Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Navalny dood.
Putin herverkozen.
Steeds straffere taal van Rusland.
Meer en meer nieuwsberichten van Europese leiders om ons voor te bereiden voor in geval van... .
Sommige Westerse leiders durven zich al eens straffere woorden laten ontvallen ('boots on the ground').
Oekraïne bestookt diverse doelwitten in Rusland.
Rusland spreekt voluit van een oorlog.
Een aanslag in hartje Moskou.
Wat is de trigger dat zorgt voor iets vreselijk op grote schaal OF de trigger dat de boel tot bedaren kan brengen?
Heel onzekere tijden. Bring back 2019, toen leek de wereld nog in de goede richting te draaien.

Hoe kan je zoveel haat hebben tegenover mensen die je niet eens kent? Misselijk makend.
Het verleden wijst helaas aan dat niet enkel psychopaten of monsters dit soort gruwelijke daden stellen. Enfin, nog te vroeg om te weten wie het nu juist was. False flag van FSB is altijd mogelijk, maar dat zullen we merken als Poetin de komende dagen en weken plots meer macht krijgt of dat de militarisering van de maatschappij een tandje hoger wordt geschakeld.

Ik lees berichten op Telegram dat de special forces blijkbaar pas een uur na het alarmslaan ter plekke waren.
Nog veel onduidelijkheid over waar de aanslagplegers zich zouden verschuilen, of er gijzelaars zijn en dergelijke.

Pfff grellig, weer zoveel gewone mensen die slachtoffer zijn... Maak het maar mee...

Toch ook wel wat schrik nu voor reactie van Poetin...

Het verleden wijst helaas aan dat niet enkel psychopaten of monsters dit soort gruwelijke daden stellen. Enfin, nog te vroeg om te weten wie het nu juist was. False flag van FSB is altijd mogelijk, maar dat zullen we merken als Poetin de komende dagen en weken plots meer macht krijgt of dat de militarisering van de maatschappij een tandje hoger wordt geschakeld.

Het blijft zeer moeilijk om te doorgronden hoe Putin's brein werkt. Ik denk dat we in 2024 al lang voorbij de subtiliteit van een false flag in de trant van de Moskou appartement bombings zijn. Dit is volgen mij gelinked aan de opstoot aan gewapend verzet in Dagestan en Tsjetsjenië die al langer bezig is maar hier in de media onder de radar blijft. Al maanden verschijnen er video's uit dat gebied van vuurgevechten tussen de russen en een guerrilla groepering. Ik denk dat dit daar een extensie van is.

Vreselijk wat daar gebeurd.... Mega Bataclan vibes ook. 1 ding weet ik sowieso zeker: het zal de schuld van Oekraïne zijn, ook hebben ze er uiteraard 0,000000 mee te maken....

Vreselijk wat daar gebeurd.... Mega Bataclan vibes ook. 1 ding weet ik sowieso zeker: het zal de schuld van Oekraïne zijn, ook hebben ze er uiteraard 0,000000 mee te maken....
USA had hun al gewaarschuwd voor ISIS en de mannen hadden lange zwarte baarden etc. Putin kan dit niet op Oekraïne steken. Waarom zouden ze dat zelfs doen.
Walks like a duck, ...

Het blijft zeer moeilijk om te doorgronden hoe Putin's brein werkt. Ik denk dat we in 2024 al lang voorbij de subtiliteit van een false flag in de trant van de Moskou appartement bombings zijn. Dit is volgen mij gelinked aan de opstoot aan gewapend verzet in Dagestan en Tsjetsjenië die al langer bezig is maar hier in de media onder de radar blijft. Al maanden verschijnen er video's uit dat gebied van vuurgevechten tussen de russen en een guerrilla groepering. Ik denk dat dit daar een extensie van is.
Een nieuwe front openen kan hij missen als kiespijn. Goed voor de andere partijen neem ik aan.

Laatst bewerkt:

Inderdaad. Laat ons daarop hopen.

IS zou ondertussen de aanslag opeisen.
Volgens Russische media gebruikt de aankondiging echter een sjabloon dat IS niet meer zou gebruiken.

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Het begint al op FB: "IS? Fake news! Het is de CIA!". Zo'n mensen ga je nooit van hun narratief kunnen afbrengen, dat is een onwankelijkbaar Groot Gelijk dat alleen maar wordt versterkt door te vertoeven in echokamers en elk nieuwsbericht dat via de "MSM' wordt uitgebracht wordt afgeknald als fake news, tenzij het hun Groot Gelijk bevestigt.

Alleszins benieuwd hoe het Kremlin hier verder op gaat reageren. Als ik aan IS denk, moet ik denken aan de altijd rumoerige Kaukasus. In hoeverre kan zijn Tsjetsjeense waakhond Kadyrov hier iets aan doen? Lijkt me toch ook eerder een soort TikTok-leger dat in staat is tot grote gruwelijkheden. Ze beweren wel dat die Tsjetsjenen gehard zijn in bepaalde vormen van oorlogsvoering, maar klopt dat allemaal wel?

Het begint al op FB: "IS? Fake news! Het is de CIA!". Zo'n mensen ga je nooit van hun narratief kunnen afbrengen, dat is een onwankelijkbaar Groot Gelijk dat alleen maar wordt versterkt door te vertoeven in echokamers en elk nieuwsbericht dat via de "MSM' wordt uitgebracht wordt afgeknald als fake news, tenzij het hun Groot Gelijk bevestigt.
Lijkt me wel niet onrealistisch dat buitenlandse assets interne conflictgebieden met rusland nu wat gaat oppoken? Beetje zoals rusland nu doet met kosovo en servie? Ik denk dan ook aan de afghanen en de sovjet oorlog van 1979 en feitelijk recenter de houthi's die door iran gesponsorde aanvallen uitvoeren om het economische klimaat in de westerse wereld nog wat dieper onder het nulpunt de duwen maar chinese en russische schepen ongemoeid laten.
Daarvoor moet dat de CIA niet zijn. Genoeg landen die 'beef' hebben met rusland. Uiteraard niet dat ze daar een wapen in de hand geduwd hebben maar wat social media campaigns, bepaalde narratieven gaan verspreiden kan soms al veel doen. Aah het internet anno 2024....so much possibilities....
Alleszins benieuwd hoe het Kremlin hier verder op gaat reageren. Als ik aan IS denk, moet ik denken aan de altijd rumoerige Kaukasus. In hoeverre kan zijn Tsjetsjeense waakhond Kadyrov hier iets aan doen? Lijkt me toch ook eerder een soort TikTok-leger dat in staat is tot grote gruwelijkheden. Ze beweren wel dat die Tsjetsjenen gehard zijn in bepaalde vormen van oorlogsvoering, maar klopt dat allemaal wel?
Never waste a good crisis maar dit gaan ze proberen te pinnen op oekraine of toch gebruiken om het patriottische gevoel wat aan te wakkeren wat minder interne strubbelingen geeft bij een oorlogscampagne.

Laatst bewerkt:
De Russische spin dokters zijn al gestart...

"Verdachten hadden contacten in Oekraïne"​

De verdachten die opgepakt werden na de aanslag in Moskou waren op weg naar de Oekraïense grens, zo meldt het Russische persbureau Ifax. Ze zouden ook contacten gehad hebben aan Oekraïense zijde. Enige bevestiging daarvan is er nog niet.

Terug
Bovenaan