Nieuwe vloer

Ik sluit me voor het grootste deel aan bij @Japser.

Wel is het zo dat wanneer je naar de duurdere, brede laminaten gaat, +-30€/m², het verschil in look met parket wel kleiner wordt.

Dat vind ik overigens wel totale onzin: dat je keramische parket "quasi niet kan onderscheiden van echte parket". Je hebt altijd een voeg, dus daar zie je al meteen aan dat het geen echte parket is. En zoals Japser ook aangeeft, heb je bij parket geen uitzetvoeg nodig, bij keramische vloeren wel, en dat merk je ook soms op. Daarnaast lees ik hier "en tegenwoordig worden de tegels zo realistisch gemaakt dat er zelfs reliëf in zit en je de 'houtstructuur' kan voelen". Parket is redelijk vlak en glad, je voelt wel vaak de lichte houtstructuur, maar bij die keramische parketten wordt dat zo overdreven aangebracht om zich te onderscheiden van gewone keramische vloeren dat het net niet als echte parket aanvoelt. Ik vind het dan ook grappig, "veel mensen die hier komen denken dat dat echt hout is". Dat is omdat je die natuurlijk niet naast echt hout legt. Leg je die 2 naast elkaar, iedereen zal zeggen "oei, ja, ge ziet toch nog wel een groot verschil".

Smaken verschillen uiteraard, maar ik ben echt geen fan, integendeel. Het is zo een trend die imo totaal geen meerwaarde geeft aan een woning en er zelfs afbreuk aan doet.

Wij hebben overigens gelaagde parket gelegd, 25cm breed in de leefruimte en eetplaats en 21cm in de nachthal, slaapkamers en dressing. Wel 3x vernist met zowat de zwaarste vernis, volledig doorschijnend dus niet te zien maar je mag wel je parket gewoon dweilen en vuil gaat daar meteen af zoals bij een tegel. Keuken en badkamer lag reeds een vloer (natuursteen), inkom hebben we een soort kleine keramische kerktegel gelegd.
 
Wij hebben een hond die letterlijk overal pist, vooral ‘s nachts. Dat zal zijn invloed hebben op de keuze. Zijn er opties die wegvallen? Ik vraag het liever hier, want een verkoper zal altijd zeggen: oh dat is geen enkel probleem, gewoon met een vodje erover!

Parket al zeker niet denk ik?
Zoals gezegd, gevernist parket kan daar tegen. Maar dit gaat wel een beetje ten koste van de looks, tenzij je graag gevernist hout ziet.
Wel rekening houden met hoe het parket in elkaar zit, want als die pis uiteindelijk toch onder het parket geraakt kan dat ook weer voor problemen zorgen.
En geolied parket kan er in principe ook tegen, maar voor een korte periode. Dus als het eens zou gebeuren net voor je gaat slapen en je ziet het pas in de ochtend, bestaat de kans er in dat je de vlek niet meer weg krijgt.
Als je vloerverwarming hebt moet er nog een ontkoppelingsmat leggen onder de tegels als een van de zijdes groter is als 60cm of totaal >3600cm² (dit moet ik is exact opzoeken in een technische fiche van het wtcb)

Die ontkoppelingsmat kost nog eens 25€/m²
Ontkoppelingsmat hoeft tegenwoordig niet meer, je hebt blijkbaar flexibele lijm (als ik het mij goed herinner) daarvoor. Onze aannemer en het bedrijf die de vloer verkocht waren hier beiden nog niet van op de hoogte, anders hadden we wellicht keramisch parket gelegd.
Want de prijs met die ontkoppelingsmat scheelde echt wel gigantisch veel geld, terwijl met die lijm was die meerprijs verwaarloosbaar.
Maar uiteindelijk zijn we toch blij dat we voor vinyl parket gegaan zijn.

Overigens, wie voor parket gaat. Kies liever voor de duurdere parket soorten, die zijn veel robuuster dan de goedkopere. Anders ben je misschien beter af met de alternatieven.
We hebben zelf al ervaring met het verschil tussen goedkopere (25-50 euro/m2) en duurdere (80+/m2) en je merkt wel het verschil heel duidelijk in krasbestendigheid.
 
Ik sluit me voor het grootste deel aan bij @Japser.

Wel is het zo dat wanneer je naar de duurdere, brede laminaten gaat, +-30€/m², het verschil in look met parket wel kleiner wordt.

Dat vind ik overigens wel totale onzin: dat je keramische parket "quasi niet kan onderscheiden van echte parket". Je hebt altijd een voeg, dus daar zie je al meteen aan dat het geen echte parket is. En zoals Japser ook aangeeft, heb je bij parket geen uitzetvoeg nodig, bij keramische vloeren wel, en dat merk je ook soms op. Daarnaast lees ik hier "en tegenwoordig worden de tegels zo realistisch gemaakt dat er zelfs reliëf in zit en je de 'houtstructuur' kan voelen". Parket is redelijk vlak en glad, je voelt wel vaak de lichte houtstructuur, maar bij die keramische parketten wordt dat zo overdreven aangebracht om zich te onderscheiden van gewone keramische vloeren dat het net niet als echte parket aanvoelt. Ik vind het dan ook grappig, "veel mensen die hier komen denken dat dat echt hout is". Dat is omdat je die natuurlijk niet naast echt hout legt. Leg je die 2 naast elkaar, iedereen zal zeggen "oei, ja, ge ziet toch nog wel een groot verschil".

Smaken verschillen uiteraard, maar ik ben echt geen fan, integendeel. Het is zo een trend die imo totaal geen meerwaarde geeft aan een woning en er zelfs afbreuk aan doet.

Wij hebben overigens gelaagde parket gelegd, 25cm breed in de leefruimte en eetplaats en 21cm in de nachthal, slaapkamers en dressing. Wel 3x vernist met zowat de zwaarste vernis, volledig doorschijnend dus niet te zien maar je mag wel je parket gewoon dweilen en vuil gaat daar meteen af zoals bij een tegel. Keuken en badkamer lag reeds een vloer (natuursteen), inkom hebben we een soort kleine keramische kerktegel gelegd.
Ah eindelijk nog iemand die niet voor die 'keramische parket' is. Ik heb al hele dure en goed gelegde gezien.. trekt in mijn ogen op geen kloten.

Ofwel legt ge echte parket ofwel pakt ge ne tegel, maar probeer niet hout op steen te laten lijken en vice versa :p
 
Zoals gezegd, gevernist parket kan daar tegen. Maar dit gaat wel een beetje ten koste van de looks, tenzij je graag gevernist hout ziet.
Wel rekening houden met hoe het parket in elkaar zit, want als die pis uiteindelijk toch onder het parket geraakt kan dat ook weer voor problemen zorgen.
En geolied parket kan er in principe ook tegen, maar voor een korte periode. Dus als het eens zou gebeuren net voor je gaat slapen en je ziet het pas in de ochtend, bestaat de kans er in dat je de vlek niet meer weg krijgt.

Ontkoppelingsmat hoeft tegenwoordig niet meer, je hebt blijkbaar flexibele lijm (als ik het mij goed herinner) daarvoor. Onze aannemer en het bedrijf die de vloer verkocht waren hier beiden nog niet van op de hoogte, anders hadden we wellicht keramisch parket gelegd.
Want de prijs met die ontkoppelingsmat scheelde echt wel gigantisch veel geld, terwijl met die lijm was die meerprijs verwaarloosbaar.
Maar uiteindelijk zijn we toch blij dat we voor vinyl parket gegaan zijn.

Overigens, wie voor parket gaat. Kies liever voor de duurdere parket soorten, die zijn veel robuuster dan de goedkopere. Anders ben je misschien beter af met de alternatieven.
We hebben zelf al ervaring met het verschil tussen goedkopere (25-50 euro/m2) en duurdere (80+/m2) en je merkt wel het verschil heel duidelijk in krasbestendigheid.

Zoals gezegd, je hebt vernis die je totaal niet ziet, deze hebben wij gebruikt. Is wel wat werk om aan te brengen, moet in 3 keer, maar het maakt je parket zoveel onderhoudsvriendelijker.

En idd, er zijn installateurs die zeggen dat met een bepaald soort lijm ontkoppelingsmatten niet nodig zijn, maar toch blijft het WTCB deze voorschrijven. Wanneer je later problemen krijgt dan gaat men zich steeds bij betwisting beroepen op de regels van het WTCB en dan heeft die installateur het vlaggen, tenzij hij kan aantonen dat je expliciet gevraagd hebt om geen matten te gebruiken.
 
Ah eindelijk nog iemand die niet voor die 'keramische parket' is. Ik heb al hele dure en goed gelegde gezien.. trekt in mijn ogen op geen kloten.

Ofwel legt ge echte parket ofwel pakt ge ne tegel, maar probeer niet hout op steen te laten lijken en vice versa :p
100% akkoord! Ik vind het echt affreus en überkitscherig.
 
Ah eindelijk nog iemand die niet voor die 'keramische parket' is. Ik heb al hele dure en goed gelegde gezien.. trekt in mijn ogen op geen kloten.

Ofwel legt ge echte parket ofwel pakt ge ne tegel, maar probeer niet hout op steen te laten lijken en vice versa :p
Wij hebben dat in badkamer en als terras

In woonkamer zou ik het ook niet plaatsen
 
Weinig mensen met kurk hier precies.

Epoxy vloer is ook nog een optie. Heb ik nog niet voorbij zien komen denk ik.
 
Ok, bedankt voor de reacties!!

Voorlopig keramische tegels voor beneden en laminaat boven. We gaan verder op onderzoek. Een paar winkels bezoeken enzo 😒
 
Ok, bedankt voor de reacties!!

Voorlopig keramische tegels voor beneden en laminaat boven. We gaan verder op onderzoek. Een paar winkels bezoeken enzo 😒
Van welke regio ben je?

Hier ben ik gaan kiezen, snel kunnen kiezen, ze leveren ook aan huis indien gewenst en ook de grote merken aan minder grote prijzen binnen. 😇
 
Moeilijk te zeggen want er zijn zoveel verschillen mogelijk. Heb deze week offerte binnen gekregen voor tegel en parket te laten plaatsen.

Parket
Grosso modo 2 vormen in
  1. Volledige houten planken (afhankelijk van de houtsoort, middelmatige prijs tot extreem duur)
  2. geperst hout met fineerlaag op (4,5,6,... mm)

Optie 1 wordt nog maar weinig geplaatst omdat de kostprijs navenant is en optie 2 is ook beter met vloerverwarming.

Dan kan je het hout op 2 manieren behandelen
  1. Met olie (dient herhaald te worden en is gevoeliger voor krassen)
  2. Met vernis (Robuuster en dient minder herhaald te worden, maar kan een soort van laagje op het hout leggen)

De voordelen van parket tegenover de rest is dat het altijd warm aanvoelt en er geen uitzettingsvoegen moeten zijn. Zeker in grote ruimtes is dit een pluspunt dat laatste want je kan de uitzettingsvoeg niet altijd onder een deur wegsteken.
Prijs voor te laten plaatsen van parket 30€/m².

Parket met fineerlaag kost 50€/m² (deze die wij hebben, kan goedkoper en duurder altijd)

Opmerking 1: er is nog een derde mogelijke behandeling van parket en dat is beits. Beits kan je ook combineren met vernis: impregnerende inkleuring de houtnerf en vervolgens coating met transparante vernis

Opmerking 2: ook voor parket zijn uitzettingsvoegen (onder de plinten) nodig. Parket is hout en hout werkt. Zonder uitzettingsvoegen kan dit bol staan, of aangrenzende tegels losstoten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier toch aan het overwegen om voor de eerste verdieping (slaapkamers) te kijken voor click vinyl. Ook omwille van de dikte & vooral van de niet waterpas draagvloer ... :)
 
Hoe koud voelt keramisch parket aan? Ikzelf heb snel last van koude voeten die maar niet opwarmen zonder kousen of pantoffels. Voorlopig neigen we naar kermaisch parket omwille van het onderhoudsgemak, maar ik vrees dat dit steeds te koud gaat zijn voor mij. Tenzij we natuurlijk vloerverwarming mee integreren?
 
Hoe koud voelt keramisch parket aan? Ikzelf heb snel last van koude voeten die maar niet opwarmen zonder kousen of pantoffels. Voorlopig neigen we naar kermaisch parket omwille van het onderhoudsgemak, maar ik vrees dat dit steeds te koud gaat zijn voor mij. Tenzij we natuurlijk vloerverwarming mee integreren?
Even koud als alle andere keramische tegels
 
Hoe koud voelt keramisch parket aan? Ikzelf heb snel last van koude voeten die maar niet opwarmen zonder kousen of pantoffels. Voorlopig neigen we naar kermaisch parket omwille van het onderhoudsgemak, maar ik vrees dat dit steeds te koud gaat zijn voor mij. Tenzij we natuurlijk vloerverwarming mee integreren?

Even koud als alle andere keramische tegels

Ze maken dat zodanig realistisch, dat voelt even warm als echte parket, ge voelt het verschil quasi niet... :unsure: :smile:
 
Hier met de verbouwing het volgende gedaan:
- Inkom, keuken, eetplaats en zitplaats in keramische tegels met betonlook. Vrij grote tegels genomen van 80x80. De vloerverwarming zorgt ervoor dat het niet koud aanvoelt en het is gemakkelijk in onderhoud. Verlijmd met een speciaal soort lijm waardoor geen ontkoppelingsmat nodig is.
- Badkamer: Mortex. Vooral voor de looks en voelt zacht aan op blote voeten. Ook vloerverwarming.
- Slaapkamers en gang boven: originele houten plankenvloer (opgeschuurd) van vermoedelijk 100 jaar oud. Kraakt lekker ouderwets onder de voeten. Heel charmant, maar wel een pain in the ass om de slaapkamer binnen te sluipen waar uw slecht-slapende kleine ligt. :unsure:
- Bureau: momenteel parket in offertefase. We vinden het prijsverschil tussen volle planken en parket met fineerlaag eigenlijk niet zo heel groot, ook omdat de oppervlakte natuurlijk niet zo groot is. Het kriebelt om dan maar direct "the real deal" te nemen. Zijn er nog voordelen/nadelen waar we rekening moeten mee houden in deze keuze? Kun je een parket met fineerlaag voldoende schuren zonder dat je erdoor zit? Qua onderhoud?
- Terras: momenteel keramische tegels met houtlook in offertefase. Ik wou eerst echt hardhout nemen maar veel mensen hebben me schrik aangejaagd dat zoiets duur is, het veel onderhoud vraagt, het glad is in de winter (mos), planken kunnen kromtrekken, ... En ik vond die tegels met houtlook best wel mooi op het eerste zicht, maar het idee dat het "fake" is blijft wat verzet opwekken bij mij. Wat is jullie mening?
 
Hoe koud voelt keramisch parket aan? Ikzelf heb snel last van koude voeten die maar niet opwarmen zonder kousen of pantoffels. Voorlopig neigen we naar kermaisch parket omwille van het onderhoudsgemak, maar ik vrees dat dit steeds te koud gaat zijn voor mij. Tenzij we natuurlijk vloerverwarming mee integreren?
Als je een goed geisoleerd huis hebt, gaat die vloerverwarming wel het grootste deel van het jaar uit staan. Dus hou daar rekening mee.
Eenmaal die vloerverwarming aan gaat, worden die tegels wel lekker warm.
Voor de rest is dat qua koudegevoel vergelijkbaar met alle andere soorten tegels volgens mij.

@mac-bc Uiteindelijk zit dat allemaal in je hoofd of het de real deal is of niet. Zelf moet ik ook nog wat wennen aan het idee dat je buiten houtlook keramische tegels zou leggen. Maar uiteindelijk gaat dat ook wel eens ingeburgerd geraken en wordt dit zo normaal als binnen nep hout te hebben.
Misschien kan je best eens bij de verdeler vragen of ze ergens een locatie hebben waar dit in gebruik is, zodat je kan zien hoe het er uit ziet zoals het er zou uit zien als het bij jullie zou liggen.
Want in de winkel is dat uiteindelijk allemaal met artificieel licht die niet altijd hetzelfde resultaat oplevert zoals het bij je thuis zou uitzien.
 
Moeilijk te zeggen want er zijn zoveel verschillen mogelijk. Heb deze week offerte binnen gekregen voor tegel en parket te laten plaatsen.

Parket
Grosso modo 2 vormen in
  1. Volledige houten planken (afhankelijk van de houtsoort, middelmatige prijs tot extreem duur)
  2. geperst hout met fineerlaag op (4,5,6,... mm)

Optie 1 wordt nog maar weinig geplaatst omdat de kostprijs navenant is en optie 2 is ook beter met vloerverwarming.

Dan kan je het hout op 2 manieren behandelen
  1. Met olie (dient herhaald te worden en is gevoeliger voor krassen)
  2. Met vernis (Robuuster en dient minder herhaald te worden, maar kan een soort van laagje op het hout leggen)

De voordelen van parket tegenover de rest is dat het altijd warm aanvoelt en er geen uitzettingsvoegen moeten zijn. Zeker in grote ruimtes is dit een pluspunt dat laatste want je kan de uitzettingsvoeg niet altijd onder een deur wegsteken.
Prijs voor te laten plaatsen van parket 30€/m².

Parket met fineerlaag kost 50€/m² (deze die wij hebben, kan goedkoper en duurder altijd)

Betonvloer
Heb ik maar weinig goeds over te zeggen. Is poreus en pakt alles op.
Als je dezelfde look wilt kan je beter naar een PU gietvloer gaan in dezelfde look.

Die laatste heeft geen uitzettingsvoegen, is niet poreus maar kan op termijn wel krassen krijgen (bij huisdieren vooral)

PU vloer offerte was alles in +/- 80€/m² (dit is wel voor een hele verdieping want je zit met een hoge opstartkost. Dus meer m² is goedkoper. )

Tegels
Je hebt natuurtegels (dus uitgesneden uit een steen) en keramische tegels (gebakken in de oven)
  1. Natuurtegels kunnen poreus zijn en krasgevoelig, maar dit hangt eerder van het gesteente af.
  2. Keramische tegels zijn niet poreus en niet krasgevoelig, qua onderhoud echt makkelijk. Daarom dat dit zoveel geplaatst wordt in woningen.
Voordelen van een keramische tegel is dus onderhoudsvriendelijk en tegenwoordig in allerhande formaten en kleuren.
Keramisch parket zijn dus gebakken tegels met de look van hout.

De kostprijs van de tegel hangt af van welke tegel je koopt en de kwaliteit.
De dikte van de tegel speelt een rol.
Elke tegel is niet 100% recht en er zijn bepaalde klasses om te bepalen hoe recht een tegel wel is. De duurdere tegels gaan over het algemeen iets dikker zijn en van klasse I (weinig afwijking)
Die klasse is van belang voor in je leefruimtes bv je wil dat die 4 hoeken exact even hoog liggen.

Als je vloerverwarming hebt moet er nog een ontkoppelingsmat leggen onder de tegels als een van de zijdes groter is als 60cm of totaal >3600cm² (dit moet ik is exact opzoeken in een technische fiche van het wtcb)

Die ontkoppelingsmat kost nog eens 25€/m²

Prijs voor keramische tegels:
Tegel handelswaar: 35€m² (hier vind je wel al een mooie tegel voor, maar je kan altijd zotter gaan)
Plaatsing tegels: 34€/m²
Plaatsing tegels >3600cm² : 59€/m²

Keramisch parket

Zie bij tegels

Is een gebakken tegel met de print van echt parket. Nadeel bij vloerverwarming is de prijs want de planken zijn te groot meestal om zonder ontkoppelingsmat te werken.

Laminaat
Goedkopere variant van parket.
Dit is een plastic bovenlaag met geïmiteerde houtlook op een geperste plaat.

Voordeel is de prijs en de gemakkelijke zelfplaatsing. Zeer slijtvast en kan tegen vocht. Maar je blijft het zien dat het geen echt hout is. Wat veel mensen dus doen is deze plaatsen in de slaapkamers en zolderkamer. Omdat de prijs dan laag blijft en je hier toch niet zo heel veel vertoefd.
Prijs zal rond de 25€/m² zijn voor een deftige. Plaatsingsprijs weet ik niet want ik heb die zelf geplaatst vorige keer. Koop wel de kit met accessoires dan bij. Die is zijn geld waard ;)

Nadeel is dat het een harder contactgeluid geeft en niet warm aanvoelt aan de voeten.



Hopelijk ben je al wat verder geholpen.
Als er mensen nog aanvullingen hebben, zeker doen. Want alle keuzes zijn nog niet gemaakt bij ons :thumb:
Er bestaat ook zoiets als linoleum. Betonlook met makkelijkheid van laminaat en heel milieuvriendelijk blijkbaar.
 
Hier nog een oplossing voor als het zeer goedkoop moet. Soort latex/epoxy achtig laagske rechtstreeks op de versgelegde chape. Ideaal voor kelder of zolder ofzo. Kostte me 160 euro ipv een zo goedkoop mogenlijke tegel. Die zou nog op 1000-1500 komen.

Ps. Het blauw verdwijnt bij drogen, maar je kan ook een migment toevoegen voor kleur.


20211117_164827.jpg20211102_171607.jpg
 
Terug
Bovenaan