sommige .... groot deel .... enorm tekort.
Dat vind ik allemaal mening, geen feiten.
Een voorbeeld:
Caesars van Frankrijk: ze hebben er bij mijn weten 29 of 30 gegeven aan Oekraïne. Volgens Wikipedia hadden ze er 140. Dat is toch niet "leeggezogen"?
Edit: ik zie wel dat Denemarken al hun Caesars heeft gegeven aan Oekraïne. Zo hoort het ook, dan zijn ze nuttig.
M777: 108 van US gekregen, die hadden er zelf 999. Toch ook weer niet "leeggezogen"?
Zoals ik eerder zei: in West-Europa hebben we ons niet voorbereid op een artillerie of tank oorlog, want zo'n oorlog zou het helemaal niet worden met Soviet Unie of Rusland vanaf de jaren 80. Dus ja, van het artillerie en tank materiaal zijn er amper reserves. Hadden we daar dan veel geld aan moet uitgeven voor een denkbeeldige oorlog met Rusland? Want Rusland valt wel Oekraïne aan en doet stoer over het aanvallen van Westerse landen, maar als ze dat echt zouden doen, tekenen ze hun doodvonnis. Dat weten ze ook.
En zelfs al gaat al ons materiaal naar Oekraïne: so what? Dan wordt het gebruikt en dient het zijn doel.
Wat moeten wij nu in België met tanks of artillerie? Rusland komt Polen nog niet voorbij, laat staan dat ze tot het westen van Duitsland geraken.
a) het ging over Europese legers
b) Frankrijk is een slecht voorbeeld want die leveren effectief zeer weinig materiaal vergeleken met andere landen
c) Eén van de baltische landen was het denk ik dat al zijn M777 heeft gedoneerd, Bulgarije heeft al zijn BTR-70's gedoneerd, Polen doneerde 72 van zijn 80 Krab artilleriesystemen, voormalige oostbloklanden hebben 100'den T-72 tanks van allerlei modellen gedoneerd. Los daarvan zijn de baltische staten kampioen in leveren. Zij hebben onder andere al hun howitzers, al hun javelin systemen, al hun soviet manpads, etc geleverd, hell zelfs noord-macedonië heet al zijn tanks gedoneerd naar wat ik lees.
d) De nieuwe oorlog is een drone oorlog zowel op strategisch, operationeel en tactisch niveau. Veel succes aan de Europese luchtmachten om die kleine drones te onderscheppen want dat is en blijft een taak voor de luchtverdediging iets wat niet zo simpel blijkt gezien de situatie in Oekraïne.
Al het materiaal naar Oekraïne sturen heeft alleen zin als Oekraïne effectief wint en Rusland militair verpletterd en daar wringt nu het schoentje, er is te lang getalmd in de leveringen en te lang vastgehouden aan oudere doctrines waardoor Rusland overleeft en zich kan versterken. Eén van de zaken die Oekraïne zeer goed doet is deep-strike. HIMARS en kruisraketten die de achterste linies pijn doen en laat nu net dit zijn waar "het Westen" te lang talmt. Stuur godverdomme een paar honderd tomahawks, SCALPS, TAURUS, Storm Shadow, etc. Verhoog de hoeveelheid lange afstands artillerie zoals ATACMS en HRIM-2 zodat die continue kan worden ingezet voor deep-strike in plaats van counter-battery fire. Zet volop in op lange afstands kamikaze drones. Zorg ervoor dat Oekraïne de Russische oorlogseconomie kan vernietigen en dan ga je een verschil maken. Zolang Rusland een wapen in de handen van mobiks kan blijven duwen gaan die blijven komen.
Rusland is een bear-knucke fighter van 150kg en ondertussen blijft lichtgewicht Europa zich voorbereiden op een kamp met de bokshandschoenen aan, kweek nu eindelijk eens wat ballen en doe Rusland rechtstreeks pijn.
a) Volledige blokkade van Kaliningrad, zorg dat daar niets of niemand nog binnen- en buitenkomt. Parkeer een divisie op de grens en maak duidelijk dat je een dag later aan de kust staat als Rusland probeert te goochelen.
a.2) Volledige blokkade van de Bosporus en de Finse golf voor Russische schepen. Zorg ervoor dat die economische route volledig wegvalt.
b) Militaire actie in Transnistrië, dat is nog steeds grondgebied van Moldavië, recupereer dat militair zodat Oekraïne geen troepen meer moet stationeren aan die grens.
c) Onderneem actieve (militaire) acties tegen Russische schepen in Europese wateren. Elk schip dat in onze territoriale wateren komt of in de buurt van onze onderzeese infrastructuur zonder pardon enteren en wegslepen naar een Europese haven. Bij verzet gewoonweg vernietigen.
d) Stop met moord en brand te roepen als het gaat over de acties van groepen zoals Wagner. Behandel die honden als terroristen en bombardeer die wereldwijd zoals we dat met ander terroristen doen. Maak duidelijk aan andere organisaties dat zij de volgende zijn als ze huurling blijven vechten tegen Oekraïne.
e) Gebruik de tientallen miljarden aan geblokkeerd Russisch geld om Oekraïne te steunen en stop met dat gezever over "juridische problemen". Wie gaat je een proces aandoen? Een Russische oligarch? De Russische staat? Laat me niet lachen.
f) Geef Russische staatsburgers die in Europa leven de keuze, ofwel accepteer je dat Europese paspoort in plaats van je Russische en mag je blijven en anders op een bus naar Rusland.
g) Begin acties tegen Europese bedrijven die ondanks de embargo's blijven leveren aan/kopen van Rusland. Ik heb hier een paar maanden geleden al eens een post gedaan over hoe verschillende bedrijven blijven handelen via Zwitserse postbusbedrijven.
Word je als bedrijf gepakt? Volledige directie de gevangenis in voor een paar jaar en dat bedrijf aanslaan of ontbinden.
h) In plaats van militaire vrijwilligers te blijven tegenwerken, geef hen een (wettelijk) kader zoals dat bestond tijdens de tweede wereldoorlog, de Spaanse burgeroorlog, de oorlog in Rhodesië, etc.
i) Begin op Europees of NAVO niveau terug met de grote oefeningen zoals die plaatsvonden tijdens de Koude Oorlog. Begin met manoeuvres met ettelijke divisies in plaats van bataljons.
Ik ben er zeker van dat er nog meer opties zijn waarmee je een directe militaire confrontatie met Rusland uit de weg kunt gaan en hen tegelijker tijd heel veel pijn kunt doen. Een pestkop slaag je een bloedneus, die neem je niet meer naar de McDonalds om een goed gesprek te hebben.