Normandië

Nog bijkomend... péages... Zijn er veel in Normandië? Kan ik er veel mijden of gewoon ondergaan? Hoe het beste betalen? Of werkt zo een badge systeem het beste.. ?
 
Nog bijkomend... péages... Zijn er veel in Normandië? Kan ik er veel mijden of gewoon ondergaan? Hoe het beste betalen? Of werkt zo een badge systeem het beste.. ?
Peage in Normandië valt wel mee. Beetje spelen met google maps (tolroutes vermijden aanvinken) en zien hoeveel het scheelt in tijd en afstand. Als je genoeg tijd hebt, is het sowieso wel leuker om iets trager te reizen en de autostrades te mijden.
Ikzelf heb zo'n badgesysteem, jaar of 5 geleden besteld. Heeft iets van een 15€ gekost, wordt gekoppeld aan een kredietkaart. Per maand dat je het gebruikt wordt er 1€ werkingskosten aangerekend. In de maanden dat je de badge niet gebruikt, wordt er niets aangerekend.

Hier zal het een waarschijnlijk een vijfdaagse worden (zal eerste reis alleen worden).
(1) 's Morgens rond 8u vertrekken, over de kust (A16). 's Middags stoppen in Etretat, picknick eten, wandeling https://goo.gl/maps/UpNbjJJ3TUHpnXyz8 en erna doorrijden naar verblijf (rond Bayeux waarschijnlijk).
(2) Utah Beach (misschien ook het Utah Beach Musee de Debarquement), Sainte-Mere-Eglise en Airborne Museum
(3) Ergens een langere (natuur)wandeling (Falaise, misschien Caen bezoeken)
(4) Omaha beach, Amerikaanse begraafplaats Colleville, Overlord Museum, Pointe du Hoc
(5) Terug naar huis, onderweg nog ergens stoppen
 
Laatst bewerkt:
Nog bijkomend... péages... Zijn er veel in Normandië? Kan ik er veel mijden of gewoon ondergaan? Hoe het beste betalen? Of werkt zo een badge systeem het beste.. ?
Afhankelijk van waar je woont kan je rijden via de 'gewone baan' richting Le Touquet Paris Plage om van daaruit naar Rouen te rijden en dan van Rouen verder richting Normandie. Op die manier 'mis' je enkele peages maar ook Etretat als ik me niet vergis. Van de Westhoek komt dit ongeveer op 38 euro peage. Via Le Touquet en Rouen is dit maar 10 euro dacht ik.
 
Kzou mss ook via de A16 rijden zoals StoneBall. Zo vré opt gemak naar Dieppe en daar dan overnachten. Tis een reis waar we tijd hebben :)

Enige péage dak zeker wil doen is Pont de Normandie
 
(ter info voor andere geïnteresseerde, dit zou mijn mogelijke planning zijn voor een eventuele trip richting Verdun, hier en daar kan het nog wat veranderen. Slaapplaats zal in/dichtbij Verdun zijn)

(1) Vertrek
Circuit de Reims-Gueux https://goo.gl/maps/pdbLndK2uYq7Rnim7 (tussenstop picknick rond de middag)
Butte de Vauquois

(2) Ouvrage de la Falouse http://www.ouvragedelafalouse.fr/
Citadelle de Verdun http://www.citadelle-souterraine-verdun.fr/en_index.php

(3) Fort de Douaumont
Ossuaire de Douaumont
Memorial de Verdun http://memorial-verdun.fr/en/

(4) via abdij van Orval wat bier halen
's middags stoppen abdij van Villers voor wandeling https://villers.be/nl
's avonds thuis

(eventueel nog extra dag of ter vervanging van dag 2: ergens boswandeling + bezoek aan museum Romagne 14-18 en begraafplaats van Romagne-sous-Montfacon)
 
Laatst bewerkt:
Mijn voorlopige lus dat ik in mekaar gestoken heb. Niet alle tussenstops staan erop, maar het duidt wel de grote lijnen aan waar ik van plan ben om te rijden:

  1. Roeselare – Boulogne-sur-Mer – Dieppe
  2. Dieppe – Fécamp <-> Etretat
  3. Fécamp – Honfleur – Caen
  4. Caen – Bayeux – Saint-Lô
  5. Saint-Lô – Granville – Le Mont-Saint-Michel
  6. Le Mont-Saint-Michel – Mortain-Bocage – Bagnoles-de-l’Orne – Alençon
  7. Alençon – Argentan – Falaise – Lisieux
  8. Lisieux – Pont-Audemer – Evreux
  9. Evreux – Giverny – Les Andelys – Rouen
  10. Rouen
  11. Rouen - Roeselare
 
Mijn voorlopige lus dat ik in mekaar gestoken heb. Niet alle tussenstops staan erop, maar het duidt wel de grote lijnen aan waar ik van plan ben om te rijden:

  1. Roeselare – Boulogne-sur-Mer – Dieppe
  2. Dieppe – Fécamp <-> Etretat
  3. Fécamp – Honfleur – Caen
  4. Caen – Bayeux – Saint-Lô
  5. Saint-Lô – Granville – Le Mont-Saint-Michel
  6. Le Mont-Saint-Michel – Mortain-Bocage – Bagnoles-de-l’Orne – Alençon
  7. Alençon – Argentan – Falaise – Lisieux
  8. Lisieux – Pont-Audemer – Evreux
  9. Evreux – Giverny – Les Andelys – Rouen
  10. Rouen
  11. Rouen - Roeselare
dag 1: indien je zin en tijd hebt: afrijden in Coquelles en de D940 volgen naar Boulogne-sur-Mer. Via Cap Blanc-Nez, Wissant, Cap Gris-Nez, Wimereux. Vind ik altijd een leuke baan om te rijden. Boulogne-sur-Mer heb je een een groot aquarium, schijnt de moeite te zijn, zelf nog niet geweest. Wandeling in de oude stad is ook eens leuk.
dag 4 tem 7. Misschien 1 (of 2) centralere plaats nemen zodat je niet iedere keer moet "verhuizen"?
 
Aha, die D940 ziet er idd leuker uit!

En tis echt de bedoeling dat we doorreizen eigenlijk. Qua timing kan het bv zijn dat we ergens langer willen blijven of net niet. Er is veel marge ingerekend. Tis echt met de mindset van 'alles kan, niets moet' en dat we ons niet willen binden aan een te strak schema. Beetje rijden, stopke, beetje rijden, stopke... etc :)
 
Nausica is wel de moeite maar niet doen op zo'n rondreis, verlies je toch al gauw 3u mee.
Lijkt me mooie rondrit, alhoewel je Rouen veel tijd aandoet (vonden wij geen mooie stad) maar bon, jullie zijn flexibel, er is daar genoeg rond ook.
Punt 7/8 zeggen mij niets, wil wel graag een verslag met wat foto's nadien.
Had nog getwijfeld om Cherbourg te zeggen maar daar is er niet veel te zien eigenlijk ( was de duitboot basis van de duitsers )

Voor wanneer ist?
 
Normaal vertrekken we maandag 19 juli :)
Cherbourg niet gekozen omdat in dat 'uitsteeksel' niet echt iets interessants te zien/doen is.
Punt 7-8 is echt zo het onbekende binnenland, Suisse Normande en dergelijke. Is onbekend terrein voor mij, maar dat maakt het ook zo interessant. Normandië is niet enkel de kustlijn :D
 
Ziet er al een mooie route uit, ik zou persoonlijk iets meer tijd in plannen voor de eerste 5 haltes. Er is ontzettend veel te zien in de dorpen, stranden en duinen. Daar verlies je vaak het meeste tijd ook om van punt naar punt te gaan, het is daar allemaal groter dan het op kaart lijkt.

Ik denk dan aan de tussendorpen zoals; Saint-Laurent-Sur-Mer, Port en Bessin, Longues-Sur-Mer, Arromanches-Les-Bains, Vierville-Sur-Mer, Point-Du-Hoc (zeker niet overslaan!), etc..
Het is een algemene rode draad en ik heb niet alles erop gezet van kleine tussenhaltes. Zoals bv tss Honfleur en Caen zit er Deauville, Villers-sur-Mer, Cabourg, ...

Tussen Bayeux en Saint-Lô gaan we zeker passeren langs Saint-Laurent-sur-Mer en Pointe Du Hoc :)
 
Ik heb nu precies goesting om terug te gaan.. Heb de WO II microbe te pakken gekregen toen ik 2-3 weken rond Normandië ging als 7 jarige. In 2014 ben ik daar terug heen gegaan toen was ik al wat ouder maar toch ook nog met de ouders. Zou het graag ook eens alleen gaan doen, ik spendeer liever mijn tijd in de slagvelden dan in de museums.

Ook kan ik zeker aanraden om de "The World at War" documentaire van 1973 met 26 episodes te zien. Daar vind je enorm veel uniek beeldmateriaal en een heel uitgebreid overzicht van begin tot einde. Saving Private Ryan ook zeker nog eens de moeite om te kijken op hotel als je daar bent. Moest je een kortere documentaire willen zien is "World War 2 Apocalypse" 6 episodes zeker ook een aanrader.

Altijd leuk om op de stranden te wandelen en alles te kunnen linken aan wat je hebt gezien/geleerd tijdens die documentaires.

Edit: ik lees net dat TS het beperkt wilt houden qua WO II dingen. Oops :tongue:
In deze topic mag alles van Normandië komen hoor. Is zeker interessante informatie voor de WOII-liefhebbers :)
 
Ook kan ik zeker aanraden om de "The World at War" documentaire van 1973 met 26 episodes te zien. Daar vind je enorm veel uniek beeldmateriaal en een heel uitgebreid overzicht van begin tot einde.
Dat is een documentairereeks die echt wel uniek is. Bevat standpunten van alle kanten en laat ook Duitse overlevenden aan het woord zoals Albert Speer en Karl Dönitz. Maar het is echt wel zware, heel zware kost. Ik weet niet of ik de reeks helemaal heb uitgekeken, maar er waren afleveringen bij waar ik letterlijk ziek van werd. The Great War is trouwens ook zo'n reeks die gaat over WOI en is ook een zware aanrader.

Tussen Bayeux en Saint-Lô gaan we zeker passeren langs Saint-Laurent-sur-Mer en Pointe Du Hoc :)
Pointe du Hoc vond ik wel een aanrader.
 
Dat is een documentairereeks die echt wel uniek is. Bevat standpunten van alle kanten en laat ook Duitse overlevenden aan het woord zoals Albert Speer en Karl Dönitz. Maar het is echt wel zware, heel zware kost. Ik weet niet of ik de reeks helemaal heb uitgekeken, maar er waren afleveringen bij waar ik letterlijk ziek van werd. The Great War is trouwens ook zo'n reeks die gaat over WOI en is ook een zware aanrader.


Pointe du Hoc vond ik wel een aanrader.
Pointe Du Hoc bezocht als ik klein was. Zo in een grote diepe krater staan, maakt je enorm klein en dat beeld blijft tot op vandaag hangen in mijn hoofd. Zal mss ook een eye-opener zijn voor mn vriendin :)
 
Laatst bewerkt:
Pegasus Bridge Memorial niet vergeten. Er is daar een klein museum bij met enkele voertuigen en is zeker de moeite. Ook de kleine wandeling buiten met de exacte plaatsen waar de eerste para's geland zijn in hun gliders. In een uurtje heb je het gezien maar vond ik één van de betere plaatsen die we bezocht hebben. Daarnaast zeker de Longues sur Mer battery, ligt op "privé-land" en dus geen officieel museum maar toch één van de best bewaarde sites.
 
Ik vond pourville mooi, daar nog gezwommen in de zee. Zeer mooie kust, wel keien. Dat is Haute Normandie. Vroeger deden we dat allemaal met de camper, helaas is deze verkocht.
 
https://www.tracesofwar.com/sights/1168/Iron-Mike-Memorial.htm zou ook een indrukwekkend standbeeld zijn

Iemand een site/idee waar je bepijlde wandelingen kan vinden. Zoek iets van een 10-15km (gemiddelde moeilijkheid). Liefst in een bos/natuur. Geen stadswandeling en ook niet langs de kust (tenzij deze zeer de moeite is en geen rekening moet houden met eb en vloed). Tussen Bayeux-Carentan-SaintLo-Falaise-Caen.
Met GPS moet het misschien ook wel lukken (heb een fietsGPS die je kan instellen op wandelingen, maar nog nooit zo gebruikt).
 
Als je graag een cider drinkt zeker eens een boerderij bezoeken of route de cidre fietsen.

De eerste 2 heb ik bezocht en echte aanraders zowel qua bezoek als smaak. Prijs/kwaliteit heel lekkere ciders en calvados.
 
Terug
Bovenaan