Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Man man man, als die Russische oligarchen straks weer aan hun miljarden op de nu nog geblokkeerde rekeningen kunnen, ga ik uit mijn vel springen maar ben er zeker van dat Trump dat maar de logica zelve vindt. Kan Europa dan op zijn beurt geen strengere regels blijven handhaven?

Man man man, als die Russische oligarchen straks weer aan hun miljarden op de nu nog geblokkeerde rekeningen kunnen, ga ik uit mijn vel springen maar ben er zeker van dat Trump dat maar de logica zelve vindt. Kan Europa dan op zijn beurt geen strengere regels blijven handhaven?

Rusland gaat toch met de EU moeten onderhandelen om de sancties te laten opheffen.

Ik vraag me af, als de verstandhouding USA/NAVO/EU nog meer verslechterd, wat er gaat gebeuren met de kernwapens die vb. in Belgie liggen. Ik zie Trump zomaar ineens zeggen dat hij die kernwapens terug naar de USA laat halen. Dat zou perfect passen in zijn verhaal.

Ik zie ook niet in wat respect hier mee te maken heeft? Het is niet dat je plots meer respect gaat krijgen omdat je beroeps bent in plaats van dienstplichtige. Het respect waar jij naar verwijst heeft te maken met het (budgettaire) respect van de politici ten opzichte van militairen en daar is geen verschil tussen de beide groepen. Een persoonlijk beeld is per definitie persoonlijk en dat ga je dus niet kunnen veranderen door met vrijwilligers te werken in plaats van dienstplichtigen. Zeggen dat een dienstplichtige daar per definitie tegen zijn zin zit is ook maar anekdotisch en wederom zou er geen verschil zijn met een dienstplichtige die binnen een Europese eenheid opereert en eentje die dat niet doet. Een dienstplichtige die tegen zijn zin dienstplichtige is zal in beide situaties niet gelukkig zijn.
Mijn 'respect' opmerking gaat over hoe het leger zijn militairen behandeld. Dit is grotendeels gebaseerd op ongetwijfeld gekleurde informatie van familieleden die nog hun dienstplicht moesten doen, en de occassionele documentaire of serie over het leger. Dus is dat objectief correct, waarschijnlijk niet, maar ik denk niet dat ik de enige ben die er daardoor een negatief beeld over gekregen heeft, dus ergens is het wel relevant.

De ideale situatie lijkt mij een leger die een werkgever is zoals een ander, dat werknemers kunnen ontslag nemen wanneer ze willen. Dat managers (hoge officieren) verantwoording moeten afleggen als blijkt dat na een jaar 75% terug ontslag neemt onder hun bewind. Niet de situatie met dienstplichtigen waar de leidinggevenden ongelofelijke eikels kunnen zijn omdat de rekruten toch niet weg kunnen. Dat maakt de drempel om het eens te proberen ook veel kleiner.

Er gaan sowieso, per definitie, dienstplichtigen zijn die daar tegen hun goesting gaan zitten. Anders was de dienstplicht niet nodig.

Ik vraag me af, als de verstandhouding USA/NAVO/EU nog meer verslechterd, wat er gaat gebeuren met de kernwapens die vb. in Belgie liggen. Ik zie Trump zomaar ineens zeggen dat hij die kernwapens terug naar de USA laat halen. Dat zou perfect passen in zijn verhaal.
Als de EU dan ballen toont en zegt: Foert die wapens blijven hier kust uw kloten Trump. In theorie kan Trump dan dit onder dwang doen. Maar in praktijk lijkt mij dat dan eigenlijk niet mogelijk als zowel de UK en de EU beiden een staalharde 'njet' zeggen.

Maar ja de EU (+ The UK) en ballen / lef? Mmm right .. :tongue:

Nu goed we zijn nu hypothetisch bezig in de zin van: 'what if what if what id ..' eigenlijk is dat momenteel een zinloze discussie he.

Ik vraag me af of beide partijen (zijnde Oekraïne & Rusland) wel klaar zijn voor een vredesbestand. Mijn voorgevoel zegt dat ze nog wel een paar maanden verder gaan vechten. De reden is dat er nog niemand uitgeteld op de mat ligt. Tenzij de VS echt enkel geïnteresseerd zijn in wat zij economisch te winnen hebben, en nu zeggen tegen Oekraïne: dit moet je aanvaarden, anders stoppen we nu met alle wapenleveringen.

Als de EU dan ballen toont en zegt: Foert die wapens blijven hier kust uw kloten Trump. In theorie kan Trump dan dit onder dwang doen. Maar in praktijk lijkt mij dat dan eigenlijk niet mogelijk als zowel de UK en de EU beiden een staalharde 'njet' zeggen.

Maar ja de EU (+ The UK) en ballen / lef? Mmm right .. :tongue:

Nu goed we zijn nu hypothetisch bezig in de zin van: 'what if what if what id ..' eigenlijk is dat momenteel een zinloze discussie he.

Geen idee waarom jullie per se willen dat die 20 kernwapens in Kleine Brogel blijven liggen hoor
:unsure:

Hij is nu met Rubio de lijnen aan het uitzetten voor een vredesakkoord. Dit wordt een bewogen week.

En dat bijna drie jaar na de inval.
Die mens zouden ze zo snel mogelijk uit zijn functie moeten ontzetten met wat een wartaal die spreekt. En dan Oekraïners nog vergelijken met Hitler is er helemaal over. Gooi die man eruit.

en nu zeggen tegen Oekraïne: dit moet je aanvaarden, anders stoppen we nu met alle wapenleveringen.
Ik vrees dat Trump bovenstaande effectief gewoon zal zeggen en doen. Of Oekraïne dan de oorlog zal stoppen? Daar vrees ik ook voor. Noch Rusland noch de VS kunnen eisen dat Oekraïne gewoon zegt: "Foert we doen voort"

Die oorlog gaan ze dan nooit winnen neen. Maar ze kunnen dat zeker nog jaren rekken als dat echt moet hoor. Het is enorm moeilijk gebied te veroveren als ze dit vol leggen met mijnen, prikkeldraad enzovoorts .. en ze af en toe ne drone op uwe kop droppen.

Die mens zouden ze zo snel mogelijk uit zijn functie moeten ontzetten met wat een wartaal die spreekt. En dan Oekraïners nog vergelijken met Hitler is er helemaal over. Gooi die man eruit.
Dankzij Trump II ziet het ernaar uit dat Rusland betere relaties gaat hebben met de VS. Diplomatieke relaties worden hersteld en ik vermoed dat de economische sancties ook wel gaan minderen.

Dankzij Trump II ziet het ernaar uit dat Rusland betere relaties gaat hebben met de VS. Diplomatieke relaties worden hersteld en ik vermoed dat de economische sancties ook wel gaan minderen.
Stilaan wordt het duidelijk hoe Trump zijn Amerika 'great' wil maken.

- Landen 'kopen' of dreigen met binnenvallen om zo een grote hoeveelheid grondstoffen te bezitten (Groenland, Canada).
- Alle doorvoer moet in handen komen van hem of de doorvoer moet gratis (Panamakanaal).
- In ruil voor hulp in oorlogstijd wordt je de facto een kolonie van Amerika, want ze willen bezit leggen op een enorme hoeveelheid grondstoffen en faciliteiten. Ze zuigen je land leeg (Oekraïne).
- In eigen land enkel ja-knikkers op elk departement of departementen opdoeken (voorbeelden genoeg ...).
- In het buitenland anderen de les lezen, omdat ze geen ja-knikkers zijn en omdat ze zich niet willen verlagen naar jouw normen en waarden (die eigenlijk onbestaande zijn, buiten de waarde van geld dan).
- In datzelfde buitenland openlijk een ja-knikkende partij steunen tot in het absurde toe (AfD, onder andere de Musk videocall).
- Jarenlang een koude oorlog uitgevochten met dezelfde vijand. Vandaag bellen, morgen samen op de koffie, diplomatieke en economische relaties herstellen. De oude vijand/nieuwe bff in ere willen herstellen op het wereldtoneel (G8), waarschijnlijk ook zijn economie opnieuw op de rails zetten en de buit verdelen (Oekraïne).

Overmorgen zijn we exact 1 maand getuige van Trump II, NOG maar 1 maand hé.

Wat als de EU en Oekraïne nee zeggen tegen de uitkomst van de onderhandelingen?
Als het klopt wat er momenteel op tafel ligt dan krijgt de EU niks, maar moeten wij opdraaien voor de beveiliging en wederopbouw van Oekraïne. Dus we hebben weinig te verliezen, enkel te winnen door serieus op tafel te kloppen.
Gaat Trump dreigen met Europa binnen te vallen? Ik denk dat er weinigen (ook militair) staan te springen in de US om een aanval op Europa goed te keuren. Buiten 1500 rednecks en een bizonkop misschien.

Nog een nieuwtje (bron: HLN):
De Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov en zijn plaatsvervanger Aleksander Groesjko hebben de inzet van westerse soldaten in Oekraïne, waarover in Europa momenteel gesproken wordt, afgewezen.

"In welke vorm ze ook zouden verschijnen, het zou een stap in de richting van escalatie zijn, niet van de-escalatie", zei Groesjko tegen het Russische persbureau Interfax. Hij wil Europa ook niet aan de onderhandelingstafel zien bij de mogelijke gesprekken om het conflict in Oekraïne op te lossen.

Laatst bewerkt:
Mijn 'respect' opmerking gaat over hoe het leger zijn militairen behandeld. Dit is grotendeels gebaseerd op ongetwijfeld gekleurde informatie van familieleden die nog hun dienstplicht moesten doen, en de occassionele documentaire of serie over het leger. Dus is dat objectief correct, waarschijnlijk niet, maar ik denk niet dat ik de enige ben die er daardoor een negatief beeld over gekregen heeft, dus ergens is het wel relevant.

De ideale situatie lijkt mij een leger die een werkgever is zoals een ander, dat werknemers kunnen ontslag nemen wanneer ze willen. Dat managers (hoge officieren) verantwoording moeten afleggen als blijkt dat na een jaar 75% terug ontslag neemt onder hun bewind. Niet de situatie met dienstplichtigen waar de leidinggevenden ongelofelijke eikels kunnen zijn omdat de rekruten toch niet weg kunnen. Dat maakt de drempel om het eens te proberen ook veel kleiner.

Er gaan sowieso, per definitie, dienstplichtigen zijn die daar tegen hun goesting gaan zitten. Anders was de dienstplicht niet nodig.
Dan heb je een officieren probleem, geen dienstplichtigen probleem hé. Dat officieren probleem kan je relatief gemakkelijk oplossen door geen beroepsmilitairen in te schakelen als officieren binnen eenheden die gevormd worden door dienstplichtigen. Richt iets op gelijkaardig aan ROTC, laat studenten uit het hoger onderwijs hun opleiding combineren met een militaire opleiding en na hun studies laat je hen 18-maanden dienen bijvoorbeeld. Dat zijn per definitie mensen die willen dienen en je kan aan hun prestaties beloningen hangen zoals volledige terugbetaling van de studies, financiële hulp bij allerhande zaken, voorrang bij bepaalde jobs in de privé sector, etc. Werk onder het principe "Steun jij de Unie? Dan steunt de Unie jou".

En militairen hun ontslag laten geven wanneer ze willen? Dat gaat zeker goed aflopen op het moment dat er een oorlog uitbreekt, het moment dat er een grote bom valt op je peloton 10% dood 20% gewond en de rest geeft hun ontslag? Of gaat het zover niet komen en geven ze allemaal hun ontslag op het moment dat een vijand de grens oversteekt? Of moeten ze dan eerst hun opzegperiode presteren?

Je negeert ook de rest van mijn post dat je voor een groot (land) leger nog geen 10% van je 18-jarigen zou moeten mobiliseren. Als je die dienstplichtigen als garrison forces gaat gebruiken om een eerste aanvalsgolf af te slagen om de beroepslegers tijd te geven om te mobiliseren dan kan je die 50 brigades uit mijn voorbeeld perfect cutten naar 20 brigades (13 frontlinie 7 als reserve om te roteren). Dan heb je nog geen 4% nodig. Als nog geen 4% van je 18-jarige bevolking in het leger wilt om hun eigen waarden en hun eigen thuis te verdedigen dan kan je evengoed de broek afdoen en voorover buigen voor de eerste de beste grootmacht die komt kloppen. Een eenheid wordt combat ineffective wanneer het 30% van zijn manschappen verliest bij de huidige beroepslegers komt dat dus neer op 400.000 manschappen (en dus slechts een 130.000 gevechtstroepen!!!). Rusland zou vooralsnog 700.000 manschappen hebben verloren in Oekraïne op 3 jaar tijd. Wanneer je dus geen vervangers vindt voor je verliezen zou dat dus willen zeggen dat Europa in zijn geheel de oorlog een jaar sneller zou verliezen dan Oekraïne (en zij zitten wel nog stevig in het zadel). Dan lijkt mij het alternatief van een beperkt aantal dienstplichtigen die een jaar lang janken omdat ze het wat koud hebben in een donker bos het betere alternatief.

Gaat Trump dreigen met Europa binnen te vallen? Ik denk dat er weinigen (ook militair) staan te springen in de US om een aanval op Europa goed te keuren. Buiten 1500 rednecks en een bizonkop misschien.
Als the UK, Europa steunt (wat het geval gaat zijn) hoe gaat de VS dan in praktijk Europa binnenvallen?
Via Rusland dan maar? :unsure: WW-3 is dan gestart hé.

Hoe geraakt de VS tot hier als ze Europa willen aanvallen? Want voor zover ik weet gebruiken ze nu nét the UK en Europa als tussenstation om zo andere landen aan te vallen. Maar ja dat tussenstation is dan (permanent) gesloten.

Er zou een pakketje van 700 miljard op tafel liggen.

Dat is wel een uppercutje in de richting van Trump als dat zou doorgaan. Zijn art of the deal pakt dan niet meer.

Al had ik liever gehad dat hier nu eens niets van uitlekte...

Dan zegt Trump alle Amerikaanse aanwezigheid weg uit Europa tegen 31/03.

Dan doet hij dat maar hé.

Het is nu ook niet alsof China of Indië of Israël of Turkije ons de oorlog gaat verklaren... De enige die dat dan kan is Rusland. En die hebben hun handen nu al vol met Oekraïne.
Ik zie enkel maar nadelen voor Amerika en Trump om eerlijk te zijn...

Om nog maar te zwijgen over de wespennest die hij in Amerika zou creëren door die actie...

Terug
Bovenaan