Oorlog tussen Hamas en Israël

En de VS voorzien wapens aan Israël. Maar natuurlijk zou jij het niet verdedigen mocht Blinken door een Iraanse luchtaanval ergens in Europa gedood worden. Het zou zelfs absurd zijn.
Tuurlijk zou ik dat niet verdedigen, Blinken is onze bondgenoot. Ik zou het wel logisch vinden moest pakweg Iran dat proberen.

Twee maten en twee gewichten. Israël zoekt de confrontatie allang met Iran. Gelukkig doen die laatse daar niet aan mee.
Iran is letterlijk Israël (by proxy) constant met raketten aan het bestoken. Duizenden raketten per maand. Maar nee, ze zoeken geen confrontatie ..
Volgens mij is er geen precedent van een staat dat een ambassade opzettelijk bombardeert. Israël is een schurkenstaat. Het feit dat jij denkt dat ze zo onze belangen verdedigen verandert dat niks aan.

Ik sta liever aan de kant van Israël dan Iran/Rusland. Er zijn geen schurken, slechten of goeden. Enkel politiek, macht en geld.
 
tuurlijk niet, maar wat is het punt? Er is niks te verdienen met hier te discussiëren. Waar is de verontwaardiging over Hamas die de voedselsteun die gedropt wordt in Gaza in beslag neemt en dan aan woekerprijzen verkoopt aan hun eigen burgers? ( zodat ze er dan meer wapens met kunnen kopen)
Kut Hamas! Weg ermee! Zo, bij deze mijn verontwaardiging (net zoals letterlijk iedereen in deze thread). Wat een lame-ass comeback tegen het leed dat Israël nog steeds veroorzaakt daar. Misschien moet je naar andere nieuwszenders kijken dan VTM/één...

Jij bent evengoed slachtoffer van het westerse propaganda molen.
Je ziet dan ook weer vanwaar de wind komt gewaait met reacties zoals deze
O, the irony.
Iraanse top generaal, dus degenen die zowel drones voor de russen voorzien, wapens voor Hamas als raketten voor de Houthis. Ik denk dat we in onze handjes mogen klappen dat Israël het vuile werk doet voor ons? ( al zal de VS daar ook wel wat intelligence hulp gegeven hebben)

Maar ja, europese verkiezingen komen aan dus de russische/chinese trollfarms zullen ook weer druk bezig zijn.
En jij denkt dat de Europese verkiezingen zelfs maar iets van invloed heeft?
Ik sta liever aan de kant van Israël dan Iran/Rusland. Er zijn geen schurken, slechten of goeden. Enkel politiek, macht en geld.
Ik sta liever aan de kant van de Palestijnen, om eerlijk te zijn... Er zijn wel degelijk schurken. Israël hoort daar zeker en vast bij.
 
Waar is de verontwaardiging over Hamas die de voedselsteun die gedropt wordt in Gaza in beslag neemt en dan aan woekerprijzen verkoopt aan hun eigen burgers? ( zodat ze er dan meer wapens met kunnen kopen)
Niemand in dit topic steunt Hamas. Hamas is geen bondgenoot van het Westen. Wij leveren geen wapens aan Hamas. Hamas wordt door onze volksvertegenwoordigers niet 'het licht in de duisternis' genoemd. Dus waarom zouden we verontwaardigd moeten zijn dat Hamas op onethische wijze handelt?

Dit probleem zou trouwens eenvoudig kunnen worden opgelost door méér hulpmiddelen toe te laten in Gaza, zodat drank en voedsel geen luxemiddel meer zijn.

tuurlijk niet, maar wat is het punt? Er is niks te verdienen met hier te discussiëren.
Omdat het ondertussen ook voor iedereen (hopelijk) duidelijk is dat de acties van Israël onverdedigbaar zijn geworden. Dat sommige posters hier dan plots interesse verliezen in de oorlog, is wel een beetje cynisch.

Eerder in deze thread ging het er nog over dat Israël geen ziekenhuizen zou aanvallen, dat Israël burgers waarschuwt voor ze bombardementen uitvoeren, dat de UNRWA vol terroristen zou zitten. Veel blijft er niet meer over van die argumenten.
 
En jij denkt dat de Europese verkiezingen zelfs maar iets van invloed heeft?
Op de propaganda die op ons afkomt langs allerhande kanalen? Uiteraard.
Ik sta liever aan de kant van de Palestijnen, om eerlijk te zijn... Er zijn wel degelijk schurken. Israël hoort daar zeker en vast bij.

Moeten we weer verwijzen naar de cijfers die stellen dat 70-80% van de Palestijnen achter Hamas staat?
 
Niemand in dit topic steunt Hamas. Hamas is geen bondgenoot van het Westen. Wij leveren geen wapens aan Hamas. Hamas wordt door onze volksvertegenwoordigers niet 'het licht in de duisternis' genoemd. Dus waarom zouden we verontwaardigd moeten zijn dat Hamas op onethische wijze handelt?

Dit probleem zou trouwens eenvoudig kunnen worden opgelost door méér hulpmiddelen toe te laten in Gaza, zodat drank en voedsel geen luxemiddel meer zijn.
Aangezien we dus weten dat Hamas dat gebruikt om hun acties te financieren is meer hulpmiddelen gewoon meer wapens.
Omdat het ondertussen ook voor iedereen (hopelijk) duidelijk is dat de acties van Israël onverdedigbaar zijn geworden. Dat sommige posters hier dan plots interesse verliezen in de oorlog, is wel een beetje cynisch.

Eerder in deze thread ging het er nog over dat Israël geen ziekenhuizen zou aanvallen, dat Israël burgers waarschuwt voor ze bombardementen uitvoeren, dat de UNRWA vol terroristen zou zitten. Veel blijft er niet meer over van die argumenten.
Het is imo eerder dat er weinig nieuws gebeurt. Je ziet dat ook met Oekraïne, veel animo toen adviika ging vallen maar nu koelt dat ook weer af. Zal wel weer opflakkeren wanneer die aid-bill van de VS binnenkort gehoord wordt.
 
Op de propaganda die op ons afkomt langs allerhande kanalen? Uiteraard.


Moeten we weer verwijzen naar de cijfers die stellen dat 70-80% van de Palestijnen achter Hamas staat?
Wat wil je ook wanneer de rest van de wereld gewoon de andere kant opkijkt. Dat is al even verwonderlijk als dat Palestijnse kinderen hier gewoon de toekomstige aanslagplegers tegen Israël zijn
 
Tuurlijk zou ik dat niet verdedigen, Blinken is onze bondgenoot. Ik zou het wel logisch vinden moest pakweg Iran dat proberen.

Het gaat er niet om wat jij logisch zou vinden, maar wat je aanvaardbaar zou vinden. Het is niet aanvaardbaar om in een andere land consulaten plat te bombarderen. Dat heet terrorisme.


Iran is letterlijk Israël (by proxy) constant met raketten aan het bestoken. Duizenden raketten per maand. Maar nee, ze zoeken geen confrontatie ..

Lebanon is even goed een proxy van Iran als Oekraïne dat is van het Westen. Het zou moreel nog altijd niet verantwoord zijn mocht Rusland in Westerse landen Amerikaanse generaals gaan executeren door ambassades plat te gooien. Iran heeft nog steeds rechtstreeks geen Israëlische doelen aangevallen. Iets wat Israël constant doet. Mocht het andersom zijn, het kot zou te klein zijn. Op een bepaald moment komt er een reactie en dan zul jij zeggen dat Iran begonnen is.


Ik sta liever aan de kant van Israël dan Iran/Rusland. Er zijn geen schurken, slechten of goeden. Enkel politiek, macht en geld.

Je staat liever aan de kant van een genocide pleger die meer dan 10.000 kinderen in enkele maanden vermoord heeft (cijfers die je in de moderne tijd nergens terugvindt). De enige manier om dat te verantwoorden is als je de Palestijnen/Arabieren als untermenschen ziet. Een andere verklaring is er echt niet.
 
Moeten we weer verwijzen naar de cijfers die stellen dat 70-80% van de Palestijnen achter Hamas staat?
Radicalisatie is niet de oorzaak van de problematiek, wel het gevolg. Logisch dat mensen radicaliseren als ze behandeld worden als beesten, hun familieleden worden uitgemoord en hun steden worden platgebombardeerd.

Die radicalisatie zie je in Israël ook trouwens.


Poll results were also hawkish when it came to the use of force in Gaza: 57.5% of Israeli Jews said that they believed the Israel Defense Forces (IDF) were using too little firepower in Gaza, 36.6% said the IDF was using an appropriate amount of firepower, while just 1.8% said they believed the IDF was using too much fire power, while 4.2% said they weren’t sure whether it was using too much or too little firepower.
 
Het gaat er niet om wat jij logisch zou vinden, maar wat je aanvaardbaar zou vinden. Het is niet aanvaardbaar om in een andere land consulaten plat te bombarderen. Dat heet terrorisme.

Mnee, dat is oorlog. Een precisie aanval op een specifiek militair doelwit is net het tegenovergestelde van terrorisme.

Lebanon is even goed een proxy van Iran als Oekraïne dat is van het Westen. Het zou moreel nog altijd niet verantwoord zijn mocht Rusland in Westerse landen Amerikaanse generaals gaan executeren door ambassades plat te gooien. Iran heeft nog steeds rechtstreeks geen Israëlische doelen aangevallen. Iets wat Israël constant doet. Mocht het andersom zijn, het kot zou te klein zijn. Op een bepaald moment komt er een reactie en dan zul jij zeggen dat Iran begonnen is.
Oekraïne is een proxy van het westen is een letterlijk Putin citaat...

Tuurlijk is dat moreel te verantwoorden, ze kunnen het gewoon niet. Oh wacht Rusland vermoordt constant mensen die ze als vijanden beschouwen in westerse landen. Alleen zijn het dan meestal geen militairen maar wel journalisten en burgers.

En ik heb idd geen goesting om die "wie is begonnen" discussie te houden. Want dan zitten we binnen de kortste keren weer bezig over byzantium en kruisvaarders. De realiteit is wat ze is en al die mensen daar willen (hopelijk) proberen een redelijk leven voor hun mensen bewerkstelligen.

Je staat liever aan de kant van een genocide pleger die meer dan 10.000 kinderen in enkele maanden vermoord heeft (cijfers die je in de moderne tijd nergens terugvindt). De enige manier om dat te verantwoorden is als je de Palestijnen/Arabieren als untermenschen ziet. Een andere verklaring is er echt niet.

Ik denk dat je hier ergens vroeger kan gaan kijken maar uiteraard is het ideaal geen oorlog, nergens. Maar gegeven de keuze? Uiteraard zie ik liever meer staten als Israël in die regio dan staten als Iran.
 
De Israëli's die op 7 oktober vermoord zijn en achter het IDF stonden, waren dat allemaal legimitieme doelen? Just asking.
vanuit hun standpunt waarschijnlijk wel zeker? Maar ik heb nergens gezegd dat burgers legitieme doelen zijn. Je moet kijken waar ik op reageerde. Je maakte een expliciet onderscheid tussen Hamas steunen en de Palestijnen steunen. Terwijl zij zelf dat verschil niet echt maken. Mooi staaltje westers imperialisme om die mensen te gaan uitleggen hoe ze eigenlijk denken.

edit: en nu heb ik al die zelfde discussies nog eens gevoerd zoals twee maanden geleden en ga ik terug werken :p
 
vanuit hun standpunt waarschijnlijk wel zeker? Maar ik heb nergens gezegd dat burgers legitieme doelen zijn. Je moet kijken waar ik op reageerde. Je maakte een expliciet onderscheid tussen Hamas steunen en de Palestijnen steunen. Terwijl zij zelf dat verschil niet echt maken. Mooi staaltje westers imperialisme om die mensen te gaan uitleggen hoe ze eigenlijk denken.

De Palestijnse baby's die sterven door ontbering zullen zeer geinteresseerd zijn in je niet-imperialistische visie op dit conflict.
 
Volgens mij is er geen precedent van een staat dat een ambassade opzettelijk bombardeert. Israël is een schurkenstaat. Het feit dat jij denkt dat ze zo onze belangen verdedigen verandert dat niks aan.
En wat doet Rusland met de Amerikaanse ambassade?

Die regels over de ambassades zouden ook eens mogen veranderen. Ze mogen eender wat in een ander land invoeren zonder enige controle..

Ik keur niet goed war Israël doet maar wat zou jij doen moest je een Israëlische burger zijn? Omringd door landen die de vernietiging van de Israël willen.
 
Mnee, dat is oorlog. Een precisie aanval op een specifiek militair doelwit is net het tegenovergestelde van terrorisme.

Dus zolang Blinken in een VS ambassade tijdens een bezoek aan zeg maar Duitsland gedood wordt door een Iraanse of Russische precisie raket is dat geen terrorisme, maar een specifiek militair doelwit. Gotcha.


Oekraïne is een proxy van het westen is een letterlijk Putin citaat....

Oekraïne wordt bewapend en bevoorraadt door het Westen om Russische doelen te raken, net zoals Hezbollah dat door Iran wordt. Ofwel heeft Poetin gelijk ofwel is Hezbollah ook geen proxy. Kies maar.

Tuurlijk is dat moreel te verantwoorden, ze kunnen het gewoon niet. Oh wacht Rusland vermoordt constant mensen die ze als vijanden beschouwen in westerse landen. Alleen zijn het dan meestal geen militairen maar wel journalisten en burgers..

Oh de ironie. Er zijn nergens proportioneel zoveel burgers en journalisten vermoord als in Gaza door Israël.


Ik denk dat je hier ergens vroeger kan gaan kijken maar uiteraard is het ideaal geen oorlog, nergens. Maar gegeven de keuze? Uiteraard zie ik liever meer staten als Israël in die regio dan staten als Iran.

Israël doodt vele malen meer mensen als Iran. De verhouding is zelfs belachelijk om een vergelijking te maken. Israël is een kolonisator en een bezetter. Again: zo'n statements zijn enkel te verantwoorden als je de Arabieren als untermenschen ziet.

vanuit hun standpunt waarschijnlijk wel zeker? Maar ik heb nergens gezegd dat burgers legitieme doelen zijn. Je moet kijken waar ik op reageerde. Je maakte een expliciet onderscheid tussen Hamas steunen en de Palestijnen steunen. Terwijl zij zelf dat verschil niet echt maken. Mooi staaltje westers imperialisme om die mensen te gaan uitleggen hoe ze eigenlijk denken.

Neen, ik snap je punt nog altijd niet. De meeste Israëli's steunen het IDF ook. Dat betekent niet dat we geen onderscheid moeten maken tussen het IDF en de Israëli's.
 
De Palestijnse baby's die sterven door ontbering zullen zeer geinteresseerd zijn in je niet-imperialistische visie op dit conflict.
Mssn wat cru.. maar hoeveel kinderen heeft elk gezin? En wat Rusland doet in Oekraïne, is weinig verschil met wat er gebeurt met wat Israël doet in de Gazastrook. Of toch?
 
Ik keur niet goed war Israël doet maar wat zou jij doen moest je een Israëlische burger zijn? Omringd door landen die de vernietiging van de Israël willen.

Misschien stoppen met de kolonisator te spelen, land af te pakken, mensen te bezetten, 1000en mensen als gijzelaars te nemen, een openlucht concentratiekamp in Gaza houden, om de zoveel tijd 1000en burgers doden,...? Misschien is het willen vernietigen van zo'n staat door zijn buurlanden niet compleet verassend of onlogisch?
 
Mssn wat cru.. maar hoeveel kinderen heeft elk gezin?

Welk kind mag creperen? Vanaf het derde kind in een gezin? Vanaf het vijfde kind? Je kan Israel in elk geval geen discriminatie aansmeren, zij menen dat elk kind mag creperen, al vanaf het eerste.

En wat Rusland doet in Oekraïne, is weinig verschil met wat er gebeurt met wat Israël doet in de Gazastrook. Of toch?

If anything, dan is dit een argument tegen Israël, toch?
 
@Loser Welke stukken mag ik op antwoorden?

Dus zolang Blinken in een VS ambassade tijdens een bezoek aan zeg maar Duitsland gedood wordt door een Iraanse of Russische precisie raket is dat geen terrorisme, maar een specifiek militair doelwit. Gotcha.
Duh? Ik snap niet wat je hier nu juist met probeert te bewijzen.
Oekraïne wordt bewapend en bevoorraadt door het Westen om Russische doelen te raken, net zoals Hezbollah dat door Iran wordt. Ofwel heeft Poetin gelijk ofwel is Hezbollah ook geen proxy. Kies maar.
NA dat rusland daar binnengevallen is en NA dat Rusland zelf een akkoord getekend heeft om de zelfstandigheid van Oekraïne te bewaren. Groot verschil.
Israël doodt vele malen meer mensen als Iran. De verhouding is zelfs belachelijk om een vergelijking te maken. Israël is een kolonisator en een bezetter. Again: zo'n statements zijn enkel te verantwoorden als je de Arabieren als untermenschen ziet.
Gewoon terzijde zijn de Arabieren ook bezetters en "kolonisators". Maar we gingen het "wie is er begonnen" spelletje niet spelen dacht ik?

Iran is gewoon niet competent. Dat is als Oekraïne aanwrijven dat ze meer Russen doden dan omgekeerd. Het is niet alsof Iran/Rusland/Hamas/Hezbollah/Houthis niet proberen. Het is niet van niet willen, het is van niet kunnen.
Neen, ik snap je punt nog altijd niet. De meeste Israëli's steunen het IDF ook. Dat betekent niet dat we geen onderscheid moeten maken tussen het IDF en de Israëli's.

Ok. Laat ze het gewoon uitvechten en moge de beste winnen.
 
Terug
Bovenaan