Koude Oorlog liep op zijn einde in de jaren 80, daarom dat ik voor die tijdspanne koos. Het gaat mij vooral om @Avondland 's claim dat Washington altijd de kastanjes voor ons uit het vuur haalt, terwijl er eigenlijk weinig kastanjes uit het vuur vielen te halen sinds de val van de Sovjet Unie. Daarom dat ik me afvroeg welke kastanjes specifiek.
Misschien had je voor je selectieve keuze en lezing van de geschiedenis dan eerder 30 jaar moeten zeggen dan 40 jaar. 1985 was wel degelijk nog in de Koude Oorlog overigens.
Wir Schaffen Das is een makkelijke scapegoat, maar 't is wel heel cynisch om de partij die de grootste vluchtelingenstroom sinds WO2 veroorzaakt heeft een hand boven het hoofd te houden, en de Europese leiders die gebonden zijn aan allerlei wetten en verdragen te verwijten dat men te naief vastgehouden heeft aan de humaanst mogelijke interpretatie ervan.
De grootste vluchtelingenstroom sinds WO2 is de oorlog in Oekraïne zou ik denken? En die is niet veroorzaakt door de V.S. maar door Rusland.
Of gaan we hier werkelijk de Russische retoriek overnemen dat de uitbreiding van de NAVO richting het Oosten de oorzaak is?
Opvang van Oekraïners is wat mij betreft wél een plicht voor Europa, want opvang in de eigen regio. Daarentegen opvangcentrum zijn voor grote delen van het Midden-Oosten en Afrika had nooit de bedoeling van die verdragen moeten zijn, die 'meest humane' interpretatie daarvan, is er één die veel schade heeft aangericht binnen Europa, met gewelddadige (islamistische) aanslagen op 'kleine' schaal/korte termijn alsook grootschalig op de lange termijn op het vlak van de sociale cohesie, met politieke polarisatie tot gevolg.
Of hoe 'Wir Schaffen Das' ook in Duitsland tot de wederopstanding van extreem-rechts heeft geleid.
Syrie hebben ze niet rechtstreeks veroorzaakt, maar onrechtstreeks door enerzijds hun inmenging in Iran in de jaren 50 reeds, anderzijds door hun inval in Irak, tot tweemaal toe. Ook de sterke opgang van ISIS was een rechtstreeks gevolg van het gedrag van de VS in Irak. Zelfs Obama geeft het toe
![]()
President Obama claims rise of Isis is 'unintended consequence' of George W. Bush’s invasion in Iraq
Mr Obama says rise is an example of 'why we should aim before we shoot'www.independent.co.uk
Dat kan ik moeilijk betwisten, al moet je je dan wel afvragen waarom het steevast Amerika zou moeten zijn dat het leeuwendeel van de schuld daarvoor krijgt, Rusland/Sovjetunie hebben daar ook hun rol in gehad.
En laten we wel wezen, de fundamenten (pun intended) voor het islamistische jihadisme zijn ook niet door de V.S. verzonnen, landen als Saudi-Arabië of Iran hebben evenzeer verantwoordelijkheid in de puinhoop die het Midden-Oosten is. Het is niet alsof het enige denkbare alternatief voor een door de CIA gesteunde dictator in de V.S. in de jaren '50, een revolutie richting een religieuze theocratie vanaf de jaren '70-'80 was.
De V.S. en CIA dragen schuld... maar zijn heus niet de enige factor.

Da's de opdeling van Brits-Indië, maar die viel direct na WO2. De Venezolaanse vluchtelingencrisis komt ook in de buurt van de Oekraïense. En als je alle vluchtelingencrisissen van het Midden-Oosten samenneemt, dan zit je wel serieus boven Oekraïne.
.