Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Door te zeggen dat Zelensky's ratings super laag zijn heeft Trump ervoor gezorgd dat die omhoog geschoten zijn naar 75%...

Hallucinant dat Rusland de een na de andere stad met de grond gelijkgemaakt heeft en nog eerder hun yachts en geparkeerde miljarden terugkrijgt terwijl de VS Oekraïne herstelbetalingen wilt opdringen. 🤮

Trump een hoog IQ? Zou ik niet durven zeggen, integendeel zelfs.
De man spreekt op een niveau van een lager school kind.

De politiek dat Rusland en Trump nu doen, noem ik geen politiek! Dat is gewoon pestgedrag.

Maar het werkt tot dusver - vanuit het standpunt van de VS gezien is de situatie die Trump heeft gecreëerd quasi perfect. Hoe je tot dat punt komt maakt op zich niets uit voor wie enkel naar het resultaat kijkt. Ik denk ook dat Europa de VS nog gaat belonen met miljarden orders voor onze legers.

Niet overal deelt men dezelfde mening m.b.t. politiek voeren. Op dit moment is Europa veroordeelt tot volgen - zo eenvoudig is het, Oekraïne ziet dat en voelt de bui al hangen.

En weet Trump ook niet dat wanneer je Rusland meer macht geeft, je onrechtstreeks ook meer macht geeft aan Iran en China?
Hij zegt zelf dat die landen niet de beste bedoelingen voor de VS hebben. Is die echt zo kortzichtig?
Misschien wilt hij Rusland wegtrekken van Iran en China en onder US invloedssfeer brengen? Moet zijn dat hij er toch iets van terug wilt in de plaats.

Niet overal deelt men dezelfde mening m.b.t. politiek voeren. Op dit moment is Europa veroordeelt tot volgen - zo eenvoudig is het, Oekraïne ziet dat en voelt de bui al hangen.
Dit riekt gewoon naar 19de-eeuws imperialisme. Politiek is dit niet meer.
Gunboat policy. Wat de VS vroeger in Japan ook heeft geforceerd.

Maar het werkt tot dusver - vanuit het standpunt van de VS gezien is de situatie die Trump heeft gecreëerd quasi perfect. Hoe je tot dat punt komt maakt op zich niets uit voor wie enkel naar het resultaat kijkt. Ik denk ook dat Europa de VS nog gaat belonen met miljarden orders voor onze legers.
We hebben in Europa ook uitstekende wapenleveranciers, het zou dom zijn van Europa om hier geen bestellingen te plaatsen.

Ik denk dat een groot deel van de doelgroep een paar maanden geleden meer stond te springen
Absoluut meesterlijke zet van Trump - ik heb geen idee wie zijn adviseurs zijn of wat het IQ van Trump zelf is - maar het moet gigantisch hoog zijn. Met een handvol quotes op een paar dagen tijd is dit het resultaat:
  • Aanzet tot onderhandelingen tussen Rusland en de VS
  • Europa volledig KO, door te stellen dat Oekraïne de oorlog is begonnen heeft Europa een veel groter probleem dan Rusland - namelijk de VS
  • Oekraïne zelf mag later ongetwijfeld aanschuiven, al was het maar om de tafel te vullen
  • De VS heeft meer macht rond de tafel gekregen dan Europa, Oekraïne en Rusland samen
  • Internationaal wordt er enkel naar de VS gekeken, de rest is bijzaak
  • Diplomatieke banden tussen de VS en Rusland worden aangehaald
De macht lijkt wel absoluut te zijn: politiek, militair, .. - waar kan je een cursus volgen om te onderhandelen als Trump.

En wat heeft Europa ondertussen:
  • Geen contacten met Rusland
  • Met de handen in het haar m.b.t. de relatie met de VS
  • Wat gaan we doen - daar in Parijs wat lopen ijsberen en zeggen dat Trump de waarheid aan het verdraaien is?
En dat brengt ons bij Lavrov: die stelde dat Europa niet meer weet wat politiek is - hij heeft gelijk, Europa is niet vertrouwd met deze wijze van politiek.
Trump gedraagt zich zoals Hitler en zal dat blijven doen en u reactie is : wat ne geniale kerel..

Dit riekt gewoon naar 19de-eeuws imperialisme. Politiek is dit niet meer.
Gunboat policy. Wat de VS vroeger in Japan ook heeft geforceerd.
Niet alleen in Japan, maar zeker ook in China tot en met WO II (cfr. de relatie tussen Stilwell en Sheck). Saillant detail op de beklaagdenbank in Japan na WOII door een van de beklaagden: "Wij deden toch ook alleen maar wat jullie deden?".

Dit is trouwens ook politiek, maar in een andere vorm.
We hebben in Europa ook uitstekende wapenleveranciers, het zou dom zijn van Europa om hier geen bestellingen te plaatsen.
Dit is inderdaad het moment om de Europese defensie-industrie een boost te geven. Dit hadden we al eerder kunnen doen, maar liever laat dan nooit zeker?

Absoluut meesterlijke zet van Trump - ik heb geen idee wie zijn adviseurs zijn of wat het IQ van Trump zelf is - maar het moet gigantisch hoog zijn. Met een handvol quotes op een paar dagen tijd is dit het resultaat:
  • Aanzet tot onderhandelingen tussen Rusland en de VS
  • Europa volledig KO, door te stellen dat Oekraïne de oorlog is begonnen heeft Europa een veel groter probleem dan Rusland - namelijk de VS
  • Oekraïne zelf mag later ongetwijfeld aanschuiven, al was het maar om de tafel te vullen
  • De VS heeft meer macht rond de tafel gekregen dan Europa, Oekraïne en Rusland samen
  • Internationaal wordt er enkel naar de VS gekeken, de rest is bijzaak
  • Diplomatieke banden tussen de VS en Rusland worden aangehaald
De macht lijkt wel absoluut te zijn: politiek, militair, .. - waar kan je een cursus volgen om te onderhandelen als Trump.

En wat heeft Europa ondertussen:
  • Geen contacten met Rusland
  • Met de handen in het haar m.b.t. de relatie met de VS
  • Wat gaan we doen - daar in Parijs wat lopen ijsberen en zeggen dat Trump de waarheid aan het verdraaien is?
En dat brengt ons bij Lavrov: die stelde dat Europa niet meer weet wat politiek is - hij heeft gelijk, Europa is niet vertrouwd met deze wijze van politiek.
Dat is geen meesterlijke zet, dat is met een bulldozer over alles en iedereen gaan en gokken dat het goed uitpakt.

In eigen land departementen ontbinden en massaal mensen ontslaan. Zogezegd om te besparen en fraude tegen te gaan. Tegelijkertijd op elk groot sportevent (superbowl, nascar) verschijnen alsof je de bevrijder bent. Dat die vertoning telkens tientallen miljoenen dollars aan beveiliging en dergelijke kosten proeft dan wat bitter voor de mensen die uit 'besparing' op straat zijn gezet of studenten die geen beurs meer krijgen en dergelijke. De onrust groeit daar ook.

In het buitenland bruggen verbranden en in zee gaan met een andere onbetrouwbare partner. Hun grootste vijand, tot gisteren.
Rednecks die zij aan zij vechten met de Russen, ik moet eens grijnzen bij het gedacht.

Dit duurt geen maanden meer vooraleer Trump tegen een muur aanloopt. In eigen land of daarbuiten. We weten dat Trump niet tegen een 'nee' kan en al een maand kan hij zijn zin doen. Dit stopt ergens, en dan zal het de vraag zijn wat zijn reactie gaat zijn en wie hem dan nog gaat steunen.

Voor een groot deel van de MAGA-Republikein is Rusland niet meer een vijand, maar een overzeese, christelijke, traditionele, anti-woke broeder. Ik denk dat als ze konden kiezen tussen de traditionele Piotr uit Moskou of de progressieve Liam "they/them", uit New York, de keuze snel gemaakt is.

Niet alleen in Japan, maar zeker ook in China tot en met WO II (cfr. de relatie tussen Stilwell en Sheck). Saillant detail op de beklaagdenbank in Japan na WOII door een van de beklaagden: "Wij deden toch ook alleen maar wat jullie deden?".

Dit is trouwens ook politiek, maar in een andere vorm.

Dit is inderdaad het moment om de Europese defensie-industrie een boost te geven. Dit hadden we al eerder kunnen doen, maar liever laat dan nooit zeker?
Welja nu zal het hoogdringend zijn en zal alles op alles moeten gezet worden. Bijvoorbeeld niet tegen 2029 dat we (België) onze 2% doelstelling moeten halen maar ASAP dit jaar nog.

En liefst door eigen industrie te promoten en extra fabrieken uit de grond te stampen of bestaande om te bouwen (zoals Audi Vorst, als men daar met relatief kleine investeringen kan wapentuig kan produceren zou men achterlijk moeten zijn om dat niet te doen).

Lijkt me dat het grootste probleem voor de Europese defensie industrie zal zijn dat ze dan ook moeten willen en mogen leveren aan meer dubieuze landen. ( aka alles wat niet europa is)

Trump gedraagt zich zoals Hitler en zal dat blijven doen en u reactie is : wat ne geniale kerel..

Ja, maar begrijp me niet verkeerd - ik kan Trump zijn wijze van handelen evenmin appreciëren - maar objectief kan je er moeilijk om heen dat er veel beweegt, en dat veel van die bewegingen overwegend positief zijn voor de VS. De echte vraag zal zijn hoe lang dit gaat duren en of het mogelijk is om deze manier van handelen vol te houden en af te ronden.

Ik schrik van niets meer, je kan dat allemaal veroordelen maar de ironie is dat je, als Europa zijnde, je geen enkele andere optie hebt als je aan te passen aan deze nieuwe werkwijze. Een harde realiteit.

Staat >50% van de Amerikanen hier dan achter dat hij zijn bondgenoten verraadt voor Rusland?
Kan het >50% van de Amerikanen momenteel eigenlijk iets schelen wat er in het buitenland gebeurt? Ze zijn intern al verdeeld genoeg. Ik verwacht niet direct een reactie van het Amerikaanse volk, zo lang ze zelf geen militairen oid gaan inzetten daar.

Kan het >50% van de Amerikanen momenteel eigenlijk iets schelen wat er in het buitenland gebeurt? Ze zijn intern al verdeeld genoeg. Ik verwacht niet direct een reactie van het Amerikaanse volk, zo lang ze zelf geen militairen oid gaan inzetten daar.
Waarschijnlijk niet, anders hadden we al massaprotesten gezien. Ze beseffen daar nog niet dat al deze acties wel gaan leiden tot conflicten waarvan veel Amerikaanse soldaten in lijkkisten zullen terugkomen.

Ondertussen heeft Trump in eigen land de laatste Executive Order uitgebracht om de absolute macht bij het witte huis te leggen.

Waarschijnlijk niet, anders hadden we al massaprotesten gezien. Ze beseffen daar nog niet dat al deze acties wel gaan leiden tot conflicten waarvan veel Amerikaanse soldaten in lijkkisten zullen terugkomen.
Mja dat is enkel het geval als ze zich nog willen gaan moeien. Enige waar ze zich zouden *moeten* moeien is in Taiwan, al de rest is relatief irrelevant.

Dat valt nog af te wachten. Persoonlijk denk ik dat de volgende stap van Trump gaat zijn om ook Xi te paaien. Eerste aanwijzing daarvoor zijn de geruchten om China de peacekeeping operatie in Oekraïne op zich te laten nemen. En dan kan Trump ook met hen wat konkelfoezen. Wat er dan voor de rest met Taiwan, Oekraïne en Europa gebeurt zal hem volledig worst wezen.

Trump is een olifant in een porseleinwinkel, maar zijn 'aanpak' zorgt er nu wel voor dat Europa eindelijk en in sneltempo initiatief neemt op militair vlak.

Ik vind het persoonlijk maar triest dat we nu gaan wenen (letterlijk te nemen, zie link) dat Amerika ons uitsluit of de les leest, want het is onze eigen schuld. Dit was enkel mogelijk omdat we al decennialang onze NAVO-beloftes niet nakomen en we daardoor militair weinig tot geen slagkracht meer hebben.

Door te zeggen dat Zelensky's ratings super laag zijn heeft Trump ervoor gezorgd dat die omhoog geschoten zijn naar 75%...
Dit dus. Zelensky zijn populariteit was tanende en waren het vorige maand verkiezingen geweest, hij had ze verloren.

Zou hij ze vandaag nog verliezen? Ik denk het niet. Trump heeft de Oekraïners kwaad gemaakt en als een volk kwaad is stemmen ze voor de zekerheid. Op Zelensky aldus.

Quote het "de morgen"
De Oekraïense journalist Kristina Berdynskych verwacht dat Oekraïners zich zullen verenigen door Trumps opstelling. “Na drie jaar van grootschalige oorlog zijn Oekraïners moe, nerveus en ruziën ze vaak met elkaar. Maar ik heb het gevoel dat iedereen zich nu weer zal verenigen. Dat gebeurt altijd als Oekraïners een existentiële bedreiging voelen.”

Laatst bewerkt:
Trump is een olifant in een porseleinwinkel, maar zijn 'aanpak' zorgt er nu wel voor dat Europa eindelijk en in sneltempo initiatief neemt op militair vlak.

Ik vind het persoonlijk maar triest dat we nu gaan wenen (letterlijk te nemen, zie link) dat Amerika ons uitsluit of de les leest, want het is onze eigen schuld. Dit was enkel mogelijk omdat we al decennialang onze NAVO-beloftes niet nakomen en we daardoor militair weinig tot geen slagkracht meer hebben.
Ik vind dat veel zelfkastijding die niet helemaal terecht is. Niemand zal nog ontkennen dat Europa zichzelf in slaap heeft gewiegd of laten wiegen, in de waarschijnlijk naiëve hoop dat een gewapend conflict iets van het verleden was. Dus ja, meer investeringen, meer onafhankelijkheid, en liefst vandaag (of gisteren) in plaats van morgen.

Maar dat als de volledige verklaring zien voor dat laatste manoeuvre van de VS lijkt me gewoon kort door de bocht, IMO. De buitenlandpolitiek van de VS wordt wel vaker gedicteerd door wat er binnen de VS aan de hand is, en ook nu is dit alles toch heel hard de grote Trump show, waarin moet aangetoond worden wat voor een sterke, daadkrachtige leider hij is. Ik betwijfel werkelijk dat als we allemaal braaf wel de beloofde bedragen hadden geïnvesteerd in onze defensie dit niet was gebeurd hoor. Uiteindelijk blijf je met een vrij losse, verdeelde EU zitten, die dan sterkere nationale legers had versus de VS die gewoon met kop en schouders het grootste militaire budget heeft van de wereld, alsook een lange geschiedenis van zich overal te moeien (= dus ook de logistieke en praktische ervaring om in te grijpen). Ja, moest Europa een soort van militair machtsblok zijn op zich, dan zou Trump ons niet kunnen passeren, maar dan spreken we toch echt wel over alternatieve geschiedenis.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan