Normandië

kil911ler

Well-known member
Een verre reis zal dit jaar niet doorgaan gezien de omstandigheden, maar ik had ooit het idee laten vallen bij de vriendin dat ik ooit nog es Normandië terug wil bezoeken. Onlangs bracht ze dit idee weer naar boven en het zit wat te broeden in mijn hoofd. Ik weet dat er een uitgebreide topic op 9lives was, maar ik weet niet hoe ik deze terug kan vinden.

We hebben een kleine 14 dagen in feite om met de auto rond te rijden. Qua WOII-zaken wil ik het beperkt houden, omdat mijn vriendin er geen fan van is. De echt belangrijke spots wil ik wel doen, de echte must-see's. Verder zoek ik vooral de natuur op en ook een beetje cultuur. We wandelen ook zeer graag.
Steden die ik zeker wil doen (ook door sentimentele waarde): Rouen, Fécamp, Étretat en Honfleur.
Het verste punt zou eventueel Le Mont-Saint-Michel zijn, omdat ik hier nog nooit geweest ben. Maar welke tussenstops zouden de moeite zijn?

Alle tips en informatie zijn welkom! :)
 
Lang geleden dat ik er ben geweest, maar ik vond het geweldig als 'fan' van de wereldoorlogen en geschiedenis int algemeen. Allemaal aan te raden.

Pointe du hoc moet je zeker doen, is WW2 gerelateerd maar gewoon amazing en het verhaal erachter.
 
Toen wij naar Normandië gingen zijn we begonnen met de Mont-St.-Michel (op tijd vertrokken om daar rond 9u te zijn) en overnacht in Saint-Malo. Prachtige stad! Bayeux zou ik ook doen en dan wat kuststadjes zoals Arromanches-les-Bains en Deauville. Étretat ten noorden van Normandië is ook een must-see en goed doenbaar als tussenstop. En Veules-les-Roses daar in de buurt zou ook prachtig zijn. Aan die kanten zijn we ook eens gestopt aan Église Saint Valéry bij Varengeville-sur-Mere met zeer fraaie zichten op de krijtrotsen.
 
Ik herinner me die grote thread ook nog.
Stonden veel tips en hele verhalen in.
Wil dit ook nog doen. Oorlog heeft me altijd gefascineerd
 
Is er geen mogelijkheid om via een archief aan die topic te geraken? Was echt een uitgebreide topic geworden met massas informatie. Zou jammer zijn dat het allemaal weg is.
 
Ik ben daar in 2016 op vakantie geweest en daar nog een blogpost over geschreven. In een notendop:

- Mont Saint-Michel is echt wel een aanrader. Druk, maar de moeite om te doen. Ik overnachtte bij het dorpje vlakbij (dat ook zo heet) en ik ben 's avonds teruggekeerd. Een totaal andere atmosfeer die veel meer sereen is en echt wel de moeite loont.
- Voor Rouen had ik twee dagen uitgetrokken (inclusief de dag dat ik vertrok). 's Zomers is er een lichtshow op de westelijke gevel van de Note Dame en dat is leuk om te zien. De kathedraal zelf is ook een bezoekje waard.
- De kliffen van Etretat vind ik ook een aanrader. Hier zou ik een uitgebreide wandeling voorzien, zelf heb ik toen maar twee km gewandeld.
- Honfleur vond ik eerlijk gezegd een tegenvaller, erg toeristisch ook.
- Ik heb één museum bezocht over WOII en dat was het Mémorial de Caen. Vrij duur, maar wel erg volledig.
- Ik heb ook het landhuis van Monet bezocht in Giverny en dat was maar meh. De tuin daarentegen was wel knap, maar niet erg groot.

Dingen die ik niet heb gedaan, maar misschien ook wel interessant zijn:
- In Cherbourg is er een duikboot die je kan bezoeken
- Een ciderboerderij bezoeken
 
- ouistreham: ne schone vuurtoren die ge, dacht ik, kunt bezoeken. het vissersdorp is ook bekend voor zijn oesters!
- suisse-normandie: schone regio om te gaan wandelen.
- in Pont-l'eveque is het calvados experience museum :) waar ge ook kunt proeven - uiteraard. Het stadje is ook bekend om zijn vierkante kaas.
- pont-audemer: een mini-venetië/brugge. er zijn hier heel wat grachtjes en bruggetjes
- grandcamp-maisy : vissersdorpje, gekend voor sint jacobsschelpen, en ge kunt hier heerlijke plats eten van fruits de mer
- mortain-bocage: grote waterval en knappe rotsen
- stadje camembert. maar er naast ligt dorpje la heronniere, met kaasmakerij Durand. daar kunt ge echte camembert proeven. https://www.camembertdurand.fr/
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Bayeux is wel tof om te verblijven, niet te druk en s'avonds wel nog wat terrassen en cafés (en het ligt centraal voor alles).
Twee zaken die mij zijn bijgebleven:
- 360° museum
- Tappijt van Bayeux (ik dacht dat dit saai ging zijn, maar het was met een geweldige audiotour erbij met dramatische muziek en alles en het was geweldig, precies een geschiedenisfilm waar je plots inzit).
 
Misschien niet onbelangrijk... Tis Frankrijk tenslotte: milieuvignet nodig of niet?
verplicht in enkele steden (vb Rijsel: Vignet verplicht bij extreme luchtvervuiling in Lille, Lomme, Hellemmes, Séquedin, Lambersart, Saint-André-lez-Lille, Marquette-Lez-Lille, Marcq-en-Baroeul, La Madeleine, Mons-en-Baroeul, Lézennes en Ronchin. Alleen voertuigen met vignet 0, 1, 2 of 3 mogen dan in deze zone rijden. In gevallen van hoge luchtverontreiniging gelden er verkeersbeperkingen, inclusief het centrum van Lille. Enkele doorgaande snelwegen (A25, A22) vallen buiten de zone.)

Je hebt dan nog enkele departementen waar het ook nodig is en in voege gaat als er meer luchtvervuiling is. Ik kan aanraden om sowieso één te kopen (kost +- 5€). Ik kleef die aan de binnenkant van de ruit met plakband en haal die er terug af na de reis.

 
Hier ook aan het kijken om deze zomer een 5-7 dagen richting Normandië te gaan (ofwel dag of 3-4 rond Verdun). Zal vooral oorlogsgerelateerd zijn + wandelen in de natuur.
 
Falaise kan ook interessant zijn, daar staat het kasteel van Willem van Normandië.

Vorig jaar heb ik wel gemerkt dat er soms wel piekuren zijn. Etretat in het weekend is enorm druk. Er is een parking aan de ingang van het stadje, even lopen is sneller dan lang stilstaan in het centrum. Het is ook opletten op die nieuwe bezitters van motorhomes van 8 tot 10 meter. Hoe ze op en af een parking raken is een attractie op zich, maar het is vooral lang wachten tot ze weg zijn.

Overlord museum vond ik het mooist, de meeste voertuigen staan daar in decor opgesteld, maakt het erg aanschouwelijk.

De toeristische dienst heeft uitstekende informatie, elk klein museumpje over WO2 staat er op:
 
We hebben een kleine 14 dagen in feite om met de auto rond te rijden. Qua WOII-zaken wil ik het beperkt houden, omdat mijn vriendin er geen fan van is. De echt belangrijke spots wil ik wel doen, de echte must-see's. Verder zoek ik vooral de natuur op en ook een beetje cultuur. We wandelen ook zeer graag.
Steden die ik zeker wil doen (ook door sentimentele waarde): Rouen, Fécamp, Étretat en Honfleur.
Het verste punt zou eventueel Le Mont-Saint-Michel zijn, omdat ik hier nog nooit geweest ben. Maar welke tussenstops zouden de moeite zijn?

Zoals iemand hier reeds zei: Saint-Malo. Is wel nog een uurtje verder dan de Mont-Saint-Michel maar vond dit een mooi stadje. Vorig jaar nog geweest. We verbleven niet in de stad zelf, maar er net buiten nabij één van de kaaien. Parkeerkosten bedroegen 3,60 per dag dacht ik. Op de terugweg kan je eens stoppen in Cancale (om oesters te eten als dat je ding is) en eens rijden naar Dol de Bretagne. Het bergje. Vandaar kan je reeds de Mont-Saint-Michel zien liggen (bij mooi weer). Als je naar de Mont-Saint-Michel wil gaan kan je kiezen om te verblijven net buiten de Mont-Saint-Michel zelf. Ik had geboekt in Ardevon, Auberge de la baie, voor begin juli. Echter wegens gezondheidsredenen kan ik geen 6-7 uur in autorijden voor de moment. Ik koos dit hotel omdat je er gratis kan parkeren, en je via een pad kan wandelen naar de Mont-Saint-Michel. De officiële parkings rekenen door.

Etretat is inderdaad mooi, maar in het weekend is het er heel druk.

Hier ook aan het kijken om deze zomer een 5-7 dagen richting Normandië te gaan (ofwel dag of 3-4 rond Verdun). Zal vooral oorlogsgerelateerd zijn + wandelen in de natuur.
In 2012 of 2013 voor de eerste keer gedaan. We kozen om te verblijven in Carentan. Geen idee of het hotelletje nog bestaat maar het was er wat 'ouderwets'. En op die manier doe ik het eigenlijk oneer aan. Het was authentiek, de tijd was er precies stil blijven staan. Het paste perfect binnen onze 'oorlogstrip'. Het voelde alsof de geallieerden er elk moment het dorpsplein konden opdraaien. In de omgeving zijn heel wat dingen te bezoeken van bunkers tot musea tot het Amerikaans kerkhof in Colleville sur Mere dacht ik.

Moest je in de streek van Sainte-Mere-Eglise verblijven en je graag lekker eet dan is Auberge Le John Steele zeker aan te raden. Enfin ik spreek wel van mijn laatste bezoek in 2015. Reserveren is wel een must.

Arromanches 360° was wel indrukwekkend.

Moest je nog dingen zoeken of willen weten ik bezocht reeds redelijk wat musea in Normandië. Op Instagram heb ik een account waar ik foto's post uit musea of dingen die te maken hebben met WOI en WOII. Met de Somme kan ik je niet echt helpen, daar ben ik nog niet geweest.
 
Als je fan bent van fruits de mer weet ik u ook wel enkele goeie plaatsen aan te duiden.

En wat D-day en de slag om Normandië betreft, daar is zodanig veel dat je er een week mee kunt vullen. Ik zou er echt wel de meest interessante zaken uit kiezen.
 
Ben er een jaar of 3 ook geweest. Mijn madam in de kerken gestoken en deels samen de oorlog dingen gedaan.
Echt wel een leuke week gehad (y)
Meeste tips die hier staan kan ik bevestigen.
Veel zin om nog eens terug te gaan bij het zien van de foto's.
 
Ik vond het museum in St e Mere Eglise ook wel erg sterk gedaan. Focus ook niet uisluitend op de kustlijn maar bezoek ook La suisse normande, een half uurtje landinwaarts van Honfleur en je zit precies in de ardennen met gezellige dorpjes met riviertjes.
 
Tzal een doorreis worden. Denk vanaf Dieppe te beginnen en zo de kustlijn af te gaan. Denk van mss het uitsteeksel van Cherbourg te skippen, om dan vanaf ter hoogte van La Haye de kustlijn zuidwaarts verder te volgen tot Le Mont-Saint-Michel. Dan vandaar via het binnenland terug reizen om dan uiteindelijk Rouen als eindbestemming te hebben.

Ben nu gewoon alles wat ik hier vind op een kaart aan het duiden en ik kijk dan later voor wat routes te bepalen. Tis een reis waar we tijd maken voor het moment zelf. Dus we hebben elke dag wel stops, maar geen strakke planning. Dus als we ergens langer willen blijven, so be it. We gaan de tent meehebben als we dan ergens willen overnachten op een kamping. En anders steken we een paar rustdagen in in grotere steden waar we dan een B&B ofzo kunnen opteren. Alles kan, niets moet :)

Hier een link naar een My Maps:
 
Terug
Bovenaan