Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wit-Russische president spreekt dreigende taal: “Wagner-huurlingen willen Polen binnenvallen”

Zou ook een plottwist zijn: Prigozhin die plots naar Rzeszów trekt en zo artikel 5 in voege doet gaan. Is het weer allemaal een vorm van Maskirovka of is er niet veel nodig om Polen mee te trekken in de oorlog door een of ander stom grensincident?
Niets met maskirovka te maken. Gewoon leugens zoals altijd om aan hun bevolking te tonen. Polen heeft nog een eitje te pellen met de Russen en zou ze waarschijnlijk op hun eentje oprollen en zelf Putin durft geen NATO land aan te vallen ongeacht de stoere praatjes.

Wit-Russische president spreekt dreigende taal: “Wagner-huurlingen willen Polen binnenvallen”

Zou ook een plottwist zijn: Prigozhin die plots naar Rzeszów trekt en zo artikel 5 in voege doet gaan. Is het weer allemaal een vorm van Maskirovka of is er niet veel nodig om Polen mee te trekken in de oorlog door een of ander stom grensincident?
Misschien wil Prigozhin en zijn kornuiten gewoon op citytrip?
In ieder geval moeten ze daar in Wit-Rusland en Rusland wel hele goeie drugs hebben, zoals die waanbeelden hebben.

Oké dat gaat dus nog vrij ver terug in de tijd. Ik wist niet dat WOII en alles daarvoor nog zo'n grote impact heeft op de mindset van de bevolking van nu.

Oké dat gaat dus nog vrij ver terug in de tijd. Ik wist niet dat WOII en alles daarvoor nog zo'n grote impact heeft op de mindset van de bevolking van nu.
Oekraïeners en Polen delen toch ook een vrij bloederige geschiedenis. Tussen november 1918 en juli 1919 werd er zelfs een oorlog tussen beide landen bevochten in nasleep van WOI, waarbij beide landen onafhankelijk werden. Daarbij won Polen het pleit. Vroeger lag Polen meer in het oosten (waarbij een stad als Lviv een Poolse stad was), maar is opgeschoven naar het Westen. Stepan Bandera wordt in Oekraïne vandaag nog vrij onomwonden geprezen, maar verantwoordelijkheid in de etnische zuiveringen in Oost-Galicië en Volhynia waarbij tienduizenden Polen werden afgeslacht is zeer groot - al deed de Poolse ondergrondse ook een duit in het zakje met represailles tegen de Oekraïense bevolking. Dat ligt ook vandaag nog gevoelig, maar dat is niet zo goed geweten.

WO II is niet zolang geleden.

Bijvoorbeeld de levende grootmoeder van mijn Poolse vrouw heeft nog meegemaakt dat ze alle mannen (inclusief haar vader) naar de Goelag hebben gestuurd waarvan 95%+ nooit is terug gekomen. Joden waarvan 90% van de stamboom is uitgeroeid zullen het ook nog wel herrineren als ze zien dat maar 1 van de 10 nonkels nog leeft (schuld van de Duitsers in dat geval)

En het is 1 ding als het land in kwestie zich helemaal omsmijt en vergiffenis vraagt en een ander als dat land zich nog steeds voordoet als de grote verlosser toen en nog steeds dezelfde trekjes heeft in Oekraine.

En de sovjet bezetting zelf is nog maar 30 jaar geleden, dus alle 50+'ers herrineren zich dat nog heel goed.

Zeker met Oekraïne nu is die Russische haat terug opgewekt. Ervoor kon je nog de indruk hebben dat bijvoorbeeld het oosten vrij pro Russisch was omdat dat zowat in de anti EU kar was toen. Maar dat ging over zich wat van de EU af richten en handel doen met Rusland, niet dat ze iets van russische bezetting wouden weten.

WO II is niet zolang geleden.

Bijvoorbeeld de levende grootmoeder van mijn Poolse vrouw heeft nog meegemaakt dat ..
Goh.. ja en nee zou ik zeggen. Bijvoorbeeld nagenoeg alle groot-ouders van de BG forumleden hebben ook de oorlog meegemaakt. Dus neen het is niet lang geleden, maar de bevolkingsgroep die het land vandaag draaiende houdt, de huidige leiders, de actieve militairen (of de groep met vechtslust) hebben dat nooit eigenhandig meegemaakt.

Het sentiment dmv de koude oorlog begrijp ik dan beter, omdat dat echt nog in het geheugen gegrift staat van een zeer groot deel van de huidige bevolking.

Voor de Polen gaat het niet enkel om WO2 en daarvoor he, van 1945 tot 1990 werd Polen bestuurd vanuit Moskou. Dat is dus amper 30-40 jaar geleden. De ouders van elke volwassen persoon in Polen hebben de bezetting door de Sovjet Unie in levende lijve meegemaakt. En dat was allesbehalve een rooskleurige tijd.

Eigenlijk heeft Rusland (in welke vorm dan ook) onafgebroken sinds 1772 Polen het leven zuur gemaakt, eerst met bijna 150 jaar van inlijving (de partitie) samen met Pruisen en Oostenrijk, na WO1 is er dan een korte oorlog geweest met een korte periode van Poolse onafhankelijkheid, om dan in 1940 Polen weer binnen te vallen (met enkele gruwelijke massamoorden van de Russen op de Poolse bevolking) en te bezetten via een proxy-regering tot 1990 en de val van de Muur.
200 jaar bloederige bezetting en overheersing, dat vergeet je niet zomaar.

Goh.. ja en nee zou ik zeggen. Bijvoorbeeld nagenoeg alle groot-ouders van de BG forumleden hebben ook de oorlog meegemaakt. Dus neen het is niet lang geleden, maar de bevolkingsgroep die het land vandaag draaiende houdt, de huidige leiders, de actieve militairen (of de groep met vechtslust) hebben dat nooit eigenhandig meegemaakt.

Het sentiment dmv de koude oorlog begrijp ik dan beter, omdat dat echt nog in het geheugen gegrift staat van een zeer groot deel van de huidige bevolking.

Maar het is niet omdat je het zelf niet hebt meegemaakt dat het wordt vergeten. Ik had ook altijd al een hekel aan Russen, ondanks dat ik zelf nooit in de sovjet uni geleefd heb, maar mijn moeder/grootouders wel.

En geschiedenis geeft ook een impact op het nu. Bijvoorbeeld je ziet ook nog nu bijvoorbeeld dat Oost polen stukken minder ontwikkeld is dan West polen en dat komt door dat dat lang onder Russische bezetting was, nog lang voor WO I.

Hoe groter de misdaad, hoe langer je het onthoud. Ik denk niet dat Joden bijvoorbeeld snel WO II zullen vergeten. Hun Egyptische ballingschap 2000+ jaar geleden herdenken ze ook nog steeds elk jaar. Als er nog Babyloniërs zouden bestaan zouden die ook niet geliefd zijn bij de orthodoxe joden denkik :p.

Je hebt een positieve gebeurtenis nodig om een negatieve te compenseren. Puur tijd kan je eeuwen of langer wachten voordat volkeren elkaar vergeven. Daarom dat wij duisters bv niet perse haten omdat we veel positieve dingen hebben opgebouwd samen na WO II.

En Russen hebben niet echt veel positieve dingen gedaan in hun geschiedenis voor Polen.

Laatst bewerkt:

Ik denk dat bij ons de situatie ook anders is omdat de grote boeman bij ons, Duitsland, 180 graden gekeerd is, ten volle de schuld van de oorlog op zich genomen heeft en zelfs nu nog steeds zichtbaar worstelt met het oorlogsverleden.

Bij veel andere spelers die verschrikkelijke dingen gedaan hebben in WOII is die erkenning en dat schuldbesef er veel minder, en als je dan slachtoffers in je familie hebt dan kan ik me inbeelden dat dat veel langer leeft. Ben bijvoorbeeld eens naar een oorlogsmuseum in Hongarije geweest (nog voor Orban) en het is absurd hoe er compleet gezwegen werd over de misdaden begaan door Hongarije en Hongaren, als je niets van de oorlog afwist zou je als je dat museum buitenstapte gedacht kunnen hebben dat Hongaren gewoon een loutere slachtofferrol hadden in WOII. Zoiets zou onmogelijk zijn in Duitsland.

Hetzelfde bijvoorbeeld met Japan dat ook vooral liefst zwijgt over misdaden begaan in de oorlog, door een gebrek aan schuld erkenning leeft dat in de regio ook nog een pak meer dan hier tegenover Duitsland vermoed ik.

Kijk bijvoorbeeld ook naar hoe bij ons, van alle aspecten van de oorlog, het specifiek de collaboratie is die nog ietwat speelt, net het aspect waar de schuldvraag altijd een beetje blauwblauw gelaten is.

Laatst bewerkt:
Voila se, mijn les geschiedenis op BG forum heb ik vandaag ook weer gehad. (y)Ik ken bitter weinig van wat er zich in Oost-Europa heeft afgespeeld.

Ik denk dat bij ons de situatie ook anders is omdat de grote boeman bij ons, Duitsland, 180 graden gekeerd is, ten volle de schuld van de oorlog op zich genomen heeft en zelfs nu nog steeds zichtbaar worstelt met het oorlogsverleden.

Bij veel andere spelers die verschrikkelijke dingen gedaan hebben in WOII is die erkenning en dat schuldbesef er veel minder, en als je dan slachtoffers in je familie hebt dan kan ik me inbeelden dat dat veel langer leeft. Ben bijvoorbeeld eens naar een oorlogsmuseum in Hongarije geweest (nog voor Orban) en het is absurd hoe er compleet gezwegen werd over de misdaden begaan door Hongarije en Hongaren, als je niets van de oorlog afwist zou je als je dat museum buitenstapte gedacht kunnen hebben dat Hongaren gewoon een loutere slachtofferrol hadden in WOII. Zoiets zou onmogelijk zijn in Duitsland.

Hetzelfde bijvoorbeeld met Japan dat ook vooral liefst zwijgt over misdaden begaan in de oorlog, door een gebrek aan schuld erkenning leeft dat in de regio ook nog een pak meer dan hier tegenover Duitsland vermoed ik.

Kijk bijvoorbeeld ook naar hoe bij ons het specifiek de collaboratie is die nog ietwat speelt, net het aspect waar de schuldvraag altijd een beetje blauwblauw gelaten is.
Italië gaat ook nogal frivool om met haar fascistische verleden en ik denk zelfs dat je nog altijd Mussolini-wijnen kan kopen. Duitsland wentelt zich hardcore in die slachtofferrol dat het bij momenten zelfs neurotisch overkomt, dat kan ook niet blijven duren. In Japan vond ik het museum bij de Yasukini-shrine onthutsend doch fascinerend, want het werpt een totaal ander perspectief op de Pacifische oorlog waarbij vooral het Westen het moet ontgelden door Japan te vernederen en in een hoek te dringen waarbij het geen andere keuze had dan oorlog te voeren.

Het collectieve geheugen rond collaboratie begint in Vlaanderen wel te keren. De aanwezigheid van Sauwens op een bijeenkomst van het Sint-Maartensfonds (waar o.a. Jambon ook regelmatig te zien was) was een keerpunt. Er werd jarenlang vergoeilijkend gedaan over de rol van Vlaamse oostfronters, maar recent onderzoek wijst aan dat hun rol aan het Oostfront, toch niet zo onschuldig was wat oorlogsmisdaden betreft. Het zinnebeeld dat Cyriel Verschaeve oproept bij zijn "Laatste groet" aan de Oostfronters, toen het pleit al verloren was, zegt veel over hoe de oostfronters zich na de oorlog beschouwden: zuivere, dappere krijgers die de goddeloze bolsjewiek en de Amerikaanse plutokraat bestreden. De werkelijkheid was natuurlijk wel anders en ik twijfel er geen seconde aan dat de Schone Vlaamsche Zaak na een Duitse overwinning niet zoveel aandacht gekregen zou hebben.

Volgens Russische media zouden er aanvallen met drones hebben plaatsgevonden in Moskou.
Pittig detail, één van de getroffen gebouwen ligt tegenover het hoofdkwartier van de GRU.

En surprise surprise, in mijn laatste post zei ik dat de VN een waardeloze praatbarak is die graag kritiek uit op alles dat westers is maar in hun broek schijt als het over de russen gaat.
https://www.unesco.org/en/articles/...-death-journalist-rostislav-zhuravlev-ukraine
I deplore the death of Rostislav Zhuravlev and call for an investigation into the circumstances. Journalists serve a critical role in informing the world about conflict situations and must be protected. I reiterate my call for the observance of international humanitarian law, including United Nations Security Council Resolution 2222 on the protection of journalists, media professionals and associated personnel in situations of conflict.
Untitled.jpg

Het is niet omdat je een soldaat die sinds 2014 actief is in de Donbass een perskaart geeft dat dat plots een journalist is...
Kan iemand die achterlijke Franse geit per direct op een vliegtuig richting Rusland zetten? Dat ze daar maar wat propganda gaat verspreiden.

Volgens Russische media zouden er aanvallen met drones hebben plaatsgevonden in Moskou.
Pittig detail, één van de getroffen gebouwen ligt tegenover het hoofdkwartier van de GRU.

En surprise surprise, in mijn laatste post zei ik dat de VN een waardeloze praatbarak is die graag kritiek uit op alles dat westers is maar in hun broek schijt als het over de russen gaat.
https://www.unesco.org/en/articles/...-death-journalist-rostislav-zhuravlev-ukraine

Untitled.jpg

Het is niet omdat je een soldaat die sinds 2014 actief is in de Donbass een perskaart geeft dat dat plots een journalist is...
Kan iemand die achterlijke Franse geit per direct op een vliegtuig richting Rusland zetten? Dat ze daar maar wat propganda gaat verspreiden.
Nah dat is een braaf ventje die toevallig gewapend was bij de onrusten in 2014.
Zelfs onze media negeert al die foto's. Het feit dat zijn alias nazbol was en hij zich beschreef als 'Militant of the illegal armed formation Dawn of the LPR, which includes the National Bolsheviks and members of the "Interbrigades". Participated in events for the occupation of the Crimea.'

chrome_HhiSi1fUdC.png

Net zoals de "bloggers" die eerder stierven. Eén was een bankovervaller en bendeleider die door Rusland vrijgelaten werd om in Donbas te moorden, de andere een militieleider die met schedels paradeerde en Dugina riep net zo goed om tot de uitroeiing van alle Oekraïners.
Allemaal onschuldige reporters.
En ondertussen bombardeert Rusland in Odesa 25 historische sites op één nacht en horen we er bijna niks van. 🤷‍♂️

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan