Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik begrijp de hartjesogen niet zo goed. Goed als UK hier van kan profiteren, maar een Rusland in handen Wagner en de hele clusterfuck die het machtsvacuum kan opleveren lijkt mij niet per se veel beter? We hebben in Syrië e.d. al gezien naar welke afgrond mensen getrokken kunnen worden in dit soort situaties.
De hartjes slaan op het niveau van interesse. Dit is toch razend interessant om zo live te kunnen volgen? Wat de uitkomst zal zijn, gaat me eigenlijk niet aan. Het feit dat er een shift in de status quo is, dat is interessant.

We kunnen lollig en blij doen omwille van wat er hier gebeurt, maar op geen enkele manier is Jevgeni Prigo een verbetering op Putin die ik graag met de sleutels van alle nukes in handen zie.
Ik las hier dat hij op weg is om Rostov en Wolgograd in te nemen, alsook op weg is naar Moskou. Zijn dat niet 3 zéér verschillende richtingen? Rostov aan de Zee van Azov (500km zuiden) Wolgograd (580km naar het oosten tegen Kazachstan) en Moskou (500km boven Voronez)?

Hoewel ik lees dat er geen tegenstand is, zou ik het toch straf vinden als die in drie richtingen tegelijk kan oprukken. Ik weet dat ik een tijd terug ermee lachte dat China nu zijn slag moest slaan omdat er geen hol interne beveiliging nog was in Rusland, maar dit is toch maar al te gek.
Lijkt mij dat er dan toch overlopers zijn van binnenuit?

Je hebt duidelijk de filmpjes gemist van Russische soldaten die koudweg enkele terugtrekkende collega's neermaaien.
Het zal hier niet gaan om "het zijn Russen, daar schieten we niet op", eerder.. als we er niet op schieten, kiezen ze misschien onze kant.
Yup, maar dat zijn enkele "deserteurs" hé...
Nu krijgen ze een stevige invasie op hun afgestuurd, die schieten terug!
Moesten het Oekraïners zijn die binnen vallen zouden ze wel in actie schieten, is wat ik wil zeggen.

Absoluut, een Rusland in de handen van Wagner lijkt mij ook vreselijk en onvoorspelbaar. Maar een Rusland in de handen van Poetin is dat nu ook al. In ieder geval, geen positieve zaak voor de stabiliteit in de wereld. Maar spannend, dat is het zeker wel. Vandaar de excitement. En ik geniet er ook wel stiekem van dat Poetin in het nauw gedreven wordt. De ketel is aan het overkoken, en eindelijk zijn de gevolgen voor het Russische regime nu écht voelbaar.

Ik begrijp de hartjesogen niet zo goed. Goed als UK hier van kan profiteren, maar een Rusland in handen Wagner en de hele clusterfuck die het machtsvacuum kan opleveren lijkt mij niet per se veel beter? We hebben in Syrië e.d. al gezien naar welke afgrond mensen getrokken kunnen worden in dit soort situaties.

Dat idee hangt al langer rond, o.a. hier op het forum: "x of y is niet beter dan Poetin."

Terwijl ik wel begrijp wat jij en anderen daar mee bedoelen, is het ook gewoon een feit dat het voor Poetin al lang over en uit is. Onderhandelen en vrede sluiten met Poetin: gaat niet gebeuren. Ook niet vergeten dat het regime van Poetin zo ongeveer wekelijks dreigt met kernwapens.

Dat er alternatieven zijn die mogelijks nog erger zijn dan het huidige regime, dat zou kunnen, ja. Maar in mijn ogen is het onvermijdelijk dat er 'iets' anders zit aan te komen. En voor Poetin mogelijks een Ceausescu scenario.

Dat idee hangt al langer rond, o.a. hier op het forum: "x of y is niet beter dan Poetin."

Terwijl ik wel begrijp wat jij en anderen daar mee bedoelen, is het ook gewoon een feit dat het voor Poetin al lang over en uit is. Onderhandelen en vrede sluiten met Poetin: gaat niet gebeuren. Ook niet vergeten dat het regime van Poetin zo ongeveer wekelijks dreigt met kernwapens.

Dat er alternatieven zijn die mogelijks nog erger zijn dan het huidige regime, dat zou kunnen, ja. Maar in mijn ogen is het onvermijdelijk dat er 'iets' anders zit aan te komen. En voor Poetin mogelijks een Ceausescu scenario.
En bovendien: stel dat Poetin omvergeworpen wordt, het is geen zekerheid dat hij 1 op 1 vervangen wordt door een andere figuur. Evengoed spat Rusland uit elkaar, beweegt de VN of wat er overblijft van het Warschaupact/CSTO.

Avtodor, de uitbater van de autostrade tussen Rostov en Moskou (de M4) heeft een bericht uitgestuurd van de autostrand niet te gebruiken, daar deze intensief door Wagner convooien en-route naar Voronezh en Moskou wordt gebruikt.

Prigo die duidelijk al probeert het westen te paaien met zijn statements voor het geval hij de macht kan overnemen. Putin is in zijn broek aan het schijten want hij weet even goed dat die cannon fodder mobiks totaal niet loyaal zijn aan hem.

Die prigo heeft dit al lang gepland.
Dit dus.

Iedereen orakelt nu wel dat Poetin op de knop drukt en zal reageren, maar kan hij dat nog?

Voor hetzelfde geld heeft Prigo eigenhandig een deal gesloten met het Kremlin 'zelf' (ze zijn daar de kuren van Poetin ook misschien pokkebeu en willen hem zelf ook gewoon weg) en is dit gewoon een regelrechte staatsgreep?

Hard tegen onzacht dus... Gaan die Tsjetsjenen even loyaal zijn?
Denk het wel, want ze zijn relatief gespaard gebleven tijdens invasie. Kadyrov dankt zijn bestaan ook aan Putin dus gaat 't niet snel opgeven voor een onzeker bestaan onder Pri - die dan ook nog eens zijn rivaal is.

Denk het wel, want ze zijn relatief gespaard gebleven tijdens invasie. Kadyrov dankt zijn bestaan ook aan Putin dus gaat 't niet snel opgeven voor een onzeker bestaan onder Pri - die dan ook nog eens zijn rivaal is.
Prizoghin is een rus die zich blijkbaar heel laagdunkend uitlaat over andere etnische groepen in Rusland. Dus die gaan echt wel vechten tegen hem. En dat komt ons volgens mij goed uit, laat dat conflict daar maar enkele weken aanslepen zou ik zo zeggen. Ze gaan er niet sterker van worden.
En de huidige stafchef van 't Russisch Leger en Kadyrov hebben zij aan zij gevochten in Tsjetsjenië

Prigo heeft dit duidelijk (verrassend voor iedereen, wie had dit verwacht dat het zo ging escaleren?) al lang gepland.

Ben ik nu fout als ik zeg dat ik de indruk heb, dat Poetin dit nu (alweer) zwaar onderschat en denkt dit binnen enkele dagen (we staan snel tot aan de poorten van Kiev) wel op te lossen?

Maar dit gaat toch weer lelijk tegenvallen? Dat kan toch niet anders?

Maar bon, dat ze deze oorlog dan maar intern oplossen zeker?

Yup, maar dat zijn enkele "deserteurs" hé...
Nu krijgen ze een stevige invasie op hun afgestuurd, die schieten terug!
Moesten het Oekraïners zijn die binnen vallen zouden ze wel in actie schieten, is wat ik wil zeggen.
"deserteurs" .. terugtrekkende troepen zijn niet per se deserteurs. En dan nog, in elk normaal land worden deserteurs opgepakt en berecht. Niet ter plekke neergeschoten.

En ja, sowieso dat er actie gaat zijn als Oekraine Rusland binnenvalt, dat is een duidelijke vijand. Dit is een interne strubbeling en ik vermoed dat de meeste Russen daar ook gewoon wakker werden met... wtf is dit? Die kregen steeds het nieuws voorgeschoteld dat alles goed ging en ineens staan daar andere Russen.

Terug
Bovenaan