Nieuwe vloer

Horse

Well-known member
Wij willen volgend jaar een nieuwe vloer. Zijn er die ervaringen willen delen over parket, laminaat, tegel of betonvloer? We zijn er nog altijd niet aan uit! Ik heb het dan vooral over zaken waar we moeten op letten…
 
Zelf ben ik enorm fan van parket, zeker van dat parket die zo natuurlijk mogelijk uit ziet (geen dikke lagen vernis er op bv). Maar daarbij moet je wel meer opletten voor vlekken. Als je bij een accidentje (met huisdier of baby kunnen lichaamssappen op het parket wel eens voorkomen) moet je er snel bij zijn of het kan een blijvende vlek worden.

Betonvloer heb ik niet echt ervaring mee, kan zeer mooi zijn. Maar vloerverwarming lijkt mij wel een must daarvoor.
Idem voor tegels.
Ik denk dat tegels de meest veilige/robuuste keuze is.

En laminaat is ook altijd wel een veilige keuze en een stuk warmer aan de voeten dan tegels.
 
Voor welke toepassing? Living, badkamer, slaapkamer,...

Kurk is mss ook een optie, wij zijn daar hier super tevreden van. We hebben de laminaat deruit gegooid en vervangen door kurk.
 
Wij hebben geopteerd voor keramische tegel beneden wegens onderhoudsgemak ook omdat we huisdieren hebben (dus parket uitgesloten, en natuursteen is gewoon veel onderhoud waar we geen tijd in willen steken). Het is betonlook tegel geworden met relatief grote glijweerstand en zeer weinig glans. Allemaal dingen waar we extra op gelet hebben.
Boven plaatsen we een waterdichte laminaat op een kurklaagje dat bovenop een akoestische houtvezelplaat ligt, wat op zijn beurt boven de draagvloer met 30cm minerale wol ligt.

Bij laminaat (of vergelijkbaar vinyl/kurk/...; deze hebben de dag van vandaag in alle prijsklasses gelijkaardige uitvoeringen) producten kan je ook commerciële sterktes (voor bvb in winkels) krijgen, lijkt me wel de moeite voor een eerste verdieping. Boven minder, omdat wij daar toch nooit met schoenen of sloefen aan naartoe gaan.
 
Persoonlijk vind ik een tegel veelal ideaal naar onderhoud toe. Hier (oud huis) hebben we beneden op de meeste plaatsen van die ouderwetse geglazuurde tegels, en dat is gewoon een gemak.

Boven hebben we SPC (Stone plastic composite), wat uiteindelijk er uitziet als laminaat maar een kern heeft van "steen" (gelijmde mineralen dacht ik), waardoor het wat duurzamer is en waterdicht. Deze ligt op de oude vinylvloer die eerst aanwezig was.
 
Hier hebben we destijds click-vinyl gelegd in de woonkamer (met een kurken-laag aan de onderkant).

Geen spijt van gehad met de kleine kinderen. Het geluid wordt wat gedempt en het is 'zachter' om op te vallen. Ook best kras/put-bestendig, wat je met parket/laminaat misschien minder hebt (??). En eenvoudig schoon te maken.

Visueel kan het niet op tegen parket of een strakke tegel natuurlijk, maar lelijk is het zeker niet.
 
Hier overal parket met in de badkamer, toiletten, berging en onder het aquarium tegel. Parket is veel warmer (geen vloerverwarming) aan de voeten en ziet er ons insziens veel beter uit. Tegels zijn wel makkelijker te kuisen. Op beiden staan al krassen en op het parket zelfs deuken. Er is ook één parketplank die precies krom aan't trekken is en loskomt maar dat zal wel liggen aan de totale dweeb die 'm gelegd heeft.
 
- Keuken, gang e.d. beneden: zou ik tegels aanraden (of betonvloer, maar dat moet imho in een strak interieur passen) voor het onderhoudsgemak en betere weerstand tegen vlekken, vuil,...
- Living, slaapkamers, gang boven: vooral iets minder koud, dus parket of laminaat. Living kan je nog oplossen met vloerverwarming, maar voor slaapkamers en gang is dat niet ideaal.
- Bij laminaat wel zien dat het geen soort is die heerlijk veel geluid weergalmt, zeker in een living of een gang is dat op de duur vervelend. In een living kan je nog kiezen voor een tapijt om dat op te lossen (als je daarvoor bent), maar in een gang is dat vaak niet zo evident.
- Badkamer vind ik een moeilijke: tegels of betonvloer is handig qua onderhoudsgemak en weerstand tegen vocht, maar ook weer kouder tenzij je vloerverwarming hebt. Een degelijke laminaat- of kurkvloer die tegen water bestand is, is zeker ook niet mis.
- Garage, wasplaats,...: ook weer tegels of betonvloer. Maar zeker in de garage kan ik alleen maar aanraden van geen te lichte kleur te kiezen, zorgt voor veel extra werk als je vuil van strooizout, banden en remmen binnen brengt met de auto
 
Ik zie vaak betonvloer terugkomen, maar dat moet dan behandeld worden met een toplaag om niet meer poreus te zijn vermoed ik? Vrienden hebben een betonvloer en ik hoor alleen maar klachten over vlekken.
 
Ik zie vaak betonvloer terugkomen, maar dat moet dan behandeld worden met een toplaag om niet meer poreus te zijn vermoed ik? Vrienden hebben een betonvloer en ik hoor alleen maar klachten over vlekken.
Zus idem, strakke look maar een klucht voor vlekken.

Hier tegels beneden, vorige huis (échte) quickstep en niet zo tevreden van. Glas laten vallen? Putjes erin. Stoel met wielen? Bovenlaag eraf gesleten.
Raam laten open staan bij slagregen? Bubbels erin.

Nu klikvinyl gekocht, tot nu toe nog geen schade.
 
Beneden tegels, ook in de badkamer en wc boven tegels, de rest laminaat.
In de living heb ik keramische parket liggen, dat ziet eruit als echte parket maar heeft dus het gemak van een tegelvloer wat handig is met huisdieren.
 
Gebruikt voor mijn nieuwe badkamer vorig jaar en zo tevreden van dat het over een maand ook in mijn woonkamer wordt gelegd als vervanging van de huidige (lelijke) grote witte tegels: keramisch parket.
De warme uitstraling van een houten vloer met het gebruiksgemak van een keramische tegel. Het enige verschil is de voeg maar die wordt in een passende kleur gevoegd en na een tijdje zie je dat zelfs niet meer...en tegenwoordig worden de tegels zo realistisch gemaakt dat er zelfs reliëf in zit en je de 'houtstructuur' kan voelen.

Tip: als je een oude vloer uitbreekt en een nieuwe legt: mocht het er nog niet in liggen, isoleer je vloer dan meteen ook met drukvaste isolatie (als het een benedenverdieping betreft uiteraard).
 
Betonvloer zou ik niet aanraden. Ik ken 5 mensen die dat hebben en daar immens spijt van hebben. Vlekken / barsten.
Zelf heb ik een keramische tegel met houtimitatie en met reliëf. Ge ziet amper dat dat een tegel is, veel mensen die hier komen denken dat dat echt hout is. Gebruiksvriendelijk en geen miserie met vlekken... ik zou t sowieso terug nemen.
 
- Keuken, gang e.d. beneden: zou ik tegels aanraden (of betonvloer, maar dat moet imho in een strak interieur passen) voor het onderhoudsgemak en betere weerstand tegen vlekken, vuil,...
- Living, slaapkamers, gang boven: vooral iets minder koud, dus parket of laminaat. Living kan je nog oplossen met vloerverwarming, maar voor slaapkamers en gang is dat niet ideaal.
- Bij laminaat wel zien dat het geen soort is die heerlijk veel geluid weergalmt, zeker in een living of een gang is dat op de duur vervelend. In een living kan je nog kiezen voor een tapijt om dat op te lossen (als je daarvoor bent), maar in een gang is dat vaak niet zo evident.
- Badkamer vind ik een moeilijke: tegels of betonvloer is handig qua onderhoudsgemak en weerstand tegen vocht, maar ook weer kouder tenzij je vloerverwarming hebt. Een degelijke laminaat- of kurkvloer die tegen water bestand is, is zeker ook niet mis.
- Garage, wasplaats,...: ook weer tegels of betonvloer. Maar zeker in de garage kan ik alleen maar aanraden van geen te lichte kleur te kiezen, zorgt voor veel extra werk als je vuil van strooizout, banden en remmen binnen brengt met de auto
Wij hebben gewoon overal klikvinyl gelegd, in de keuken, wasplaats, toilet... Enkel badkamer hebben we keramische tegels.
Eigenlijk zeer krasbestendig en kan ook goed tegen vallende objecten.
We hebben wel een duurder type genomen, waarvan de 'plastic' toplaag groeven heeft en die groeven volgen ook de print die er op staat. Dus puur qua looks lijkt het wel echt op parket.
Maar eenmaal je er aan voelt of op blote voeten loopt merk je natuurlijk dat het geen parket is, maar dan moet je parket leggen als je dat absoluut wilt.

Als we ooit nieuwe vloer gaan leggen, zal het vermoedelijk wel een combinatie van parket en tegels worden. Aangezien we in het toilet en wasplaats geen parket zouden willen.
 
Ik zie vaak betonvloer terugkomen, maar dat moet dan behandeld worden met een toplaag om niet meer poreus te zijn vermoed ik? Vrienden hebben een betonvloer en ik hoor alleen maar klachten over vlekken.

Hebben met het werk vroeger zo ooit eens een app gehuurd met een betonnen trap die door tijdsgebrek niet gecoat was. Had dan iemand rode wijn op gemorst en de verhuurder vroeg 15 000 euro schadevergoeding (geen grap). :D
 
Hier hebben we destijds click-vinyl gelegd in de woonkamer (met een kurken-laag aan de onderkant).

Geen spijt van gehad met de kleine kinderen. Het geluid wordt wat gedempt en het is 'zachter' om op te vallen. Ook best kras/put-bestendig, wat je met parket/laminaat misschien minder hebt (??). En eenvoudig schoon te maken.

Visueel kan het niet op tegen parket of een strakke tegel natuurlijk, maar lelijk is het zeker niet.
Hydrocork van Wicanders?
Hebben met het werk vroeger zo ooit eens een app gehuurd met een betonnen trap die door tijdsgebrek niet gecoat was. Had dan iemand rode wijn op gemorst en de verhuurder vroeg 15 000 euro schadevergoeding (geen grap). :D
Lol, heeft iemand dat dan betaald?
 
Huis gekocht met steentapijt, overal. Wat een merde. Hebben nu in living, keuken en berging een parkettegel op het steentapijt laten leggen, binnenkort de gang, wc onder en de vrouw haar praktijk betonlooktegel.

Later waarschijnlijk ook nog boven de badkamer en wc boven. En ooit nog een andere vloer op de trap, nachthal en slaapkamers.
 
Huis gekocht met steentapijt, overal. Wat een merde. Hebben nu in living, keuken en berging een parkettegel op het steentapijt laten leggen, binnenkort de gang, wc onder en de vrouw haar praktijk betonlooktegel.

Later waarschijnlijk ook nog boven de badkamer en wc boven. En ooit nog een andere vloer op de trap, nachthal en slaapkamers.
Geweldig toch hoe de Vlamingen verbouwen: gewoon vloer op vloer op vloer!
 
Terug
Bovenaan