Nieuwe vloer

Wij hebben boven laminaat gelegd in ons nieuw huis (SOD). Zag er mooi uit in de winkel, maar niet in het huis. We hebben ze weer uitgebroken en op de zolder gelegd. In de plaats ligt er nu echte parket. Ik zou nooit nog laminaat kiezen, ziet er echt wel fake uit imo.

Ik heb wel bij kennissen al vinyl vloeren gezien die ik wel mooi vond.
 
Wij hebben boven laminaat gelegd in ons nieuw huis (SOD). Zag er mooi uit in de winkel, maar niet in het huis. We hebben ze weer uitgebroken en op de zolder gelegd. In de plaats ligt er nu echte parket. Ik zou nooit nog laminaat kiezen, ziet er echt wel fake uit imo.

Ik heb wel bij kennissen al vinyl vloeren gezien die ik wel mooi vond.
Vinyl en laminaat ziet er gewoon krak hetzelfde uit. Volgens mij zit er zelfs geen verschil in die toplaag. Hoe die toplaag er dan uit ziet hangt er van af hoe duur je gaat.
Wil je een zo realistisch mogelijke parketlook, dan ga je bij de duurdere laminaten/vinyl vloeren moeten kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: EmP
Ik had beneden gewoon keramische tegels gedaan en dan den boven keramisch parket. Uiteindelijk toen alles er lag spijt dat ik niet benede ook Keramisch parket had gedaan. Da's echt zo sjiek :eek:
 
Vinyl en laminaat ziet er gewoon krak hetzelfde uit. Volgens mij zit er zelfs geen verschil in die toplaag. Hoe die toplaag er dan uit ziet hangt er van af hoe duur je gaat.
Dat zou best kunnen, en was ook mijn idee, maar dan is het eerder toeval. Wij hadden keus uit de Quickstep vloeren en de enige die we een beetje mooi vonden in de winkel trok op niets als we die effectief hadden gelegd. Dus misschien hadden we gewoon bij andere merken moeten shoppen, of hadden ze de mooiere quickstep vloeren niet in stock. In elk geval, onze parket is fantastisch :love:
 
Ik hoorde laatst iemand over 'vinylparket', zou even warm zijn als parket en ook heel duurzaam.
Nu ken ik er zelf niks van en ben wat gaan opzoeken en kom vanalles tegen, click-vinyl, alpha vinyl, vinyl laminaat... is dat allemaal hetzelfde of hoe zit dat?
 
Ik hoorde laatst iemand over 'vinylparket', zou even warm zijn als parket en ook heel duurzaam.
Nu ken ik er zelf niks van en ben wat gaan opzoeken en kom vanalles tegen, click-vinyl, alpha vinyl, vinyl laminaat... is dat allemaal hetzelfde of hoe zit dat?
Ondanks dat het zeker een goed alternatief is voor echt parket, is het niet even warm. Eenmaal op blote voeten merk je direct het verschil.
 
Ik zie vaak betonvloer terugkomen, maar dat moet dan behandeld worden met een toplaag om niet meer poreus te zijn vermoed ik? Vrienden hebben een betonvloer en ik hoor alleen maar klachten over vlekken.

Ge kunt die laten impregneren. Maar da is geen wondermiddel.

Elke x als onzen hond in huis plast, en ge ziet et ni direct ist prijs.

Idd snel vlekken & onvoorspelbaar voor scheuren.
Ook hier en daar wa putjes.

Als ge ne perfecte vloer wilt moete geen polybeton nemen.

Want sws da al die gebreken bij elke betonvloer voorkomen.
En bij verbouwing = dieper uitgraven
 
- Keuken, gang e.d. beneden: zou ik tegels aanraden (of betonvloer, maar dat moet imho in een strak interieur passen) voor het onderhoudsgemak en betere weerstand tegen vlekken, vuil,...
- Living, slaapkamers, gang boven: vooral iets minder koud, dus parket of laminaat. Living kan je nog oplossen met vloerverwarming, maar voor slaapkamers en gang is dat niet ideaal.
- Bij laminaat wel zien dat het geen soort is die heerlijk veel geluid weergalmt, zeker in een living of een gang is dat op de duur vervelend. In een living kan je nog kiezen voor een tapijt om dat op te lossen (als je daarvoor bent), maar in een gang is dat vaak niet zo evident.
- Badkamer vind ik een moeilijke: tegels of betonvloer is handig qua onderhoudsgemak en weerstand tegen vocht, maar ook weer kouder tenzij je vloerverwarming hebt. Een degelijke laminaat- of kurkvloer die tegen water bestand is, is zeker ook niet mis.
- Garage, wasplaats,...: ook weer tegels of betonvloer. Maar zeker in de garage kan ik alleen maar aanraden van geen te lichte kleur te kiezen, zorgt voor veel extra werk als je vuil van strooizout, banden en remmen binnen brengt met de auto
Meh

1) akkoord
2) gewoon tegel + sloffen / sokken
4) gewoon tegel + handdoek op de grond
5) idem.

Dus oplossing : tegel.
 
Wij hebben een hond die letterlijk overal pist, vooral ‘s nachts. Dat zal zijn invloed hebben op de keuze. Zijn er opties die wegvallen? Ik vraag het liever hier, want een verkoper zal altijd zeggen: oh dat is geen enkel probleem, gewoon met een vodje erover!

Parket al zeker niet denk ik?
 
Voor welke toepassing? Living, badkamer, slaapkamer,...

Kurk is mss ook een optie, wij zijn daar hier super tevreden van. We hebben de laminaat deruit gegooid en vervangen door kurk.
Voor living, badkamer, slaapkamer, keuken, garage, enz… maar ik veronderstel dat het dan niet overal hetzelfde zal zijn 😳

En wtf is keramische parket tov ‘gewone’ parket?
Wat zijn keramische tegels tov ‘gewone’ tegels?

Last but not least: wat is het duurste en wat is het goedkoopste? Betonvloer > parket > tegels > laminaat ?
 
Laatst bewerkt:
Voor living, badkamer, slaapkamer, keuken, garage, enz… maar ik veronderstel dat het dan niet overal hetzelfde zal zijn 😳

En wtf is keramische parket tov ‘gewone’ parket?
Wat zijn keramische tegels tov ‘gewone’ tegels?

Last but not least: wat is het duurste en wat is het goedkoopste? Betonvloer > parket > tegels > laminaat ?
Keramische parket zijn gewoon keramische tegels met 'houtlook' en parketvorm (120 op 30 vc).

En ook daar is groot prijsverschil op
 
Keuken + gang = tegel
living = parket
zolder (o.a. kamer dochter) = laminaat die vroeger op eerste verdieping lag
eerste verdieping (kamers) = kurklaminaat
eerste verdieping (badkamer) = vochtbestendige laminaat

Eigenlijk tevreden over alles. Als je parket neemt, moet je wel tegen krassen etc kunnen, zeker met kinderen. Maar blijft z'n looks en gevoel meehebben, dat parket :).
 
Last but not least: wat is het duurste en wat is het goedkoopste? Betonvloer > parket > tegels > laminaat ?
Moeilijk te zeggen want er zijn zoveel verschillen mogelijk. Heb deze week offerte binnen gekregen voor tegel en parket te laten plaatsen.

Parket
Grosso modo 2 vormen in
  1. Volledige houten planken (afhankelijk van de houtsoort, middelmatige prijs tot extreem duur)
  2. geperst hout met fineerlaag op (4,5,6,... mm)

Optie 1 wordt nog maar weinig geplaatst omdat de kostprijs navenant is en optie 2 is ook beter met vloerverwarming.

Dan kan je het hout op 2 manieren behandelen
  1. Met olie (dient herhaald te worden en is gevoeliger voor krassen)
  2. Met vernis (Robuuster en dient minder herhaald te worden, maar kan een soort van laagje op het hout leggen)

De voordelen van parket tegenover de rest is dat het altijd warm aanvoelt en er geen uitzettingsvoegen moeten zijn. Zeker in grote ruimtes is dit een pluspunt dat laatste want je kan de uitzettingsvoeg niet altijd onder een deur wegsteken.
Prijs voor te laten plaatsen van parket 30€/m².

Parket met fineerlaag kost 50€/m² (deze die wij hebben, kan goedkoper en duurder altijd)

Betonvloer
Heb ik maar weinig goeds over te zeggen. Is poreus en pakt alles op.
Als je dezelfde look wilt kan je beter naar een PU gietvloer gaan in dezelfde look.

Die laatste heeft geen uitzettingsvoegen, is niet poreus maar kan op termijn wel krassen krijgen (bij huisdieren vooral)

PU vloer offerte was alles in +/- 80€/m² (dit is wel voor een hele verdieping want je zit met een hoge opstartkost. Dus meer m² is goedkoper. )

Tegels
Je hebt natuurtegels (dus uitgesneden uit een steen) en keramische tegels (gebakken in de oven)
  1. Natuurtegels kunnen poreus zijn en krasgevoelig, maar dit hangt eerder van het gesteente af.
  2. Keramische tegels zijn niet poreus en niet krasgevoelig, qua onderhoud echt makkelijk. Daarom dat dit zoveel geplaatst wordt in woningen.
Voordelen van een keramische tegel is dus onderhoudsvriendelijk en tegenwoordig in allerhande formaten en kleuren.
Keramisch parket zijn dus gebakken tegels met de look van hout.

De kostprijs van de tegel hangt af van welke tegel je koopt en de kwaliteit.
De dikte van de tegel speelt een rol.
Elke tegel is niet 100% recht en er zijn bepaalde klasses om te bepalen hoe recht een tegel wel is. De duurdere tegels gaan over het algemeen iets dikker zijn en van klasse I (weinig afwijking)
Die klasse is van belang voor in je leefruimtes bv je wil dat die 4 hoeken exact even hoog liggen.

Als je vloerverwarming hebt moet er nog een ontkoppelingsmat leggen onder de tegels als een van de zijdes groter is als 60cm of totaal >3600cm² (dit moet ik is exact opzoeken in een technische fiche van het wtcb)

Die ontkoppelingsmat kost nog eens 25€/m²

Prijs voor keramische tegels:
Tegel handelswaar: 35€m² (hier vind je wel al een mooie tegel voor, maar je kan altijd zotter gaan)
Plaatsing tegels: 34€/m²
Plaatsing tegels >3600cm² : 59€/m²

Keramisch parket

Zie bij tegels

Is een gebakken tegel met de print van echt parket. Nadeel bij vloerverwarming is de prijs want de planken zijn te groot meestal om zonder ontkoppelingsmat te werken.

Laminaat
Goedkopere variant van parket.
Dit is een plastic bovenlaag met geïmiteerde houtlook op een geperste plaat.

Voordeel is de prijs en de gemakkelijke zelfplaatsing. Zeer slijtvast en kan tegen vocht. Maar je blijft het zien dat het geen echt hout is. Wat veel mensen dus doen is deze plaatsen in de slaapkamers en zolderkamer. Omdat de prijs dan laag blijft en je hier toch niet zo heel veel vertoefd.
Prijs zal rond de 25€/m² zijn voor een deftige. Plaatsingsprijs weet ik niet want ik heb die zelf geplaatst vorige keer. Koop wel de kit met accessoires dan bij. Die is zijn geld waard ;)

Nadeel is dat het een harder contactgeluid geeft en niet warm aanvoelt aan de voeten.



Hopelijk ben je al wat verder geholpen.
Als er mensen nog aanvullingen hebben, zeker doen. Want alle keuzes zijn nog niet gemaakt bij ons :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan