Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Vind ik wel een interessante post op Reddit:

Rusland heeft meer tanks verloren om Pokrovsk dan:
- eender welke Europees land momenteel heeft
- Duitsland verloren heeft in de slag om Stalingrade

analysis-russia-lost-more-tanks-at-pokrovsk-than-any-v0-bpc74bfon96e1.jpg
Als je het zo bekijkt is Oekraïne op weg om Rusland te demilitariseren. Er is natuurlijk een eindpunt in zo'n materiaalslag, maar tegen dat Rusland uitgeput tegen de touwen ligt zal ook Oekraïne daar onder geleden hebben. Dan komt het front tot een stilstand en ... dat is het dan.

Met Trump weet je natuurlijk nooit. Wie weet gaat die alles uit de mottenballenvloot halen om naar Oekraïne te sturen zodat hij de defensieindustrie in eigen land een enorme boost kan geven, want er zal overal vraag zijn naar militaire hardware. Maar ik ben geen econoom en ik denk niet dat de VS zonder kleerscheuren terug een "arsenal of democracy" kan worden zoals Roosevelt dat heeft gedaan. De VS heeft al een astronomisch budget voorzien voor het leger, als we in België al een forse stijging richting 2% of zelfs 4% zouden willen doen zou dat ten koste gaan van onze welvaart.

En het komt misschien neer op die keuze: we gaan voor welvaart en slapen rustig verder tot de vijand aan onze poort staat of we gaan voor veiligheid en boeten in op onze welvaart om die finaal veilig te stellen.

Ben nog maar halfweg maar dit is goed gemaakt.
Youtuber die zelf naar Kursk gaat en zowel UA soldaten als russische burgers interviewt.
Schetst een goed beeld van het front.

Wanneer gaan we hier eigenlijk eens in het westen onze eigen rode lijnen gaan afdwingen, enkele weken terug was het massaal aanvallen van de energiebevoorrading voor de Oekraïense burgers nog een rode lijn voor het Westen, vandaag kijken we terug maar eens de andere kant op en blijft het stil. Wat een triestig volk zijn wij eigenlijk.

Wanneer gaan we hier eigenlijk eens in het westen onze eigen rode lijnen gaan afdwingen, enkele weken terug was het massaal aanvallen van de energiebevoorrading voor de Oekraïense burgers nog een rode lijn voor het Westen, vandaag kijken we terug maar eens de andere kant op en blijft het stil. Wat een triestig volk zijn wij eigenlijk
Gezien de uitspraken van Trump in Time magazine helemaal niet

Rapport luidt alarmbel: Amerikaanse raketvoorraden al na enkele dagen uitgeput bij oorlog met China

Dat is ook niet goed.
De simulatie, uitgevoerd door het Center for Strategic and International Studies, werd meer dan 25 keer uitgevoerd. Elke keer bleek dat de VS onvoldoende voorraden kritieke munitie hebben voor een langdurig conflict. Momenteel beschikken de Amerikanen over slechts 440 langeafstandsraketten, dat is amper genoeg voor een week. Het produceren van nieuwe munitie, zoals Tomahawk-raketten en grond-luchtdoelraketten, zou onder de huidige omstandigheden twee jaar duren.

Experts voorspellen dat China tegen 2027 volledig voorbereid zal zijn op een invasie van Taiwan. Terwijl de Chinese defensie-industrie in hoog tempo groeit, wordt de Amerikaanse militaire capaciteit steeds meer belast door interventies in andere mondiale conflicten.

Een oorlog met China zou verwoestend zijn voor de Amerikaanse vloot. Verwacht wordt dat de VS tussen de 10 en 20 oorlogsschepen, twee vliegdekschepen en 200 tot 400 gevechtsvliegtuigen zouden verliezen tijdens het conflict, meldde Fox News. De wederopbouw van deze militaire middelen zou tientallen jaren in beslag nemen: het bouwen van nieuwe vliegdekschepen kan tot 40 jaar duren, terwijl het acht jaar duurt om aanvalsonderzeeërs te vervangen.

+ in hoeverre zijn wij / de VS afhankelijk van Chinese producten om munitie / raketten / oorlogstuig te maken? Gaande van grondstoffen en metalen tot chips. Ik heb er geen cijfers van maar ik vrees dat het geen prettig beeld schept.

+ in hoeverre zijn wij / de VS afhankelijk van Chinese producten om munitie / raketten / oorlogstuig te maken? Gaande van grondstoffen en metalen tot chips. Ik heb er geen cijfers van maar ik vrees dat het geen prettig beeld schept.

Wel: China is a threat to Europe’s gunpowder supply, defense boss warns (Politico, April 2024).

Een van een aantal artikels die ik vond bij een snelle google search, dus inderdaad potentieel problematisch als het er ooit tegenaan zit.

Dit gaat nooit gebeuren maar wat als morgen China beslist: Rusland is verzwakt door de oorlog in Oekraïne, dit is een unieke kans en ze vallen plots met héél het Chinese leger Rusland binnen.

Wat zou er dan gebeuren en hoe zou Poetin dan reageren? Of zouden ze dan op 3 dagen tijd in Moskou staan? :unsure:

China profiteert al enorm van spotgoedkope grondstoffen van Rusland. Denk dat ze een afwachtende houding aanneemen. Ook denk ik dat als ze durven een stuk van het oosten in te nemen, dat niemand iets gaat durven doen.

Ik denk dat het een logistiek zeer hachelijke operatie is om een land als Rusland militair te gaan bezetten, zelfs voor landen als China of de VS. Geografisch zit de VS het best: zwakke buren en duizenden kilometers oceaan oost en west. China kan je gemakkelijk lamleggen met een economische blokkade (zeker de zeestraat van Malakka!) en Rusland heeft amper warmwaterhavens (Zwarte/Baltische zeeën zijn gemakkelijk te blokkeren) en heeft buiten rivieren geen geografische barrières tegen invasis vanuit de Europese vlakte.

Bovendien denk ik dat er weinig tot geen ratio is om Rusland militair aan te vallen vanuit China, gezien de goedkope grondstoffen die ze krijgen.

Wanneer gaan we hier eigenlijk eens in het westen onze eigen rode lijnen gaan afdwingen, enkele weken terug was het massaal aanvallen van de energiebevoorrading voor de Oekraïense burgers nog een rode lijn voor het Westen, vandaag kijken we terug maar eens de andere kant op en blijft het stil. Wat een triestig volk zijn wij eigenlijk.

En hoe gaan we dat doen? We hebben geen enkele capaciteit voor oorlog. We kunnen met moeite zelfs kogels produceren. Als de VS niets doet gaan wij ook niets doen hoor.

Je zou hier eens een survey hier moeten doen om te zien hoeveel mensen op BG zouden gaan vechten. Denk dat die nummers echt laag gaan liggen hoor. De Europeaan is vooral goed om overal te gaan zeggen wat de wereld moet doen maar zelfs kunnen ze quasi niets.

België heeft sinds 1945 geen oorlog meer gekend. Logisch dat niemand hier staat te springen om te vechten voor onze vrijheden. Dat verandert pas als de vijand voor onze poorten staat.

België heeft sinds 1945 geen oorlog meer gekend. Logisch dat niemand hier staat te springen om te vechten voor onze vrijheden. Dat verandert pas als de vijand voor onze poorten staat.

Ik geloof echt niet dat de gemiddelde Belg zelf zou gaan vechten. Wss allemaal vliegtuig op en zo snel Europa verlaten naar de VS ofzo.

En tegen dat "de vijand voor onze poorten staat" moet er ook al veel gebeurd zijn natuurlijk. Toch als het gaat over een oorlog in de klassieke zin van het woord: troepen die grondgebied innemen. Die moeten eerst via een hoop andere NAVO landen passeren. Indien het gaat over kernwapens staat er zeker niemand meer te springen, want dan gaan we er allemaal snel aan.

Een realistischer doemscenario is een massaal georkestreerde aanval op onze infrastructuur (data kabels doorknippen, kritieke computersystemen platleggen). Het zou hier snel paniek zijn als pakweg ineens niemand meer toegang heeft tot zijn bankrekening.

Dit gaat nooit gebeuren maar wat als morgen China beslist: Rusland is verzwakt door de oorlog in Oekraïne, dit is een unieke kans en ze vallen plots met héél het Chinese leger Rusland binnen.

Wat zou er dan gebeuren en hoe zou Poetin dan reageren? Of zouden ze dan op 3 dagen tijd in Moskou staan? :unsure:
Science-fiction. China is ook gewoon een bondgenoot van Rusland. De Mongolen hebben het wel ooit gedaan. Ik denk dat Siberië wel nog snel in te pakken valt.(In de zomer dan wel). Rusland is wss makkelijker in te nemen vanaf het Oosten en zo oprukkend naar Moskou.

De vraag is ook of een China aan onze grenzen beter is dan Rusland?

En hoe gaan we dat doen? We hebben geen enkele capaciteit voor oorlog. We kunnen met moeite zelfs kogels produceren. Als de VS niets doet gaan wij ook niets doen hoor.

Je zou hier eens een survey hier moeten doen om te zien hoeveel mensen op BG zouden gaan vechten. Denk dat die nummers echt laag gaan liggen hoor. De Europeaan is vooral goed om overal te gaan zeggen wat de wereld moet doen maar zelfs kunnen ze quasi niets.
Akkoord hoor. Jammer genoeg lijkt de meerderheid dit niet te beseffen.

Ik denk dat het een logistiek zeer hachelijke operatie is om een land als Rusland militair te gaan bezetten, zelfs voor landen als China of de VS. Geografisch zit de VS het best: zwakke buren en duizenden kilometers oceaan oost en west. China kan je gemakkelijk lamleggen met een economische blokkade (zeker de zeestraat van Malakka!) en Rusland heeft amper warmwaterhavens (Zwarte/Baltische zeeën zijn gemakkelijk te blokkeren) en heeft buiten rivieren geen geografische barrières tegen invasis vanuit de Europese vlakte.

Bovendien denk ik dat er weinig tot geen ratio is om Rusland militair aan te vallen vanuit China, gezien de goedkope grondstoffen die ze krijgen.
Je kunt misschien een stuk bezetten maar heel Rusland dat lukt nooit.

Bovendien is dat zeer gevaarlijk met Rusland en hun arsenaal aan kernwapens. Ik denk dat geen enkele wereldleider dat risico wilt nemen.

Goh wie zal het zeggen. In die Russische gebieden die aan China grenzen woont haast geen kat, onder de juiste omstandigheden (implosie Rusland) zou dat wel eens een vogel voor de kat kunnen zijn. Langs de Chinese kant van de Amoer rivier heb je een populatie van 75 miljoen. Aan de Russische kant in de oblast Amoer heb je een slinkende bevolking van nog geen 800 000 mensen in een gebied 12x zo groot als België, op 6000km van Moskou. Het zit daar nu al vol met Chinese boeren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan