Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ja, was toch een heel gedoe om die olievelden ook en Shell(westers) die het claimde, waardoor Rusland extra incentive had om binnen te vallen. Da's toch hetgeen ik hier en daar las over het "waarom Rusland plots Ukraine wil".
Het is niet omdat ik in 2014 inval in uw woning en maar de helft aansla omdat ik niet verder geraak dat dit justificatie is om een claim te hebben op die olievoorraad onder het stuk dat ik nog niet geclaimd heb. En dat ik moet zeveren over het feit dat die andere dat exploiteert om geld te verdienen.
Heck, het justitieel zelfs niet dat ik de olievoorraad zou claimen die ik onder mijn in 2014 ingevallen stuk exploiteer.

Lijkt mij dat de fout ligt bij Rusland ipv enige justificatie te kunnen claimen dat Rusland in zijn recht is of zou zijn doordat een westers bedrijf iets zou doen.
Ik stel voor die informatiekanalen naar de toekomst links of rechts te laten.
Ik geef beide dat je volgens uw ideologie kan kiezen, maar zeker niet dat accepteert.

Poging om een situatieschets te doen nu dat Trump een akkoord hoopt te bereiken.
  • In een interview eind januari heeft Poetin gezegd dat hij niet met Zelenski zal onderhandelen omdat hij een illegitieme leider is.
    Volgens Poetin is het opschorten van verkiezingen tijdens een oorlog illegaal en valt er dus niks met Zelenski te onderhandelen. (Ook al staat opschorting vd verkiezingen in de UA grondwet en kunnen ze nu onmogelijk grote bijeenkomsten houden of hun soldaten van het front terugtrekken voor verkiezingen)
    Hij is overtuigd dat eens de wapenleveringen aan UA stoppen de oorlog binnen 2 maand over zal zijn, en natuurlijk heeft UA geen enkele soevereiniteit.

• Als er nu verkiezingen plaatsvinden zou ex-generaal Zaluzhny winnen, mocht hij meedoen, momenteel is hij ambassadeur in het VK.
    2e zou Zelensky zijn en 3e Poroshenko.
    En zelfs Poroshenko is tegen verkiezingen zonder eerst een staakt het vuren/vrede.
    01444b7a-01f2-4e7f-a055-afa58b4843eb.png

• Artikel van 15 december : Oekraïne stelt cruciale mineralendeal met VS uit ‘zodat Trump er de eer voor kan opeisen’
    Die mineralendeal lag al een tijd op tafel maar is een 'gift' aan Trump zodat hij de eer kan opstrijken.
    Recente quote van Zelensky over de mogelijke deal : "We are open to the fact that minerals can be developed with our partners who help us protect our land and push the enemy back with their weapons, their presence, sanctions packages. And this is absolutely fair. I talked about this back in September, when we had a meeting with President Trump."

• Bloomberg rapporteert dat Trump's gezant voor UA en RU, Kellog, volgende week hun vredesplan aan Europa/Oekraïne gaat voorstellen.

• Voor de eerste keer sinds de NAVO top ivm. Oekraïne samenkomt zal het VK de leiding nemen ipv de VSA.

• Reële inflatie is vele malen hoger dan de 9.5% die Rusland claimt.
    Op een jaar tijden stegen de prijzen voor appels en melk 20%, bieten 32%, boter 35%, uien 46%... aardappelen 90%.
    Huur, leningen, gas, medicijnen, transport, alles schiet de pan uit.

• Broodnodige hervormingen in het Oekraïense leger.
    1 ; 2

• Er zijn deze week zowel nieuwe F-16's als Mirage's in UA toegekomen.

• Overzicht van aanvallen op Russische raffinaderijen en opslagplaatsen sinds 2023, met een duidelijke stijging sinds dit jaar
    chrome_lnYe4vBnma.png

Wederom bedankt voor de uitgebreide update!
Poging om een situatieschets te doen nu dat Trump een akkoord hoopt te bereiken.
  • In een interview eind januari heeft Poetin gezegd dat hij niet met Zelenski zal onderhandelen omdat hij een illegitieme leider is.
    Volgens Poetin is het opschorten van verkiezingen tijdens een oorlog illegaal en valt er dus niks met Zelenski te onderhandelen. (Ook al staat opschorting vd verkiezingen in de UA grondwet en kunnen ze nu onmogelijk grote bijeenkomsten houden of hun soldaten van het front terugtrekken voor verkiezingen)
Dus Poetin beschuldigd Zelenski ervan dat ie niet legitiem verkozen is. Hij zal er zelf ook wel de ironie van inzien zeker?
  • Bloomberg rapporteert dat Trump's gezant voor UA en RU, Kellog, volgende week hun vredesplan aan Europa/Oekraïne gaat voorstellen.
Wat de geschiedenis kan ingaan als Kellogg's plan.

• Artikel van 15 december : Oekraïne stelt cruciale mineralendeal met VS uit ‘zodat Trump er de eer voor kan opeisen’
    Die mineralendeal lag al een tijd op tafel maar is een 'gift' aan Trump zodat hij de eer kan opstrijken.
    Recente quote van Zelensky over de mogelijke deal : "We are open to the fact that minerals can be developed with our partners who help us protect our land and push the enemy back with their weapons, their presence, sanctions packages. And this is absolutely fair. I talked about this back in September, when we had a meeting with President Trump."
Hoezeer het me ook tegen de borst stuit dat Trump met de eer zou gaan lopen, op zich is dit wel zeer pragmatisch van Zelensky:
  • Trump zijn ego strelen helpt altijd.
    Als Zelensky zegt dat Trump een Trump tower en een golfterrein mag aanleggen op de Krim gaat Trump waarschijnlijk direct de Krim bevrijden.
  • De oorlog heeft altijd om de toegang naar de Krim en de grondstoffen in het oosten van Oekraïne gedraaid.
    Voor de oorlog had Oekraïne nog een kans om dit samen met EU of US bedrijven te ontginnen.
    Nu zijn de schulden zo groot, dat Oekraïne nooit die investering kan doen, dus zal het waarschijnlijk eerder verkopen van concessies zijn tegen relatief dumpprijzen. Spijtig maar zo is het.
    Zo geeft Zelensky natuurlijk Trump serieuze redenen om het oosten ook te bevrijden: goed voor Trump zijn ego en gigantische winsten voor hem en zijn maatjes.
Ik denk dat het nog alle kanten uit kan. Trump dumpt Oekraïne of Trump sjot de Russen buiten.

Nog een kritische Rus die uit een raam valt tijdens een inval in Rusland. Zelfs niet subtiel meer nee.

Een correctere titel zou misschien zijn 'vliegt uit het raam'.

Lijkt daar toch niet echt goed te lukken met die Noord-Koreanen

Bovenaan dat artikel staat nu een klein interview met Putin waarin die aangeeft open te staan voor gesprekken met de VS en zegt hij akkoord te gaan met de stelling dat als Trump president was in 2020 de "crisis in Oekraine" vermeden had kunnen worden.

Beetje aarslikken 101.

Opnieuw een offensief van Oekraïne in Kharkov. Lokale commandant die een kans zag?
Dit heb ik precies gemist? Echter wel een nieuw "offensief" in Koersk waarbij er zo'n 5 kilometer opgerukt zou zijn volgens geolocation en in de richting van Pokrovsk zijn er ook een aantal tegenaanvallen geweest waarbij de Russen uit Kotlino/kotlyne(?) zouden verdreven zijn.
Op een ander forum zit er een kerel die zo'n data bijhoudt en naar het schijnt zou de hoeveelheid Oekraïense tegenaanvallen gevoelig gestegen zijn de laatste paar dagen.

Dit heb ik precies gemist? Echter wel een nieuw "offensief" in Koersk waarbij er zo'n 5 kilometer opgerukt zou zijn volgens geolocation en in de richting van Pokrovsk zijn er ook een aantal tegenaanvallen geweest waarbij de Russen uit Kotlino/kotlyne(?) zouden verdreven zijn.
Op een ander forum zit er een kerel die zo'n data bijhoudt en naar het schijnt zou de hoeveelheid Oekraïense tegenaanvallen gevoelig gestegen zijn de laatste paar dagen.
Koersk, bedoelde ik dus.

Trump zegt dat hij met Poetin heeft gebeld​

In een interview met de krant New York Post zei president Donald Trump dat hij met zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin heeft gesproken over de oorlog in Oekraïne. Wanneer het telefoongesprek zou hebben plaatsgevonden, is niet duidelijk.
Het interview werd vrijdag afgenomen aan boord van het presidentieel vliegtuig Air Force One. Op de vraag hoeveel keer Trump al met Poetin sprak, antwoordde hij: "Dat zeg ik beter niet."

Recentelijk had Trump nog ontwijkend gereageerd op vragen of hij sinds zijn eedaflegging op 20 januari al met de Russische president had getelefoneerd. Doorgaans publiceert het Witte Huis korte mededelingen over gesprekken met andere staatshoofden en regeringsleiders.

Enkele dagen na de verkiezingsoverwinning van de 78-jarige Republikein in november berichtte The Washington Post al over een telefoongesprek met Poetin. Het Kremlin ontkende dat toen echter.

Tijdens het interview van vrijdag richtte Trump zich tot zijn nationaal veiligheidsadviseur Mike Waltz, die ook aan boord was van Air Force One. "Laten we deze ontmoetingen op gang krijgen", zo lijkt hij te verwijzen naar Poetin en Oekraïens president Volodymyr Zelensky. "Ze willen elkaar ontmoeten. Elke dag sterven er mensen. Jonge, knappe soldaten worden gedood. Jonge mannen, zoals mijn zonen. Aan beide zijden. Over heel het slagveld."

Trump wil een snel einde aan de oorlog in Oekraïne, die volgens hem "nooit zou zijn gebeurd" als hij in 2022 nog president was geweest. "Ik heb altijd een goede relatie met Poetin gehad", aldus de president. (reuters, belga)

De VS wilt dat Oekraïne hun bezet gebied afgeeft en niet tot de NAVO toetreedt en wil ook geen troepen sturen om de veiligheid te garanderen.
Vraag is wat Oekraïne daarvan denkt, want dit is toch gewoon Poetin zijn gedacht geven en Oekraïne aan hun lot overlaten. Gaan wij onze eigen veiligheid op het spel zetten om de rest van Oekraïne te bewaken?

De VS wilt dat Oekraïne hun bezet gebied afgeeft en niet tot de NAVO toetreedt en wil ook geen troepen sturen om de veiligheid te garanderen.
Vraag is wat Oekraïne daarvan denkt, want dit is toch gewoon Poetin zijn gedacht geven en Oekraïne aan hun lot overlaten. Gaan wij onze eigen veiligheid op het spel zetten om de rest van Oekraïne te bewaken?

Onze veiligheid start met de veiligheid van Oekraïne.

Als Europa nu toegeeft aan Rusland dan wil dit zeggen capituleren voor aggressie. Dit wil ook zeggen dat als Trump het in zijn kop krijgt om groenland en Canada te annexeren dat ze dat gewoon kunnen en mogen. En dat als Poetin het binnen x tijd opnieuw in zijne bol krijgt dat hij dat gewoon kan en mag.

Onze veiligheid start met de veiligheid van Oekraïne.

Als Europa nu toegeeft aan Rusland dan wil dit zeggen capituleren voor aggressie. Dit wil ook zeggen dat als Trump het in zijn kop krijgt om groenland en Canada te annexeren dat ze dat gewoon kunnen en mogen. En dat als Poetin het binnen x tijd opnieuw in zijne bol krijgt dat hij dat gewoon kan en mag.
En dus? Europa die tegen de USA ingaat in deze kwestie? Vergeet het.
We zullen stillekes aan moeten aanvaarden dat we niet meer meetellen in de wereld. En het enige dat we kunnen doen is onze eigen veiligheid trachten te verzekeren.

Dus met andere woorden hij kan geen deftige oplossing vinden die hij zogezegd in 24 uur ging fixen, en zegt pak het maar aan Rusland wat zal de toekomst er mooi uit zien als het zo voort gaat.

Terug
Bovenaan