen? Mij in de bak steken? Ik mag toch groeten hoe ik wil?"
Iemand van de collega's is in discussie gegaan, maar op dat gebied is die man precies weg van de realiteit. Historische symboliek en retoriek lijkt hij bewust te negeren. Veel te veel hysterie voor 2 keer niks, volgens hem.
Een heel bizar gevoel.

Terug
Bovenaan