Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat geldt aan beide zijden. Mensen zijn mensen en die feesten gewoon door. De arme drommels die aan het front staan incasseren de klappen, voor de rest is de oorlog steeds meer een side show. Mentaal went en mens er ook aan. De terrasjes waren vol deze zomer. Aan beide zijden...Dat is het cynische van de oorlog.

Arkadia, uitgangswijk van Odessa

EWAoFMS.jpg

Beetje ziek om er dan een foto van Odessa bij te halen wetende dat die stad het slachtoffer is van herhaaldelijke bombardementen. Om dan te gaan zeggen dat het voor die mensen een side show is.

Ik zie vooral een bevolking die weigert in te geven aan (staats)terreur. Want dat is natuurlijk de bedoeling van die bombardementen. De geest van een volk dat je probeert te wissen uit de geschiedenis kraken.

Deze youtuber heeft plots ook nogal een ommezwaai gemaakt, 9 maand geleden ging rusland kapot gaan aan de oorlog...
Nu schept hij al een heel wat negatiever beeld over de slaagkansen van oekraine

Heb je het stuk uitgekeken? In deze 50 minuten durende aflevering berekent hij de manschappen, kosten en uitgaven vs inkomsten en schulden tov GDP. Zijn conclusies zijn dan ook op dat cijfermateriaal.

Je kan het hem niet aanvegen dat zijn vorige stukken, ook bijzonder uitgebreid en gemaakt met de feiten en cijfers die er op die moment voor handen waren, optimistischer waren voor UA dan hetgeen hij nu heeft. Een titel moet nu ook "neutraal" en clickbaity zijn om nog geaccepteerd te worden door het algoritme.

Dit kanaal is één van de betere informatieve kanalen op youtube. Jammer genoeg moeten ze hoe langer hoe meer weggaan van het platform, omdat feiten nu eenmaal niet meer tellen. "The Armchair Historian" verlaat youtube bvb omdat ze altijd manueel demonitised worden omdat ze geschiedkundige feiten beschrijven waarop dan commentaar en klachten komen die dan geldig verklaard worden.

Beetje ziek om er dan een foto van Odessa bij te halen wetende dat die stad het slachtoffer is van herhaaldelijke bombardementen. Om dan te gaan zeggen dat het voor die mensen een side show is.

Ik zie vooral een bevolking die weigert in te geven aan (staats)terreur. Want dat is natuurlijk de bedoeling van die bombardementen. De geest van een volk dat je probeert te wissen uit de geschiedenis kraken.
Het leven gaat ook gewoon door, of het nu oorlog is of niet. Ik vind dat eerlijk gezegd geen cynische vaststelling, maar eerder een teken van hoop dat er naast oorlog, kommer en kwel ook leven is. Soldaten zitten ook niet volcontinu aan het front, maar roteren en hebben R&R om nadien terug ingezet te worden.

Van de DS liveblog:

Rusland start militaire oefening in de buurt van Poolse grens
Militairen onder Russisch gezag zullen vanaf vandaag tot volgende vrijdag oefeningen uitvoeren in Wit-Rusland, niet ver van de grens met Polen. Volgens Bloomberg kadert de oefening binnen een collectieve veiligheidsorganisatie van zes ex-Sovjetlanden. Er zouden ongeveer 2.500 manschappen deelnemen.
Volgens generaal Anatoli Sidorov zal er getraind worden op manoeuvres met drones en luchtverdediging. Ze zullen er ook oefenen op hoe ze moeten reageren op aanvallen waar chemische en radioactieve stoffen vrijkomen.

Gezellig.

Laatst bewerkt:
We naderen intussen anderhalf jaar deze oorlog zeker? Hoe groot zou de kans worden dat dit een conflict van 20+ jaar wordt à la Afghanistan of Irak? Of is er een reële kans dat er de komende tijd na de huidige offensieven eens over deftige vredesonderhandelingen gesproken gaat worden?

We naderen intussen anderhalf jaar deze oorlog zeker? Hoe groot zou de kans worden dat dit een conflict van 20+ jaar wordt à la Afghanistan of Irak? Of is er een reële kans dat er de komende tijd na de huidige offensieven eens over deftige vredesonderhandelingen gesproken gaat worden?
Veel hangt af of het Oekraïense offensief succesvol wordt of niet en dat is ook weer afhankelijk van de blijvende steun van het Westen. Het kan wel eens zijn dat het Westen Zelensky onder druk gaat zetten om onderhandelingen aan te vangen als de resultaten uitblijven.

Zolang er geen russia lover (lees: corrupte kwal) als Trump aan de macht komt blijft de USA Oekraïne steunen volgens mij. Die hebben daar een collectieve boner at the moment. Rusland uitschakelen zonder 1 man te verliezen, hun militair complex boosten, hun oude brol kwijtgeraken en zien hoe effectief alles is en ondertussen hun volledige energie in China steken.

Zolang er geen russia lover (lees: corrupte kwal) als Trump aan de macht komt blijft de USA Oekraïne steunen volgens mij. Die hebben daar een collectieve boner at the moment. Rusland uitschakelen zonder 1 man te verliezen, hun militair complex boosten, hun oude brol kwijtgeraken en zien hoe effectief alles is en ondertussen hun volledige energie in China steken.
Ze gaan niet eeuwig blijven steunen als de resultaten uitblijven, er is minder animo onder de bevolking om die steun aan te houden en de productie van bijvoorbeeld artilleriegranaten ligt nog altijd behoorlijk laag om het tempo van deze oorlog op lange termijn vol te houden.

Dat geldt aan beide zijden. Mensen zijn mensen en die feesten gewoon door. De arme drommels die aan het front staan incasseren de klappen, voor de rest is de oorlog steeds meer een side show. Mentaal went en mens er ook aan. De terrasjes waren vol deze zomer. Aan beide zijden...Dat is het cynische van de oorlog.
Er is dan ook een verschil tussen het u niet aantrekken en er niet aan toegeven.
De Oekraïense bevolking trekt het zich zeker wel aan. Ze leven immers dagelijks met die terreurdreiging. Maar ze weigeren om zich op te sluiten of het dagelijkse leven teveel te laten beïnvloeden door die bombardementen.
Bij de Russische bevolking zou het eerder een wake up call moeten zijn dat de oorlog toch niet verloopt zoals ze het op de TV verkondigen, zodat ze zich eens iets gaan aantrekken van die oorlog.

En plz.. sideshow? Vertel dat tegen die families die op het station papa/mama/broer/zus/zoon/dochter de soldaat staat uit te zwaaien.
Dus stop met dingen te vertellen waar je absoluut geen ballen van weet, gewoon omdat je een fotootje in een krant hebt gezien

Putin zal dan wel weer zeggen dat we russofoob zijn.
Als hij er voor zorgt dat dat niet in het nieuws geraakt hoeft hij helemaal niks te zeggen.

Oekraïne rukt nu ook verder op na Robotyne, zou ook de eerste verdigingslinie van Zaporizja hebben doorbroken.
Dit maakt een scenario waarbij de de Russen de aanvoer naar de Krim niet meer kunnen garanderen meer een meer plausibel

Ze gaan niet eeuwig blijven steunen als de resultaten uitblijven, er is minder animo onder de bevolking om die steun aan te houden en de productie van bijvoorbeeld artilleriegranaten ligt nog altijd behoorlijk laag om het tempo van deze oorlog op lange termijn vol te houden.
Daar hoop je stiekem op of kan je dat staven?

De bayraktar is blijkbaar terug operationeel ;)

Reznikov ontslagen, nieuwe minister moet net nog bevestigd worden door het parlement.

This week, the parliament will be asked to adopt a personnel decision. I want to outline it now. I decided to replace the Minister of Defense of Ukraine. Oleksiy Reznikov went through more than 550 days of full-scale war. I believe that the Ministry needs new approaches and other formats of interaction both with the military and with society as a whole. The Ministry is now headed by Rustem Umyerov. The Verkhovna Rada of Ukraine knows this person well, and Mr. Umyerov does not need additional introductions. I expect the parliament to support this candidacy. Autumn is a time to strengthen.Glory to Ukraine!

De Belgische legertop wil onze oude F16s niet naar Oekraïne sturen want ze zitten over het maximum vlieguren en zijn niet meer veilig. Ze maken de analogie met vervallen medicijnen sturen naar Afrika.

Zo zie je maar dat onze leiders het nog steeds niet begrijpen. De Oekraïners vechten in een existentiële oorlog. Als ze verliezen stoppen ze met bestaan als natie maar ook als volk.

De legertop weet goed genoeg dat moest men het effectief vragen aan Oekraïne ze die vliegtuigen natuurlijk zouden aannemen. Maar het zijn lafaards die zich verstoppen achter semantiek en valse argumentatie.

Zwaar teleurgesteld. Maar wat had ik ook verwacht.

De Belgische legertop wil onze oude F16s niet naar Oekraïne sturen want ze zitten over het maximum vlieguren en zijn niet meer veilig. Ze maken de analogie met vervallen medicijnen sturen naar Afrika.

Zo zie je maar dat onze leiders het nog steeds niet begrijpen. De Oekraïners vechten in een existentiële oorlog. Als ze verliezen stoppen ze met bestaan als natie maar ook als volk.

De legertop weet goed genoeg dat moest men het effectief vragen aan Oekraïne ze die vliegtuigen natuurlijk zouden aannemen. Maar het zijn lafaards die zich verstoppen achter semantiek en valse argumentatie.

Zwaar teleurgesteld. Maar wat had ik ook verwacht.
Ik kan hun standpunt nog een beetje begrijpen. Maar dan zou ik tegelijkertijd erbij gezegd hebben dat ze die dan maar voor stukken kunnen gebruiken.

Waarom kan ik hun standpunt begrijpen, omdat ik niet weet in welke staat die toestellen effectief zijn. Als het echt zo is dat die toestellen de lucht insturen ervoor zorgt dat je 50+% kans hebt op te crashen. Mja... maar mogelijks kan men van de 20 toestellen die wij hebben er toch nog 5 in orde en veilig stellen.
En we krijgen er dan ook nog eens geld van uit dat Europees fonds.

Ik weet het niet hé, maar mij lijkt dat in ieder geval al een veel betere deal als diegene die ze in het verleden hebben gedaan zoals voor de tanks waar ze geen plaats voor hebben die men dan als oud ijzer heeft doorverkocht.

Ik kan hun standpunt nog een beetje begrijpen. Maar dan zou ik tegelijkertijd erbij gezegd hebben dat ze die dan maar voor stukken kunnen gebruiken.

Waarom kan ik hun standpunt begrijpen, omdat ik niet weet in welke staat die toestellen effectief zijn. Als het echt zo is dat die toestellen de lucht insturen ervoor zorgt dat je 50+% kans hebt op te crashen. Mja... maar mogelijks kan men van de 20 toestellen die wij hebben er toch nog 5 in orde en veilig stellen.
En we krijgen er dan ook nog eens geld van uit dat Europees fonds.

Ik weet het niet hé, maar mij lijkt dat in ieder geval al een veel betere deal als diegene die ze in het verleden hebben gedaan zoals voor de tanks waar ze geen plaats voor hebben die men dan als oud ijzer heeft doorverkocht.

Ik reageer zo fel omdat het nu echt gewoon tijd is om te stoppen met Oekraïne paternalistisch te behandelen. Die mensen vechten voor hun bestaan. Het is niet aan onze doffe legerleiding om te beslissen wat veilig genoeg is in dit scenario. Laat Oekraïne dat zelf beslissen.

Maar zelfs al zou er geen enkele vliegen. Het gaat om de message die we hier sturen. In het Kremlin wordt dat goed in de gaten gehouden.

Terug
Bovenaan