Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Als ik dit artikel lees in HLN kan het de Russische bevolking (in Mosow) allemaal weinig schelen zolang ze er zelf maar niets van ondervinden. De ene gaat wandelen in het park, de jongeren tonen zich onverschillig of men blijft gewoon thuis.

Putin kan dan wel aan aanzien verloren hebben, als de gewone Rus enkel zijn schouders ophaalt lijkt de schade mij beperkt. Of bekijk ik het verkeerd?

Spijtig van die nieuwste plotwending.

Had graag es geweten wat ging gebeurd zijn als Moscow werd aangevallen.

Wat een complot theorieën hier allemaal.
Denken mensen echt dat Putin dit gepland heeft of zo? Het laatste dat hij wil is rebellie.

Volgens mij een impulsieve aktie van de baas v een huurlingleger die het kotsbeu is, naar de hoofdstad trekt en wil dat Shoigu & Gerasimov afgezet worden. Putin ziet dit als muiterij aka landverraad. Als Prigo beseft dat niemand interesse heeft in z'n zelfmoordactie te joinen, raakt hij in paniek contacteert hij Loeka die bemiddelt voor hem en na garanties te krijgen voor z'n veiligheid keert hij z'n kar om "bloedvergieten" te voorkomen.

Loeka scoort hier punten want hij is degene die conflict heeft opgelost.
De andere partijen, Shoigu, Priggo ... komen hier allemaal slecht uit in de ogen van Putin, die nu weer orde op zaken moet stellen in eigen rangen.

Prigozhin dacht ik geef eens een pensioenfeest zie

Laatst bewerkt door een moderator:

Kremlin: "Opstand geen gevolgen voor leiderschap Russisch leger"​

De houding van president Vladimir Poetin tegenover zijn minister van Defensie Sergej Sjojgoe blijft ongewijzigd, na de gewapende opstand van de Wagnergroep, meldt Kremlinwoordvoerder Dmitri Peskov.
Al verschillende maanden voert Prigozjin een campagne aan tegen Sjojgoe en topgeneraal Valeri Gerasimov. In tirades op sociale media beschuldigde hij de hiërarchie bij defensie van onbekwaamheid, en hij legt de schuld voor de vele verliezen die de Russen al opliepen in Oekraïne bij de legerleiding.

Kremlin double speak ook al in effect zie ik.

Eerst kernwapens in Wit-Rusland stationeren.
Dan een ontevreden oorlogsbeul in je eigen land stoppen terwijl je bevolking toekijkt (door je eerder uitgezonden toespraak).
Daarna diezelfde oorlogsbeul bij die kernwapens in Wit-Rusland plaatsen.
Finaal Kiev van verschillende kanten bedreigen met die wapens?
Door het publiekelijk stoppen van die oorlogsbeul krijg je veel krediet bij je bevolking en dat komt van pas bij een grote mobilisatie.

Zoiets, of komt er nog een onverwachte plottwist?
As bovenstaande het geval is, dan is dat inderdaad nog het 'best case' scenario voor Poetin. (al geloof ik bovenstaande niet, maar goed ..)

Maar dit kan toch nooit goed aflopen voor Rusland op de lange termijn? Bij deze bizarre plotwending verliest Poetin alle geloofwaardigheid tov het Westen en de VS. En ja dat is onrechstreeks een probleem.

Als de republikeinen nog twijfelden om de oorlog voort te zetten na de verkiezingen, dan is dit in praktijk nu wel voorbij.
Zelfs Trump moet nu toch echt denken: WTF?
Want ah ja, dat vergeet Poetin wel. Wat gaat de Amerikaan hier nu van denken ??

Dus als het Westen al van plan was om oorlogsmoe te worden, dan kan het toch niet anders dan dat nu het omgekeerde gaat gebeuren?

Wagner gaat terug naar Oekraïne en Afrika.
Wagner terug naar Oekraïne alsof er niks gebeurd is? Dat zou toch een zwaktebod zijn van Prigo, dat kan hij toch niet maken? Als ik Prigo was ging mijn vingertje dan nu gewoon omhoog en ging ik gewoon rentenieren.

Zijn eisen (als ik hem was): Of te wel topgeneraal worden of te veel rentenieren (en amnestie). AMEN. Is Poetin het daarmee oneens? Why would Prigo give a shit? Maar terug naar Oekraïne? Dan is ie toch goed zot?

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk blijft alles min of meer zoals het was voor die "muiterij"? .. Zeer vreemd allemaal. Vraag mij af wat er nu nog allemaal te gebeuren staat de komende dagen/weken?

Volgens diene Peskov van het Kremlin mag de legerleiding toch aanblijven. En dat was nu net het punt van Progi om die 2 pippo's af te voeren..

Denk dat die 25k man al schromelijk overdreven was. Dat ie had gehoopt meer steun te krijgen onderweg van t reguliere leger en eieren voor zijn geld gekozen heeft toen ie zag dat t niet proper zou aflopen.

Het Kremlin

Prigo is gestraft voor zijn zonden - hij is permanent verbannen naar Wit Rusland
Deze opstand heeft 'zero' impact op onze strijd tegen Oekraïne - er is niks aan de hand
We gaan door met de oorlog en Rusland zal 100% zeker overwinnen. Total victory it is!

Journalist: Prigo staat aan de deur van Moskou!
De Russische bevolking 'in koor': En dan? What is the problem?

En "Dark Poetin" die zegt dat dit Poetin zijn plan was en dat hij een 'master strategic is en blijft!'

:unsure:
Een vreemd volkje toch wel hoor

Met het verschil dat Prigo omringd is door zijn eigen (huurlingen)leger en zich straks weer buiten Rusland bevindt, dus die laatste zin gaat niet gebeuren.

Tsja, het buitenland waar hij nu naartoe gaat is in feite toch een veredelde vazalstaat van Rusland...en hoevelen van zijn huurlingen mag hij dan meenemen?
Als ik Prigo was zou ik er in ieder geval toch voor zorgen dat ik een appartement op het gelijkvloers had.

Immers:

De directe coup is over maar het lijkt toch een kiem gezaaid te hebben die Poetin geen goed doet.
Wagner en Prigozhin zijn gisteren als helden behandeld in Rostov en omgekeerd voor de politie.
Ik denk als Surovikin en die GRU generaal zich achter Prigo geschaard hadden dat het over was voor Poetin, to be continued?
(of omgekeerd, het zaait nog meer twijfel en demotiveert iedereen "Als Prigozhin het al niet kan, welke kans hebben wij dan". Wat n soep in Rusland.)

Laatst bewerkt:
Vlaamse "analisten" leggen vandaag uit dat het binnen 24 uur en geweldloos de kop indrukken van een muiterij een "ernstig teken van zwakte" is van Poetin.

Zelf zou ik eerder het omgekeerde denken.

Vooral benieuwd hoe en of die 25.000 geharde Wagner vechters ergens in het reguliere leger worden geïntegreerd. Dat scheelt nog wel een slok op een borrel voor de Russische gevechtskracht.

Ik snap er echt niets, is toch afgang voor iedereen (behalve Oekraïne)?
Prigo trekt op naar Moskou om de militaire top af te zetten: die zitten er nog steeds, geen woord over gehoord.
Putin zegt dat Prigo zich moet verantwoorden: nu mag hij op vakantie naar Belarus met volledige immuniteit.

Wat is er nu officieel anders dan bvb een week geleden?

Vlaamse "analisten" leggen vandaag uit dat het binnen 24 uur en geweldloos de kop indrukken van een muiterij een "ernstig teken van zwakte" is van Poetin.

Niet?

Welk signaal geeft dit naar anderen die in opstand willen komen, of gewoon hun positie willen verbeteren?
Ruk maar snel genoeg op en Putin geeft je cadeautjes.
Dit is geen afschrikking voor nieuwe opstanden!

Daarbovenop nog de geruchten dat Putin voor de middag al naar St-Petersburg gevlucht was. Doet zijn reputatie als 'strong man' geen goed. En als je teken van zwakte toont, wordt je verscheurd.

Niet?

Welk signaal geeft dit naar anderen die in opstand willen komen, of gewoon hun positie willen verbeteren?
Ruk maar snel genoeg op en Putin geeft je cadeautjes.
Dit is geen afschrikking voor nieuwe opstanden!

Daarbovenop nog de geruchten dat Putin voor de middag al naar St-Petersburg gevlucht was. Doet zijn reputatie als 'strong man' geen goed. En als je teken van zwakte toont, wordt je verscheurd.
Wie heeft die mogelijkheid om te rebellerende buiten Wagner? Toch niet Kadyrov? Die zie ik niet hetzelfde proberen. Die mannen hebben nauwelijks iets verwezenlijkt in Oekraïne.

Het blijft een raar en gênant verhaal. Russische melodrama op zijn best.

Vooral benieuwd hoe en of die 25.000 geharde Wagner vechters ergens in het reguliere leger worden geïntegreerd. Dat scheelt nog wel een slok op een borrel voor de Russische gevechtskracht.
Russische analisten, en westerse Poetin-fans, zeggen dat rebellie in het leger ; een volk dat de opstandelingen toejuicht ; meerdere helikopters, een commando vliegtuig en een oliedepot verliezen een teken is van onwrikbare sterkte.
Minstens 80% steun, waarschijnlijk zelfs 95%!

Tja...

Terug
Bovenaan