Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Aangezien we tussen de militaire acties ook nog eens de menselijke situatie boven halen, is het misschien eens de moeite om een blik te werpen op de situatie van de inwoners.

Lviv, in het Westen van Oekraïne, is op zich een veilige stad en wordt halvelings als een vluchtelingenoord beschouwd. Het inwonersaantal is er van ongeveer 720k gegroeid naar 2 miljoen. Het is ook de eerste grote stad Oekraïne die in snelle verbinding heeft naar het veilige Westen. Treinen van en naar Przemyśl (Polen), bussen die pendelen tussen Lviv en Krakau,...
In de stad is er weinig te merken van de oorlog. Standbeelden zijn beschermd tegen vallend puin met stellingen en gaas, en de ramen van belangrijke gebouwen zijn dichtgetimmerd, maar buiten dat is er amper iets te vinden dat duidt dat het land in oorlog is. Je waant je haast in een Poolse stad (tot 77 jaar geleden was het trouwens nog zo) waar mensen rustig kuieren door de straten, de trambel constant rinkelt vanwege de verkeersopstroppingen,... Vanuit een café aan het plein van het stadhuis klinkt er een opzwepend deuntje van een liveband dat er speelt. Het enige dat de aanwezigen een voeling met de oorlog geeft, is het sluitingsuur. Om 23u gaan de cafétjes onherroepelijk dicht en iedereen moet ten laatste om middernacht thuis zijn.
IMG-20230727-201849.jpg

27/07/23 - Lviv - Mensen kuieren doorheen het oude centrum.
IMG-20230727-215452.jpg

27/07/'23 - Lviv - Ramen zijn dichtgetimmerd en standbeelden/monumenten zijn beschermd door stellingen en gaas.
IMG-20230727-204745.jpg

27/07/'23 - Lviv - In de stad valt er weinig te merken van de oorlog. Maar je vindt altijd wel een link.

Van Lviv naar Kyiv ga je best met de trein. Een rit van enkele uren in een modern treinstel tussen de lokale inwoners. Het geeft aan dat het dagelijkse leven ook hier zijn gangetje gaat en er weinig te merken is van de oorlog. Onderweg geen gebombardeerde gebouwen, uitgebrande voertuigen, ... enkel hartverscheurende taferelen op het perron van een tussenstop wanneer een vader in militaire uitrusting opstapt. Uitbundig gewuif wanneer hij plaats heeft genomen vervalt in tranen bij de dochter wanneer de trein zich in beweging zet. De man van ergens in de 40 staart het komende half uur naar buiten, zijn betraande ogen weerspiegelen in het treinraam. De rest van de treinrit blijft hij naar buiten staren en maakt hij een korte wandeling om toch even de benen te strekken. In Kyiv een handdruk, een knik ... Je weet niet waar hij naartoe gaat en of hij terug komt. Je hoopt alleen dat die simpele handdruk toch iets of wat steun geeft.

Kyiv is de grootste stad van Oekraïne en is in tegenstelling tot Lviv vaker het doelwit van Russische aanvallen. Je wordt dan ook ondergedompeld in een surreële wereld wanneer je het treinstation verlaat en er in de verte een luchtalarm luidt. 200km zuidoostelijker wordt Dnipro gebombardeerd. Meer dan anderhalf jaar ondergaat Kyiv dit soort zaken en het maakt de inwoners haast immuun. Geen geloop, geen paniek,... De reizigers die aankomen begroeten hun familie voor het station, anderen wandelen rustig door naar hun volgende bestemming.
De ondergrondse gang naar de perrons doet dienst als schuilkelder. Het loopt hier stilletjes aan vol met mensen die wat staan te keuvelen of rustig op hun GSM tokkelen. Het lijkt wel op een tafereel van mensen die plots allemaal gaan schuilen voor die plotse regenbui op een warme zomerdag. Niemand die er nog van opkijkt wat er gebeurd, en gewoon rustig afwacht tot het alarm is afgelopen. Dat was het... dat was de oorlog in Kyiv. Mensen winkelen verder, gaan uit, ... Het leven gaat gewoon voort alsof er niets aan de hand is. De avondklok is hier echter wel wat strenger. Om 22u gaat alles dicht, al is het niet ongewoon dat er nog wat doorgedaan achter gesloten deuren.
IMG-20230728-204850.jpg

28/07/'23 - Kyiv - In de verte klinkt een luchtalarm. Maar het deert de mensen aan het station nog weinig.
IMG-20230728-210034.jpg

28/07/'23 - Kyiv - In de ondergrondse gang van het station komen mensen toe om te schuilen.

In het begin van de invasie stond het Russische leger op enkele kilometers van Kyiv. Irpin was het tafereel van gevechten en dat is nog steeds te zien. Her en der staan er nog lege appartementsblokken waar ooit families hun leventje leiden. Een gapend gat vervaagt die herinnering. Maar ook hier gaat het leven verder. De zwaarst getroffen gebouwen zijn al neergehaald. Een put is het enige dat nog rest. Achter het cultureel centrum waar het ingestorte dak en de kogelgaten getuigen van die gevechten, hoor je een man roepen op kinderen. Tussen de gevulde kraters pikken een aantal jongeren het leven weer op tijdens de voetbaltraining. Meer dan een anderhalf jaar later kijken ouders nog toe vanop de kapotte tribune. 2 km naar het noorden, aan de andere kant van de rivier, ligt Bucha.
In Borodyanka staat op de hoek van de straat een man groenten en fruit te verkopen. Taferelen die je haast in elk Oost-Europees land tegenkomt. Alleen de achtergrond is anders, maar ook hiervoor staat de tijd niet stil. Het leven gaat door ...
IMG-20230729-111836.jpg

29/07/'23 - Irpin - vanuit de kapotte tribune kijken ouders naar de training van hun zonen.
IMG-20230729-134340.jpg

29/07/'23 - Borodyanka - Een straatverkoper.
Op de achtergrond de laatste momenten van 40 inwoners tijdens de nacht van 1 op 2 maart '22.
IMG-20230729-135758.jpg

29/07/'23 - Borodyanka - Aan de overkant van het gebouw staart Taras Shevchenko troosteloos naar de grond.

Spijtig genoeg heeft niet iedereen het geluk om nog verder te gaan met het leven.
IMG-20230729-101737.jpg

29/07/'23 - nabij de brug over de rivier Irpin - Niet iedereen geraakte tijdig weg. De beertjes werden neergelegd door familieleden van de slachtoffers. In dit voertuig zaten kinderen...
IMG-20230729-123456.jpg

29/07/'23 - Bucha - ...
IMG-20230729-130714.jpg

29/07/'23 - Borodyanka

IMG-20230729-134855.jpg

29/07/'23 - Borodyanka
IMG-20230729-150805.jpg

29/07/'23 - Nabij Dmytrivka

IMG-20230729-210107.jpg

29/07/'23 - Kyiv - Voor het Sint-Michielsklooster.

In de media verschenen berichten over meer dan 4 miljoen. DE VN houdt het op een miljoen of drie (in mei)

L65etTW.jpg

Nochtans als je op de website van de VN kijkt, staat er toch effectief 1,275,315 Oekrainse vluchtelingen in Rusland. Het cijfer van 2,9 miljoen slaat op grensoverstekingen: https://data2.unhcr.org/en/situations/ukraine
En dat zijn de meest recente cijfers.
Heb je dat prentje effectief uit een VN-rapport gehaald?

Integendeel.
Er zijn miljoenen Oekraïners naar Rusland gevlucht. Het lijkt me niet dat die naar Oekraïne gaan terug komen in het hypothetische geval van dat Oekraïne la haar land terug krijgt.
Vooral de lengte van de oorlog en de standplaats van de Oekraïner spelen een dooslaggevende rol bij wel of geen terugkeer. Vanuit BelgIë zie ik er niet veel teruggaan. Zou ik ook niet doen. Hier is hun toekomst. Er zijn banen, opleidingen, veiligheid en evt een mooi sociaal vangnet.
Maar als je naar Roemenië ent gevlucht, ligt dat al anders natuurlijk.

Dat is gebaseerd op wat, buikgevoel? Overigens, in de context van de discussie, de terugkeer van Oekrainers uit Belgie is bijna irrelevant gezien het lage aantal vluchtelingen in vergelijking met andere landen. In de buurlanden, waar meer dan 2 miljoen Oekrainse vluchtelingen geregistreerd staan, geeft aan maar 27% werk te hebben gevonden waarvan de meesten werken in baantjes ver onder hun capaciteiten wegens gebrek aan connecties en taalbarrieres. De taalbarriere is ook de hoofdreden om geen werk te vinden (28%).
Ook in diezelfde buurlanden, geeft bijna de helft van de vluchtelingen met kinderen aan dat hun kinderen niet in de lokale scholen zijn ingeschreven omdat Oekraine onderwijs online aanbiedt aan alle Oekrainse vluchtelingen, en die kinderen dus elke dag online les volgen. In het Oekrains.
Heb jij cijfers dat de Oekrainse vluchtelingen in Belgie er zo specifiek anders over denken en dat ze allemaal naarstig Nederlands (of Frans) aan het leren zijn, hier banen krijgen die matchen met hun niveau en een toekomst in Belgie verwachten?

Wagner vs NATO: game over in een week denk ik. Of eerder: geef over of loop over denk ik.

Loekasjenko is tenminste wat terughoudender in de oorlogstaal.

Laatst bewerkt:
Nochtans als je op de website van de VN kijkt, staat er toch effectief 1,275,315 Oekrainse vluchtelingen in Rusland. Het cijfer van 2,9 miljoen slaat op grensoverstekingen: https://data2.unhcr.org/en/situations/ukraine
En dat zijn de meest recente cijfers.
Heb je dat prentje effectief uit een VN-rapport gehaald?

Dat is gebaseerd op wat, buikgevoel? Overigens, in de context van de discussie, de terugkeer van Oekrainers uit Belgie is bijna irrelevant gezien het lage aantal vluchtelingen in vergelijking met andere landen. In de buurlanden, waar meer dan 2 miljoen Oekrainse vluchtelingen geregistreerd staan, geeft aan maar 27% werk te hebben gevonden waarvan de meesten werken in baantjes ver onder hun capaciteiten wegens gebrek aan connecties en taalbarrieres. De taalbarriere is ook de hoofdreden om geen werk te vinden (28%).
Ook in diezelfde buurlanden, geeft bijna de helft van de vluchtelingen met kinderen aan dat hun kinderen niet in de lokale scholen zijn ingeschreven omdat Oekraine onderwijs online aanbiedt aan alle Oekrainse vluchtelingen, en die kinderen dus elke dag online les volgen. In het Oekrains.
Heb jij cijfers dat de Oekrainse vluchtelingen in Belgie er zo specifiek anders over denken en dat ze allemaal naarstig Nederlands (of Frans) aan het leren zijn, hier banen krijgen die matchen met hun niveau en een toekomst in Belgie verwachten?
"Amper kwart van de Oekraïners vindt werk"
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230801_97329866

Eerder ongeveer hetzelfde

Heel mooi verslag Remi. Het schetst erg goed 88 schizofrene situatie van een land in oorlog.
Inderdaad mooi beschreven en gefotografeerd, volledig mijn sentiment mocht ik er recent geweest zijn.

Oekraïne staat aan de vooravond van een enorme mentaliteitswijziging en 'verwestering'. Rusland en de Soviet tijden zijn voorgoed 'passé', wat Poetin ook nog zal uitspoken in de komende jaren, zijn ideologie is totaal achterhaald en de 'haat' zal 100en jaren blijven aanslepen zoals dat voor ons met de Duitsers was en voor sommige ouderen nog is.

Loekasjenko is tenminste wat terughoudender in de oorlogstaal.
Gelukkig maar zolang hij maar langer aan de macht kan blijven en een fortuin kan opbouwen voor het voortbestaan van z'n familie, de rest interesseert hem niets noch z'n volk.

Laatst bewerkt:
Inderdaad mooi beschreven en gefotografeerd, volledig mijn sentiment mocht ik er recent geweest zijn.

Oekraïne staat aan de vooravond van een enorme mentaliteitswijziging en 'verwestering'. Rusland en de Soviet tijden zijn voorgoed 'passé', wat Poetin ook nog zal uitspoken in de komende jaren, zijn ideologie is totaal achterhaald en de 'haat' zal 100en jaren blijven aanslepen zoals dat voor ons met de Duitsers was en voor sommige ouderen nog is.

Gelukkig maar zolang hij maar langer aan de macht kan blijven en een fortuin kan opbouwen voor het voortbestaan van z'n familie, de rest interesseert hem niets noch z'n volk.
Het is een feit dat de Russen nog wel wat langer de "bad guys" zullen zijn in Hollywoodfilms, maar honderden jaren haat? Dat weet ik niet. Het zou goed zijn dat er een verzoeningscommisie komt na de oorlog, maar dat zie ik niet gebeuren. Als er in Rusland ook een omwenteling gebeurt met een totaal ander regime, hebben we een unieke kans om Rusland opnieuw te integreren in de rest van Europa. Die kans hebben we allemaal, zowel de Russen als het Westen, gemist in de nasleep van de val van de Sovjetunie. We gingen toen van twee tegenpolen naar een schijnbaar unipolaire wereld tot Washington die kans verknoeide en nu gaan we richting de onzekerheid van een multipolaire wereld, net datgene wat heeft geleid tot de Eerste Wereldoorlog.

Ik geloof (vreemd genoeg) Loekasjenko wel als hij zegt dat ze bij Wagner graag in Polen de bevoorrading willen gaan aanvallen / afsnijden.
Maar dat ze dat effectief zouden doen is erg onwaarschijnlijk. Niet omdat Loekasjenko zegt 'njet', maar wel omdat het zelfmoord zou zijn om een NAVO land aan te vallen, en dat weten ze bij Wagner zelf toch ook.

De Wagner groep blijft in ieder geval een interessante rol spelen in dit conflict.
Ik dacht trouwens dat de meeste Wagner troepen terug in Oekraïne zaten? Heeft iemand hier een goede bron over hoeveel er nu eigenlijk in Wit-Rusland zitten momenteel?

Het is een feit dat de Russen nog wel wat langer de "bad guys" zullen zijn in Hollywoodfilms, maar honderden jaren haat? Dat weet ik niet. Het zou goed zijn dat er een verzoeningscommisie komt na de oorlog, maar dat zie ik niet gebeuren. Als er in Rusland ook een omwenteling gebeurt met een totaal ander regime, hebben we een unieke kans om Rusland opnieuw te integreren in de rest van Europa. Die kans hebben we allemaal, zowel de Russen als het Westen, gemist in de nasleep van de val van de Sovjetunie. We gingen toen van twee tegenpolen naar een schijnbaar unipolaire wereld tot Washington die kans verknoeide en nu gaan we richting de onzekerheid van een multipolaire wereld, net datgene wat heeft geleid tot de Eerste Wereldoorlog.
Ik geloof wel dat die haat een poosje zal blijven, als je zus, broer, vader, moeder of kinderen, of de helft van de familie medogenloos vermoord en/of verkracht werden blijft dit generaties lang in families hun gedachten. Kijk naar het macaber Holodomor, jaarlijks wordt het nagedacht en in sommige horeca zaken in bv. Lviv geraakte je als Rus quasi niet binnen. Tegenwoordig natuurlijk helemaal niet meer in geheel UA. Die specifieke haat was er al een poosje maar toch leefde men redelijk vredevol naast mekaar, dankzij Poetin werd dit serieus aangetast sinds 2014 en tegenwoordig volledig teniet gemaakt.

Kijk naar de protesten in Georgië wanneer Russische vakantiegangers met hun cruiseschip trachten aan te meren in bv. Batumi. Ze krijgen telkens een mooie welkomstparade en in Turkije en Egypte krijgen ze serieuze verwijten naar hun hoofd gesmeten. Ik spreek het allemaal niet goed maar mijn inziens ziet het er naar uit dat de Russen een poosje zullen mogen onderdoen en zich wat meer respectvol opstellen op hun vakanties of andere verplaatsingen dan wat ze eerder gewend waren.

Ik geloof wel dat die haat een poosje zal blijven, als je zus, broer, vader, moeder of kinderen, of de helft van de familie medogenloos vermoord en/of verkracht werden blijft dit generaties lang in families hun gedachten. Kijk naar het macaber Holodomor, jaarlijks wordt het nagedacht en in sommige horeca zaken in bv. Lviv geraakte je als Rus quasi niet binnen. Tegenwoordig natuurlijk helemaal niet meer in geheel UA. Die specifieke haat was er al een poosje maar toch leefde men redelijk vredevol naast mekaar, dankzij Poetin werd dit serieus aangetast sinds 2014 en tegenwoordig volledig teniet gemaakt.

Kijk naar de protesten in Georgië wanneer Russische vakantiegangers met hun cruiseschip trachten aan te meren in bv. Batumi. Ze krijgen telkens een mooie welkomstparade en in Turkije en Egypte krijgen ze serieuze verwijten naar hun hoofd gesmeten. Ik spreek het allemaal niet goed maar mijn inziens ziet het er naar uit dat de Russen een poosje zullen mogen onderdoen en zich wat meer respectvol opstellen op hun vakanties of andere verplaatsingen dan wat ze eerder gewend waren.
Zo ziet het er inderdaad naar uit, maar als je kijkt hoe Frankrijk en Duitsland toenadering hebben gezocht na twee bloederige wereldoorlogen geloof ik wel dat het goed kan komen. Dat heeft wel een Stunde Null gevraagd in Duitsland met een land dat een totale puinhoop was. Op dat punt zit Rusland helemaal niet.

Weer veel blabla en "analyses" van zelfverklaarde "experts" in de media. Met welk materiaal gaat Wagner Polen aanvallen? Met een AK en een baksteen? Want al hun zwaar materieel hebben ze moeten afgeven een paar weken terug of zijn we dat al vergeten. Of verwachten we nog steeds één of ander geniale strategische zet van Rusland die het conflict helemaal gaat omkeren?

We lachen hier vaak met pol-soc, maar volgens mij is journalistiek de meest waardeloze richting, afvoeren die handel want ik kan de goede journalisten op één hand tellen. Om roddelartikels over celebs te schijven of om samenvattingen van voetbalmatchen te publiceren heb je geen diploma nodig.

Graag ook de KMS sluiten want de input van (afgeschreven) militairen die we in de media zien verschijnen is ronduit bullshit. Het enige juiste wat die pipo's schrijven zijn de namen van de landen die deelnemen in dit conflict en dat zal het zijn. Dan kan men het budget dat naar die school gaat gebruiken om wat deftig materiaal aan te kopen want goede officieren krijgen we er blijkbaar niet uit.

Weer veel blabla en "analyses" van zelfverklaarde "experts" in de media. Met welk materiaal gaat Wagner Polen aanvallen? Met een AK en een baksteen? Want al hun zwaar materieel hebben ze moeten afgeven een paar weken terug of zijn we dat al vergeten. Of verwachten we nog steeds één of ander geniale strategische zet van Rusland die het conflict helemaal gaat omkeren?

We lachen hier vaak met pol-soc, maar volgens mij is journalistiek de meest waardeloze richting, afvoeren die handel want ik kan de goede journalisten op één hand tellen. Om roddelartikels over celebs te schijven of om samenvattingen van voetbalmatchen te publiceren heb je geen diploma nodig.

Graag ook de KMS sluiten want de input van (afgeschreven) militairen die we in de media zien verschijnen is ronduit bullshit. Het enige juiste wat die pipo's schrijven zijn de namen van de landen die deelnemen in dit conflict en dat zal het zijn. Dan kan men het budget dat naar die school gaat gebruiken om wat deftig materiaal aan te kopen want goede officieren krijgen we er blijkbaar niet uit.
Chance dat de arm chair generals van BeyondGaming het allemaal goed weten, dan.

Chance dat de arm chair generals van BeyondGaming het allemaal goed weten, dan.
a. Het overgrote deel van de informatie die hier door wat jij "arm chair generals" noemt wordt gepost ligt gewoonlijk dichter bij de waarheid wat er hier in de rioolgazetten verschijnt. Niet perfect en soms nogal snel gepost uit enthousiasme maar zelden compleet fout. Bovendien zijn wij geen journalisten en worden wij ook niet betaald om kwaliteitsvol nieuws te publiceren. Als wij er dan in slagen om betere informatie te vinden dan beroepsjournalisten die daar 8 uur per dag mee bezig zijn dan zit er iets compleet mis.

b. Onze "arm chair generals" hebben bij mijn weten geen hoge militaire rang waardoor er van ons niet verwacht kan worden dat we alles weten of correct kunnen analyseren. Als je als majoor, kolonel, admiraal of God weet wat graag een betoog afsteekt in de media dat we moeten oppassen voor een aanval van Wagner terwijl er letterlijk enkele weken daarvoor massaal artikels verschenen dat zij al hun materiaal hebben moeten afgeven dan snap ik perfect waarom veel soldaten en onderofficieren het leger zo snel verlaten. Blijkbaar slagen onze hoge officieren er niet in om absolute basisinformatie langer dan 5 minuten te onthouden.

Geef die mannen van Wagner al hun zwaar materieel terug en laat ze Polen binnenvallen. Ze gaan echt niet ver geraken. Wat gaan ze gebruiken om de Poolse luchtmacht te bestrijden? Die bakstenen en die AK? Polen heeft heel wat materiaal weggegeven aan Oekraïne, maar niet hun beste materiaal. En dan spreek we nog niet over de NATO...
Die mannen van Wagner zijn zot, maar niet zo zot volgens mij.

Terug
Bovenaan