Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat belachelijke cultuurrelativisme waarbij de klepel veel te ver is doorgeslagen, zucht.

Je kan daar perfect een mening rond vormen als buitenstaander.

Ik heb in alle bescheidenheid oa. landen zoals Iran, China, Rusland bezocht. Nu wat minder aangzien we 2 jongere kinderen hebben. Ik heb die bezoeken niet als negatief ervaren, verre van. Zeer positief zelfs. Ieder land z'n gewoontes en gebruiken zeker? Moeilijk om daarover een mening te hebben over al die zaken.

Laatst bewerkt:
Je had in het begin van de 2e wereldoorlog ook een leuke reis kunnen boeken naar Duitsland en er gezellig wienerschnitzel geserveerd krijgen. Leuke reis die je niet noodzakelijk als negatief zou ervaren. Wat zegt dat over de expansiedrang van de dictator die daar toen aan de macht was? Niets.

Het zou helemaal niet moeilijk mogen zijn een mening te kunnen vormen over de expansiedrang van het chinese dictatoriaal regime. Hun hardhandig inlijven van Hong Kong, hun plannen en dreigementen tov taiwan, de genocide op uyhur moslims en de repressie van alle binnelandse culturen die niet han chinees zijn alsook de onderdrukking van alle andere minderheden, zelfs hoe ze hardhandig hun eigen han-chinese bevolking in het gareel houden, ... Dat proberen te kaderen als een gewoonte die we moeten respecteren is best vrij fout.

Het is imo zelfs nog een stapje verder dan cultuur relativisme want dat gaat ervan uit dat hun inwoners vrij kiezen voor zo'n "cultuur" terwijl het gewoon hardhandig opgelegd wordt door het staatsapparaat en je akkoord moet gaan of tenminste doen alsof.

Ik heb in alle bescheidenheid oa. landen zoals Iran, China, Rusland bezocht. Nu wat minder aangzien we 2 jongere kinderen hebben. Ik heb die bezoeken niet als negatief ervaren, verre van. Zeer positief zelfs. Ieder land z'n gewoontes en gebruiken zeker? Moeilijk om daarover een mening te hebben over al die zaken.
Opnieuw: helemaal niet moeilijk. We spreken hier niet over gewoontes en gebruiken, we spreken over politieke regimes. Het is niet omdat de individuen die je ontmoet op vakantie toffe mensen blijken te zijn, dat je het politieke regime van hun land niet kan afkeuren. Het is niet omdat je de plaatselijke cultuur en gewoontes en gebruiken een schitterende ervaring vond, dat je het politieke regime niet kan afkeuren.

Ik vind het eerlijk gezegd bizar om te stellen dat je geen mening kan hebben daarover. Ik heb ook kennissen en familieleden waarmee ik geweldig kan opschieten, maar wiens politieke gedachtegoed ik degoutant vind.

Ik ben ook naar Iran geweest en de gastvrijheid die ik van de bevolking heb ervaren zal ik altijd blijven koesteren, maar dat zegt niets over die regimes waar die mensen onder leven (en die ze kotsbeu zijn). Zo kan ik ook een avondje doorzakken met Noord-Koreanen en dat gewéldige mensen vinden, maar dat wil niet zeggen dat ik Noord-Korea wel een gezellig land vind dat meer respect verdient op het internationale toneel. Relativeren is altijd belangrijk, maar het ene mag je niet met het andere verwarren.

THETI mapping Ook een interessante kaart, trouwens.

Men mag denken dat het offensief al gefaald is, maar deze cijfers zeggen mij dat Oekraïne nog steeds het slagveld naar hun hand aan het zetten zijn, 44 stuks artillerie!
4ddws8h38p7b1.jpg

Laatst bewerkt:
Men mag denken dat het offensief al gefaald is, maar deze cijfers zeggen mij dat Oekraïne nog steeds het slagveld naar hun hand aan het zetten zijn, 44 stuks artillerie!
4ddws8h38p7b1.jpg
Op basis waarvan worden die statistieken opgemaakt en waarom zouden die betrouwbaar zijn? Both sides, natuurlijk: Rusland klopt het ook allemaal op en wellicht veel meer dan Kiev.

Liquidated personnel zal wellicht met gewonden meegerekend zijn. Dat zou wel kunnen kloppen. US estimate zegt 50K doden en 180K gewonden. UK estimate zit daar ook niet zo ver vandaan.
Ge riskeert dan af en toe natuurlijk wel dat er iemand dubbel geteld wordt (gewonden die ze toch nog kunnen oplappen bijvoorbeeld, of gewoon onjuiste rapportering)

Oekraïne hun eigen verliezen zullen wel ondergerapporteerd zijn (zelfde bij Rusland)

Ik heb Rusland bezocht en die bezoeken ook positief ervaren. Vreselijk interessante cultuur, hartelijke mensen, goed eten, enz.
Maar tijdens die bezoeken is politiek wel gewoon een heet hangijzer waarover je gewoon niet begint te spreken tegen jan en alleman, en het is niet of door stadscentra te bezoeken met allerhande horeca en discoteken je een volledig beeld krijgt op de politiek. Als ik hier met Iraanse collega's praat is die hun mening over hun eigen regering ook duidelijk en negatief, maar binnen Iran weten die ook wel beter dan even tegen een toerist te verkondigen wat ze van hun eigen repressief regime denken.
Wat duidelijk was is de nogal speciale band met alles wat naar het militaire ruikt, van de standbeelden van de partizanen met AK-47's, mortieren, ... in metrostation Partizanskaya tot de alom aanwezige soldaten, oproerpolitie (OMOH), en gewone politie die op elke plek in uniform te vinden zijn. Ook de nogal speciale band met het verleden rond de "grote pattriotische oorlog", inclusief imitatoren van Stalin op het rode plein, is gewoon duidelijk.

Ik zal het altijd moeilijk hebben met posts hier die een heel volk wegzetten als kwaadaardig omdat er niet massaal wordt geprotesteerd, dit door een volk dat nooit de democratie heeft gekend en eigenlijk "getraind" is om niet op te vallen bij de autoriteiten. Als je ziet hoe er op dit forum werd gesproken over wat minderjarigen die aan klimaatmarsen meededen denk ik niet dat men de aard van een heel volk aan zoiets kan zien.

Maar wat gewoon duidelijk is, en je eenvoudig kan lezen in bronnen die niet van het Kremlin afhangen, is de evolutie naar een nieuwe dictatuur, waar het Kremlin nauwe banden heeft met de Russisch Orthodoxe kerk, en de algemene propaganda inhoudt dat Rusland de pure, godsvrezende natie is, die ingaat tegen het perfide, corrupte, en losgeslagen Westen.
Dat belachelijke cultuurrelativisme waarbij de klepel veel te ver is doorgeslagen, zucht.
Dit zeer hard. Hoe hier bij elke oorlogsmisdaad eens moet aangeduid worden wat de EU en de VS allemaal al hebben gedaan zou gewoon recht uit het handboek van de Sovjet-Unie kunnen komen.
Dit onderwerpen hier volspammen met links is zinloos.
Ten eerste heeft niet iedereen daar tijd voor, ten tweede zal iedereen links die niet passen in het eigen narratief verwerpen.
Sommigen citeren hier zelfs het Pentagon als neutrale bron ! Gekker dan dit moet het niet worden.

Ikzelf volg verschillende Youtubers, militaire bloggers en tientallen Telegram-kanalen (zowel pro-Russische als pro-Oekraïense) en ik kan je vertellen dat het onmogelijk is om écht 100% neutrale bronnen te vinden.
Zeker de Oekraïners gaan nogal creatief om met de waarheid en dat vanaf dag één (herinner je nog de fabeltjes van de Ghost of Kiev, of de verzonnen heldendood van die 12 man op dat eilandje ).
Waarschijnlijk geleerd van hun Amerikaanse broodheren (massavernietigingswapens in Irak iemand ? ).

Beste is van beide kanten informatie inwinnen, alles met een paar serieuze scheppen zout nemen en eigen conclusies trekken.
En voor de rest is dat hier een forum. Niets meer niets minder.
Uhu, je kan niet ontwarren wat de waarheid is, maar die Oekraïners liegen toch harder dan de Russen hoor <introduceer obligate opmerking over Amerikaanse broodheren>.
Die fabeltjes waren nogal doorzichtige pogingen om een volk tijdens een invasie te motiveren om terug te vechten. Een invasie die nog altijd een "speciale militaire operatie" wordt genoemd om Oekraïne te "denazificeren", nadat in 2014 al een deel van Oekraïne werd bezet tot op vandaag om eenzijdig erkend te worden als deel van Rusland.
En, wie zijn jouw broodheren? Ik hoop toch dat je wordt betaald om zo'n dingen neer te typen?

Laatst bewerkt:
Op basis waarvan worden die statistieken opgemaakt en waarom zouden die betrouwbaar zijn? Both sides, natuurlijk: Rusland klopt het ook allemaal op en wellicht veel meer dan Kiev.
Cijfers van Oekraïne zelf, dat is toch al lang geweten?
Zijn die 100% juist? Ik weet het niet, zal nog +10 jaar duren eer we beetje juiste cijfers zullen hebben over deze oorlog.
Nu denk ik wel dat men vrij accuraat cijfers voor artillerie kan inschatten, beter dan manschappen.
Maar het gaat voornamelijk om de evolutie en die is dat Oekraïne de laatste weken echt keihard artillerie aan het uitschakelen is.

Nu zou er mogelijks een doorbraak zijn bij Robotyne.
Of toch niet. Bepaalde dorpen veranderen continu van bezetter. Doet me wat denken aan de Slag bij Stalingrad, waar de traktorfabriek dagelijks van bezetter wisselde. Een echte doorbraak is er dus nog niet.

Cijfers van Oekraïne zelf, dat is toch al lang geweten?
Zijn die 100% juist? Ik weet het niet, zal nog +10 jaar duren eer we beetje juiste cijfers zullen hebben over deze oorlog.
Nu denk ik wel dat men vrij accuraat cijfers voor artillerie kan inschatten, beter dan manschappen.
Maar het gaat voornamelijk om de evolutie en die is dat Oekraïne de laatste weken echt keihard artillerie aan het uitschakelen is.
Dat inderdaad wel, maar ze zijn dan ook bezig met een grootschalig offensief dus nogal wiedes dat ze zeer druk bezig zijn met zoveel mogelijk artillerie uit te schakelen. Die Stormshadow raketten zullen ook wel hun dienst doen, nu ze een cruciale brug hebben uitgeschakeld waardoor de Russen hun logistiek weer moeten omgooien.

Luchtaanvallen van Lviv tot Cherson
In heel Oekraïne was vrijdag in alle vroegte een luchtalarm van kracht, zei het leger, met waarschuwingen voor Russische raket- en droneaanvallen in grote gebieden. Telegramkanalen meldden explosies in verschillende regio's, van Lviv in het westen, ver van de frontlinies, tot Cherson in het zuiden. Er waren geen meldingen van aanvallen of slachtoffers.
De Oekraïense luchtverdediging heeft in de vroege uren van vrijdag ook dertien Russische kruisraketten neergehaald die op weg waren naar een militair vliegveld in de westelijke regio Khmelnitskyi, zei de Oekraïense luchtmacht. De raketten waren gelanceerd door Russische strategische bommenwerpers vanuit het gebied rond de Kaspische Zee.
Zolang deze aanvallen blijven gebeuren, zijn de Oekraïeners gedwongen om hun luchtafweer rondom steden te positioneren in plaats van aan het front om de Russische luchtmacht af te houden die hun oprukkende formaties bestookt.

Laatst bewerkt:
Dit zinnetje over Russische burgers is anders heel duidelijk:

Ze beseffen dat het slechts een kwestie van tijd is voordat wij het schiereiland weer innemen en ze eraf schoppen.

Kennelijk worden bepaalde burgers uit bepaalde gebieden weggeschopt.
Misschien toch nog even wachten met een EU lidmaatschap....
Als er hier straks ne Duits loopt in mijn huis stamp ik hem er toch ook uit zeker???

deze post bevat onbevestigde claims
Er zou terug een generale mobilisatie in Oekraïne plaatsvinden, die verloopt niet zonder slag of stoot. Nieuws wel moeilijk te controleren of het echt is. Op Twitter begint het toch meer en meer de ronde te doen.

Er zou terug een generale mobilisatie in Oekraïne plaatsvinden, die verloopt niet zonder slag of stoot. Nieuws wel moeilijk te controleren of het echt is. Op Twitter begint het toch meer en meer de ronde te doen.
In een aantal regio's, inderdaad. Ik heb ook al filmpjes gezien van mannen die op straat worden meegesleurd door Oekraïense militairen, maar ik weet niet in welke context dat gebeurt en ik noch de skills noch de tijd om die een voor een te checken. Feit is dat niet elke man mee wil vechten, maar het is wel moeilijk om vandaag nog te vertrekken uit Oekraïne als man.
wat bedoel je? bij de start van de oorlog waren alle ukrainers 18-60j opgeroepen?
Mobilisatie gebeurt in golven. Oekraïne heeft dat al een aantal keer afgeroepen. Het is niet dat je in één keer IEDEREEN onder de wapens kan roepen, want je moet die allemaal trainen en voorzien van materiaal. Intussen moet de economie ook blijven draaien.

Gelieve de discussie wel op de rails te houden. Een gewapend conflict is iets totaal anders dan een verhitte discussie met iemand.
Als er hier straks ne Duits loopt in mijn huis stamp ik hem er toch ook uit zeker???

Hopelijk ga je dan naar de politie ipv dat je geweld gebruikt.

Maar ik zie in deze draad vel vaker dat beschaving een heel dun laagje illusie is.

Maar ik zie in deze draad vel vaker dat beschaving een heel dun laagje illusie is.
Met de prioriteiten zit het wel snor natuurlijk, als we vallen over uitspraken zoals "een leger dat je grondgebied bezet eraf schoppen", temidden van een aanslepend gewapend conflict met ontelbare wreedheden en burgerslachtoffers.

En wat doet de politie dan? Hem er uit zetten en benjicroc er opnieuw in laten. En wat doet de politie dan als de Duits niet uit benjicroc zijn huis wilt? Juist ja: geweld gebruiken.

Wat een compleet nietszeggende comment over 'beschaving is een dun laagje' trouwens. Wat heeft dat hier nu in hemelsnaam mee te maken.

De bullshit die hier verkondigt wordt dat het Oekraïense offensief dood is verwerp ik dus aangezien dat er niets maar dan ook niets van informatie is die dat aantoont.

Gaat het ideaal? Zeker niet. Gaat het barslecht en is het offensief gefaald? Helemaal niet.
Nooit geïnsinueerd dat het dood was.

Gewoon dat het tot nu toe trager en slechter gaat dan gehoopt (de op voorhand lager gezette verwachtingen al meegerekend).

't Is terug een conflict waar van beide partijen zoveel desinformatie wordt verspreidt.
De desinformatie van Rusland voor en tijdens het conflict is off the charts.

Dat operationele updates over verliezen etc. tijdens een oorlog niet betrouwbaar zijn langs beide kanten, is volstrekt normaal.

Het doet me een beetje denken aan alle desinformatie die we hebben gekregen tijden de pandemie over de vaccins etc en dat is trouwens nog altijd bezig.
Wait, what?
Ben je desinformatie tijdens covid aan het both-siden?
Dat zou er wel heel hard op duiden dat je zwaar door de russische troll desinformatie fabriek beïnvloed wordt.

Dit onderwerpen hier volspammen met links is zinloos.
Ten eerste heeft niet iedereen daar tijd voor, ten tweede zal iedereen links die niet passen in het eigen narratief verwerpen.
Als je uw (soms ronduit van de pot gerukte) stellingen niet wil onderbouwen wegens 'geen tijd', ga dan naar hln.be comment sectie wat roepen.
Dat is net het verschil met dit discussieforum.
Beste is van beide kanten informatie inwinnen, alles met een paar serieuze scheppen zout nemen en eigen conclusies trekken.
Wel, deel die geniale conclusies dan op hln.be als je ze hier niet wenst te onderbouwen wegens geen tijd.

Terug
Bovenaan