Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wat heeft Trump er mee te winnen om onder controle van Putin te staan, de VS is veel machtiger dan Rusland. Zal wel eerder met een bepaald doel zijn dat hij Rusland hier zo lijkt te paaien, ofwel om Zelensky toegevingen te doen doen ofwel om van Rusland ook iets te krijgen.
dat is toch duidelijk uit zijn vredesvoorstel? Rusland krijgt alles wat het veroverd heeft, Amerika mag de natuurlijke grondstoffen van het land plunderen, en EU mag aan de nieuwe grens gaan staan. Rusland en de VS krijgen alles zonder risico, Oekraine krijgt niks, en bij een nieuwe invasie dienen de europese legers als kanonnenvoer.

dat is toch duidelijk uit zijn vredesvoorstel? Rusland krijgt alles wat het veroverd heeft, Amerika mag de natuurlijke grondstoffen van het land plunderen, en EU mag aan de nieuwe grens gaan staan. Rusland en de VS krijgen alles zonder risico, Oekraine krijgt niks, en bij een nieuwe invasie dienen de europese legers als kanonnenvoer.
Dat is toch geen serieus voorstel? Ze komen eerst met een totaal onaanvaardbaar 'voorstel' af wat sowieso door de EU en Oekraïne niet gaat aanvaard worden.

Behalve dan dat er hier al verscheidene malen is aangehaald dat veel van die grondstoffen helemaal niet makkelijk te delven zijn, en dat de Groenlanders zelf ook niet willen dat er gedelfd wordt. De huidige regering is juist aan de macht gekomen met de verkiezingsbelofte om het delven minimaal te houden.
Ik geloof nooit dat het hem te doen is voor de veiligheid, dat is een bonus - ik heb helaas geen glazen bol maar deze mate van ogenschijnlijke onzin - dat kan toch niet allemaal spontaan opborrelen. Of dat allemaal gaat bereikt worden is onrealistisch- maar ik maak me best wat zorgen over deze evolutie, ik en bij verlenging Europa zijn dat niet gewend.

Behalve dan dat er hier al verscheidene malen is aangehaald dat veel van die grondstoffen helemaal niet makkelijk te delven zijn, en dat de Groenlanders zelf ook niet willen dat er gedelfd wordt. De huidige regering is juist aan de macht gekomen met de verkiezingsbelofte om het delven minimaal te houden.
Voor Trump is dit op korte termijn vooral een symbooldossier. Om echt economisch profijt te halen uit die grondstoffen zit je toch al vele jaren verder, zoals eerder in dit topic gezegd. Als de EU vandaag beslist om massaal de mijnen in Europa terug te openen om de zeldzame grondstoffen te gaan delven, moet je ook niet verwachten dat we over een jaar of twee meteen up and running en rendabel zijn.

Hoe staat Turkije eigenlijk tegenover de recente ontwikkelingen? Ik vind er niet veel over.

Die hebben geleerd uit de geschiedenis, wanneer Moskou sterk staat, staat Istanbul zwak en visa versa. Ze houden niet van zo'n sterk Rusland die zijn territorium wil uitbreiden.

Die hebben geleerd uit de geschiedenis, wanneer Moskou sterk staat, staat Istanbul zwak en visa versa. Ze houden niet van zo'n sterk Rusland die zijn territorium wil uitbreiden.

Zelensky was gisteren bij Erdogan. En die heeft toch z'n onvoorwaardelijke steun aan Oekraïne uitgesproken dacht ik

Ook zeer belangrijk in de NAVO he, Turkije.
Denk dat het goed is dat de EU de banden onderhoudt met andere bondgenoten, zoals Turkije.

Wetende hoe zeker bij de Republikeinen de haat voor het communisme en het vijandbeeld van Rusland al generaties met de paplepel wordt ingegeven, is het toch absurd hoe die nu plots allerbeste vrienden zijn.
Onmogelijk toch dat dat niet gaat botsen als Trump zo gaat blijven dwepen met Poetin. Dat is toch een aanval op de Amerikaanse identiteit? Gaat toch niet lang duren eer er een opstand volgt?

Onmogelijk toch dat dat niet gaat botsen als Trump zo gaat blijven dwepen met Poetin. Dat is toch een aanval op de Amerikaanse identiteit? Gaat toch niet lang duren eer er een opstand volgt?
Trump en de zijnen zijn er in geslaagd om met woke een nieuwe Grote Vijand te creëren, een existentiële bedreiging die te vergelijken valt met het Mccarthyisme van de jaren 50 van de vorige eeuw. Misschien zelfs nog erger, versterkt door het feit dat veel mensen énkel nog "nieuws" te horen en lezen krijgen van Trump en de zijnen zelf, waardoor ze volledig gedisconnecteerd geraken van de realiteit. En dan wordt iemand als Poetin opeens een medestander, want die voert al jaren een (aarts)conservatief beleid. En is een autoritaire leider van het type waarvan Trump en zijn aanhangers menen dat de enige mogelijke redding is tegen de Grote Vijand.

Ik vind het absurd om te zien hoe die nu zoete broodjes bakken met de Russen, na decennialang aartsvijanden te zijn, maar ik verschiet er al lang niet meer van als ook dit geslikt wordt als zoete koek door de aanhang.

Hoe staat Turkije eigenlijk tegenover de recente ontwikkelingen? Ik vind er niet veel over.
Erdogan staat pal achter Zelensky/Oekraïne en spreekt van een strategisch partnerschap.

"The Turkish president, addressing a joint press conference with visiting Ukrainian counterpart Volodymyr Zelenskyy in Ankara, said Ukraine's territorial integrity and sovereignty are Türkiye's sine qua non."

Ik vind het absurd om te zien hoe die nu zoete broodjes bakken met de Russen, na decennialang aartsvijanden te zijn, maar ik verschiet er al lang niet meer van als ook dit geslikt wordt als zoete koek door de aaaanhang.
Het ergste van al. Stel u de vraag of zoiets in Belgie ook kan lukken met een groot deel van de bevolking. Ik durf niet zomaar daarop 'no way' te zeggen. Ik verschiet tegenwoordig echt van niks meer.

Alle ja, van vandaag op morgen zeg ik wel echt 'no way'. Maar op lange termijn? Als je de propaganda machine start en je pakt dit goed aan. 20-30 jaar later ... mmm ... want zo begint dat meestal. Dat is nooit van vandaag op morgen maar daar zit een hele beweging en een plan achter dat steeds groter en groter wordt he.

En leugens verkopen gewoon veel beter en vlotter dan de waarheid (die kwetst).

Denk dat het goed is dat de EU de banden onderhoudt met andere bondgenoten, zoals Turkije.
Absoluut, maar in die relatie (EU - Turkije) is al veel fout gelopen met een duidelijke reactie van Turkije dat zich de laatste jaren steeds nadrukkelijker verwijderd heeft van Europa. En laten we niet vergeten dat Erdogan ook niet bepaald een grote verlichte leider is (hetgeen in de huidige machtscontext jammer genoeg mss net een troef is?).

Het is nu niet alsof Turkije zoveel beter is dan Rusland. Het zou veel beter zijn moest de EU niet moeten leunen op (semi) dictaturen over heel de wereld

Het is nu niet alsof Turkije zoveel beter is dan Rusland. Het zou veel beter zijn moest de EU niet moeten leunen op (semi) dictaturen over heel de wereld

Op zich is dat waar. Maar in de huidige situatie ben ik blij dat Turkije toch wel de kant van Oekraïne lijkt te kiezen en niet ook nog eens de Kremlin propaganda herhaalt. Dat maakt Europa toch net iets minder geïsoleerd, al is ook de relatie met Turkije verre van optimaal.

Op zich is dat waar. Maar in de huidige situatie ben ik blij dat Turkije toch wel de kant van Oekraïne lijkt te kiezen en niet ook nog eens de Kremlin propaganda herhaalt. Dat maakt Europa toch net iets minder geïsoleerd, al is ook de relatie met Turkije verre van optimaal.
Moest Turkije ook aan de kant van Rusland staan dan mogen we de Navo ineens helemaal opdoeken.

Terug
Bovenaan