Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wat denken de Russen zelf over de oorlog?

Mensen op de straat zeggen ook dat Zelenski weg moet en dat de Oekraïners een nieuwe regering moeten kunnen kiezen eens ze bevrijd zijn. Als je hen dan zegt dat Zelenski volgens de laatste peilingen steun heeft van 80 tot 90 procent van de Oekraïners, dan staan ze met de mond vol tanden.
 
Ook koosnaampjes voor buitenlandse politici zijn verboden
Mss is het Poetin in een later stadion vooral te doen om de gebieden rond Luhansk en Donetsk zo ongeschonden mogelijk te houden en deze in een deal te annexeren, en de rest van Oekraïne zo danig te verzwakken dat Europa ze mag hebben.
Dan had Poetler beter voor de grens van Oekraïne die dorpen laten nabouwen om die mensen van Donbas/Kharkiv te huisvesten aangezien ze zo gepest en gedomineerd werden door de Oekraïners. De prijs die Poetler daar voor gaat betalen zal Rusland, en vooral de bevolking, heel lang pijn doen.

Aangezien de Krim een ideale plaats is om via de zee manschappen en resources aan te voeren, is het echt duidelijk dat die nozem dit al heel lang heeft gepland. De enige pech is de volharding en de fierheid van de Oekrainers, echt ongelofelijk trouwens, waar die Russen echt niet op gerekend hadden.

Een burgeroorlog gaat Rusland nooit winnen, ze komen heel snel op droog zaad te zitten en die Oekrainers gaan hun land nooit opgeven. Wat betreft een toegeving te doen aan Poetler, is aftreden en mogen blijven leven meer dan genoeg. Maar aan de macht blijven en onderhandelen, niemand van het Westen gaat die ooit nog vertrouwen met al wat hij nu reeds heeft gedaan, en dat is defacto een garantie voor spanningen tussen het Westen / Nato en Rusland
 
Goh, niet helemaal mee eens. De verandering in Rusland van binnenuit moeten komen, er is simpelweg geen andere oplossing. Ik ben het met u eens dat de bevolking hier voornamelijk de dupe van zal zijn, maar het is ook diezelfde bevolking die op straat moet komen om Poetin en zijn makkers met hun klikken en klakken op straat te smijten. Mensen gaan ineens voelen dat hun levensstandaard achteruit is gegaan door de genomen beslissingen en gaan daardoor eerder geneigd zijn om te demonstreren.

Daarnaast wordt de economische en militaire slagkracht van Rusland wordt door de sancties toch wel echt beperkt (o.a. door dat er geen aanvoer meer is van grondstoffen die nodig zijn om het militair complex draaiende te houden), wat er ook voor zorgt dat regio's aangrenzend aan Rusland vrijer zijn om hun eigen koers te varen, en om indien nodig zich te verzetten tegen Russische invloed.



Mij lijkt toch dat hij gaat blijven zitten met een tot de tanden gewapend Oekraïne dat meer dan ooit naar het Westen toe gekeerd zal zijn, ook al is dat misschien in m2 niet meer hetzelfde als er voor.
Als je ziet hoe protesten nu worden neergeslagen (ook in Kazachstan) dan is het grootste deel van de bevolking gewoon bang. Enkel en alleen het oproepen online kan al leiden tot gevangenisstraffen en monsterboetes. Voor iemand met een gemiddeld inkomen van rond de 1300 euro, en dan spreek ik enkel over de grootsteden, is het een risico dat ze moeilijk kunnen nemen (zeker als ze kinderen en ouders hebben). Want als het misloopt zijn ze alles kwijt, want zoals ik zei; er is geen sociaal vangnet. Je moet ook niet vergeten dat heel veel gewone werkenden voor hun ouders moeten zorgen omdat de pensioenen niet toereikend zijn. Het is één ding om te protesteren in een land dat niet Rusland is, om de Russische invloeden te neutraliseren (Maidan) maar het is nog iets anders om te protesteren in het land zelf. De regio's aangrenzend aan Rusland zijn te sterk verstrengeld met Rusland zowel op economisch als politiek vlak. Die regio's varen een autonome koers binnen een kader en ze weten dat als er iets gebeurd, Rusland meestal wel komt helpen.

Verandering moet van binnenuit gebeuren, daar heb je gelijk in. Maar dit moet gebeuren in de hoogste echelons.

In feite heeft het Westen met de huidige sancties al het mogelijke protest van de bevolking nog eens extra in de kiem gesmoord. De denkfout is dat het werkt zoals hier. Maar dat is het niet.
 
Laatst bewerkt:
Een burgeroorlog gaat Rusland nooit winnen, ze komen heel snel op droog zaad te zitten en die Oekrainers gaan hun land nooit opgeven.
Ik vrees echter dat dit dus wél het plan A van Poetin (met ne stroman die het beleid zogezegd uitstippelt) en beseft hij echter nog altijd niet, dat de Oekrainers die (burger)oorlog zullen aangaan en dat hij dit vroeg of laat gaat verliezen.

Rusland heeft véél militaire middelen en heeft nog een voorraadje cash en goud in reserve, maar vroeg of laat geraakt het geld op hé.

Maar goed the future shall tell.
 
Mariupol zou nu ook heel zwaar bestookt worden met raketten en er zouden honderden slachtoffers gevallen zijn. Nog geen officiele bevestiging, laat ons hopen dat die uitblijft.
 
Ik vrees echter dat dit dus wél het plan A van Poetin (met ne stroman die het beleid zogezegd uitstippelt) en beseft hij echter nog altijd niet, dat de Oekrainers die (burger)oorlog zullen aangaan en dat hij dit vroeg of laat gaat verliezen.

Rusland heeft véél militaire middelen en heeft nog een voorraadje cash en goud in reserve, maar vroeg of laat geraakt het geld op hé.

Maar goed the future shall tell.

Het zou alleszins niet de eerste grootmacht zijn die een soverein land binnenvalt om dan te beseffen dat het allemaal zo simpel niet is.
 
Mariupol zou nu ook heel zwaar bestookt worden met raketten en er zouden honderden slachtoffers gevallen zijn. Nog geen officiele bevestiging, laat ons hopen dat die uitblijft.


Fox bericht dat ook, bevestigd door burgemeester. (geen uitspraak over doden)
 
Mariupol zou nu ook heel zwaar bestookt worden met raketten en er zouden honderden slachtoffers gevallen zijn. Nog geen officiele bevestiging, laat ons hopen dat die uitblijft.

Ik vrees dat het nu zwaarder gaat worden met meer burgerslachtoffers.
Dit gaat gebeuren om de tegenstand te doorbreken en zo hopelijk toch de doelstellingen te halen.
 
Ondertussen bevestigt/"bevestigt" het Pentagon wel de geruchten dat veel Russische troepen effectief hun voertuigen saboteren om niet te moeten gaan vechten, en er stevige logistieke problemen zijn mbt tot de voedselvoorziening.

Ook is er fameuze sneeuwval voorspeld voor binnenkort, wat de aanvoerlijnen zo mogelijk nog zwaarder zal belasten (en meer mogelijkheden geeft voor de verdedigers).
 
Fox bericht dat ook, bevestigd door burgemeester. (geen uitspraak over doden)
Je linkt naar de air assault boven Cherkov, toch? Die bevestiging op De Standaard zie ik nog niet. Maar het zou wel een heel trieste wending zijn.
 
Je linkt naar de air assault boven Cherkov, toch? Die bevestiging op De Standaard zie ik nog niet. Maar het zou wel een heel trieste wending zijn.

Onder het artikel waarin de stoffelijke overschotten van Theo Francken zich tevergeefs terug de relevantie in proberen te katapulteren door verkeerdelijk te gaan rondbazuinen dat België wapens zonder munitie zou leveren.
 

Onder het artikel waarin de stoffelijke overschotten van Theo Francken zich tevergeefs terug de relevantie in proberen te katapulteren door verkeerdelijk te gaan rondbazuinen dat België wapens zonder munitie zou leveren.
Pfoe... En hier: https://www.standaard.be/cnt/dmf20220301_98106283

Dit kan niet blijven duren, toch. Burgerdoelwitten platbombarderen gaat in tegen elk internationaal verdrag, en is een zware schending van verschillende conventies. Dat klinkt misschien voor velen als een beetje een ruggengraatloos vodje papier, maar het is toch echt wel meer dan dat. Ik vraag me af of met dit de Navo zal blijven toekijken.
 
Je linkt naar de air assault boven Cherkov, toch? Die bevestiging op De Standaard zie ik nog niet. Maar het zou wel een heel trieste wending zijn.

Iets lager :p

The mayor of the port city of Mariupol in eastern Ukraine said Wednesday that a Russian military onslaught there has resulted in mass casualties, although he did not give a specific number, Reuters reports.

"The enemy occupying forces of the Russian Federation have done everything to block the exit of civilians from the city of half a million people," Mayor Vadym Boichenko reportedly said.
 
Ik lees net dat er in Oost-Oekraine een erg koude periode zit aan te komen.

Kan niet goed zijn voor de moraal van de Russen kunnen we maar hopen.
 
Fox bericht dat ook, bevestigd door burgemeester. (geen uitspraak over doden)
Dat is toch al echt richting nucleair arsenaal aan het gaan in Mariupol?
De kracht van die bom.... Vreselijk.
 
Ik vrees echter dat dit dus wél het plan A van Poetin (met ne stroman die het beleid zogezegd uitstippelt) en beseft hij echter nog altijd niet, dat de Oekrainers die (burger)oorlog zullen aangaan en dat hij dit vroeg of laat gaat verliezen.

Rusland heeft véél militaire middelen en heeft nog een voorraadje cash en goud in reserve, maar vroeg of laat geraakt het geld op hé.

Maar goed the future shall tell.
Ze kunnen nog altijd over gaan naar btc voor hun zelf.
 
Als je straffe uitspraken doet zoals die laatste regel, dan moet daar ook een stevige argumentatie aan hangen
Mss is het Poetin in een later stadion vooral te doen om de gebieden rond Luhansk en Donetsk zo ongeschonden mogelijk te houden en deze in een deal te annexeren, en de rest van Oekraïne zo danig te verzwakken dat Europa ze mag hebben.

Als ze er met onderhandelingen uit willen komen zullen ze Putin zowiezo iets moeten geven, anders gaat ze nooit tot een akkoord komen vrees ik.

Dit zo hard.
Die gebieden zijn zowieso pro Russisch. De rest, al dan niet met wat nucleaire fallout van een beschadigde kernreactor, mag dan voor Europa zijn. Eens zien of ze even snel geld zullen geven als wapens.
Gasten, alles in Kiev, Mariupol en Karkiv wordt platgebombardeerd.
Er is expliciet gezegd dat Oekraïne geen land is.
Op alle staatsmedia verschenen 48u na de inval verkeerdelijk artikels dat 'grootsovjet' weer een feit is nu belarus en oekraïne terug bij Rusland horen. (Terug offline gehaald, wss was dit iets automatisch omdat ze dachten dat het easy zou gaan)

Er is geen diplomatiek doel, dat is dikke schijn om 'hoop' te geven aan westerse politici die bang zijn om te escaleren.
Waarna ze gewoon escaleren, en dan snel weer wat hoop geven.
Tot Oekraïne ingelijfd is.

Alles zal kapot geschoten worden tot Zelensky en de rest dood zijn of levenslang in siberië in de cel zitten.
Niet dat ik hem volg, maar Criekemans beweerde gisteren in De Afspraak exact hetzelfde.
Dan kent hij er totaal niets van, ofwel zit hij op 1 of andere manier in de zak van Rusland.
 
Lavrov die openlijk dreigt met een derde wereldoorlog die uitgevochten gaat worden met nucleaire wapens.

Okay, het is een beer die zijn tanden ontbloot richting de Navo om zich niet te bemoeien, maar alleen al die suggestie toont aan wat voor booasaardige rotzakken er in het Kremlin de plak zwaaien.
 
Terug
Bovenaan