Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat geld gebruiken zou voor een giga bankrush zorgen. Alle landen trekken hun geld weg naar andere oorden, al moeten ze er goud mee kopen of chinese bonds.

Transacties zouden snel via alternatieve stromen lopen.

Je bent alle geloofwaardigheid kwijt als neutrale betrouwbare partner. Dit zou het doodsvonnis betekenen van de euro.

Dat geld gebruiken zou voor een giga bankrush zorgen. Alle landen trekken hun geld weg naar andere oorden, al moeten ze er goud mee kopen of chinese bonds.

Je bent alle geloofwaardigheid kwijt als neutrale betrouwbare partner. Dit zou het doodsvonnis betekenen van de euro.

Net zoals er geen Westerse bedrijven meer zaken willen doen in Rusland omdat de Russische overheid net na de inval en de sancties alles in beslag nam en voor zichzelf gebruikte?
Juist ja. Dat is iedereen al lang vergeten.

Hoewel ik zelf geen voorstander ben van die Euroclear fondsen in te zetten vanwege de impact op “betrouwbaarheid”, lijkt het me nu ook niet zo extreem te gaan.

Wat zijn de alternatieven? De Amerikaanse dollar wordt al volop gebruikt om mensen/bedrijven onder (Amerikaanse) sancties te brengen. Zie recent nog hoe alle dollar fondsen van die Braziliaans rechter van het hooggerechtshof werden bevroren op het moment dat de uitspraak in het Bolsonaro proces er aan kwam.

De RMB is al helemaal een munt met beperkingen. Die kan je om te beginnen al niet vrij omruilen.

Dat terzijde, hoewel “de doodsteek van de euro” wat sterk is, vind ik het dus inderdaad wel een nefaste actie. Tenzij een rechter die fondsen verbeurd kan verklaren op basis van toepasselijke wetgeving, is dit een overheid die eenzijdig fondsen gaat uitlenen waar ze eigenlijk geen eigendomsrecht over heeft.

Het feit dat de discussie uberhaupt plaatsvindt heeft al een de facto impact op Euroclear en zal sommige partijen tot nadenken zetten vooraleer ze er gebruik van willen maken.

Ik moet van sociale media afblijven. Hoeveel EU-haters en Ruslandlovers er in dit landje wonen, niet normaal? Of zijn dat allemaal AI bots en of trollen?

Als dat echte rechtse belgen zijn, kotsmisselijk word ik ervan. Ga dan bij Putin wonen hé als het ginder zoveel beter is.

Ik moet van sociale media afblijven. Hoeveel EU-haters en Ruslandlovers er in dit landje wonen, niet normaal? Of zijn dat allemaal AI bots en of trollen?

Als dat echte rechtse belgen zijn, kotsmisselijk word ik ervan. Ga dan bij Putin wonen hé als het ginder zoveel beter is.
Denk dat je inderdaad niet hoeft te onderschatten hoeveel daarvan effectief bots zijn.

De laatste dagen overspoelen de bots de comments onder meerdere krantenartikelen/Facebook posts gaande over Oekraïne, Musk en de VS met hun commentaar tegenover de EU.
Ze poken het vuur in de zelfverklaarde 'wakkere' medemens verder aan.
Hell, zelfs in het document van de VS staat klaar en duidelijk dat ze het narratief willen sturen (via social media).

Vanavond wordt het herwerkte vredesplan op tafel gelegd. De stortvloed aan anti-EU/Oekraïne, pro-VS en pro-Rusland berichten worden waarschijnlijk al voorbereid... .
Laten we ook Trump en zijn thruthsocial niet vergeten waar hij zich weer zal laten gaan.
Maar pas bij het gebruiken van de Russische tegoeden verwacht ik dat alle remmen los gaan.

Wat heb ik heimwee naar het internet waar je via de eerste social mediakanalen leuke dingen met/over je vrienden kon posten.

Social media is gewoon één grote vuilbak geworden. Vroeger was alles beter.
Een aantal individuen zoals Musk, Trump, etc heeft veel te veel macht. Dat Trump een pion van Rusland is, is nu ook wel duidelijk ondertussen.
Een dier dat zich zoals een kat gedraagt, is meestal een kat en geen hond. De EU moet vooral inzien dat ze de VS niet meer kunnen vertrouwen en dat ze DRINGEND moeten werken aan hun eigen verdediging en onafhankelijkheid van de VS. Niet binnen 5 jaar maar binnen 1 jaar of liever NU al.

Laatst bewerkt:
De laatste dagen overspoelen de bots de comments onder meerdere krantenartikelen/Facebook posts gaande over Oekraïne, Musk en de VS met hun commentaar tegenover de EU.
Ze poken het vuur in de zelfverklaarde 'wakkere' medemens verder aan.
Hell, zelfs in het document van de VS staat klaar en duidelijk dat ze het narratief willen sturen (via social media).

Vanavond wordt het herwerkte vredesplan op tafel gelegd. De stortvloed aan anti-EU/Oekraïne, pro-VS en pro-Rusland berichten worden waarschijnlijk al voorbereid... .
Laten we ook Trump en zijn thruthsocial niet vergeten waar hij zich weer zal laten gaan.
Maar pas bij het gebruiken van de Russische tegoeden verwacht ik dat alle remmen los gaan.

Wat heb ik heimwee naar het internet waar je via de eerste social mediakanalen leuke dingen met/over je vrienden kon posten.
Een mens kijkt tegenwoordig inderdaad met heimwee terug naar de tijd dat de gemiddelde FB post iets was in de trend van: ”<voornaam> <achternaam> is pannenkoeken aan het bakken! Lekker!”

Ik ben er voorstander van om de tegoeden van Rusland te gebruiken.
Om twee redenen: we zitten in "hybrid warfare" (oorlog voeren gebeurt op allerhande alternatieve manieren), en qua militairen slaan we nog geen deuk in een pakje boter.

Maar de Russen hebben wel veel geld bij ons staan. Leuke manier om ze wat te gaan ambeteren. Ik zeg niet dat we het geld direct en simpel moeten afnemen, maar we kunnen er wel over bezig zijn, wetten stemmen die hiertoe leiden ... Alles maar om de Russen wit te laten worden van de woede.

Momenteel doen we hier in België zowat het tegengestelde.

Om twee redenen: we zitten in "hybrid warfare" (oorlog voeren gebeurt op allerhande alternatieve manieren), en qua militairen slaan we nog geen deuk in een pakje boter.

Maar de Russen hebben wel veel geld bij ons staan. Leuke manier om ze wat te gaan ambeteren. Ik zeg niet dat we het geld direct en simpel moeten afnemen, maar we kunnen er wel over bezig zijn, wetten stemmen die hiertoe leiden ... Alles maar om de Russen wit te laten worden van de woede.

Da's iets dat je maar 1 keer kan doen. Da's een wapen dat eens je het gebruikt, je een halve eeuw voor nodig hebt om weer vertrouwen terug te winnen. Geen enkel land dat dat riskeert in een conflict met Europa te komen zal zijn geld te bewaren in een jurisdictie waar dat gewoon door de staat aangeslagen kan worden.

Ik vind niet persé dat we het niet moeten doen, misschien moeten we dat soort financiële dienstverleningen wel aan iemand anders afstaan maar we moeten wel ten volle beseffen wat we afgeven.

Sowiezo de geblokeerde tegoeden gebruiken bij eventuele onderhandelingen.

Verder vraag ik me ook af waarom men zo bang is van rechterlijke uitspraken i.v.m. Rusland. Rusland houdt zich zelf toch niet aan verdragen en afspraken. Of is het enkel omdat men schrik heeft voor eventuele toekomstige beleggers?

Sowiezo de geblokeerde tegoeden gebruiken bij eventuele onderhandelingen.

Verder vraag ik me ook af waarom men zo bang is van rechterlijke uitspraken i.v.m. Rusland. Rusland houdt zich zelf toch niet aan verdragen en afspraken. Of is het enkel omdat men schrik heeft voor eventuele toekomstige beleggers?
Zo werkt het niet, elk juridisch conflict gaat over het feit dat iemand vindt dat iemand anders de regels en afspraken niet volgt. Da's een reden om verhaal proberen te halen, niet om zelf de regels niet meer te volgen.

Allemaal goed en wel - maar Oekraine heeft geld nodig - wat zijn de opties:

1. Geld van Rusland, met alle risico's van dien
  2. Europa geld lenen -> geen optie want Orban
  3. Een lijst van vrijwillige landen die samen of afzonderlijk gaan lenen -> is dat realistisch?
  4. Orban buitensmijten en toch gaan lenen - persoonlijke voorkeur maar gaat niet gebeuren
  5. wat nog?

Ik was zo dom om gisteren ook eens de reacties onder enkele Politico artikels en gelijkaardige posts op FB open te klikken.
Ja, daar word je niet vrolijk van. Louter op basis daarvan zou je denken dat iedereen om het einde van de EU zit te schreeuwen.

Je verwacht dat een simpele blik op post-Brexit VK die stemmen wat zou temperen maar nee, het lijkt er alleen maar erger op te worden.

Toch denk ik dat het al bij al een kleine maar zeer vocale minderheid is.
Maar heel gerust ben ik er toch niet op, want ik hoor wel de echos van de simplismen die je in die FB reacties leest terug bij onder ander mijn schoonfamilie. Als je dan weet dat er daarvan in het Belgische leger en ook bij de NATO dienen is dat niet bemoedigend.

Laatst bewerkt:
Ik was zo dom om gisteren ook eens de reacties onder enkel Politico artikels en gelijkaardige posts op FB open te klikken.
Ja, daar word je niet vrolijk van. Louter op basis daarvan zou je denken dat iedereen om het einde van de EU zit te schreeuwen.

Je verwacht dat een simpele blik op post-Brexit VK die stemmen wat zou temperen maar nee, het lijkt er alleen maar erger op te worden.

Toch denk ik dat het al bij al een kleine maar zeer vocale minderheid is.
Maar heel gerust ben ik er toch niet op, want ik hoor wel de echos van de simplismen die je in die FB reacties leest terug bij onder ander mijn schoonfamilie. Als je dan weet dat er daarvan in het Belgische leger en ook bij de NATO dienen is dat niet bemoedigend.
Echt wel niet te onderschatten hoeveel van die profielen nep zijn. Ofwel bots, ofwel Aziaten/Afrikanen die betaald worden, wat op hetzelfde neerkomt.

Je wil dus riskeren om internationaal vertrouwen in Europa te verliezen enkel maar om de russen wat te jennen?
Praten over het afnemen van dit geld is al schadelijk voor het vertrouwen. In hoeverre dit effectief leid tot het weghalen van geld uit Europese systemen, geen idee. Als het enige voordeel hiervan is dat de rus wat gefrustreerder wordt, laat dan maar hoor, waarom dat risico lopen voor iets dat niemand ooit zal merken?

Besef ook dat heel deze saga wel effectief imagoschade berokkend voor Europa zowel extern als intern, en dat dit een hoop tijd, geld en energie kost voor Europa. BDW en Mertz en ... hebben allen wel betere dingen te doen dan rondreizen door Europa om gesprekken te houden die niet verder gaan dan de Rus wat te jennen. Laat hen liever discussiëren over hoe we de legers van Europa beter met elkaar integreren.

Allemaal goed en wel - maar Oekraine heeft geld nodig - wat zijn de opties:

1. Geld van Rusland, met alle risico's van dien
  2. Europa geld lenen -> geen optie want Orban
  3. Een lijst van vrijwillige landen die samen of afzonderlijk gaan lenen -> is dat realistisch?
  4. Orban buitensmijten en toch gaan lenen - persoonlijke voorkeur maar gaat niet gebeuren
  5. wat nog?
Voor optie 3 lijkt me geen enkel praktisch bezwaar te bestaan (da's hoe zowat alle hulp naar Oekraïne tot nog toe gefinancierd werd) behalve de onwil van de EU landen. Dat ze de lening via de EU willen laten lopen zou een mooi symbool zijn van EU eendracht maar ook niet veel meer dan dat, een symbool, het maakt het niet makkelijker of haalbaarder ofzo.

Voor optie 3 lijkt me geen enkel praktisch bezwaar te bestaan (da's hoe zowat alle hulp naar Oekraïne tot nog toe gefinancierd werd) behalve de onwil van de EU landen. Dat ze de lening via de EU willen laten lopen zou een mooi symbool zijn van EU eendracht maar ook niet veel meer dan dat, een symbool, het maakt het niet makkelijker of haalbaarder ofzo.
3 doen en tegelijk een nieuw project opstarten dat noemt geïntegreerd europa. Waarbij de huidige versie op termijn wordt losgelaten.

Je wil dus riskeren om internationaal vertrouwen in Europa te verliezen enkel maar om de russen wat te jennen?
Praten over het afnemen van dit geld is al schadelijk voor het vertrouwen. In hoeverre dit effectief leid tot het weghalen van geld uit Europese systemen, geen idee. Als het enige voordeel hiervan is dat de rus wat gefrustreerder wordt, laat dan maar hoor, waarom dat risico lopen voor iets dat niemand ooit zal merken?

Besef ook dat heel deze saga wel effectief imagoschade berokkend voor Europa zowel extern als intern, en dat dit een hoop tijd, geld en energie kost voor Europa. BDW en Mertz en ... hebben allen wel betere dingen te doen dan rondreizen door Europa om gesprekken te houden die niet verder gaan dan de Rus wat te jennen. Laat hen liever discussiëren over hoe we de legers van Europa beter met elkaar integreren.

Is dit niet gewoon een zoveelste voorbeeld van wij die de moraalridder willen spelen? Gans de wereld breekt verdragen en doet een beetje wat het wil. En dan gaan wij, tot onze eigen schade, weer het braaf kindje van de klas moeten spelen?

Wie, dat zijn geld nu al bij ons geparkeerd heeft, zou dat wegtrekken en hoeveel pijn zou dat nu echt doen? Ik zie hier heel veel hypothetische vaagheden, maar als er nu één ding is dat we wel uit de afgelopen 5-10 jaar kunnen afleiden, is dat de soep helemaal niet zo heet gegeten wordt als dat ze opgediend wordt.

Terug
Bovenaan