Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Oekraïne lijkt een versnelling hoger te zijn geschakeld met zijn aanvallen op doelen binnen Rusland zelf.
Een aanval op een vliegveld in Pskov, vermoedelijk is de thuisbasis van het 334ste military transport aviation regiment geraakt.
Hierbij zouden volgens TASS 4 IL-76 transport vliegtuigen zijn vernield.

Er waren al geruchten dat aangepaste Neptune anti-scheepsraketten waren gebruikt bij de aanval op de S-400 batterij op de Krim.
Nu heeft een Oekraïense official officeel bevestigt dat de raket aangepast is om landdoelen aan te vallen en dat deze actief ingezet zullen worden tegen doelwitten in Rusland.
Hopelijk houdt Oekraïne de standaard hoog op moreel vlak en worden deze uitsluitend ingezet tegen militaire doelwitten. Er was toch sprake van een fabriek die volop Iraanse drones produceerde in de nabijheid van Moskou? Zou een geweldig eerste doelwit zijn.

Het lijkt me onwerkelijk dat de gewone Russen het zich niet aantrekken dat er dagelijks drones en raketten over hun land vliegen.
Putin sprak steeds zeer straffe taal "Wanneer men ons land aanvalt, dan....". Nu leggen die aanvallen toch een enorme druk op Putin zijn geloofwaardigheid. Ik kan verkeerd zijn, maar bij andere invallen door Rusland, heeft Rusland dan ook tegenaanvallen te verwerken gekregen (tijdens het eigenlijke conflict, geen bomaanslagen jaren daarna)?

Is het een strategie van het Westen om het Russische volk uit hun kot te lokken? De aanvallen (op militaire doelwitten) opvoeren en stilaan gaat de bevolking zich de vraag stellen waarom dit mogelijk is. Al heeft de bevolking daar de macht niet om op straat te komen en de druk op te voeren, dus zullen ze thuis zitten vloeken zeker? Ik herinner me dat het Westen -bij het overhandigen van wapens aan Oekraïne- vroeg om hiermee Rusland niet aan te vallen en nu zijn er dagelijks aanvallen. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Eindelijk is er beslist om F16's te sturen, maar jammer genoeg pas vanaf voorjaar 2024. Wel gaat het om +/- 60 stuks. Nu nog genoeg piloten vinden en trainen.

En zo gaan we stilaan naar de volgende herfst en winterperiode in dit conflict....

Het lijkt me onwerkelijk dat de gewone Russen het zich niet aantrekken dat er dagelijks drones en raketten over hun land vliegen.
Putin sprak steeds zeer straffe taal "Wanneer men ons land aanvalt, dan....". Nu leggen die aanvallen toch een enorme druk op Putin zijn geloofwaardigheid. Ik kan verkeerd zijn, maar bij andere invallen door Rusland, heeft Rusland dan ook tegenaanvallen te verwerken gekregen (tijdens het eigenlijke conflict, geen bomaanslagen jaren daarna)?

Is het een strategie van het Westen om het Russische volk uit hun kot te lokken? De aanvallen (op militaire doelwitten) opvoeren en stilaan gaat de bevolking zich de vraag stellen waarom dit mogelijk is. Al heeft de bevolking daar de macht niet om op straat te komen en de druk op te voeren, dus zullen ze thuis zitten vloeken zeker? Ik herinner me dat het Westen -bij het overhandigen van wapens aan Oekraïne- vroeg om hiermee Rusland niet aan te vallen en nu zijn er dagelijks aanvallen. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Eindelijk is er beslist om F16's te sturen, maar jammer genoeg pas vanaf voorjaar 2024. Wel gaat het om +/- 60 stuks. Nu nog genoeg piloten vinden en trainen.

En zo gaan we stilaan naar de volgende herfst en winterperiode in dit conflict....
Het Westen moedigt Oekraïne niet aan om doelwitten in Rusland te bestoken, de VS is daar zelf niet zo blij mee. En een ongelukkige misser waarbij een school wordt geraakt is nooit uit te sluiten en dan krijg je een ander effect.

Die F-16's zijn inderdaad toegezegd, maar er is nog een lange weg te gaan voor die echt operationeel gaan worden. Er is een complexe logistieke keten die moet worden opgestart en niet alleen piloten vinden is een probleem maar je hebt ook onderhoudspersoneel nodig. De militaire luchthavens moeten anders worden ingericht omdat Westerse toestellen minder robuust worden gebouwd. Er zal ook veel meer aandacht moeten gaan naar het veiligstellen van die toestellen omdat Rusland die luchthavens uiteraard zal willen bestoken met kruisraketten. Het zal ook wel wat wennen worden om ermee te vliegen en operaties mee uit te voeren. De focus zal ook moeten liggen op SEAD, want een neergehaalde F-16 zal ongetwijfeld een propagandamiddel worden voor Rusland.

Ik herinner me dat het Westen -bij het overhandigen van wapens aan Oekraïne- vroeg om hiermee Rusland niet aan te vallen en nu zijn er dagelijks aanvallen. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
UA gebruikt hun eigen wapens voor aanvallen in Rusland.
oa. oude S-200 raketten die omgebouwd zijn, Neptune zoals eerder gelinkt door Enforcer of allerlei langeafstandsdrones zoals de Bober of UJ-22.
Er zijn ook al FPV-drones gebruikt die binnen Rusland gelanceerd worden en een veel kleiner bereik hebben.
't Is niet dat ze Storm Shadow, HIMARS of andere westers materiaal gebruiken voor die aanvallen.

Eén van de vernielde Il-76's, direct na de inslag en een tijdje later.

Laatst bewerkt:

Rusland heeft gewoon ook nog geen landen binnengevallen die effectief konden terugslaan. Georgië was te klein, Moldavië is te verdeeld en Hongarije/Tsjechië warer er nog niet zo’n lange afstandswapens die iets konden betekenen (en hadden ze ook geen leger tegenover zich). Ook Afghanistan heeft waarschijnlijk nooit over genoeg materieel beschikt om ver op Russisch grondgebied te gaan terugslaan. Het is eigenlijk zowat hun eerste conventionele oorlog sinds WOII.

De USA heeft wel al genoeg conventionele oorlogen gevoerd maar altijd zover van hun grondgebied dat ze daar nooit aangevallen werden. Zelfs in WOII is het USA mainland onaangeroerd gebleven op een Duitse duikboot, wat Japanse ballonnen en een korte bezetting van de Alaoeten na (en Pearl Harbor natuurlijk).

Kan twee richtingen uit e, ofwel "beseft" de Russische bevolking de ernst van de oorlog en valt hun steun hiervoor weg. Ofwel draaien ze dit via propaganda in de richting van "zie je wel dat Oekraine/westen agressievelingen zijn en dat we die moeten vernietigen" en groeit de steun enkel. Ik vermoed/vrees eerlijk gezegd eerder het tweede.

en zoals @noccy vermeld zie ik momenteel enkel aanvallen met (nieuwe) Oekraiense wapens binnen Rusland, niet met westers materieel. Zie Neptun rakketten (zijn Oekraiens), waterdrones die ze zelf ontwikkeld hebben,... Dat er eens een Westerse artilleriegranaat net over de grens neerkomt zal men mss nog tolereren maar alles van complexere wapensystemen zou/zal het gebruik wel opgevolgd worden zodat dit niet binnen Rusland kan gebruikt worden.

Rusland heeft gewoon ook nog geen landen binnengevallen die effectief konden terugslaan. Georgië was te klein, Moldavië is te verdeeld en Hongarije/Tsjechië warer er nog niet zo’n lange afstandswapens die iets konden betekenen (en hadden ze ook geen leger tegenover zich). Ook Afghanistan heeft waarschijnlijk nooit over genoeg materieel beschikt om ver op Russisch grondgebied te gaan terugslaan. Het is eigenlijk zowat hun eerste conventionele oorlog sinds WOII.

De USA heeft wel al genoeg conventionele oorlogen gevoerd maar altijd zover van hun grondgebied dat ze daar nooit aangevallen werden. Zelfs in WOII is het USA mainland onaangeroerd gebleven op een Duitse duikboot, wat Japanse ballonnen en een korte bezetting van de Alaoeten na (en Pearl Harbor natuurlijk).
De VS zit geografisch perfect genesteld tussen twee gigantische oceanen. Van Mexico en Canada heeft het niets te vrezen, ook omdat ze heel Latijns-Amerika conform de Monroe Doctrine als hun achtertuin beschouwen en daar geen mogendheden dulden die hen ernstig kunnen bedreigen. Rusland heeft het geografisch veel moeilijker: het Europese vlakland tot aan West-Europa, omringd door allerlei landen die hen niet altijd even gunstig gezind zijn en genoeg rivalen in de ruimere buurt die een bedreiging kunnen vormen.

Zelfs al bouw je een vloot die sterker is dan die van de VS is het onbegonnen werk om een land van die grootte en dat bevolkingsaantal (en wapenbezit) effectief te gaan bezetten. Dat is een onmogelijke logistieke operatie. Geen Wolverines en Red-Dawnsituaties dus! Dan kan je beter trollenfabrieken inzetten om een Qanon-nutcase in het Witte Huis te krijgen of het land te destabiliseren door gevoelige breuklijnen aan te porren.

Dat wil niet zeggen dat de VS voor eeuwig en altijd de sterkste zal zijn. De geschiedenis vermaalt alles en iedereen genadeloos.

Kan twee richtingen uit e, ofwel "beseft" de Russische bevolking de ernst van de oorlog en valt hun steun hiervoor weg. Ofwel draaien ze dit via propaganda in de richting van "zie je wel dat Oekraine/westen agressievelingen zijn en dat we die moeten vernietigen" en groeit de steun enkel. Ik vermoed/vrees eerlijk gezegd eerder het tweede.

en zoals @noccy vermeld zie ik momenteel enkel aanvallen met (nieuwe) Oekraiense wapens binnen Rusland, niet met westers materieel. Zie Neptun rakketten (zijn Oekraiens), waterdrones die ze zelf ontwikkeld hebben,... Dat er eens een Westerse artilleriegranaat net over de grens neerkomt zal men mss nog tolereren maar alles van complexere wapensystemen zou/zal het gebruik wel opgevolgd worden zodat dit niet binnen Rusland kan gebruikt worden.

Of ze beseffen de ernst van de oorlog, Putin kan hun veiligheid niet garanderen (raketten blijven inslaan), de propaganda pakt niet meer, de steun neemt af en er komen (eindelijk) protesten tegen hun overheid. Maar dat is wishful thinking, vrees ik.

Ok, dus zoals anderen ook reeds aangaven zijn het aanvallen in Rusland met hun eigen wapens. Nu ben ik weer mee. Bedankt.

Of ze beseffen de ernst van de oorlog, Putin kan hun veiligheid niet garanderen (raketten blijven inslaan), de propaganda pakt niet meer, de steun neemt af en er komen (eindelijk) protesten tegen hun overheid. Maar dat is wishful thinking, vrees ik.

Ok, dus zoals anderen ook reeds aangaven zijn het aanvallen in Rusland met hun eigen wapens. Nu ben ik weer mee. Bedankt.
Het Russische narratief is niet Rusland tegen Oekraïne, maar Rusland tegen het Westen. Zonder de massale wapenleveringen had Oekraïne vroeg of laat het onderspit gedelfd, puur door de overmacht aan materiaal dat Rusland tegen hen in het verweer kan brengen. Nu zit je de facto met twee zwaargewichten in een uitputtingsslag. Op die manier kan Poetin zijn propagandamachine die aanslagen wel kaderen in een groter conflict.

Ik denk dat social media onze grootste bondgenoot is om de Russische bevolking te doen inzien dat het zo niet verder kan. Alleen wordt social media ook door pro Putin aanhangers gebruikt. Als er effectief meer aanvallen komen op Russisch grondgebied hoop ik dat het zo veel mogelijk door de gewone bevolking gedeeld wordt. Zo komen ze misschien tot het besef dat Putin hun veiligheid niet kan garanderen en er op die manier een wissel van de macht kan opgedrongen worden.

VK, Whatsapp & Telegram zijn de drie meest gebruikte platformen. Ongeveer 106 miljoen gebruikers verspreid over alle platformen, dat is niet niks. Tenzij het regime beslist om buiten Facebook en Instagram nog meer zaken te gaan verbannen in een poging om onvrede in de kiem te smoren.

Ik denk dat social media onze grootste bondgenoot is om de Russische bevolking te doen inzien dat het zo niet verder kan. Alleen wordt social media ook door pro Putin aanhangers gebruikt. Als er effectief meer aanvallen komen op Russisch grondgebied hoop ik dat het zo veel mogelijk door de gewone bevolking gedeeld wordt. Zo komen ze misschien tot het besef dat Putin hun veiligheid niet kan garanderen en er op die manier een wissel van de macht kan opgedrongen worden.

VK, Whatsapp & Telegram zijn de drie meest gebruikte platformen. Ongeveer 106 miljoen gebruikers verspreid over alle platformen, dat is niet niks. Tenzij het regime beslist om buiten Facebook en Instagram nog meer zaken te gaan verbannen in een poging om onvrede in de kiem te smoren.

Gaat geen meter uithalen (of toch redelijk weinig).

Het kleine stukje van de bevolking die al die sociale kanalen volgt en buiten de censuur om geraakt behoort meestal tot de jongere, tech savy generaties.
Zij zijn meestal wel op de hoogte van de "echte" situatie, zitten nog steeds op Facebook, volgen ook BBC en CNN, via VPN, Thor or whatever.

Zij hebben dikwijls al stevige twijfels over wat Poetin allemaal uitspookt, maar de defacto dictatuur laat gewoonweg niet toe daar tegen in te gaan.
Het is niet dat het henzelf in een lastig parket kan brengen (dat risico willen de meesten nog wel dragen), maar is ook een substantieel risico voor zowat heel hun familie, vriendenkring, ...

Een groot deel van die 106 miljoen "sociale media" gebruikers die de statistieken aanhalen, bestaat uit bijvoorbeeld de generaties zoals die van mijn 80 jarige moeder, die zit ook op Facebook, maar die gaat niet in staat zijn om verder dan dat te zoeken, of een VPN gebruiken om buiten de censuur om info te vergaren.

Ginder is vandaag sociale media vooral VK, en dat is volledig gecontroleerd en gecensureerd door de overheid! Daar gaat ge niet veel anti Poetin tegenkomen hoor. Is zo goed als defacto staatsmedia.

Je zou al een dusdanig groot gedeelte van de bevolking moeten anti Poetin krijgen om de mensen effectief te durven laten rebelleren, en dat gaat nooit lukken.
Er is gewoonweg een veel te grote massa van die bevolking die helemaal niet met die Westerse, geblokkeerde sociale media in contact komt, hun info komt enkel en alleen van de staatsmedia.

Vergeet niet dat de "moderne" jonge Rus uit Moskou, of een van de andere grote steden, zoals we die in onze media in de flashy shopping centers zien ronddolen met hun laatste model smartphone en BMW in de parking, slechts een héél klein percentage uitmaakt van de bevolking.

Dan heb je de flashy zakenmensen die ook die media volgen, maar die verdienen zoveel geld door hun connecties met de overheid, gooi die op de Westerse markt zonder die geld drukkende activiteiten in hun thuisland, en ze zouden al snel verloren zijn.
Plus, als ze moeilijk doen en er is risico dat ze teveel volgers zouden meekrijgen, dan vallen ze uit een venster!

Je kan Rusland gewoonweg niet bekijken door onze Westerse bril!

Laatst bewerkt:
Oekraïne zou door de eerste linie zijn gegaan nabij de plaats 'Verbove'
Dat zou een opsteker zijn voor Oekraïne, dat al maandenlang aan het inbeuken is om een eerste doorbraak te zien. Ik begrijp wel waarom de vergelijking soms wordt gemaakt met Koersk: iedereen wist waar Duitsland een doorbraak wou forceren en net daar werd alle moeite van de wereld gedaan om een formidabele verdediging op te stellen met meerdere lagen. Duitsland heeft doorbraken verwezenlijkt, maar uiteindelijk is hun offensief stilgevallen. Oekraïne probeert ook hier een doorbraak te forceren op de meest logische plek aan het front om dat te doen en de Russen hebben zich maandenlang kunnen voorbereiden op dat offensief. Geen verrassingseffect, dus. Het verschil met Koersk is dat het een slag is van 1943 en we zijn inmiddels 80 jaar verder.

Zoals hier ook al is gezegd is het misschien niet de bedoeling dat Oekraïne in dit offensief oprukt naar de zee van Azov, maar is "ter hoogte van" Tokmak voldoende om de Russische logistiek helemaal in de war te brengen. Tokmak is nog wel een heel eind.

Deze youtuber heeft plots ook nogal een ommezwaai gemaakt, 9 maand geleden ging rusland kapot gaan aan de oorlog...
Nu schept hij al een heel wat negatiever beeld over de slaagkansen van oekraine

Laatst bewerkt:
Gaat geen meter uithalen (of toch redelijk weinig).

Het kleine stukje van de bevolking die al die sociale kanalen volgt en buiten de censuur om geraakt behoort meestal tot de jongere, tech savy generaties.
Zij zijn meestal wel op de hoogte van de "echte" situatie, zitten nog steeds op Facebook, volgen ook BBC en CNN, via VPN, Thor or whatever.
Wat is Thor? Via Google vind ik niet duidelijk iets terug. Of wou je Tor typen?

Dat geldt aan beide zijden. Mensen zijn mensen en die feesten gewoon door. De arme drommels die aan het front staan incasseren de klappen, voor de rest is de oorlog steeds meer een side show. Mentaal went en mens er ook aan. De terrasjes waren vol deze zomer. Aan beide zijden...Dat is het cynische van de oorlog.

Arkadia, uitgangswijk van Odessa

EWAoFMS.jpg

Terug
Bovenaan