Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dus Rusland roept de VN veiligheidsraad bijeen omdat 1 Russisch militair vliegtuig is neergeschoten boven Rusland? Ik snap dat niet dus Rusland valt met honderden tanks Oekraine binnen, schiet al meerdere jaren duizenden raketten naar binnen, en daar wordt de VN veiligheidsraad niet voor ingeroepen, maar als er dan 1 Ruissisch militair vliegtuig 2 jaar later neergeschoten wordt dan moet de veiligheidsraad bijeen komen onder het mom dat er een aanval gebeurd is op een VN lid? Wat is de logica daar van wat is de bedoeling? Gaat Rusland daarin zeggen dat ze nucleair wapens gaan gebruiken ofzo en wie gaat Rusland gelijk geven over dit?

Zoals eerder gezegd: omdat Rusland nu open en bloot een agressieve full-scale oorlog voert tegen zijn buurland om zijn imperialistische verlangens te verdedigen, beseft het ook dat het geen poot heeft om op te staan. De agressie is, na jaren proberen verdoezelen en verbergen, finaal open bloot gesteld.

Het enige wat ze nu nog kunnen doen is alle instanties die hen daarvoor op de vingers tikken of veroordelen, zoveel mogelijk ridiculiseren. Dat is hun enige insteek door telkens met uitgestreken gezicht "dringend de VN-veiligheidsraad bijeen te roepen".

Net zoals een verongelijkt kind. Wild om zich heen schoppend. Zich belachelijk makend.

Ze winnen wel terrein, ik denk dat rusland wil "profiteren" nu dat oekraine moeite heeft hun soldaten gevechtsklaar te houden en dat ze nog relatief weinig vaste verdedigingswerken hebben.

Er is ook een nijpend tekort aan munitie bij Oekraïne. Hier moet het Westen dringend iets aan doen.

Zelensky (2022): "I don't need a ride, I need ammunition!".

En we hebben nog steeds Gerasimov niet gezien sinds de aanval op de Krim

GEtxXXpW8AACHr6

Zoals eerder gezegd: omdat Rusland nu open en bloot een agressieve full-scale oorlog voert tegen zijn buurland om zijn imperialistische verlangens te verdedigen, beseft het ook dat het geen poot heeft om op te staan. De agressie is, na jaren proberen verdoezelen en verbergen, finaal open bloot gesteld.

Het enige wat ze nu nog kunnen doen is alle instanties die hen daarvoor op de vingers tikken of veroordelen, zoveel mogelijk ridiculiseren. Dat is hun enige insteek door telkens met uitgestreken gezicht "dringend de VN-veiligheidsraad bijeen te roepen".

Net zoals een verongelijkt kind. Wild om zich heen schoppend. Zich belachelijk makend.
Het is inderdaad allemaal nogal theatraal, maar de VN is al vaker een nutteloze praatbarak gebleken.

Rusland zegt Oekraïense identiteitsbewijzen en getatoeëerde lichaamsdelen te hebben gevonden op plek waar vliegtuig neerstortte
Rusland meldt dat het vrijdag Oekraïense identiteitsbewijzen en getatoeëerde lichaamsdelen heeft teruggevonden op de plek waar twee dagen eerder een Russisch militair vliegtuig neerstortte.

Moskou beschuldigt Kiev van het neerhalen van het vliegtuig in de Russische regio Belgorod. 74 mensen kwamen daarbij om, waaronder 65 gevangen Oekraïense soldaten die op weg waren om te worden geruild tegen Russische krijgsgevangenen.

Oekraïne heeft bevestigd noch ontkend dat zijn strijdkrachten het vliegtuig hebben neergehaald. Het stelde ook dat er geen bewijs is van wie er aan boord was.

De Russische onderzoekscommissie meldt dat lichaamsdelen werden verzameld en verwijderd voor genetisch onderzoek. Sommige van de lichamen bevatten volgens de commissie kenmerkende tatoeages. Er zouden ook "documenten" gevonden zijn "van Oekraïense militairen die omkwamen bij de ramp." De documenten zouden "hun identiteit bevestigen."

Rusland heeft als enige toegang tot de rampplek. Er kan nog niet onafhankelijk geverifieerd worden welk bewijs precies werd gevonden.
(liveblog DS)

Zolang daar geen onafhankelijke onderzoekers zijn, kan Rusland zeggen wat het wil. Als het blijkt dat er effectief 65 Oekraïense krijgsgevangenen op het vliegtuig zaten, is dat uiteraard een grote blammage voor Oekraïne. Ik vrees dat dit weer een casus zal worden van "we zullen het nooit weten". Onderdeel van een propagandaoorlog tussen Kiev en Moskou.

Dat hele gedoe met dat vliegtuig is het omgekeerde van wat er gebeurde met MH17. Geen beelden, getuigen rapporteren, Rusland zegt het tegenovergestelde, er komen meer bewijzen van het tegenovergestelde, rusland releaset beelden, die worden debunked etc etc etc.

Ik heb beelden gezien van de lichaamsresten die ze vinden ( /r/ukrainwarvideoreport), die zijn hilarisch fake en tonen nergens aan op welke locatie er zelfs is gefilmd.

Waarom staan zo'n dingen steeds achter een paywall?

Moet zeggen dat ik er soms wel nerveus word van zo'n berichtgeving.

Waarom staan zo'n dingen steeds achter een paywall?

Moet zeggen dat ik er soms wel nerveus word van zo'n berichtgeving.
Omdat paniek zaaien extra clicks oplevert. De kans dat Rusland een NAVO land aanvalt is miniem, laat staan dat ze tot hier geraken. Als er iets van Rusland tot hier zou geraken dan is dat een ballistische raket en dan maken dergelijke artikels geen hol uit.

Omdat paniek zaaien extra clicks oplevert. De kans dat Rusland een NAVO land aanvalt is miniem, laat staan dat ze tot hier geraken. Als er iets van Rusland tot hier zou geraken dan is dat een ballistische raket en dan maken dergelijke artikels geen hol uit.
HLN is wel erg bezig de laatste tijd. Het is elke dag wel een artikel over nakende oorlog met Rusland. Ik hoop echt dat het maar voor de clicks is en dat ze zelfs in Rusland nog niet zo zot geworden zijn, maar als jonge vader ben ik daar toch niet zo gerust op helaas. In de afgelopen 20 jaar dat ik de kranten lees heb ik het nog nooit zo erg gevonden als nu.

Er moet meer geïnvesteerd worden in defensie in Europa om Rusland af te schrikken, maar paniekzaaierij is ook nergens goed voor. Dat heeft Rusland juist graag, hoe meer paniek ze kunnen zaaien in het Westen hoe liever.

Even off topic mag wel eens.

En ook wel omdat ze hoop hebben dat er dan mensen zijn die speciaal een abonnement aankopen op HLN om toch zo'n artikels volledig te kunnen lezen omdat hun interesse getriggerd is.

Ik geef dat ook toe dat ik soms denk: Die paywall is vervelend en dat is nu al reeds artikel nummer 20 die over de 'what if' gaat. En dan denk ik af en toe: Ik ben dit **** beu. Voor die 2€/maand (Correctie: 14€ tegenwoordig als ik dit even controleer oops! :unsure: ) kan ik niet beter dat gewoon betalen en dan die artikels lezen? Zoveel geld is dat nu ook weer niet.

Ik vertik dit te doen, maar ik denk dat soms wel, dus dan denk ik dat sommige mensen het dan wél gewoon doen he. (Daar ben ik bijna zeker van)

Als je zulke zever maar genoeg post zal het een legitieme bezorgdheid worden zeker? Dat is typisch aan deze tijd. Je verzint iets dat voor je eigen agenda werkt, je maakt mensen bang en herhaalt het duizend keer zoveel en zo hard mogelijk en het is een legitiem onderwerp. Zo zit dat met die "kan rusland ons land binnenrijden met tanks".

Dat er een sterkere NAVO is die paraat is om zulke minidictators met grootheidswaanzin van antwoord te dienen, dat is allemaal goed. Ze vliegen al tientallen jaren met hun bommenwerpers boven de EU en tot bij onze landen, dat hoeft niemand te pikken hé. Ze hebben heel Siberië om testvluchten te maken. Dus dat onze F16's, Eurofighters en F35's die maar rap terug naar huis trappen.

Maar denk eens logisch na, ze kunnen UA niet eens onder de voet rijden. Wat moeten ze dan door het zwaar bewapende (met modern wapentuig) polen aanvangen? En daarna het hoogtechnologische Duitsland effe doorrijden zeker, vooraleer ze in België komen. Dit terwijl de rest van de wereld zit te gapen naar die gebeuren als een koe op een trein. Die hele premisse is toch met de haren getrokken tot en met?

Maar denk eens logisch na, ze kunnen UA niet eens onder de voet rijden. Wat moeten ze dan door het zwaar bewapende (met modern wapentuig) polen aanvangen? En daarna het hoogtechnologische Duitsland effe doorrijden zeker, vooraleer ze in België komen. Dit terwijl de rest van de wereld zit te gapen naar die gebeuren als een koe op een trein. Die hele premisse is toch met de haren getrokken tot en met?
Volgens de cijfers in de media is Polen militair (veel) zwakker dan Oekraïne ??

Oekraïne staat op plaats 15. Polen staat niet eens op de lijst.
De 25 sterkste legers ter wereld in 2023: zowel Rusland als Oekraïne zitten erbij

Oekraïne staat in EU volgens HLN op 5 en Polen op 6
Zo zwak zijn de Europese legers

HLN is wel erg bezig de laatste tijd. Het is elke dag wel een artikel over nakende oorlog met Rusland. Ik hoop echt dat het maar voor de clicks is en dat ze zelfs in Rusland nog niet zo zot geworden zijn, maar als jonge vader ben ik daar toch niet zo gerust op helaas. In de afgelopen 20 jaar dat ik de kranten lees heb ik het nog nooit zo erg gevonden als nu.
Ik ben ook een jonge vader, maar met alle Respect Rusland dat op verschillende fronten oorlog voert dat zie ik nooit goed komen voor hen ik kan natuurlijk verkeerd zijn.

Volgens de cijfers in de media is Polen militair (veel) zwakker dan Oekraïne ??

Oekraïne staat op plaats 15. Polen staat niet eens op de lijst.
De 25 sterkste legers ter wereld in 2023: zowel Rusland als Oekraïne zitten erbij

Oekraïne staat in EU volgens HLN op 5 en Polen op 6
Zo zwak zijn de Europese legers
Ja en wat ik geleerd heb uit die artikels is dat de werkelijkheid heel anders is Rusland ging Oekraïne in een week oprollen en kijk nu.

Als er 1 iets is dat ik geleerd heb uit die zogezegde artikels en experten is dat hun expertise meestal niet in verhouding is met de werkelijkheid.

Ik ben ook een jonge vader, maar met alle Respect Rusland dat op verschillende fronten oorlog voert dat zie ik nooit goed komen voor hen ik kan natuurlijk verkeerd zijn.
Idem hoor als ik er logisch over nadenk is een meerfrontenoorlog tegen de EU of de NAVO compleet gekkenwerk, maar ik stel niet al te veel vertrouwen in de logica van het Kremlin.

Je zou ze haast ga verdenken van HLN geld toe te schuiven om de dreiging erger te maken zodat we onze bondgenoten laten vallen…

Russische soldaten in België is dan ook compleet onrealistisch. Ze geraken nu al een jaar nauwelijks een voet verder in Oekraïne. Kruisraketten of atoomwapens zijn wel nog een optie, maar ik heb daar op dit moment minder schrik van dan bij het begin van de oorlog.

Ik heb nu meer schrik voor een destabilisering van onze maatschappij. Sowieso zie ik het donker in voor mijn kinderen. De tijd waar we dachten dat onze kinderen het beter af zouden hebben als ons is toch echt wel voorbij.

Het scenario van Russische tanks in Brussel lijkt me pure fantasie. "Tof" om in Hearts of Iron een keer uit te proberen, maar dan stopt het ook. Ook de VS is niet in staat om (Europees) Rusland te bezetten, dat land is er veel te groot voor. Wat we kan gebeuren na een eventuele overwinning of wapenstilstand in Oekraïne is dat Rusland de vastberadenheid van de NAVO probeert af te tasten. Er zal geen ambitie zijn om Berlijn (opnieuw) te bezetten, maar de Suwalkicorridor en de (her-) annexatie van de Baltische Staten lijkt me wel een realistischer scenario, maar dan ook enkel wanneer de NAVO zwak staat. Een Trump die zich terugtrekt uit de NAVO, bijvoorbeeld.

Vandaar: de Finlandisering van de EU, waarbij Brussel zich meegaand opstelt naar de wensen van Moskou, lijkt me een plausibele hypothese als er aan een aantal voorwaarden worden voldaan (isolationisme Washington, verdeelde NAVO en EU, machtsdeelname van eurokritische rechtsradicale partijen, ...).

Maar hey, Poetin kan nog altijd uit een raam vallen hé.

(maar wie komt er dan aan de macht en zijn we dan beter af?)

Terug
Bovenaan