Offerte nieuwe gasketel + slimme thermostaat: correcte prijs?

LaCucaracha

Well-known member
We zijn aan het kijken om de bestaande gasketel ( de huidige is nog van 1994) te vervangen, in combinatie met een slimme thermostaat.
Er zit ook de installatie van een ventilatortje in het toilet in (om de gasgeur tegen te gaan).

Wat denken jullie van de prijs? Correct?

 
Laatst bewerkt:
Over de prijs kan ik niet veel zeggen, maar ik vind het nog altijd vreemd dat men zo'n vSMART systeem echt smart noemt. Want uiteindelijk is dat gewoon iets dat programmeerbaar is (wat al in de jaren 80 zeker bestond) en dat je vanop afstand aan/uit kan zetten. Met dat laatste heb ik nog altijd een probleem, want je zet de verwarming aan/uit voor de ganse woning en niet enkel voor de ruimtes die je wil warm hebben.

Bij ons gaat 's ochtends enkel de verwarming aan in de badkamer, nergens elders. om 16u slaat die terug aan voor badkamer + studeerkamer van dochter, zodat ze lekker warm kan studeren, de rest blijft koud etc. Dat heb je enkel met TADO of Honeywell Evohome en consoorten, enkel zoiets vind ik écht slim. (nadeel zijn relatief grote thermostaatkoppen).

Nu, als je beseft wat de beperkingen zijn, ga gerust voor Vailliant als merk.
 
Wat bedoel je met ventilator om gasgeur tegen te gaan? Dat zijn toch al jaren volledig gesloten systemen, gasgeur komt daar niet aan te pas hoor. Indien wel zou ik eerder snel Fluvius bellen dan een ventilator plaatsen.
 
Wat bedoel je met ventilator om gasgeur tegen te gaan? Dat zijn toch al jaren volledig gesloten systemen, gasgeur komt daar niet aan te pas hoor. Indien wel zou ik eerder snel Fluvius bellen dan een ventilator plaatsen.
In onze wc is een ventilatiegat naar buiten en daar zit nu gewoon een "kapje" op... De installateur raadde aan om daar een ventilator (met motortje) in te zetten, kwestie dat de gasgeur niet tot in de wc zou komen...
Dat klonk wel plausibel:D
 
Over de prijs kan ik niet veel zeggen, maar ik vind het nog altijd vreemd dat men zo'n vSMART systeem echt smart noemt. Want uiteindelijk is dat gewoon iets dat programmeerbaar is (wat al in de jaren 80 zeker bestond) en dat je vanop afstand aan/uit kan zetten. Met dat laatste heb ik nog altijd een probleem, want je zet de verwarming aan/uit voor de ganse woning en niet enkel voor de ruimtes die je wil warm hebben.

Bij ons gaat 's ochtends enkel de verwarming aan in de badkamer, nergens elders. om 16u slaat die terug aan voor badkamer + studeerkamer van dochter, zodat ze lekker warm kan studeren, de rest blijft koud etc. Dat heb je enkel met TADO of Honeywell Evohome en consoorten, enkel zoiets vind ik écht slim. (nadeel zijn relatief grote thermostaatkoppen).

Nu, als je beseft wat de beperkingen zijn, ga gerust voor Vailliant als merk.
Maar vereist zo'n systeem geen aparte verwarmingscircuits?
 
We zijn aan het kijken om de bestaande gasketel ( de huidige is nog van 1994) te vervangen, in combinatie met een slimme thermostaat.
Er zit ook de installatie van een ventilatortje in het toilet in (om de gasgeur tegen te gaan).

Wat denken jullie van de prijs? Correct?

Is dat die met wifi of zonder?
Ik heb december 2021 ook een nieuwe Vaillant laten plaatsen, offerte voor de versie zonder wifi kwam ook op die prijs uit, 1000 euro meer betaald voor die met WiFi en thermostaat erbij.


Lijkt me gezien de inflatie van 2022 niet dat je bedrogen uitkomt met die prijs dus. 😉
 
Maar vereist zo'n systeem geen aparte verwarmingscircuits?
Nee. Dat heeft een motortje dat eigenlijk in jouw plaats aan de knoppen draait, zo moet je het je voorstellen. Eigenlijk duwt het de pin in of uit wat je normaal met een draaiknop doet.
In onze wc is een ventilatiegat naar buiten en daar zit nu gewoon een "kapje" op... De installateur raadde aan om daar een ventilator (met motortje) in te zetten, kwestie dat de gasgeur niet tot in de wc zou komen...
Dat klonk wel plausibel:D
Er zou nooit gasgeur mogen zijn, nergens in het huis. Als je gas ruikt, hebt je een lek. De ketel zelf produceert CO(2) en water, alledrie geurloos en zonder omweg naar buiten afgevoerd.
Is gasgeur letterlijk wat hij zegt? Is hij bevoegd om aan gasketels te werken?
 
Nee. Dat heeft een motortje dat eigenlijk in jouw plaats aan de knoppen draait, zo moet je het je voorstellen. Eigenlijk duwt het de pin in of uit wat je normaal met een draaiknop doet.

Er zou nooit gasgeur mogen zijn, nergens in het huis. Als je gas ruikt, hebt je een lek. De ketel zelf produceert CO(2) en water, alledrie geurloos en zonder omweg naar buiten afgevoerd.
Is gasgeur letterlijk wat hij zegt? Is hij bevoegd om aan gasketels te werken?
Ik dacht toch dat ie zei gasgeur... Hij zei in ieder geval dat hij een ventilatortje zou plaatsen in de wc om te vermijden dat je iets zou rieken(omdat de gasketelafvoer langs dezelfde uitgang (in de buitenmuur) als de wc ventilatie zou gaan) ... Vermits al de rest geurloos is, kan dat toch enkel gas zijn?

En ja hoor, hij heeft het nazicht gedaan van onze huidige ketel en hij installeert er ook.
 
Ik dacht toch dat ie zei gasgeur... Hij zei in ieder geval dat hij een ventilatortje zou plaatsen in de wc om te vermijden dat je iets zou rieken(omdat de gasketelafvoer langs dezelfde uitgang (in de buitenmuur) als de wc ventilatie zou gaan) ... Vermits al de rest geurloos is, kan dat toch enkel gas zijn?
Kan/mag dus absoluut geen gas zijn...
Alles wat de gasketel afvoert is 100 % geurloos.
Als de installateur een ventilator als oplossing voor gasgeur voorstelt zou ik me echt ernstig zorgen maken over zijn capaciteiten.
Als je gas ruikt, heb je een lek. Dat bestrijden met een ventilator is...bijzonder.
Als jij vertrouwen hebt in zijn capaciteiten denk ik (hoop ik) dat je het ergens fout begrepen of onthouden hebt :wink:
Misschien om de geur van de grote boodschap en darmgassen af te voeren zodat je die niet ruikt in de ruimte waar de ketel staat ofzo?
 
We zijn aan het kijken om de bestaande gasketel ( de huidige is nog van 1994) te vervangen, in combinatie met een slimme thermostaat.
Er zit ook de installatie van een ventilatortje in het toilet in (om de gasgeur tegen te gaan).

Wat denken jullie van de prijs? Correct?
Ik heb een ecoTEC Plus en de technieker sprak over 15000€ voor een nieuwe te plaatsen, nadat ik even nieuwsgierig de vraag stelde toen hij het onderhoud aan het doen was van mijn gasketel.
(maar hij was verrast door mijn vraag dus volgens mij lulde hij er maar wat op los)

Ikzelf had iets van een 5000€ in gedachten.

Ik denk dat deze prijs dus min of meer correct is en zeker niet overdreven.
 
Ik dacht toch dat ie zei gasgeur... Hij zei in ieder geval dat hij een ventilatortje zou plaatsen in de wc om te vermijden dat je iets zou rieken(omdat de gasketelafvoer langs dezelfde uitgang (in de buitenmuur) als de wc ventilatie zou gaan) ... Vermits al de rest geurloos is, kan dat toch enkel gas zijn?

En ja hoor, hij heeft het nazicht gedaan van onze huidige ketel en hij installeert er ook.

Zelfde uitgang als in via dezelfde ventilatiebuis ofzo? Zo’n gasketel wordt in gesloten circuit aangesloten met een dubbele aan- en afvoerbuis, die ver genoeg van ramen of deuren moet uitkomen. In een appartementsgebouw kunt ge die bv ook niet zomaar op een bestaande schouw aansluiten, om de gassen niet bij uw buren binnen te duwen.
 
Maar vereist zo'n systeem geen aparte verwarmingscircuits?
Nee, zoals anderen zeggen is dat gewoon een andere thermostaatkraan per radiator + een speciale thermostaat. Is wel niet goedkoop, maar zo heeft mijn vriendin-die-altijd-koud-heeft het warm in de badkamer, zonder dat de living op 25 graden moet staan :)
 
Nee, zoals anderen zeggen is dat gewoon een andere thermostaatkraan per radiator + een speciale thermostaat. Is wel niet goedkoop, maar zo heeft mijn vriendin-die-altijd-koud-heeft het warm in de badkamer, zonder dat de living op 25 graden moet staan :)
Wel, ik heb exact die vraag gesteld aan hem en hij zei dat je "verwarming enkel op in de badkamer" enkel kan bekomen met een afzonderiljk circuit en dat die slimme thermostaat daar geen oplossing voor is.

Met andere woorden: hij gaat nog steeds ook de living onnodig verwarmen indien je wilt dat het in de badkamer permanent 25 graden is.

Maar als ik jou goed begrijp, zeg jij dus dat die slimme thermostaat dat wel kan?

Of had jij het niet over de Vaillant, maar over de Honeywell Evohome en consoorten?
 
Wel, ik heb exact die vraag gesteld aan hem en hij zei dat je "verwarming enkel op in de badkamer" enkel kan bekomen met een afzonderiljk circuit en dat die slimme thermostaat daar geen oplossing voor is.

Met andere woorden: hij gaat nog steeds ook de living onnodig verwarmen indien je wilt dat het in de badkamer permanent 25 graden is.

Maar als ik jou goed begrijp, zeg jij dus dat die slimme thermostaat dat wel kan?
Ook onze installateur, nochtans een grote bekende in West-Vlaanderen, kende dat systeem niet. Heb de indruk dat dit niet gekend is omdat geen enkele ketelproducent zo'n systeem heeft en domotica in sanitairwereld onbekend en dus zeker onbemind is. Bovendien hebben ze er geen procentje aan te verdienen.

Maar het werkt echt goed. Enig nadeel is dat het duur is (reken op 70 euro per kraan, 200-300 euro voor de thermostaat), relatief grote koppen heeft (bij ons zit er eentje een beetje lelijk in het zicht) en dat je na ongeveer 1,5 jaar de batterijen moet vervangen (gewone aa batterijen).

Wij regelen daarbij dus dat de badkamer enkel 's ochtends en 's avonds aangaat, de slaapkamers van de kinderen enkel in de vooravond (en winter op woensdagnamiddag/weekend) en onze slaapkamer op 14 graden behalve als we het wat conformtabeler willen 's avonds laat ;;)
Screenshot_2023-07-23-22-24-48-83_619f66b3e65597d2cb18b82e4da32411.jpg


Dit is een screenshot van de app. Staat nu op onze zomerinstellingen, draait in de praktijk enkel in de badkamer in de zomer (en dan nog meestal maar op koude dagen)
 
Laatst bewerkt:
Ook onze installateur, nochtans een grote bekende in West-Vlaanderen, kende dat systeem niet. Heb de indruk dat dit niet gekend is omdat geen enkele ketelproducent zo'n systeem heeft en domotica in sanitairwereld onbekend en dus zeker onbemind is. Bovendien hebben ze er geen procentje aan te verdienen.

Maar het werkt echt goed. Enig nadeel is dat het duur is (reken op 70 euro per kraan, 200-300 euro voor de thermostaat), relatief grote koppen heeft (bij ons zit er eentje een beetje lelijk in het zicht) en dat je na ongeveer 1,5 jaar de batterijen moet vervangen (gewone aa batterijen).

Wij regelen daarbij dus dat de badkamer enkel 's ochtends en 's avonds aangaat, de slaapkamers van de kinderen enkel in de vooravond (en winter op woensdagnamiddag/weekend) en onze slaapkamer op 14 graden behalve als we het wat conformtabeler willen 's avonds laat ;;)Bekijk bijlage 21512

Dit is een screenshot van de app. Staat nu op onze zomerinstellingen, draait in de praktijk enkel in de badkamer in de zomer (en dan nog meestal maar op koude dagen)
Thanks! En dat systeem vervangt ook alle andere functied van zo'n Vaillant thermostaat? Zoals rekening houden met buitentemperatuur etc
 
Misschien om de geur van de grote boodschap en darmgassen af te voeren zodat je die niet ruikt in de ruimte waar de ketel staat ofzo?
Dat is ook wat ik eerst verstond uit de openingspost, een eufemisme voor de stinkgeur :p
(Aard)gas of verbrandingsgassen gaan direct naar buiten via een afvoerbuis. Als er toch gas van een van deze 2 zou ontsnappen is er iets mis aan de verbindingen en moet dat opgelost worden want da's levensgevaarlijk. (ontploffingsgevaar voor het aardgas en verstikkingsgevaar voor de verbrandingsgassen - Ik heb een CO monitor bij mijn ketel hangen.)

Met andere woorden: hij gaat nog steeds ook de living onnodig verwarmen indien je wilt dat het in de badkamer permanent 25 graden is.

Maar als ik jou goed begrijp, zeg jij dus dat die slimme thermostaat dat wel kan?
Dat gaat 100% zeker met de systemen die JVC heeft genoemd. (TADO, Honeywell)

Ik heb dat hier zelf thuis geïnstalleerd met spullen van Aliexpress (Thermostaat, hub+automatische thermostaatknoppen)
Een versimpelde uitleg hoe dit systeem werkt is dat alle thermostaatknoppen standaard toe gedraaid zijn en dat deze automatisch open gaan als de temperatuur onder een bepaald punt gaat. Dan wordt een signaal gestuurd naar uw ketel dat hij moet aanschieten.
Op deze manier wordt dan enkel de kamer(s) verwarmd waar de knoppen open staan. (en waar dus de temperatuur onder de gewenste temperatuur is gegaan)

Dus dat werkt perfect met maar 1 circuit.

Ik zou wel niet aanraden dat van Aliexpress te kopen omdat dat wel wat kennis van programmeren en verwarmingen nodig heeft.
(Ik ben programmeur en mijn broer installeert verwarmingsketels :) )
Maar met zo'n tado systeem is dat vele simpeler. Kan het zeker aanraden, heeft me zeker geld uitgespaard deze winter, en het is gewoon makkelijk

Ik kan mij ook herinneren dat hij eens had gezegd dat als ik mijn ketel wou vervangen door een nieuwe dat dat ook rond de 5000 EUR zou zijn, dus de prijs van die offerte lijkt me ook wel ok.
Dat was voor een apt van 70m2, zonder zo'n automatisch systeem dat per kamer kan verwarmen.
 
Thanks! En dat systeem vervangt ook alle andere functied van zo'n Vaillant thermostaat? Zoals rekening houden met buitentemperatuur etc
Yep. Sommige systemen hebben natuurlijk functies die anderen niet hebben. Tado heeft dacht ik bvba wél detectie of je naar huis komt, maar dat zit in hun abonnementsformules (denk ik). Evohome heeft dat niet, maar vind ik niet nuttig, dus heb ik voor Evohome gekozen.
 
Kleine bemerking bij tado: tado kan niet moduleren, die stuurt gewoon een signaal aan/uit naar de ketel.
 
Terug
Bovenaan