Laminaat in inkomhal/gang

utolor.

Well-known member
Ik zou dit weekend willen beginnen aan het leggen van laminaat in onze inkomhal/gang. Nu had ik graag enkele meningen/ideeën over welke legrichting het beste zou zijn en hoe aan te werken bij de voordeur en de andere dorpels.

Onze gang is een L vorm, dus dat maakt dat we de laminaat sowieso een deel van de gang haaks gaan moeten leggen en een deel van de gang in de lengte van de gang. Het lijkt mij dat we aan de voordeur de legrichting moeten hebben die het mooiste oogt, maar welke is dat? Wil je de gang langer laten lijken daar, of net breder? Op internet lees ik dat je best in de richting van natuurlijke lichtinval legt en de enige lichtinval die we in de gang hebben, is van de raampjes in de voordeur. Echter merk ik dat de laminaat die hier al lag, allemaal net haaks op de natuurlijke lichtinval gelegd is en het lijkt mij ook eenvoudiger om aan de voordeur de laminaat dwars te leggen, zodat je daar makkelijk een volle plank met rechte kant tegen de dorpel kan leggen.

Zo kom ik op mijn tweede vraag. Ik hoor altijd dat je een uitzetvoeg moet houden, maar is dit echt nodig aan alle muren + dorpels? Ik zou bijvoorbeeld aan de voordeur graag tot tegen de dorpel leggen, zodat het daar mooi aansluit. Als ik aan de overzijde dan wel een uitzegvoeg houd, is dat dan niet voldoende?

En dan nog een derde vraag: hoe werk je strak af tegen een dorpel waar je met de kopse kant van de planken tegenkomt? Moet je altijd met een overgangsprofiel werken dat over de dorpel heen komt? Ik vind dat namelijk niet echt strak en dan moet ik mogelijk deuren gaan inkorten, terwijl ik de vloer uitgebroken heb om dit net te vermijden. En hoe klik je laminaat in elkaar aan de deur als je aan beide zeiden deuren hebt en je wil de laminaat onder de chambrangs leggen?

Sorry voor de vele vragen, maar heb al heel wat gelezen en filmpjes gezien en ik lees zoveel verschillende dingen, dat ik graag eens enkele meningen over onze situatie wou horen.

Hieronder enkele foto's ter illustratie.

Zicht vanaf voordeur:


Dorpel voordeur:


Hoek gang:


Zicht gang achter de hoek:
 
Voor laminaat heb je toch eindprofielen om de randen mee af te werken, die liggen bijna gelijk met de lalinaat. Die moet je wel samen met de laminaat leggen dus die heb je best al in huis...
Legrichting is persoonlijk. Het tweede stuk gang is nogal donker en smal, ik zou dat optisch verbreden door daar dwars te leggen. Aan de voordeur leg je dan in de lengte.
 
Voor laminaat heb je toch eindprofielen om de randen mee af te werken, die liggen bijna gelijk met de lalinaat. Die moet je wel samen met de laminaat leggen dus die heb je best al in huis...
Over welk soort eindprofielen heb je het dan juist? Als ik eindprofielen zoek, kom ik bvb op zoiets: https://www.gamma.be/nl/assortiment/l-profiel-zelfklevend-aluminium-116-cm/p/B553295

Die kan je gewoon achteraf na het plaatsen van de laminaat op je laminaat kleven, maar dan heb je dus wel een laag bovenop je laminaat waar de deuren waarschijnlijk tegen gaan schuren.

Legrichting is persoonlijk. Het tweede stuk gang is nogal donker en smal, ik zou dat optisch verbreden door daar dwars te leggen. Aan de voordeur leg je dan in de lengte.
Bedankt! Nu gaat het licht in de gang wel altijd automatisch aan door een PIR sensor, dus is het nooit donker in de gang als je er bent.
 
Over welk soort eindprofielen heb je het dan juist? Als ik eindprofielen zoek, kom ik bvb op zoiets: https://www.gamma.be/nl/assortiment/l-profiel-zelfklevend-aluminium-116-cm/p/B553295

Die kan je gewoon achteraf na het plaatsen van de laminaat op je laminaat kleven, maar dan heb je dus wel een laag bovenop je laminaat waar de deuren waarschijnlijk tegen gaan schuren.


Bedankt! Nu gaat het licht in de gang wel altijd automatisch aan door een PIR sensor, dus is het nooit donker in de gang als je er bent.

Ik heb zo een profiel aan de trap boven, die is niet geschikt aan deuren.
Aan de deur (waar laminaat in tegel overgaat voor de badkamer) heb ik een silicone voeg gespoten. Maar dat was in de lengterichting. Op de kopse kant gaat dat nooit mooi zijn.

Maar je hebt sowieso een ander profiel nodig.

Genre:

Is de deur te laag? Mijn buitendeuren hebben ‘borstels’ die het luchtdicht maken als je de klink naar boven drukt.
Als je de klink naar beneden drukt gaan die omhoog en is er best wat plaats onder.
 
Ik heb zo een profiel aan de trap boven, die is niet geschikt aan deuren.
Aan de deur (waar laminaat in tegel overgaat voor de badkamer) heb ik een silicone voeg gespoten. Maar dat was in de lengterichting. Op de kopse kant gaat dat nooit mooi zijn.

Maar je hebt sowieso een ander profiel nodig.

Genre:
Bedankt, zal zo dadelijk eens een kijkje gaan nemen in de Gamma, want het is me niet geheel duidelijk hoe zoiets vastgezet wordt.
Bij de laminaat die er al ligt is aan de dorpels zoiets gebruikt:

Die schuift over de laminaat en zit dan tegen de dorpel aan, maar komt niet over de dorpel. Onze dorpels zijn uit travertin, een zachte natuursteen, en heb dus wat schrik dat zo'n profielen die over de dorpels komen de dorpels gaan beschadigen. Langs de andere kant zijn die profielen die je enkel over de laminaat schuift dan weer niet handig omdat er altijd vuil tussen het profiel en de dorpel kruipt, aangezien er altijd een minimale spleet tussenzit.

Is de deur te laag? Mijn buitendeuren hebben ‘borstels’ die het luchtdicht maken als je de klink naar boven drukt.
Als je de klink naar beneden drukt gaan die omhoog en is er best wat plaats onder.
De deur is best laag, zo'n "geavanceerde" deur met borstels die eruit komen hebben we nog niet. Is de originele deur uit 91. De vloer komt al iets hoger, dus ik heb wat schrik dat het profiel net dat beetje teveel zal zijn. Maar kan het natuurlijk altijd proberen en als het niet lukt, retourneer ik het profiel en zoek ik een andere oplossing.
 
Zo een profiel bedoel ik. In de U kan je een beetje plaats laten als uitzetvoeg. Ik heb die hier gewoon met Tec7 op de vloer geplakt. Je kan de voeg tussen profiel en dorpel altijd nog afkitten ook he
 
Zo een profiel bedoel ik. In de U kan je een beetje plaats laten als uitzetvoeg. Ik heb die hier gewoon met Tec7 op de vloer geplakt. Je kan de voeg tussen profiel en dorpel altijd nog afkitten ook he
Oké, bedankt. Ben net zo'n profielen gaan halen. Wel in Hubo, die van de Gamma zijn omhandig groot om mee te nemen.
 
De laminaat ligt ondertussen, maar nu zijn dus de plinten aan de beurt. Het zijn hardhouten plinten. Schilder ik die gewoon samen met de muren met muurverf, of moet ik die lakken zoals de deuren en chambrangs?
 
Terug
Bovenaan