Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Beetje rustig he. Ik beweer absoluut niets met zekerheid maar zeg enkel dat het me niet zou verbazen. Rusland geeft geen fuck om wat wij denken, enkel wat het binnenland denkt. Hoeveel weet de bevolking denk je?
Heb jij verklaringen voor wat we vandaag zagen?

Prigo die zijn hand overspeeld heeft, had gehoopt op extra rebellen?

Putin die zijn hand al vaak overspeeld heeft en weer ziet hoe zijn eigen leger niet daadkrachtig is. Hij kan moeilijk meerdere dagen Moskou een belegerde stad laten zijn dus hij heeft een snelle oplossing, nodig liefst zonder Russische doden. Daarmee mogelijks Shoigu opofferen en als Prigo niet meer in Rusland blijft, dan moet hij er ook niet meer zorgen over maken.

Loekasjenko die stabiliteit in Rusland nodig heeft want anders is zijn stoeltje ook al wankel dus daarmee dat hij tussenkomt.

Klinkt allemaal nog vrij logisch naar Russische standaarden :p.

Ga eens gauw terug naar uwe trollfarm he kameraad.

Rostov Stadium

De populariteit van Poetin hangt al 23 jaar van zo'n zaken af. Als z'n populariteit naar beneden gaat dan:

- trekt hij ten oorlog
- gebeuren er 'aanslagen' in Rusland zo heeft hij de tweede Tsjetjeense oorlog in gang gezet

Je moet u documenteren ipv op een machteloze en eigenlijk onnozele manier de term trol en wappie te gebruiken.

En ter info

Ik ben geen VB'er, PVDA'er. Ben ingegaan op al mijn uitnodigingen om het vaccin tegen Covid te zetten en heb absoluut geen sympathie voor het regime van Poetin.

Laatst bewerkt:
Mensen die geloven in opgezet spel: wat heeft Rusland dan gewonnen? Tenzij de laatste scène van het toneel nog moet beginnen ofzo :unsure:
Ik zeg niet per se dat het opgezet spel is. Maar het kan toch wel?

Voordelen van een opgezet spel zoals deze voor Putin (voor elk voordeel zijn er trouwens evenveel nadelen, dus niemand die het weet)

- Kaf van het koren scheiden alvorens hij verder escaleert richting Oekraiene? Als puntje bij paaltje komt, wie kan hij nog echt vertrouwen na 1+ jaar oorlog? Bvb; Kadyrov(ieten), FSB, legertop, etc.
Zuivering van al wie zich aansloot bij Wagner's poging de laatste 24 uur.
- Uittesten hoe de RU bondgenoten reageren
- Hinderlaag voor Oekraiene: Hen pushen om overmoedig te werk te gaan om te profiteren van de situatie in Rusland.
- Dit gebruiken als excuus om de vijzen nog verder aan te spannen bij de bevolking. E.g. martial law, full blown mobilisatie, etc.
- Een move binnen de legertop die Putin al langer ambieerde maar misschien niet meer zo makkelijk verkocht kreeg. Nu zijn Shoigu en Gerasimov mogelijks buiten strijd gezet zonder boe of ba. Kan hij meteen een nog hardere koers gaan varen bvb (tactical nukes?)
- Enzoverder

Maar uiteindelijk weet niemand in dit topic precies wat er gaande is. Hoe zelfzeker sommige leden ook zijn in hun conclusies.
In januari 2022 hadden weinig (of totaal geen?) forumleden een grote invasie verwacht.
Toen Russische troepen eind februari 2022 Kyiv naderden, had niemand hier voorspeld dat RU troepen meer dan een jaar later zouden zijn teruggedreven tot een paar (Zuid-Oostelijke) regio's.
4 uur geleden had niemand voorspeld dat Progizhin en Putin het tot een akkoordje zouden gooien en dat de Wagner troepen zich meteen zouden terugtrekken.
Met andere woorden; nobody knows jack shit. We zijn allemaal aan het gissen :)

Rusland geeft geen fuck om wat wij denken, enkel wat het binnenland denkt. Hoeveel weet de bevolking denk je?

Ik denk dat die bevolking veel weet.

Die lezen daar Dostojevski, wij kijken filmpjes op tiktok.

Sterke rol van Loekasjenko hier, maar het eindspel van deze episode is nog niet ingegaan. Wie gaat er hangen?

Ok, dus ik word (laat) wakker vanmorgen, zie ineens op het nieuws dat er een enorme wending is in de oorlog en Wagner naar Moskou trekt.
Ik volg dat heel de dag vrij sterk op de voet, ik ben een aantal uren weg vanavond, en nu is ineens alles afgeblazen en is er een deal...
Of dit lijkt op slecht toneel en hier is meer aan de hand, of de Russische (militaire) top is zo gek als een achterdeur. WTF is dit allemaal man...
Soms verlang ik naar slow news :-D

De feiten die zich afspeelden maken dit totaal ongeloofwaardig, dat is het punt.

Strategisch, tactisch, chronologie van de events, etc.

Het is bijna zoals bij covid, dat er toen waren die dachten dat dit 1 of ander masterplan was van China of de US.

Ja, het 'kan' allemaal wel zijn, maar het houdt totaal geen steek.

Als dit een echte couppoging was dan ligt de novichok al klaar. Tot nog toe heeft Putin zich nog nooit publiek laten vernederen of zijn gezag in vraag laten stellen door landgenoten zonder vergelding.

:)

Vandaag is geen opgezet spel.

Putin wil altijd tonen dat hij alles onder controle heeft. hij is de president die "veiligheid" heeft gebracht in Rusland en het is hij die de "veiligheid" garandeert in Rusland. Dat is het imago dat hij al decennialang projecteert aan de bevolking.
Moskou laten belegeren, eigen infrastructuur bombarderen, Russische legerbasissen laten innemen op Russisch grondgebied en onderhandelen met rebellen is daar totaal het tegenovergestelde van.

En het wordt nog vreemder.

Volgens Peskov:
Prigozhin gaat naar Wit-Rusland
Geen vervolging voor Wagner huurlingen
Geen wijzigingen in het ministerie van defensie, wat zou impliceren dat Shoigu en Gerasimov op post blijven

Ik denk dat die bevolking veel weet.

Die lezen daar Dostojevski, wij kijken filmpjes op tiktok.

Sterke rol van Loekasjenko hier, maar het eindspel van deze episode is nog niet ingegaan. Wie gaat er hangen?

Marktaandeel TikTok is hoger in Rusland dan in de VS, Frankrijk, Nederland, België
Zever wat dat je zegt dus :p.

Voordelen van een opgezet spel zoals deze voor Putin (voor elk voordeel zijn er trouwens evenveel nadelen, dus niemand die het weet)

- Kaf van het koren scheiden alvorens hij verder escaleert richting Oekraiene? Als puntje bij paaltje komt, wie kan hij nog echt vertrouwen na 1+ jaar oorlog? Bvb; Kadyrov(ieten), FSB, legertop, etc.
Hij gebruikt daar toch al lang andere tactieken voor. En hoe riskant zou dat zijn, met opzet een burgeroorlog riskeren om te zien wie er nog loyaal is...
En? Wagner is er nog altijd. Wt is er juist 'gezuiverd'?
Ok, de rol van Loekasjenko is wel interessant. Al de rest (bondgenoten of vijanden) heeft gewoon geen tijd gekregen om te reageren, dus dat klopt niet.
- Hinderlaag voor Oekraiene: Hen pushen om overmoedig te werk te gaan om te profiteren van de situatie in Rusland.
Dat was mijn eerste gedacht deze ochtend, maar tot op heden blijkt dat niet het geval te zijn of niet gewerkt te hebben.
- Dit gebruiken als excuus om de vijzen nog verder aan te spannen bij de bevolking. E.g. martial law, full blown mobilisatie, etc.
Ok, maar nogmaals: wat een gigantisch risico. Zijn modus operandi tot nu toe is om dat soort zaken gewoon te doen en het protest de kop in te drukken. Hij hoeft daarvoor geen toneel op deze schaal op te zetten.
- Een move binnen de legertop die Putin al langer ambieerde maar misschien niet meer zo makkelijk verkocht kreeg. Nu zijn Shoigu en Gerasimov mogelijks buiten strijd gezet zonder boe of ba. Kan hij meteen een nog hardere koers gaan varen bvb (tactical nukes?)
Als Poetin zegt: Shoigu en Gerasimov buiten, dan gebeurt dat gewoon. Desnoods vallen ze van de trap.
Ik geloof ook echt niet dat die 2 de reden zijn waarom er geen tactical nukes ingezet worden.
- Enzoverder

Maar uiteindelijk weet niemand in dit topic precies wat er gaande is. Hoe zelfzeker sommige leden ook zijn in hun conclusies.
In januari 2022 hadden weinig (of totaal geen?) forumleden een grote invasie verwacht.
Toen Russische troepen eind februari 2022 Kyiv naderden, had niemand hier voorspeld dat RU troepen meer dan een jaar later zouden zijn teruggedreven tot een paar (Zuid-Oostelijke) regio's.
4 uur geleden had niemand voorspeld dat Progizhin en Putin het tot een akkoordje zouden gooien en dat de Wagner troepen zich meteen zouden terugtrekken.
Met andere woorden; nobody knows jack shit. We zijn allemaal aan het gissen :)
Met dat laatste ben ik het zeker wel eens. Waarschijnlijk zijn zelfs de Britse en Amerikaanse inlichtingendiensten alles nog aan het onderzoeken, want dat gebeurde allemaal in een rottempo!

De feiten die zich afspeelden maken dit totaal ongeloofwaardig, dat is het punt.

Strategisch, tactisch, chronologie van de events, etc.

Het is bijna zoals bij covid, dat er toen waren die dachten dat dit 1 of ander masterplan was van China of de US.

Ja, het 'kan' allemaal wel zijn, maar het houdt totaal geen steek.
Kan je uitbreiden waarom dit strategisch, tactisch en qua chronologie totaal ongeloofwaardig is?
Ik zie geen argumenten.

En ook nog volgende vragen:
-Welke betere manier voor Putin om uit te testen wie er nog achter hem staat als puntje bij paaltje komt?
-Hoe komt het dat er nagenoeg geen verzet was? Buiten een helikopter of 3 dat werd neergehaald door Wagner, een depot dat eraan moest geloven, en een handvol foto's van gesaboteerd wegdek, was er 0 schade.
Totaal geen sprake van zware luchtaanvallen om de kolonnes te stoppen. Geen vuurgevechten.
Waarom?

En het wordt nog vreemder.

Volgens Peskov:
Prigozhin gaat naar Wit-Rusland
Geen vervolging voor Wagner huurlingen
Geen wijzigingen in het ministerie van defensie, wat zou impliceren dat Shoigu en Gerasimov op post blijven
Zou hij misschien de volgende president van Wit Rusland worden?
Lukashenko heeft russische troepen om zijn presidentschap te cementeren.

Wagner kan dan perfect die taak overnemen.

En nu gaat Prigo naar Belarus?

Wat is dat nu voor onzin?
Die Russen kunnen ook niks niet meer tegenwoordig: geen 3-daagse speciale operatie, geen coup.

Nu zijn ze weer BFF's forever, of wat?

Litvinenko is wel vergiftigd in het Verenigd Koninkrijk, hoe kan Prigo zich in godsnaam veilig voelen in een vazal staat van Rusland zelf?

- Enzoverder
:)

En nog een paar van jouw mogelijkheiden dat je makkelijk kan schrappen.

Te kort en waarom? Loeka is hier gewoon bijgehaald om Prigo een exitoptie te geven.

Serieus artilleriegebruik vanmorgen door de Russen. Dus dat is dan wel verschrikkelijk slecht getimed. :p

Nee, Putin garandeert veiligheid, dit is juist het tegenovergestelde. Dat is Putin die zou toegeven dat hij de controle heeft verloren.

Gebruik van kernwapens wordt tegengehouden door het internationaal toneel. Een India, China, Afrikaanse landen, Zuid-Amerika,... halen hun handen af van Rusland als een nucleair wapen wordt gebruikt in Oekraïne. Dan is Rusland daadwerkelijk geisoleerd. Heeft niks te maken met Shoigu of Gerasimov.

Litvinenko is wel vergiftigd in het Verenigd Koninkrijk, hoe kan Prigo zich in godsnaam veilig voelen in een vazal staat van Rusland zelf?

In Rusland:
Als je een rebellie start, dan voelde je je al niet veilig.
Als je huurlingen worden gebombardeerd door het leger dat je ingehuurd heeft, dan voelde je je al niet veilig.
Als degene die je ingehuurd heeft, aan al je huurlingen vraagt om rechtstreeks te werken voor het leger en niet via jou, dan voelde je je al niet veilig.

:p

Merk op dat dat de zaken heel snel opvolgen, waar precies gn logica in zit.

Alsof er een plan wordrum uitgerold en iedereen wordt t stof id ogen gegooid

Eerst kernwapens in Wit-Rusland stationeren.
Dan een ontevreden oorlogsbeul in je eigen land stoppen terwijl je bevolking toekijkt (door je eerder uitgezonden toespraak).
Daarna diezelfde oorlogsbeul bij die kernwapens in Wit-Rusland plaatsen.
Finaal Kiev van verschillende kanten bedreigen met die wapens?
Door het publiekelijk stoppen van die oorlogsbeul krijg je veel krediet bij je bevolking en dat komt van pas bij een grote mobilisatie.

Zoiets, of komt er nog een onverwachte plottwist?

Terug
Bovenaan