Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

In het kader van de oorlog ook wel interessant om te lezen. Noorwegen is voor Rusland nu een 'zeer onvriendelijk' land.

Leuk om op deze lijst te staan :)

De roebel is ondertussen nog sterker aan het zakken. Een record-hoogte voor USD/RUB (even de spike nét na de start van de oorlog negerend).

Aar
Binnenkort komen ook de Abrams in actie, niet? Lijkt me niet evident om die draaiende te houden, met een complexe logistieke keten.

Twee maanden na de aanvang van het offensief is er nog steeds geen doorbraak gekomen.
Denk dat iedereen die een beetje realistisch is toch wel verwacht had dat het nie zo soepel zou verlopen.

Een volgende terroristische aanslag van Putlers zwijnen.
Een Iskander werd afgeschoten op een commandocentrum appartementsgebouw. De commandanten van het leger hulpdiensten komen ter plaatse en ongeveer een half uur later schieten de Russen een volgende Iskander af op dat gebouw.
88 gewonden en 7 doden waaronder de plaatsvervangende leider van de hulpdiensten van de Donetsk regio.

Verder zou Rusland de VN hebben verwittigt dat ze de staat van beleg willen afkondigen binnen Rusland, mogelijks als pretext voor een volledige mobilisatie. Ik weet echter niet hoe betrouwbaar deze poster is.

Jammer dat er geen betrouwbare bron is van de werkelijke verliezen. Als je beide partijen moet geloven is de andere kant volledig leeggebloed, maar dat strookt natuurlijk niet met de realiteit. Het is geen geheim dat Rusland een groter reservoir kanonnenvlees heeft en ik heb ook wel wat filmpjes zien opduiken van Oekraïense burgers die tegen hun wil worden meegesleurd door soldaten (al weet je daar de context nooit van), dus het zal in Oekraïne ook niet evident zijn om te mobiliseren. Rusland heeft nog een groot potentieel inzetbaar personeel, maar ik vermoed dat die achter de hand wordt gehouden om het thuisfront koest te houden.

Volgens Russische milbloggers zouden de Oekraïeners op meerdere punten dan de 3 (Olekshy, Hola Prystan en Kozachi Lacheri) die nu al bekend zijn de Dnipro zijn overgestoken.

Volgens Russische milbloggers zouden de Oekraïeners op meerdere punten dan de 3 (Olekshy, Hola Prystan en Kozachi Lacheri) die nu al bekend zijn de Dnipro zijn overgestoken.
Een volwaardig front zal dat niet worden omdat het logistiek niet haalbaar is, maar Rusland zal gedwongen worden weer reserves te verschuiven wat mogelijk kansen kan bieden aan de Oekraïense poging om een doorbraak te forceren.

Binnenkort komen ook de Abrams in actie, niet? Lijkt me niet evident om die draaiende te houden, met een complexe logistieke keten.

Twee maanden na de aanvang van het offensief is er nog steeds geen doorbraak gekomen.

Ondertussen mag wel duidelijk geworden zijn dat de westerse tanks weinig impact hebben. Driedubbele verdedigingslinies met mijnenvelden a ratio 5 de vierkante ingedekt door gevechtshelikopters. Ja. Dan stopt het gewoon.

Oekraïne is niet in staat om een betekenisvolle vooruitgang te maken gegeven de kleine hoeveelheden westerse wapens.

Het getalm met meer en betere wapens doet de Cynicus in mij fluisteren dat een demarkatielijn volgens de huidige situatie situatie in Donbas op tafel ligt bij minstens enkele westerse bondgenoten.

Laatst bewerkt:
Het getalm met meer en betere wapens doet de Cynicus in mij fluisteren dat een demarkatielijn volgens de huidige situatie situatie in Donbas op tafel ligt bij minstens enkele westerse bondgenoten.

Daar twijfel ik niet meer aan. En naar grondgebied zal er voor Oekraïne weinig te eisen zijn bij onderhandelingen.

Oekraïne is niet in staat om een betekenisvolle vooruitgang te maken gegeven de kleine hoeveelheden westerse wapens.

Het getalm ..
Dit dus zo hard. Dat getalm. Rusland die de tijd kreeg om de Westerse wapens voor een deel 'nutteloos' te maken.
(Ze helpen natuurlijk wel maar onder andere die mijnen en prikkeldraad helpen alvast niet)

Zelfs met 10x zoveel materiaal gaat de vooruitgang heel traag zijn he. Men is er gewoon te laat aan begonnen door het getreuzel van het Westen om materiaal te leveren. Materiaal dat in de lucht gebruikt kan worden, zal wel enigszins helpen (om de ontmijnings en opruimingsdiensten op de grond te beschermen tegen Russische aanvallen)

We moeten niet naïef zijn (90% van beyondgaming wist al wel dat de oorlog zolang zou duren, ik heb al maanden geleden hier gepost dat dit de koude oorlog nummer 2 is). Deze oorlog gaat voort tot minstens de volgende zomer van 2024 (Ik ga er nu wel vanuit dat Biden aan de macht blijft tot na de verkiezingen). Worst case zijn we zelfs vertrokken voor een paar jaar. De huidige oorlog is ook al bijna 1,5 jaar bezig he. Het Westers materiaal gaat pas enig nut hebben als ze de linies doorbreken van de Russen en dat kan nog lang duren (als ze er ooit doorgeraken)

Dit wordt gewoon een oorlog van mogelijks erg lange adem waarbij

1. Poetin hoopt dat Trump (of een look-alike) terug aan de macht komt. Als de Amerikaanse steun volledig weg zou vallen dan wordt Oekraïne verplicht van ... een horrorscenario voor dat land
2. Als het toch terug Biden wordt, dan is dat een nachtmerrie voor Poetin. Dat is gewoon dus de 'lotterij' waarin hij zijn centjes steekt. Dan moet hij de oorlog alles in totaal minstens 6 jaar volhouden want op dat vlak is Biden toch nét hetzelfde. (Alle ja dat is toch mijn persoonlijke indruk) Hij geeft eigenlijk geen moer hoe lang hij Oekraïne steun moet geven, maar steun gaan ze krijgen. Want we moeten ook realistisch zijn. Het Westen kakt en zaagt wel veel maar als Amerika zegt: De steun stopt dan zie ik de NAVO er toch ook mee stoppen. (Ik hoop nu wel dat ik fout ben maar ik heb nog altijd de indruk dat wij de vazalstaat zijn van de VS net zoals Rusland eingelijk de vazalstaat is van China he)

Daar twijfel ik niet meer aan. En naar grondgebied zal er voor Oekraïne weinig te eisen zijn bij onderhandelingen.
Hangt er van af wat de positie van het Westen gaat zijn. Hetgeen Oekraïne niet militair kan kun wij economisch. Als wij het been stijf houden en Rusland duidelijk maken dat de sancties blijven zolang zij Oekraïens gebied bezetten dan heeft Oekraïne nog steeds de bovenhand in de onderhandelingen.

Hangt er van af wat de positie van het Westen gaat zijn. Hetgeen Oekraïne niet militair kan kun wij economisch. Als wij het been stijf houden en Rusland duidelijk maken dat de sancties blijven zolang zij Oekraïens gebied bezetten dan heeft Oekraïne nog steeds de bovenhand in de onderhandelingen.
Probleem bij sancties zijn twee dingen: het duurt langs voor dat ze beginnen werken en landen zoals Kirgistan helpen deze met mondjesmaat te omzeilen.

Maar ze lijken nu eindelijk beginnen te werken, Aeroflot heeft steeds minder en minder wisselstukken voor de vliegtuigen.

Dit dus zo hard. Dat getalm. Rusland die de tijd kreeg om de Westerse wapens voor een deel 'nutteloos' te maken.
(Ze helpen natuurlijk wel maar onder andere die mijnen en prikkeldraad helpen alvast niet)

Zelfs met 10x zoveel materiaal gaat de vooruitgang heel traag zijn he. Men is er gewoon te laat aan begonnen door het getreuzel van het Westen om materiaal te leveren. Materiaal dat in de lucht gebruikt kan worden, zal wel enigszins helpen (om de ontmijnings en opruimingsdiensten op de grond te beschermen tegen Russische aanvallen)

We moeten niet naïef zijn (90% van beyondgaming wist al wel dat de oorlog zolang zou duren, ik heb al maanden geleden hier gepost dat dit de koude oorlog nummer 2 is). Deze oorlog gaat voort tot minstens de volgende zomer van 2024 (Ik ga er nu wel vanuit dat Biden aan de macht blijft tot na de verkiezingen). Worst case zijn we zelfs vertrokken voor een paar jaar. De huidige oorlog is ook al bijna 1,5 jaar bezig he. Het Westers materiaal gaat pas enig nut hebben als ze de linies doorbreken van de Russen en dat kan nog lang duren (als ze er ooit doorgeraken)

Dit wordt gewoon een oorlog van mogelijks erg lange adem waarbij

1. Poetin hoopt dat Trump (of een look-alike) terug aan de macht komt. Als de Amerikaanse steun volledig weg zou vallen dan wordt Oekraïne verplicht van ... een horrorscenario voor dat land
2. Als het toch terug Biden wordt, dan is dat een nachtmerrie voor Poetin. Dat is gewoon dus de 'lotterij' waarin hij zijn centjes steekt. Dan moet hij de oorlog alles in totaal minstens 6 jaar volhouden want op dat vlak is Biden toch nét hetzelfde. (Alle ja dat is toch mijn persoonlijke indruk) Hij geeft eigenlijk geen moer hoe lang hij Oekraïne steun moet geven, maar steun gaan ze krijgen. Want we moeten ook realistisch zijn. Het Westen kakt en zaagt wel veel maar als Amerika zegt: De steun stopt dan zie ik de NAVO er toch ook mee stoppen. (Ik hoop nu wel dat ik fout ben maar ik heb nog altijd de indruk dat wij de vazalstaat zijn van de VS net zoals Rusland eingelijk de vazalstaat is van China he)
Ik zie een Koreaans scenario wel gebeuren: geen van beiden heeft de kracht om de ander omver te duwen, dus komt er een wapenstilstand met een DMZ tot stand. Gezien de historische achtergrond van Oekraïne zie ik het wel gebeuren dat er nog jarenlang guerilla-acties gaan plaatsvinden, zoals dat ook na WO II gebeurde in het Westen van Oekraïne waar de UPA/OUN actief was. Dat heeft tot 1960 geduurd.

De economische sancties hebben wel een effect op de Russische economie, maar in welke mate gaat dat voor Oekraïne een troef zijn? Rusland is allesbehalve afgesneden van de wereldeconomie, want ze krijgen via via wel binnen wat ze nodig hebben om hun economie en vooral hun wapenindustrie draaiende te houden. Misschien niet zoals pre-24/2/2022 maar wel voldoende om het land stabiel te houden. Als de frontlijn niet veel meer verandert, wat kan Oekraïne dan eisen? Ze hebben een doorbraak nodig tot aan de Azov-zee, dan kunnen ze iets op tafel leggen.

Ik snap niet dat mensen hier weeral zo pessimistisch zijn terwijl je dan leest dat Rusland op het punt staat de staat van beleg af te kondigen. Vertel mij dan niet dat UA Rusland geen pijn kan doen.

De economische sancties hebben wel een effect op de Russische economie, maar in welke mate gaat dat voor Oekraïne een troef zijn? Rusland is allesbehalve afgesneden van de wereldeconomie, want ze krijgen via via wel binnen wat ze nodig hebben om hun economie en vooral hun wapenindustrie draaiende te houden. Misschien niet zoals pre-24/2/2022 maar wel voldoende om het land stabiel te houden. Als de frontlijn niet veel meer verandert, wat kan Oekraïne dan eisen? Ze hebben een doorbraak nodig tot aan de Azov-zee, dan kunnen ze iets op tafel leggen.
Ik denk toch dat dit op 2 vlakken een troef is:
- Langzaamaan wordt hun economie echt verschrompeld (met nadruk op langzaamaan): het feit dat de Roebel nu al zo'n 25% minder waard is dan begin 2022 (en 100 keer minder waard dan in 1992) zal op lange termijn echt wel pijn doen.
- Op korte termijn wordt Rusland door de sancties steeds meer afhankelijk van een beperkt aantal landen. Dat riskeert de machtsverhouding voor Rusland te doen veranderen en dat doet politiek pijn. Zeker ook omdat China mogelijks de komende jaren in een sterke economische crisis zal zitten en dus hardere eisen zal stellen om Rusland nog te helpen.

Ik denk toch dat dit op 2 vlakken een troef is:
- Langzaamaan wordt hun economie echt verschrompeld (met nadruk op langzaamaan): het feit dat de Roebel nu al zo'n 25% minder waard is dan begin 2022 (en 100 keer minder waard dan in 1992) zal op lange termijn echt wel pijn doen.
- Op korte termijn wordt Rusland door de sancties steeds meer afhankelijk van een beperkt aantal landen. Dat riskeert de machtsverhouding voor Rusland te doen veranderen en dat doet politiek pijn. Zeker ook omdat China mogelijks de komende jaren in een sterke economische crisis zal zitten en dus hardere eisen zal stellen om Rusland nog te helpen.
Momenteel blijven ze koppig ijveren om de vier oblasten (Kherson, Zhapo, Donetsk, Luhansk) in te lijven, maar als het offensief van Oekraïne tegen een muur blijft aanbotsen en de frontlinie blijft zoals ze is, zou het Westen nadenken om de sancties te minderen in ruil voor grondgebied? Die machtsverhouding is nu al stevig aan het kenteren, zeker in gebieden waar Moskou traditioneel invloed heeft. Daar neemt Peking het stilaan over met hun soft power.

Peking en Moskou hebben volgens mij wel intenties om het Euraziatische continent economisch te integreren en dat heeft in theorie een enorm potentieel, maar in de praktijk lijkt me dat erg moeilijk als zowel China als Rusland bestuurd worden door autocratische egotrippers - én dan zit je vooral nog met ontzettend veel historische breuklijnen over het ganse continent die je niet zomaar even glad kan strijken.

De Westerse sancties zullen als leverage ingezet worden om bepaalde zaken te bekomen in onderhandelingen. Maar niet om Rusland grondgebied (hun standpunt) te laten afstaan.

Ondertussen mag wel duidelijk geworden zijn dat de westerse tanks weinig impact hebben. Driedubbele verdedigingslinies met mijnenvelden a ratio 5 de vierkante ingedekt door gevechtshelikopters. Ja. Dan stopt het gewoon.

Helemaal akkoord over het getalm.
Volgens de Britten zijn de Russische helicopters echter minder effectief dan in het begin van het Oekraïense offensief:

Ook durven ze met hun vliegtuigen niet meer over Oekraïne te vliegen, waardoor de accuraatheid van hun bommen verminderd.

Ik denk (of hoop) dat het ineens snel kan gaan als er ergens een bres gemaakt kan worden. Maar gezien de tijd die de Russen hebben gehad om hun vele mijnen te leggen, kan dit nog even duren.

Even kleine opmerking: vroeger kon ik gewoon alle Twitter links lezen. Nu het X is geworden, kan ik de meeste niet meer lezen. Vraagt eerst om in te loggen. Is het mogelijk om een kleine tekst van de tweet/X te plaatsen?

Terug
Bovenaan