Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

België zou foert kunnen zeggen en de F-16's doorsturen naar Oekraïne, maar dan zou je de kritiek kunnen geven dat we "ouwe, onwerkbare brol" sturen naar daar.

Er zal wel één of andere financiële reden achter zitten, misschien krijgen ze meer geld als ze ze later verkopen ofzo. Kan me niet inbeelden dat ze zoals de leopards voor een habbekrats gedumpt worden.

De redenering dat je het leven van piloten in gevaar brengt is gewoon idioot. Ze vliegen nu in oude sovjet jets rond die ver over hun vlieguren zitten, maar een jet die bij z'n vorige vlucht nog de strikte Belgische veiligheidsnormen passeerde zou gevaarlijker zijn?:confused:
En idd. al zijn de vleugels of de romp versleten dan nog zitten daar honderden onderdelen in die wel gebruikt kunnen worden.
Weer een sterk staaltje van 'de burger iets voorliegen zodat ze ons beleid steunen', zeg dan gewoon dat ze nog teveel waard zijn en 'wij' 0.090% van ons BNP meer als voldoende steun vinden.

Blijkbaar zouden er drones zijn neergekomen in Roemenië, maar weer gaat NATO niets doen
Hoeft ook niet noodzakelijk. NATO zal enkel verplicht zijn om iets te doen als Roemenië dit als een aanval op hun land ziet. En zoals Avondland zegt kan dat perfect zijn dat het niet door de Russen, maar (weliswaar vanuit goeie bedoelingen) door de Oekraïners is dat die daar geland zijn.

Bovendien zal geen enkel land zo idioot zijn om enkele verdwaalde wapens, wanneer er geen grote slachtoffers zijn, te beschouwen als een aanval op hun land.

nieuwe Belgische "steun" van 150.000 euro..... terwijl andere landen direct paar tientallen miljoenen geven, hebben wij nog ergens onder een kast 150.000 euro gevonden.

De steun bestaat uit:

• 8 X RIM-7 Sea Sparrow raketten, gerecupereerd van een Duits Fregat, welke gedeklasseerd werd en BelgiÏe heeft 14 raketten overgekocht, maar slechts 8 gaan naar Oekraïne... Ik denk op 1 dag zijn die allemaal afgeschoten....
  • 3200 gevulde laders voor het wapen FNC.
  • 50 Bangalores om hindernissen op te blazen.

nieuwe Belgische "steun" van 150.000 euro..... terwijl andere landen direct paar tientallen miljoenen geven, hebben wij nog ergens onder een kast 150.000 euro gevonden.

De steun bestaat uit:

• 8 X RIM-7 Sea Sparrow raketten, gerecupereerd van een Duits Fregat, welke gedeklasseerd werd en BelgiÏe heeft 14 raketten overgekocht, maar slechts 8 gaan naar Oekraïne... Ik denk op 1 dag zijn die allemaal afgeschoten....
Beter dan 'niks' maar dat is het dan ook.

De steun bestaat uit:

Ook niet dat we niks gegeven hebben:
We hebben 90 miljoen euro aan materiaal gegeven begin 2023. (FN catalogus en vrachtwagens).

Maar ik denk dat de stock van België wel best eens vrij leeg kan zijn en dat FN ook niet zo maar productie kan verhogen. (FN is uiteindelijk niet zo'n groot bedrijf. Omzet van 500 miljoen euro met betrekking tot hun defensietak.)

De VS moet ook enorme voorraden aan reserveonderdelen hebben, er staan allicht meer dan duizend exemplaren verspreid over de boneyards.

Ja maar die zijn allemaal ook niet geschikt om mee te vliegen.

De staat van de Belgische F16 is niet zo denderend. 2018,2019 en 2021 hebben we er eentje verloren. Beetje fantasie dat je dat goedkoop en makkelijk kan oplappen voor intensief gebruik boven Oekraïne. Ik denk niet dat België veel goesting heeft om indirect verantwoordelijk te zijn voor falende F16's boven Oekraïne :p.

In October 2018, an F-16 was destroyed at the Florennes base after a technician did accidentally shoot it during maintenance, and two other aircraft were damaged. In September 2019, an F-16 crashed in Brittany in France during a training flight. In July 2021, an F-16 crashed into buildings at Leeuwarden Air Base in the Netherlands during the start-up procedure.

Ja maar die zijn allemaal ook niet geschikt om mee te vliegen.

De staat van de Belgische F16 is niet zo denderend. 2018,2019 en 2021 hebben we er eentje verloren. Beetje fantasie dat je dat goedkoop en makkelijk kan oplappen voor intensief gebruik boven Oekraïne. Ik denk niet dat België veel goesting heeft om indirect verantwoordelijk te zijn voor falende F16's boven Oekraïne :p.

In October 2018, an F-16 was destroyed at the Florennes base after a technician did accidentally shoot it during maintenance, and two other aircraft were damaged. In September 2019, an F-16 crashed in Brittany in France during a training flight. In July 2021, an F-16 crashed into buildings at Leeuwarden Air Base in the Netherlands during the start-up procedure.
Dat kan zijn, maar zoals @Avi correct stelt is het weer een typisch voorbeeld hoe het Belgische leger met zijn broek op de enkels staat. Je kan dan op zijn minst aanbieden om die toestellen te kannibaliseren voor reserveonderdelen, maar er zal misschien een reden zijn dat die toestellen niet op die manier worden gebruikt. Mogelijk mag het contractgewijs ook niet zomaar.

Van een tweet die ik, omdat de link voor de niet-twitteraars niet zou werken, heb gekopieerd:

“Brig Gen Oleksandr Tarnavskiy estimated Russia had devoted 60% of its time and resources into building the first defensive line and only 20% each into the second and third lines because Moscow had not expected Ukrainian forces to get through.”
Hoe zou die dat berekenen? En het gaat ook om een gelaagde verdedigingsgordel, de Russische doctrine houdt wel rekening met een eventuele doorbraak. In Koersk '43 hebben de Duitsers ook enkele verdedigingsgordels doorbroken, maar tot een definitieve doorbraak en het oprollen van het ganse front kwam het niet omdat de Duitsers uiteindelijk vastzaten en zware verliezen begonnen te lijden en uiteindelijk moesten terugtrekken. Daar hoopt Rusland nu wellicht op. Oekraïne heeft met de eerste gordel misschien wel de hardste noot gekraakt, maar ze hebben nog een heel eind te gaan en ik weet niet of ze nog veel reserves hebben (zelfde verhaal gaat op voor Rusland, vermoed ik). Elke kilometer die ze oprukken brengt de Russische logistieke keten wel meer in gevaar, dus het is zaak voor het Westen om Oekraïne te voorzien van zoveel mogelijk materiaal om het Russische hinterland te bestoken.

Dat kan zijn, maar zoals @Avi correct stelt is het weer een typisch voorbeeld hoe het Belgische leger met zijn broek op de enkels staat. Je kan dan op zijn minst aanbieden om die toestellen te kannibaliseren voor reserveonderdelen, maar er zal misschien een reden zijn dat die toestellen niet op die manier worden gebruikt. Mogelijk mag het contractgewijs ook niet zomaar.

Omdat ik het gevoel heb dat België zelf zijn vloot wil kannibaliseren om de periode te overleven totdat de F-35's er zijn.

Ik denk dat het inderdaad minder gaat om slechte wil, en meer om het feit dat ons eigen leger gewoon al jaren mismeesterd en ondergefinancierd is geweest. Dan ben je natuurlijk beperkt in wat je kan doen.

Al zouden we, wat sommige andere landen ook gedaan hebben, budget kunnen vrijmaken om in andere landen materiaal aan te kopen en dat te schenken.

Als dit blijkt waar te zijn kan het wel eens een moment van de waarheid worden voor NATO. We doen al een tijdje lacherig over de nucleaire dreiging van rusland. Maar wat als blijkt dat NATO niet reageert op "kleine" incidenten. Blijken we zelf ook een papieren tijger?
Het werd hierboven reeds besproken. Er is een belangrijk verschil of die drones effectief doelen hadden in Roemenië of dat die door Ukraïne zijn neergeschoten en uitendelijk in Roemenië gecrasht zijn. Dat laatste is natuurlijk geen daad van agressie.

Als dit blijkt waar te zijn kan het wel eens een moment van de waarheid worden voor NATO. We doen al een tijdje lacherig over de nucleaire dreiging van rusland. Maar wat als blijkt dat NATO niet reageert op "kleine" incidenten. Blijken we zelf ook een papieren tijger?
Niemand staat te springen voor een directe confrontatie tussen de NAVO en Rusland, behalve enkele armchair generals achter hun PC.

Niemand staat te springen voor een directe confrontatie tussen de NAVO en Rusland, behalve enkele armchair generals achter hun PC.

Waarom wordt die discussie steeds in die zwart-witte termen getrokken. Het gaat me niet over nucleaire oorlog. Dat is iets wat niet op tafel ligt momenteel. Hoofdzakelijk omdat rusland's eigen oorlogstaal dat heeft ondergraven. Maar de omgekeerde perceptie kan ook beginnen spelen in rusland. Als blijkt dat kleine "incidenten" zonder gevolg blijven zal dat aangegrepen worden in de binnenlandse propaganda.

Terug
Bovenaan