Ik snap niet waarom men hier discussieert of clustermunitie een oorlogsmisdaad is of niet.
De feiten die geclassificeerd kunnen worden als oorlogsmisdaad staan zeer duidelijk beschreven in verscheidene verdragen waaronder het verdrag van Genève. Eén onderdeel van het eerder vermelde verdrag is het "Verdrag inzake clustermunitie" en die definieert zulke munitie als volgt:
Bron: Verdrag inzake clustermunitie - Artikel 1
Clustermunitie die ingezet wordt via artillerie valt daar dus niet onder en kan desbetreffende niet als oorlogsmisdaad geklasseerd worden.
Gegeven, naar de toekomst kan de inzet van clustermunitie potentieel tot burgerdoden leiden. Echter kan je hetzelfde zeggen van landmijnen die beide partijen veelvuldig inzetten. Naar mijn mening is (DP)ICM "a means to an end". Hoge militairen en hun adviseurs vinden dat de voordelen de nadelen overstijgen en dat is momenteel het enige dat er toe doet. Al zie ik niet in hoe clustermunitie een grote impact gaat hebben tijdens deze fase van de oorlog. De Oekraïners lijken geen problemen te hebben met het vernietigen van bevoorradingsdepots met behulp van conventionele munitie en Rusland slaagt er al maanden amper in om grote aanvallen op te zetten met gepantserde eenheden dus ook daar zie ik geen bijkomend voordeel voor clustermunitie.
Volgens sommige zou clustermunitie zeer goed zijn tegen geprepareerde gevechtsposities. Ik betwijfel het en denk dat men DPICM gaat inzetten tegen doelwitten die men nu bestookt met conventionele munitie om zo (precisie)munitie beschikbaar te houden voor het bestoken van loopgraven. Als je dan onderstaande map ziet zou de levering van clustermunitie (van het type dat de VS levert) wel degelijk een zeer grote impact kunnen hebben.
Als laatste bijdrage, een (vrij vertaalde) quote die ik ergens anders las: