Normandië

Parkeren in Honfleur centrum is wel pokkeduur
Ik heb dat op de terugweg gedaan van St-Marie-du-Mont
 
Parkeren in Honfleur centrum is wel pokkeduur
Ik heb dat op de terugweg gedaan van St-Marie-du-Mont
Voor zij die ooit gaan: 10 Rue Saint-Nicol, 14600 Honfleur, Frankrijk (Parking VL Beaulieu). Gratis parking in Honfleur achter een school en op nog geen 10min stappen van het centrum.


Ik ben tijdens het herfstverlof geweest. Door de onzekerheid met corona werd Krakau vervangen door Normandië:
Dag 1: Rit heen + Mont-Saint-Michel
Dag 2: Landingsstranden en WOII (Sainte-Mère-Eglise, Utah Beach, Omaha Beach, Pointe Du Hoc, Batteries de Longues-sur-Mer, Arromanches-les-Bains
Dag 3: Bayeux
Dag 4: Caen Mémorial, Honfleur, Etretat
Dag 5: Rouen + rit terug

Qua interessante musea:
Welke hotels heb ik gebruikt?
Mocht er iemand inspiratie zoeken voor hotels, musea en een dagindeling.
 
Ik weet niet hoe ver je moet rijden, maar vijf dagen lijkt me toch vrij heftig. Voor Rouen alleen al had ik twee dagen uitgetrokken (inclusief heenrit weliswaar). De terugrit van Mont Saint-Michel naar thuis was ook goed voor een dagje rijplezier (acht uur).
 
Ik weet niet hoe ver je moet rijden, maar vijf dagen lijkt me toch vrij heftig. Voor Rouen alleen al had ik twee dagen uitgetrokken (inclusief heenrit weliswaar). De terugrit van Mont Saint-Michel naar thuis was ook goed voor een dagje rijplezier (acht uur).

Westmalle, wat tot aan de Mont-Saint-Michel neerkwam op 663km (6u30 zoiets). Vanuit het hotel in Rouen was dit 411km (4u rijden). Ik vond het nog meevallen qua rit maar ik ben het gewoon om veel kilometers te doen. De heenrit was vroeg uit bed en om 6u al op de baan. Maar ik had het geluk dat het 1 november was waardoor dit zeer vlot ging.

Het was een stevig programma. Ik had graag wat meer tijd gespendeerd in Caen maar dat werd enkel het museum. Nu ja, niets dat me gaat weerhouden om nog eens terug te keren want ik heb me zeer goed geamuseerd. De volgende bestemming wordt normaal Krakau.
 
Ibis budget is altijd goed. Daar weet je wat je kan/mag verwachten.

Rouen was/is heel leuk, maar om daar 2 dagen te gaan vertoeven.. Toen wij daar waren (midden november) was het extreem druk

Bayeux is gezellig. kathedraal was open, mooie kerk
Etretat was knap om te zien. Daar een wandeling gedaan van een km of 15
Zalig mooie met die krijtrotsen

Stranden hebben allemaal wel iets, maar Omaha Beach heeft mijn voorkeur en dan eerst het kerkhof bezoeken.. Daar stond mijn haar rechtop, en toen had ik nog geen kruis gezien. Puur omdat je weet wat er daar heeft afgespeeld.
Batteries de Longues-sur-Mer hebben we gedaan bij val avond... Prachtig uitzicht over de zee


Enigste wat ik raar vond aan ons korte verblijf... Bij de stranden bv, geen horeca. Bij Etretat was alle horeca dan weer aanschuiven.
Dus voorzie ook wat drank/lunch
 
Veel goede info hier! Wij zijn aan het kijken om eind mei tot begin juni een roadtrip te doen in WW2 thema.
We starten in Duinkerke en gaan zo de kustlijn af met als laatste stop Sainte Mere Eglise.
Ieder jaar is daar blijkbaar rond de periode van D-Day (6 juni) een D Day festival, dat een 3 tal weken duurt. Met airshows, parachute drops, herdenkingsmomenten aan de monumenten, parades etc etc. Dus zal wel redelijk druk zijn, maar lijkt mij top om mee te maken! Iemand al geweest tijdens die periode? En we zouden misschien ook een guided tour doen, omdat een gids wel interessante verhalen en weetjes kan meegeven die we anders niet te weten zouden komen. Iemand al zo een WW2 tour gedaan?
 
Een tijdje geleden voor 4 dagen naar Normandië gegaan. Veel geduwd in enkele dagen (/te veel?).
Hieronder mijn ervaringen/ tips:

  • Etretat: Mooi strand, gezellig stadje. Wel veel gesloten winkels en weinig sfeer (oktober). Parkeren deed ik aan de rand van de stad op een grote buitenparking en dat was toch meteen €7,5 en minstens 5u. Na 15 minuutjes wandelen ben je op het strand. Je kan met de trappen op de kliffen vanwaar je een mooi zicht hebt. De overdekte markthal in het centrum is ook mooi.
  • Honfleur: leuk gezellig stadje met charmante haven. Je kan er overal oesters en zeevruchten eten. Op hotel geweest in het Ibis hotel (niet de Ibis budget die wel beter gelegen is). Heel mooi en goed ontbijt voor €12,5. De houten kerk in het centrum (église Sainte-Catherine) is ook wel de moeite.
  • Deauville: Heerlijke stad met de echte Knokke-vibes (maar dan mooier). Parkeren kon in het centrum op een betaalparking maar prijs viel goed mee. Mooi strand en vele leuke en dure winkels. Wel was bijna alles gesloten, spijtig. Er reden ook opvallend veel militaire voertuigen rond daar.
  • Utah Beach: Gene zak te zien. Ik had er eigenlijk wel wat van verwacht maar dat was eigenlijk gewoon een leeg saai strand waar er dan nog enkele oesterboeren op aan het werken waren. Er ligt een klein museum maar voor de rest geen leuke eetgelegenheden, café's, of winkels te bespeuren. Ik bleef slapen in Domaine Utah Beach - Hotel le Grand Hard (had hier in deze thread ook al wat aanbevelingen gelezen). Niet slecht maar als soloreiziger niet aan te raden. Geen gemeenschappelijke ruimte en in de wijde buurt is er (echt) niets te doen. Ik hoorde de buren ook snurken in mijn kamer.
  • Sainte-Mère-Eglise: Leuk verhaal met de parachutist aan de kerk. 's morgens is er een markt op het plein met verse vis en BBQ. Er zijn wel wat winkels en eetgelegenheden. Parkeren doe je op het dorpsplein. Prijs valt goed mee. Museum in het centrum is ook OK.
  • Carentan: Aangezien er in dat hotel niets te beleven valt 's avonds even naar Carentan gereden op zoek naar een leuk restaurant. Het enige wat open was was een pizza/ durumzaak. Dode stad met mooi gemeentehuis maar dat is het dan ook.
  • Saint-Lo: Dacht nog eens een poging te wagen om de "grote" stad op te zoeken. Maar hier valt eigenlijk niets te beleven. Zou skippen.
  • Omaha beach: Ook hier teleurgesteld eerlijk gezegd. Behalve een (lelijk) monument zou je niet zeggen dat er zich hier een van de grootste veldslagen van de 20e eeuw heeft afgespeeld. 1 restaurant waar geen kat zat en voor de rest allemaal zielloze villa's (om te verhuren) met zicht op de kust. Ambiance = 0.
  • La Pointe du Hoc: Ik kende het niet maar had dit ook gelezen eerder in deze thread. Het is het landingspunt waar de geallieerden met kabels en ladders steile kliffen moesten beklimmen om aan land te gaan. Het stukje land (in de vorm van een uitstekende punt) werd plat gebombardeerd waardoor er nog steeds overal kraters te zien zijn. Bij een bezoek wandel je tussen de kraters. Best impressionant. Ik zah gier veel groepen met een persoonlijke gids, dat lijkt me wel een aanrader voor de context mee te krijgen.
  • Bayeux: Zeer de moeite, klein maar fantastische kerk/ kathedraal. Veel te bezoeken en veel gelegenheden om te eten of te drinken.
  • Musea:
    • Airborne museum in Sainte-Mère-Eglise: Leuk om het perspectief van de eerste parachutisten in vijandig gebied eens te zien. Kostprijs €10. Vooral focus op de parachutisten en het verhaal van de kerel aan de kerk. 6/10
    • Overlord museum Colleville: Vooral leuk voor de fans van voertuigen. Gezellig museum met leuke setting en de verhalen van D-Day. Kostprijs €10. 7/10
    • Memorial Museum Caen: Dit museum voelt echt modern aan. Het gaat hem hier vooral over de verhalen en hoe WO2 eigenlijk is kunnen gebeuren met een chronologisch bezoek. Minder voertuigen en relikwieën maar mooi ingericht. Kostprijs €20. 7/10
    • Musuem van het Tapijt van Bayeux: Leuk om eens gezien te hebben maar ik vind de tekeningen op dat tapijt eigenlijk wel wat kinderlijk getekend. Zal wel niet makkelijk geweest zijn maar toch niet onder de indruk. 6/10
TLDR; Beetje teleurgesteld in de D-Day stranden en algemene sfeer. Musea waren OK maar niet meer. Normandië zelf is wel echt top. In het voorbijrijden ook deels Lisieux en Rouen gezien (en gegoogled) en daarvoor wil ik echt nog eens teruggaan. De Normandische huizen zijn ook fantastisch.
 
Laatst bewerkt:
Veel goede info hier! Wij zijn aan het kijken om eind mei tot begin juni een roadtrip te doen in WW2 thema.
We starten in Duinkerke en gaan zo de kustlijn af met als laatste stop Sainte Mere Eglise.
Ieder jaar is daar blijkbaar rond de periode van D-Day (6 juni) een D Day festival, dat een 3 tal weken duurt. Met airshows, parachute drops, herdenkingsmomenten aan de monumenten, parades etc etc. Dus zal wel redelijk druk zijn, maar lijkt mij top om mee te maken! Iemand al geweest tijdens die periode? En we zouden misschien ook een guided tour doen, omdat een gids wel interessante verhalen en weetjes kan meegeven die we anders niet te weten zouden komen. Iemand al zo een WW2 tour gedaan?
Volgend jaar is het 80 jaar D-day, de grote festiviteiten zijn telkens om de 5 jaar.
Camping plaats is al een half jaar geboekt ofzo, praktisch alles rond die periode is al een jaar of langer op voorhand vol geboekt.

Dit is de eerste keer dat ik met een kameraad mee ga die al enkele keren geweest is en volgens hem is het enorm de moeite als ge fan zijt van WO2. we zijn daar ook met 2 WO2 willy jeeps om ons daar te verplaatsen.
Kijk er enorm naar uit, al veel WO2 musea bezocht, meerdere rondritten met WO2 voertuigen gedaan, maar dit is volgens hem toch nog een stuk beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Volgend jaar is het 80 jaar D-day, de grote festiviteiten zijn telkens om de 5 jaar.
Camping plaats is al een half jaar geboekt ofzo, praktisch alles rond die periode is al een jaar of langer op voorhand vol geboekt.

Dit is de eerste keer dat ik met een kameraad mee ga die al enkele keren geweest is en volgens hem is het enorm de moeite als ge fan zijt van WO2. we zijn daar ook met 2 WO2 willy jeeps om ons daar te verplaatsen.
Kijk er enorm naar uit, al veel WO2 musea bezocht, meerdere rondritten met WO2 voertuigen gedaan, maar dit is volgens hem toch nog een stuk beter.
Moet wel de max zijn zoiets te kunnen doen 👌
 
Volgend jaar is het 80 jaar D-day, de grote festiviteiten zijn telkens om de 5 jaar.
Camping plaats is al een half jaar geboekt ofzo, praktisch alles rond die periode is al een jaar of langer op voorhand vol geboekt.

Dit is de eerste keer dat ik met een kameraad mee ga die al enkele keren geweest is en volgens hem is het enorm de moeite als ge fan zijt van WO2. we zijn daar ook met 2 WO2 willy jeeps om ons daar te verplaatsen.
Kijk er enorm naar uit, al veel WO2 musea bezocht, meerdere rondritten met WO2 voertuigen gedaan, maar dit is volgens hem toch nog een stuk beter.
Gelukzak! Vorig jaar echt een top reis gemaakt van 2 weken, van Duinkerke tot Sainte mere eglise. Ook een paar festiviteiten meegepikt van D Day Festival. Volgend jaar willen we terug gaan voor de 80 jarige herdenking maar idd alles al volgeboekt 😑
 
@Ebel Heb je het groot Amerikaans kerkhof niet bezocht dan?

De stranden op zich zijn idd niets speciaals. In Arromanches-les-Bains zie je nog een paar landingsboten, maar voor de rest is het allemaal landinwaarts te doen eigenlijk.

Carentan was bij ons ook zeer teleurstellend. Ze wordt uitgespeeld in vele WW2-games en series, maar in de realiteit is er daar 2x niets. We hadden hier ook een stop gedaan, op terugweg van Sainte-Mère-Eglise, om iets te eten 's avonds, maar niets niets niets open.
Ik denk dat het een woensdag was en we verbleven toen in Bayeux. Daar was er ook veel minder open, dus hoogstwaarschijnlijk voor velen daar hun wekelijkse sluitingsdag, met als gevolg dat we echt hebben mogen zoeken naar eten. Alle mogelijke restaurants die open waren, overspoeld met alle toeristen aanwezig. Uit miserie dan naar de McDonalds geweest in Bayeux, maar ook de enige in de streek en een ellenlange rij aan zowel de Drive-Through als in de McDo zelf :')
 
@Ebel Heb je het groot Amerikaans kerkhof niet bezocht dan?

De stranden op zich zijn idd niets speciaals. In Arromanches-les-Bains zie je nog een paar landingsboten, maar voor de rest is het allemaal landinwaarts te doen eigenlijk.

Carentan was bij ons ook zeer teleurstellend. Ze wordt uitgespeeld in vele WW2-games en series, maar in de realiteit is er daar 2x niets. We hadden hier ook een stop gedaan, op terugweg van Sainte-Mère-Eglise, om iets te eten 's avonds, maar niets niets niets open.
Ik denk dat het een woensdag was en we verbleven toen in Bayeux. Daar was er ook veel minder open, dus hoogstwaarschijnlijk voor velen daar hun wekelijkse sluitingsdag, met als gevolg dat we echt hebben mogen zoeken naar eten. Alle mogelijke restaurants die open waren, overspoeld met alle toeristen aanwezig. Uit miserie dan naar de McDonalds geweest in Bayeux, maar ook de enige in de streek en een ellenlange rij aan zowel de Drive-Through als in de McDo zelf :')
Nee :( dat is niet meer gelukt. Heb ik achteraf gezien wel spijt van.
Reden om nog eens te gaan binnenkort :)
 
Terug
Bovenaan