Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

man man man... ik was de laatste weken licht hoopvol dat president Musk.. uh Trump een geniaal 4D schaakspel aan het spelen was om een sterker Europa als bondgenoot te krijgen, en tegelijk Putin te laten denken dat Trump zijn maatje is, maar nu hij zegt dat Oekraïene het zelf uitgelokt heeft is die hoop gewoon vervlogen.

Nog 4 jaar miserie
Ik denk niet dat we er op 4 jaar vanaf zijn helaas.

Ik denk niet dat we er op 4 jaar vanaf zijn helaas.
Van Trump gaan we na 4 jaar wel af zijn als president. Als die echt doorduwt voor een 3de termijn dan is het oorlog met de democraten. Dat gaat niet gebeuren.

Maar we hebben nog altijd een figuur zoals Vance. Dat wordt mss wel de nieuwe president dan (met Trump in de achtergrond). Dus ik vrees er ook ergens voor. Maar het is nog lang. Laten we eerst naar het heden kijken he.

"Oorlog met de democraten": ik denk dat die in de touwen liggen en dat er niet al te veel verweer van die hoek komt tegen Trump, of lijkt dat alleen maar zo? En de democratische aanhang lijkt me ook niet de meest bewapende factie te zijn in de VS.

Een narcist kan niet verder denken dan eigen belang. Het enige wat Trump wil is de pluim dat HIJ de man was dat de oorlog gestopt heeft en als er nog financieel iets te rapen valt is dat handig meegenomen. Die orange clown heeft geen eer of moreel besef.

Tenzij hij afgeschoten wordt, het was al bijna eens gebeurd.
Nu zal hij wel beter beveiligd zijn.
Het gaat niet meer om Trump, maar om de beweging rond hem die de democratie daar aan het slopen is as we speak. Niet alleen Europa gaat een nieuw era in, ook de USA. Dat land zoals we het kenden bestaat niet meer.

"Oorlog met de democraten": ik denk dat die in de touwen liggen en dat er niet al te veel verweer van die hoek komt tegen Trump, of lijkt dat alleen maar zo? En de democratische aanhang lijkt me ook niet de meest bewapende factie te zijn in de VS.
Bovenstaande vind ik toch een ondoordachte reactie. Ik ben beter gewoon van jou.

Dus bijna de helft van de bevolking in de VS (democraten) gaan het appreciëren als Trump de grondwet éénzijdig gaat aanpassen om als een tiran eeuwig te reageren? Je gaat dan toch tenminste opstootjes krijgen niet? Dwz je stoot dan misschien wel 150 miljoen inwoners voor het hoofd en die ga je dan bedwingen met wat traangas en mmm op scherp schieten of zo? Of hoe bekijk je dit dan? Ik snap uw redenering hier niet goed.

Het lijkt mij dan toch gewoon een beter idee van Vance als president te laten opkomen (met Trump eventueel in de achtergrond als echte baas). Dan loop je geen enkel risico op een volksopstand of gezaag van de democraten. Vance is dan democratisch verkozen en voila alle problemen zijn opgelost. En ondertussen het overheidsapparaat verder ontmantelen ..

Het gaat niet meer om Trump, maar om de beweging rond hem die de democratie daar aan het slopen is as we speak. Niet alleen Europa gaat een nieuw era in, ook de USA. Dat land zoals we het kenden bestaat niet meer.
Ja dit dus. Daar vrees ik ook wel voor. In die zin liggen de democraten momenteel tegen het canvas. KO.

Die boodschap hebben we 8 jaar geleden al gehad en er gebeurde niets.
Zelfs in 2011 waarschuwde de VS, nog onder Obama, dat we onze bijdrage moesten betalen.
Enkele jaren later kwam Trump dat nog eens een pak botter verkondigen.
Toen viel Rusland Oekraïne binnen en waar staan we?

Beetje verongelukt doen omdat Trump exact doet wat hij zei.
En lachen met die domme Amerikanen terwijl we met het moreel vingertje maar wat wijzen.
Dat hebben we goed gedaan, ja.

"Maar pas op, nu gaan we eindelijk wakker worden".
Ik heb het nog al gezegd, maar daar hebben 'we' natuurlijk zelf ook schuld aan. We leven in een democratie, en de afgelopen 8 jaar hebben in tegenstelling tot wat de geopolitieke realiteit ons eigenlijk opdraagt, zijn steeds meer mensen beginnen stemmen op partijen die ons uit elkaar spelen en intern verzwakken. We kunnen dan met de vinger wijzen naar onze Europese leiders, maar het zijn wel wij die er voor zorgen dat die ofwel geen mandaat hebben om als daadkrachtig blok op te treden, of net verkozen zijn om het tegenovergestelde te doen.

Dat kan eigenlijk niet genoeg herhaald worden. Willen we dat we niet de speelbal zijn van de VS, Rusland en China, stop dan met stemmen voor partijen die de EU ondergraven en zich willen terugplooien binnen de eigen landsgrenzen. Een klein, goed georganiseerd land kan misschien wel beter functioneren dan een logge mogul, maar op het geopolitieke, internationale toneel mag je nog zo goed georganiseerd zijn, dan stel je geen zak voor. Ik ben een gebroken plaat, ik weet het, maar de énige manier om als Europees land er voor te zorgen dat je niet op de knieën moet van Trump, Poetin en Xi Jinping en alles moet slikken wat zij eisen, is om als eengemaakt Europees blok te spreken. We hebben als blok meer dan voldoende potentieel om te wedijveren met de VS en China, en om de rollen met Rusland gewoon om te keren. Maar zolang mensen blijven stemmen voor partijen die liever met de kop in het zand en de poep omhoog met de broek op de enkels voor Trump en co in de wereld staan, met het waanidee dat ze zo meer 'vrijheid' gaan hebben dan onder de Europese paraplu, gaan we blijven lijdzaam toezien hoe ons continent de speelbal wordt van de grote mogendheden. En dan kunnen we zoveel met de vingers wijzen naar huilende diplomaten en op de borst kloppende politici, het zijn wij die hen het veld in sturen.

Bovenstaande vind ik toch een ondoordachte reactie. Ik ben beter gewoon van jou.

Dus bijna de helft van de bevolking in de VS (democraten) gaan het appreciëren als Trump de grondwet éénzijdig gaat aanpassen om als een tiran eeuwig te reageren? Je gaat dan toch tenminste opstootjes krijgen niet? Dwz je stoot dan misschien wel 150 miljoen inwoners voor het hoofd en die ga je dan bedwingen met wat traangas en mmm op scherp schieten of zo? Of hoe bekijk je dit dan? Ik snap uw redenering hier niet goed.

Het lijkt mij dan toch gewoon een beter idee van Vance als president te laten opkomen (met Trump eventueel in de achtergrond als echte baas). Dan loop je geen enkel risico op een volksopstand of gezaag van de democraten. Vance is dan democratisch verkozen en voila alle problemen zijn opgelost. En ondertussen het overheidsapparaat verder ontmantelen ..

Ja dit dus. Daar vrees ik ook wel voor. In die zin liggen de democraten momenteel tegen het canvas. KO.
Ik zeg alleen maar dat ik de indruk heb dat er weinig verzet is vanuit Democratische hoek tegen de plannen van Trump, die nu bijna een maand na zijn aantreden alleen maar driester te keer gaat. Zonder af te remmen of te minderen.

Dit is inderdaad veel groter dan Trump. Wat je ziet gebeuren is de implementatie van Project 2025.

The project, a collaboration of dozens of conservative organizations, is overseen by the Heritage Foundation, a right-wing think tank. The group is independent of the Trump campaign, a fact Project 2025 and Trump himself have emphasized.

At its heart, Project 2025 is a series of detailed policy proposals put together by hundreds of high-profile conservatives that the project's participants hope Trump adopts if elected. Those proposals are laid out in a roughly 900-page book.
Participants in the project are also assembling lists of thousands of conservatives that could be slotted into politically appointed positions throughout the government in the opening days of a Trump administration. Behind the scenes, the project's affiliates are drafting executive orders and agency regulations that could be used to quickly implement the policies that the project is advocating once Trump takes office.

bron: https://www.reuters.com/world/us/pr...hind-it-how-is-it-connected-trump-2024-07-12/

Voor de mensen hier die nog altijd met hun kop in het zand zitten en denk dat het wel goed komt: lees artikels over project 2025 van een maand geleden en kijk dan wat er nu aan het gebeuren is. Het playbook is al een tijdje geleden geschreven en wordt nu gewoon stap voor stap uitgevoerd. En de democraten? Die lijken niet te weten hoe te reageren. Er gebeurt te veel op korte tijd om te kunnen reageren, maar dat is natuurlijk het doel van zo veel EO's op korte tijd.

En nog een belangrijke: Wetten hebben enkel waarde als ze kunnen afgedwongen worden. Als niemand dat kan, wilt of durft gaat er helemaal niets zijn dat de implementatie van Project 2025 zal tegenhouden.

Laatst bewerkt:
Dat kan eigenlijk niet genoeg herhaald worden. Willen we dat we niet de speelbal zijn van de VS, Rusland en China, stop dan met stemmen voor partijen die de EU ondergraven en zich willen terugplooien binnen de eigen landsgrenzen.

Het is wat offtopic maar idd, vergeet je 2jaar garantie, drinkbaar kraantjeswater, betaalbare dokters, enz maar als je dat individueel moet afdwingen en ondertussen nog met elkaar moet concurreren.
Denk je dat de gas/energie prijzen nu hoog staan... Wacht tot groepsaankopen van gas/olie tot het verleden behoren en België helemaal alleen met de producenten moet onderhandelen.

Het is niet correct dit op het extreem logge Europa te steken. Alle Europese landen hadden zelf al veel langer en veel meer inspanningen moeten doen.
De enige schuldige is de Europese burger zelf. En nog altijd zijn er een hoop die het niet snappen. "Brussel moet zich niet teveel moeien", "We willen zelf beslissen wat er gebeurd" enz. Wel jongens, kijk eens naar de wereld, er zijn 3 grote machtsblokken. Als we de wens hebben om nog iets ze zeggen te hebben over onszelf hebben we de kans om ons te verenigen en een 4e machtsblok te worden. Maar dan moeten we stoppen met wenen en te geloven dat elk land apart zijn zegje mag doen. Willen we dat niet dan blijven we niks te zeggen hebben en dan is het Washington, Moskou of Peking die hier zijn gedacht zal komen doordrijven. En dat zal natuurlijk veel beter zijn dan wanneer het opgelegd is vanuit Brussel.

Ik vind dat we niet mogen vergeten dat Poetin en Trump totaal niet volgens de normale regels spelen. Die maken ze vooral zelf en breken ze als het hen niet goed uitkomt, omdat er toch weinig of geen consequenties aan kunnen gehangen worden. Dan is het wel makkelijk om Europa in een hoekje te duwen. We zijn dan misschien te snel met oordelen dat Europa dit had moeten zien aankomen en met meer slagkracht had moeten reageren.

Dat spreekt onze leiders natuurlijk niet vrij, maar het is oneerlijk Europa op dat gebied te vergelijken met de agressors net omdat ze zo extreem te werk gaan.

EU moet Oekraïne gewoon blijven bewapenen en maar meedoen met de productie van FPV drones. Dagelijks komen er een handvol videos vrij van groepen Russen die opgeblazen worden door die drones. Gewoon doordoen tot Rusland leegbloedt of Russen het zelf beu zijn. Maakt niet uit wat de VS zegt.

Wat de afgelopen dagen in sneltempo duidelijk aan het worden is, is dat de Trump administratie zich volop aan het Russische regime aan het spiegelen is, inclusief hun eigen versie van het Russische expansionisme (Canada/Panama). De notie van de VS als 'leader of the free world' is dood en begraven.

Ja, maar er zijn er hier blijkbaar een paar van overtuigd dat Trump de boel gaat redden terwijl ik hem en de rest van zijn schertskabinet eerder Poetin in de kaart zie spelen.
Het bleken profetische woorden, spijtig genoeg.

Speculatie maar het zou me niet verbazen dat Poetin er gewoon voor gezorgd heeft dat Trump weer in het Witte Huis terecht kwam en dat die laatste nu zijn schuld aan het vereffenen is.

Hallucinant hoe snel dat land nu naar een schurkenstaat aan het afglijden is.

Het bleken profetische woorden, spijtig genoeg.

Speculatie maar het zou me niet verbazen dat Poetin er gewoon voor gezorgd heeft dat Trump weer in het Witte Huis terecht kwam en dat die laatste nu zijn schuld aan het vereffenen is.

Hallucinant hoe snel dat land nu naar een schurkenstaat aan het afglijden is.
Komt er natuurlijk van als je een crimineel tot president verkiest, wat kan je dan verwachten?

Ik zeg alleen maar dat ik de indruk heb dat er weinig verzet is vanuit Democratische hoek tegen de plannen van Trump, die nu bijna een maand na zijn aantreden alleen maar driester te keer gaat. Zonder af te remmen of te minderen.

Amerika is eigenlijk vandaag geen democratie meer...

Ik ben geen mod he, maar kunnen we aub proberen de topics wat gescheiden te houden? :unsure:
Ik begrijp dat het momenteel allemaal wat door elk loopt, maar hier gaat het over Rusland - Oekraïne.

Ik zie vooral een toenemend contrast tussen wat Trump uitkraamt over de oorlog vs wat de VS onderhandelaars zeggen (Rubio, Kellogg).
Wat ik graag had willen weten is waarom Trump dat soort dingen zegt. Gelooft hij zelf echt wat hij zegt? Of weet hij dat het onzin is maar zegt hij het toch om zijn eigen belangen te behartigen?

Aangezien hij non-stop leugens verspreidt de laatste jaren vrees ik dat hij het zelf echt gelooft allemaal. Dat kan gewoon geen bewuste tactiek meer zijn om zaken verwezenlijkt te krijgen... En in dat geval: is er daar nog iemand in zijn entourage die na zo'n uitspraken tegen hem durft zeggen "Donald, wat je zegt klopt echt niet"?

Amerika is eigenlijk vandaag geen democratie meer...

Trump is nog steeds democratisch verkozen, he. De rol van Musk is echter wel bijzonder ondemocratisch tot stand gekomen.
Maar we gaan over een kleine 4 jaar zien in hoeverre de democratie ginder uitgehold is.

Terug
Bovenaan