Ik denk dat bij ons de situatie ook anders is omdat de grote boeman bij ons, Duitsland, 180 graden gekeerd is, ten volle de schuld van de oorlog op zich genomen heeft en zelfs nu nog steeds zichtbaar worstelt met het oorlogsverleden.
Bij veel andere spelers die verschrikkelijke dingen gedaan hebben in WOII is die erkenning en dat schuldbesef er veel minder, en als je dan slachtoffers in je familie hebt dan kan ik me inbeelden dat dat veel langer leeft. Ben bijvoorbeeld eens naar een oorlogsmuseum in Hongarije geweest (nog voor Orban) en het is absurd hoe er compleet gezwegen werd over de misdaden begaan door Hongarije en Hongaren, als je niets van de oorlog afwist zou je als je dat museum buitenstapte gedacht kunnen hebben dat Hongaren gewoon een loutere slachtofferrol hadden in WOII. Zoiets zou onmogelijk zijn in Duitsland.
Hetzelfde bijvoorbeeld met Japan dat ook vooral liefst zwijgt over misdaden begaan in de oorlog, door een gebrek aan schuld erkenning leeft dat in de regio ook nog een pak meer dan hier tegenover Duitsland vermoed ik.
Kijk bijvoorbeeld ook naar hoe bij ons het specifiek de collaboratie is die nog ietwat speelt, net het aspect waar de schuldvraag altijd een beetje blauwblauw gelaten is.