Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Geen enkel land zou toch nog graag onderhandelen met zo iemand? Op korte termijn zal hij andere landen afpersen maar op termijn gaan toch meer en meer landen hun rug naar de VS keren?

Geen enkel land zou toch nog graag onderhandelen met zo iemand? Op korte termijn zal hij andere landen afpersen maar op termijn gaan toch meer en meer landen hun rug naar de VS keren?
Dat is het hem!
Hij roept "America First!" en "MAGA", maar op (iets) langere termijn wordt de US hierdoor veel zwakker.
Niemand gaat hen nog vertrouwen, niemand gaat nog deals willen sluiten, want elke 4 jaar kan er weer een MAGA idioot aan de macht komen.
4 jaar Trump was al erg genoeg, maar daarna hadden we wat stabiliteit en normaliteit met Biden.
Dat de US nu weer voor Trump kiest, geeft aan dat wij ze niet kunnen vertrouwen.

De soft power van China is op 1 maand tijd al zoveel sterker geworden omdat zij wel op de lange termijn denken en daardoor beter te vertrouwen zijn. Het zijn nog altijd schurken, maar beter de schurk die je kan vertrouwen zeker?

Ik begin eerlijk gezegd wel bang te worden voor de toekomst.
De laatste 2 dagen begint Trump echt te ver te gaan (zijn laatste EO, zich koning noemen, "wat iemand doet voor het goed van het land, kan niet fout zijn"), dat ik denk dat een dictator daar onafwendbaar is als niet justitie, congres en militaire macht hem terugroept.
Maar gaat dat gebeuren?
En wat gaat een dictator met het machtigste leger ter wereld doen?

Dat is het hem!
Hij roept "America First!" en "MAGA", maar op (iets) langere termijn wordt de US hierdoor veel zwakker.
Niemand gaat hen nog vertrouwen, niemand gaat nog deals willen sluiten, want elke 4 jaar kan er weer een MAGA idioot aan de macht komen.
4 jaar Trump was al erg genoeg, maar daarna hadden we wat stabiliteit en normaliteit met Biden.
Dat de US nu weer voor Trump kiest, geeft aan dat wij ze niet kunnen vertrouwen.

De soft power van China is op 1 maand tijd al zoveel sterker geworden omdat zij wel op de lange termijn denken en daardoor beter te vertrouwen zijn. Het zijn nog altijd schurken, maar beter de schurk die je kan vertrouwen zeker?

Ik begin eerlijk gezegd wel bang te worden voor de toekomst.
De laatste 2 dagen begint Trump echt te ver te gaan (zijn laatste EO, zich koning noemen, "wat iemand doet voor het goed van het land, kan niet fout zijn"), dat ik denk dat een dictator daar onafwendbaar is als niet justitie, congres en militaire macht hem terugroept.
Maar gaat dat gebeuren?
Dat leger bestaat niet uit robotten en ik betwijfel of ze allemaal zomaar een bondgenoot (ik doel nu op Panama, Groenland, Oekraïne of eender welk land in Europa) zouden aanvallen wanneer Trump hen dat beveelt.
Ook zijn er nog wel generaals die niet lukraak 'vureke stook' willen spelen, denk ik (hoop ik?).
Hegseth tel ik niet mee, die is een lichtgewicht gebleken bij z'n eerste publieke vertoning ("We gaan onderhandelingen starten en dit geven we aan Rusland.") en praat maar na wat zijn koning hem beveelt.
De vraag is dus eerder: Wat gaat het machtigste leger doen wanneer hij zoals een dictator soevereine gebieden of landen wil binnenvallen?

Wel zie ik hem in staat een Executive Order opstellen waarin staat dat hij een privé-militie gaat samenstellen om hem 24/24 te bewaken. Het zal nodig zijn ook.

Ik zie 3 realistische, grote, "slechte" dingen die hij er mee kan doen:
1. Troepen naar Oekraïne om een Russisch gezind vredesakkoord te bewaken als "neutrale macht" en/of om de grondstoffen waar hij recht op denkt te hebben te gaan ontginnen. Ze zeggen momenteel dat dat niet gaat gebeuren, maar ik geloof het niet meer.
2. Een bezetting van Groenland, omdat het strategisch intressant is. De vraag is of hij dat wil riskeren want ze hebben er toch al het een en het ander. De tweede vraag is hoe belangrijk Europa het vindt om Groenland dan te gaan verdedigen.
3. Misschien wel de meest realistische: troepen naar het midden Oosten om bondgenoot Israël te gaan steunen.

Canada of iets anders in Europa binnenvallen zie ik toch echt niet gebeuren, daar staan we nog wel heel wat stappen vandaan.

Ik kan het bijna niet geloven. Hier moet een geniaal plan achter zitten dat ons allemaal gaat verrassen.

Of hij is omgekocht door poetin.
Of hij is echt oliedom... maar kan je dan zo een imperium en macht opbouwen?

Eerder gechanteerd door putin

In de vergelijking met ww2 is trump Mussolini.

Wat oekraine betreft: trump gaat alle steun stopzetten en ze volledig overleveren aan rusland, samen met de baltische staten. Daar ben ik nu van overtuigd. Het enige dat Putin nu nog kan doen wegkijken van europa is de annexatie van siberie door china

Laatst bewerkt:

Wat oekraine betreft: trump gaat alle stehn stopzetten en ze volledig overleveren aan rusland, samen met de baltische staten. Daar ben ik nu van overguigd. Het enige dat Putin nu nog kan doen wegkijken van europa is de annexatie van siberie door china
Enige aanleiding dat China Siberië gaat annexeren ?

Wat oekraine betreft: trump gaat alle steun stopzetten en ze volledig overleveren aan rusland, samen met de baltische staten. Daar ben ik nu van overtuigd. Het enige dat Putin nu nog kan doen wegkijken van europa is de annexatie van siberie door china
Estland zwaar bewapenen met raketten, Sint-Petersburg is in vogelvlucht niet ver van de grens met Rusland als ze het proberen.

2. Een bezetting van Groenland, omdat het strategisch intressant is. De vraag is of hij dat wil riskeren want ze hebben er toch al het een en het ander. De tweede vraag is hoe belangrijk Europa het vindt om Groenland dan te gaan verdedigen.
Is dat nu echt strategisch interessant?
De US heeft daar al verscheidene basissen en vliegvelden. Een zinnig mens zou dat niet op het spel zetten om kleine winst te maken tegenover huidige status, maar tegelijk partners totaal te vervreemden.
Ik denk dat dat een onzin reden is, er speelt iets anders.
Misschien de mineralen? Maar:
The issue with mining in Greenland is the amount of money and material needed to set up even a single mine, he added, given its isolation and the fact that it’s surrounded by ice. He said it could take 20 years for a mining operation to become profitable — a conservative estimate.
Zover kan Trump niet vooruit denken en dan is hij toch al dood.
Zou het echt gewoon zijn omdat hij als klein kind daar zijn zinnen op heeft gezet en nu niet meer wil terugkrabbelen? Kan ik me nog best voorstellen...

Mss zoek ik het te ver maar is het niet mogelijk dat de VS en Rusland achter de schermen elkaar al heel wat beloofd hebben: Rusland krijgt Krim, deel van Oekraïne, geen NAVO lidmaatschap.. alles wat ze wensen. In ruil krijgt de VS steun van Rusland voor Groenland, Canada … En dan nog China sussen door hen Taiwan te laten inpalmen en klaar: de drie enige echte heren met macht tevreden.

Mss zoek ik het te ver maar is het niet mogelijk dat de VS en Rusland achter de schermen elkaar al heel wat beloofd hebben: Rusland krijgt Krim, deel van Oekraïne, geen NAVO lidmaatschap.. alles wat ze wensen. In ruil krijgt de VS steun van Rusland voor Groenland, Canada … En dan nog China sussen door hen Taiwan te laten inpalmen en klaar: de drie enige echte heren met macht tevreden.
Een soort evil plan waar 3 mannen de wereld verdelen ?

Een soort evil plan waar 3 mannen de wereld verdelen ?
Of Trump laat oekraine keihard vallen om
A: Een toegeving te krijgen van zelensky om de grondstoffen te delven
B: Europa een stamp onder hun gat te geven om hun eigen veiligheid te vrijwaren. En dat lijkt wel te lukken om zo de navo kosten wat te drukken.
“Vijandige grens”
Dat het crisisblok plots zo snel vorm krijgt, heeft niet alleen te maken met zorgen over Oekraïne, maar ook met de eigen veiligheid. Mocht Poetin controle krijgen over Oekraïne, komen er plots honderden kilometers “vijandige grens” langs de EU-landen Polen, Hongarije en Roemenië. De Russische president heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de voormalige Sovjet-republieken weer ‘Moskou-vriendelijk’ moeten worden. Daar behoren ook de Baltische staten toe, waar Poetin het Oekraïne-scenario zou kunnen herhalen zodra hij zeker is dat de VS onder Trump zich toch niet zou moeien.
Het lijkt me voor hem vooral een win win te zijn op dat gebied. Of bruggen opblazen een goede tactiek is zal later moeten blijken maar ik denk als europa rechtser stemt (en dat zit er hoogstwss aan te komen) dat dit niet zo risicovolle zet zal zijn. Er is een reden dat Musk vol inzet op rechtse partijen als afd e.d.

Is dat nu echt strategisch interessant?
De US heeft daar al verscheidene basissen en vliegvelden. Een zinnig mens zou dat niet op het spel zetten om kleine winst te maken tegenover huidige status, maar tegelijk partners totaal te vervreemden.
Ik denk dat dat een onzin reden is, er speelt iets anders.
Misschien de mineralen? Maar:

Zover kan Trump niet vooruit denken en dan is hij toch al dood.
Zou het echt gewoon zijn omdat hij als klein kind daar zijn zinnen op heeft gezet en nu niet meer wil terugkrabbelen? Kan ik me nog best voorstellen...

Ik had ook nog gehoord dat, indien de poolkap smelt, de kortste zeevaartroute voor handel tussen het oosten (Azië) en het westen (Europa, US) over de noordpool loopt, knal langs Groenland door. M.a.w. je omzeilt Panamakanaal & Suezkanaal.

Dat gezegd zijnde moet er inderdaad nog veel ijs smelten eerst, en indien dat gebeurt ziet de wereld er sowieso al helemaal anders uit.

Het absurde is dat Groenland op economisch vlak dus enkel interessant is als je voluit gelooft in de opwarming van de aarde, *kuch* de klimaatwaanzin *kuch*. Maar ja, drill baby drill, sneller opwarmen aub en ondertussen Groenland veroveren. Dan is America great again op een totaal verdorde planeet. Maar gelukkig kan je dan met SpaceX raketten ontsnappen :unsure:

Wat een meesterstrateeg zeg die Trump. :sarcastic:

Het gedrag gaan afdoen als strategie ipv domheid begint me toch de voeten uit te hangen.

Het is niet omdat Trump simpel, boertig,..... overkomt dat hij dat effectief ook is. Mij lijkt het gevaarlijk om hem te onderschatten.
En moest hij het effectief zijn, is er nog zijn entourage.

Laatst bewerkt door een moderator:
Net VTM nieuws aan het zien hoe dienstweigeraars letterlijk naar het front gesleurd worden. Goed wetende dat dan al de helft van je vrienden daar gestorven is, dixit een getuige.
Heb maar de pech om als man daar geboren te worden.
Altijd de mond vol van "gender"-gelijkheid, maar als er zoveel mannen gedropt worden om te sterven aan het front dan is het plots muisstil over gelijkheid tussen mannen en vrouwen.
Excuseer dus als ik nog eens met mijn ogen rol als er de zoveelste non-discussie is over ongelijkheid als je in ons eigrnwgr Europa letterlijk naar de dood gesleurd wordt omdat je man bent.

Terug
Bovenaan