Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dus nu gaat Wagner terug naar hun kazernes.
Morgen:
- ofwel allemaal plat gebombardeerd door Putin
- ofwel gaat Wagner verder naar Moskou na goede nachtrust
- of terug naar Oekraïne ?
- of ... ?

Hallucinant eigenlijk.
Hoe dit gaat aflopen op de lange termijn? Ik weet het niet. Ik denk niemand.

---

Iedereen heeft schrik van Poetin. Dus iedereen liegt of verspreid fake news (Zo ook Sjojgoe en Gerasimov).
Prigo heeft geen schrik van Poetin en zegt gewoon hoe de situatie echt is. Géén leugens (meer), gewoon de harde waarheid. Amen!

Nu hij meer macht krijgt, zal hij waarschijnlijk wel terug meer 'publiekelijk' zwijgen MAAR hij zal vermoedelijjk aan Poetin wel steeds de waarheid zeggen. En eerlijk? Dat is toch ook gewoon beter voor Poetin? (Als de deal overeind blijft)

Poetin loog zichzelf wat voor, en ging ook uit van de info die hij kreeg. En die is of was al 400+ dagen fout, omdat iedereen schrik had om slecht nieuws aan Poetin te geven. Prigo gaat dat niet doen, die zal gewoon zeggen: Like it or not Poetin maar het gaat gewoon rotslecht in xxx.

De Kadyrovieten zijn volop onderweg naar Rostov, terwijl Wagner zich daar - volgens beelden - volop aan het voorbereiden zijn op een nakend gevecht. Curieus of daar effectief een groot stadsgevecht gaat ontstaan.

Ik denk van alle mensen die je kan geloven, Housen wel één van de minst geloofwaardige is.

Maar Putin is evengoed heel goed bevriend met Shoigu. Lijkt me toch heel ongeloofwaardig. Als Putin van z'n generaals af wil, wie gaat er dan het Russische leger leiden? Zo'n veredelde boer of kok kan je aan het hoofd hebben van een huurlingenleger, maar voor een professioneel leger heb je toch altijd iemand nodig uit legerkringen, of die tenminste aan de militaire academie heeft gezeten. Als de 'topgeneraals' er al niet in slagen om in Oekraïne iets te presteren, wat gaat zo'n random nieuwe generaal (zonder dezelfde ervaring) het dan wel kunnen, gegeven de Russische incompetentie die bijna inherent is? Ze hebben het afgelopen jaar al geregeld nieuwe bevelhebbers gehad, en die bakken er allemaal niks van.

Neenee, ik zet m'n geld eerder op een effectieve poging tot staatsgreep.
Met het plotse terugdraaien en een mogelijke deal, lijkt het dan toch waarschijnlijker dat het om een potje stratego ging. Zoiets heb ik wel nog nooit meegemaakt…

Eigenlijk heel vermoeiend!

Heb van de eerste moment gezegd dat het héél onvoorspelbaar ging zijn welke richting dit zou nemen.
Samen met een aantal mogelijkheden.

Maar de realiteit is dan zo oneindig ver af van wat zelfs maar de meest professionele analist had zien aankomen...

Hoe kan iemand nu denken dat dit opgezet spel is tussen Putin en Prighozin als je de feiten op het terrein bekijkt :rofl:
Hoe absurder de opzet, hoe meer ze het gaan geloven?

Wagner steekt de Rubicon over
Wagner ziet de muren van Rome
"Allez mannen, tot zover de uitstap, terug naar huis"

Què?

Met het plotse terugdraaien en een mogelijke deal, lijkt het dan toch waarschijnlijker dat het om een potje stratego ging. Zoiets heb ik wel nog nooit meegemaakt…

Er is natuurlijk reden genoeg om te denken dat Putin zich hier belachelijk heeft gemaakt en gezag heeft verloren, maar mij doet dit toch denken aan hoe Richard II en Henry VIII omgingen met respectievelijk de Peasant's Revolt en de Pilgrimage of Grace: toen ze niet meteen een antwoord hadden op de snelle ontwikkeling van deze revoltes gaven ze toe aan zowat alle eisen waarop de potentiële coupplegers zich tevreden terugtrokken. Enkele weken later echter werden ze opgepakt en terechtgesteld...

Er is natuurlijk reden genoeg om te denken dat Putin zich hier belachelijk heeft gemaakt en gezag heeft verloren, maar mij doet dit toch denken aan hoe Richard II en Henry VIII omgingen met respectievelijk de Peasant's Revolt en de Pilgrimage of Grace: toen ze niet meteen een antwoord hadden op de snelle ontwikkeling van deze revoltes gaven ze toe aan zowat alle eisen waarop de potentiële coupplegers zich tevreden terugtrokken. Enkele weken later echter werden ze opgepakt en terechtgesteld...
Met het verschil dat Prigo omringd is door zijn eigen (huurlingen)leger en zich straks weer buiten Rusland bevindt, dus die laatste zin gaat niet gebeuren.

Ik vrees eerder voor het leven van Sjojgoe en Gerasimov. Die lopen nu toch het risico om uit een raam te vallen? :support:

Ja maar die pak je niet zo maar op he die gast en groep heeft een helden status verworven in Rusland

Met het verschil dat Prigo omringd is door zijn eigen (huurlingen)leger en zich straks weer buiten Rusland bevindt, dus die laatste zin gaat niet gebeuren.

Ik vrees eerder voor het leven van Sjojgoe en Gerasimov. Die lopen nu toch het risico om uit een raam te vallen? :support:
Of die mannen kunnen voor de rest van hun leven uitzingen in een of andere bananenrepubliek.

Què?
Putin: "Ma gauw terug naar huis en dat ik het u nie meer zie doen he, gijse scherm!"

Ik denk nog altijd dat hier het laatste nog lang niet gezegd/gezien is. Veel te veel losse eindjes en rare ontwikkelingen, allez ja, ik ken films met Steven seagal die een coherentere plot hebben.

En daarbij, ik ben vanavond alleen thuis dus ik had eigenlijk gehoopt op nog wat spanning en avontuur

Indien Shoigu en Gerasimov worden verwijderd en vervangen door Prighozin-getrouwen, wordt die laatste zowat de invloedrijkste man in Rusland.

Mogelijk wil Poetin ook van de eerste 2 heren af en was dit een prima katalysator.

Què?
Maar wat levert dat Putin juist op?

Behalve wat neergeknalde helicopters, een neergehaald waardevol vliegtuig, opengebroken banen (was dat detail nodig? :-D ) , een eigenhandig door Rusland zelf opgeblazen groot oliedepot in Rostov (nb om Wagner logistiek te dwarsbomen), en een zwaar geschonden reputatie als autoritaire untouchable leider?

Kom kom...

Indien Shoigu en Gerasimov worden verwijderd en vervangen door Prighozin-getrouwen, wordt die laatste zowat de invloedrijkste man in Rusland.

Mogelijk wil Poetin ook van de eerste 2 heren af en was dit een prima katalysator.
Maar is Prigo dan niet te sterk?

Ik denk dat dit nog niet gedaan is.
We zullen zien wat de nacht of morgen brengt. Als het enkele dagen stil blijft, ga ik het nog geloven.

Putin zelf lijdt hier anders ook wel enorm gezichtsverlies. Eerst op nationale tv verkondigen dat de verrader zwaar gestraft zal worden en dan doodleuk onder druk even zijn 2 hoogste militaire commandanten vervangen omdat prigo anders in moskou had gestaan. Allemaal dankzij lukashenko die het regelde terwijl hij zelf nergens meer te bespeuren was.

"Imagine if the CEO of Blackwater publicly declared his intention to march on Washington D.C., shot down multiple USAF aircraft and killed an unknown number of American soldiers, and then was given legal immunity and allowed to maintain his huge private army by the President. 🙃"

"Imagine if the CEO of Blackwater publicly declared his intention to march on Washington D.C., shot down multiple USAF aircraft and killed an unknown number of American soldiers, and then was given legal immunity and allowed to maintain his huge private army by the President. 🙃"
En stel je dan voor dat dit 'een geniaal plan was van de Amerikaanse president' :laugh:

Maar ok, er waren er hier ook die geloofden dat de mislukte inname van Kiev deel uitmaakte van het geniale plan van Putin.

Terug
Bovenaan