Geen politieke advertenties meer op sociale media,
Akkoord. Ik vrees echter dat men vele manieren zal vinden om zulk verbod te omzeilen, maar het is zeker een goede stap.
Sociale media platformen die niet voldoende fake news en desinformatie bestrijden verbieden
Elon musk heeft Twitter overgekocht omdat hij vond dat er te veel gecensureerd werd, en velen gaan hiermee akkoord.
Nu vind links dat er te veel gecensureerd wordt.
Wie gaat bepalen wat fake nieuws is?
Waar leg je de lat tussen volledig fake of misleidend of gewoonweg de waarheid al is die misschien kwetsend voor sommigen?
Hoe zorg je ervoor dat niemand misbruik kan maken van de macht om te censureren?
Hoe vermijd je dat mensen je beschuldigen van ongeoorloofd dingen te censureren, ook al gebeurd dat feitelijk niet?
Je hebt nu al een enorme groep mensen die traditionele media gewoonweg niet meer vertrouwen. Meer censureer = die mensen wegjagen naar nog donkerdere hoeken van het internet.
de algoritmes die mensen op sociale media in trechters doen belanden stevig beknotten,
Hoe leg je dat in regels vast? Hoe controleer je dat?
Op zich is er niets mis met in een trechter te belanden als die trechter niet politiek gekleurd is toch, bv als je een fan van modeltreinen bent zie ik er geen problemen in als algoritmes je meer content over modeltreinen bieden. Laten we dit nog steeds toe en zoja hoe maak je onderscheid?
veel zwaarder inzetten op het op het opsporen en van het net zwieren van buitenlandse digitale manipulatie
Wat bedoel je hiermee?
Is een politiek getint artikel van The Guardian buitenlandse manipulatie?
Is een column, blogpost, een comment op een forum, reddit, facebook, ... manipulatie?
Bots weren die zich voordoen als echte personen zou veel helpen, maar ik heb geen idee of dit technisch mogelijk / haalbaar is.
blijvend zeer stevig inzetten op mediawijsheid bij jongeren en de brede bevolking, ...
Volledig akkoord.
Dat er ergens iets serieus fout zit in hoe we aan politiek doen in het westen lijkt me duidelijk.
Wat de juiste oplossing is of hoe je dit implementeerd, dat niet.
Het is wel schrikwekkend hoe snel men naar censuur grijpt als oplossing - iedereen die ietwat sci-fi heeft gelezen zou hier toch even bij moeten stilstaan. Gaan we echt een van de basisprincipes van de westerse wereld uithollen en de methodes van Rusland, China, Noord-Korea kopiëren?
en als burger je verantwoordelijkheid nemen en niet blijven stemmen op partijen als VB en PVDA.
Dit soort verwijtende comments zonder enige onderbouwing helpen niet imo.
Als ik eens even een kijkje neem in de r/conservative subreddit dan zie ik een eindeloze reeks comments waarbij mijn wenkbrouwen tot in de ruimte stijgen van het fronsen. Denk je dat ik dan zin krijg om daar iets te posten met een tegengestelde mening? Neen, want ik weet dat in het beste geval ik bedolven ga worden met een hoop kwade comments waarvan waarschijnlijk 90% kant noch wal slaat.
Resultaat is dat niemand tegengas geeft in die subreddit en absurditeit steeds meer troef wordt. Terwijl het voor iedereen net broodnodig is dat ze in contact komen met tegengestelde meningen - hoe kan je ooit zeker zijn van iets als je het nooit van de andere kant bekijkt?
Dus laat ons aub allemaal vrij om met elkaar te praten op een volwassen manier. Bovenstaande comment insinueert dat stemmen voor VB / PVDA onverantwoord zijn, en dit zonder enige argumentatie. Ook al is deze comment een pak beleefder, het leunt wel dicht aan bij het soort comments dat je dikwijls ziet over mensen die voor Trump stemden: dat zijn allemaal racisten, sexisten, dommerikken, nazis, LGBT haters, ...
Ja kijk als je zo uw woede en frustratie even wil uiten, goed voor jou maar ondertussen beledig je wel 70+ miljoen mensen die echt wel van mening zijn dat er goede gegronde redenen zijn voor hun stem op Trump. Hetzelfde voor VB stemmers. De grote meerderheid zijn echt geen racisten, die willen enkel immigratie ingedijkt zien en vinden geen toehoor bij andere partijen.
Je wil algoritmes beknotten die mensen in trechters / echo chambers doen belanden. Volledig mee akkoord.
Ik denk dat we allen er ook op moeten letten dat we zelf geen trechters / echo chambers creëeren door andersgezinden weg te jagen.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je niet mag discussiëren, maar dit moet dan wel met argumenten, bewijzen, bronnen, in plaats van ongefundeerde uitspraken.