Musea

exCite

Supermoderator
Crowdfunder FE
Heb je recent een museum bezocht en wil je je ervaring delen of ben je op zoek naar ervaringen van anderen omdat je binnenkort een bezoekje op de planning hebt staan, of wil je gewoon discussiëren/praten over verschillende musea en wat daar interessant (of net niet) is?

Dan ben je in deze thread meer dan welkom!

Voor de frequente museumbezoeker kan deze zeker interessant zijn (toegang tot meer dan 220 musea voor 59 euro):
Met dank aan @clercqie
 
Laatst bewerkt:
In de kerstvakantie eindelijk naar het heropende KMSKA in Antwerpen! Toen ik daar woonde ben ik wel vaak naar musea geweest. Rockox-Snijders was mijn favoriet, maar kudo's aan Red Star Line museum, Mayer van den Bergh, Plantin-Moretusmuseum en FOMU.
 
In de kerstvakantie eindelijk naar het heropende KMSKA in Antwerpen! Toen ik daar woonde ben ik wel vaak naar musea geweest. Rockox-Snijders was mijn favoriet, maar kudo's aan Red Star Line museum, Mayer van den Bergh, Plantin-Moretusmuseum en FOMU.
KMSKA staat hier ook de "to do" lijst.

Recent nog eens naar Plantin-Moretus geweest, blijft interessant en pluspunten omdat er net iemand voor kwam doen hoe dat drukken nu net werkte vroeger en mijn kinderen zo'n druk mee naar huis kregen. Extra leuk is natuurlijk dat er toffe cafeetjes op de vrijdagmarkt zijn!

De Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience is ook absoluut de moeite vond ik, mede omdat we een heel goeie gids hadden en dat wij de tour deden met de Nottebohmzaal, die absoluut geweldig is.

Rubenshuis staat hier ook nog op de planning, iemand dat al bezocht en is dat de moeite?
 
Rubenshuis jaren geleden bezocht en dat is inderdaad wel de moeite, maar die sluit begin volgend jaar voor een lange periode. Benieuwd naar de heropening in 2027.

Nottebohmzaal is inderdaad prachtig, daar ben ik eens geweest voor een lezing.
 
Museum van Buuren en Villa Empain in Brussel. Beiden zijn Art Deco parels op 35minuten wandelen van elkaar. Erg onder de indruk van zowel interieur als exterieur. Villa Empain wordt meestal gecombineerd met een kunsttentoonstelling.
 
De musea die ik dit jaar heb bezocht:

- Chocolate Nation: een zogenaamd 'experience museum' wat eigenlijk meer voor toeristen met (kleine) kinderen bedoeld is, de toegangsprijs van bijna twintig euro is veel te duur
- Muziekinstrumentenmuseum (MIM): is wel een dikke aanrader, zelfs als je geen echte muziekliefhebber bent. Het gebouw zelf loont ook wel de moeite.
- Z33: Tja, ik denk dat moderne kunst toch echt niet voor mij is weggelegd
- Het Rubenshuis: Interessant voor (maximaal) een half uurtje, maar ook hier is de toegangsprijs ontzettend duur voor wat het is
 
De musea die ik dit jaar heb bezocht:

- Chocolate Nation: een zogenaamd 'experience museum' wat eigenlijk meer voor toeristen met (kleine) kinderen bedoeld is, de toegangsprijs van bijna twintig euro is veel te duur
- Muziekinstrumentenmuseum (MIM): is wel een dikke aanrader, zelfs als je geen echte muziekliefhebber bent. Het gebouw zelf loont ook wel de moeite.
- Z33: Tja, ik denk dat moderne kunst toch echt niet voor mij is weggelegd
- Het Rubenshuis: Interessant voor (maximaal) een half uurtje, maar ook hier is de toegangsprijs ontzettend duur voor wat het is
Chocolate Nation ook al gedaan (met de kinderen) en vond dat nog wel tof.
Heb voor binnenkort in de voormiddag het Rubenshuis geboekt en in de namiddag KMSKA. Ik heb een A-kaart en mijn vrouw een lerarenkaart, dus het Rubenshuis kost ons maar 8 euro voor ons 2 samen.
 
Zijn er eigenlijk musea waar je eens iets mag aanraken (waar dat logischerwijs mogelijk zou zijn). Ik ben naar het designmuseum geweest in Gent enkele jaren geleden, met een expo over moderne materialen (compsieten zoals carbon). Daar stonden tafels vol materiaal, maar ik mocht er NIKS aanraken. Wat voor zin heeft het dan dat die dingen daar liggen denk ik dan.
 
Bij deze vraag om de OP aan te passen met een link naar Museumpass, een absolute meerwaarde imo!

Maakt de drempel om eens een museum of expo te doen zoveel lager.

Zou dit weekend op de valreep nog eens in het MSK moeten geraken, ik had graag de lopende tentoonstelling over Albert Baertsoen meegepikt

Paar weken terug was ik in Berlijn waar we ook verschillende musea hebben gedaan.
- Joods Museum heel indrukwekkend vooral door de architectuur en claustrofobische installaties
- Filmmuseum aan Potsdammer Platz was wat minder. Expo over Werner Herzog, die een cineast is waarin ik me dringend moet verdiepen. Maat die mee was was al grote fan. Maar de expo zelf bevatte weinig info op de plakkaatjes, dus beetje gemiste kans om de mensen te kunnen bijscholen.
- Alte Nationalgalerie op het museuminsel was wel heel indrukwekkend. Beetje het MSK van daar, veel grauwe duistere Duitse Romantiek! Love it 😃 Spotlight expo op het werk van Johann Gottfried Schadow, een heel productieve sculpter aan de Pruise hoven. Check de 'Prinzessinnengruppe'.
 
Bij deze vraag om de OP aan te passen met een link naar Museumpass, een absolute meerwaarde imo!

Maakt de drempel om eens een museum of expo te doen zoveel lager.

Zou dit weekend op de valreep nog eens in het MSK moeten geraken, ik had graag de lopende tentoonstelling over Albert Baertsoen meegepikt

Paar weken terug was ik in Berlijn waar we ook verschillende musea hebben gedaan.
- Joods Museum heel indrukwekkend vooral door de architectuur en claustrofobische installaties
- Filmmuseum aan Potsdammer Platz was wat minder. Expo over Werner Herzog, die een cineast is waarin ik me dringend moet verdiepen. Maat die mee was was al grote fan. Maar de expo zelf bevatte weinig info op de plakkaatjes, dus beetje gemiste kans om de mensen te kunnen bijscholen.
- Alte Nationalgalerie op het museuminsel was wel heel indrukwekkend. Beetje het MSK van daar, veel grauwe duistere Duitse Romantiek! Love it 😃 Spotlight expo op het werk van Johann Gottfried Schadow, een heel productieve sculpter aan de Pruise hoven. Check de 'Prinzessinnengruppe'.
Merci voor de aanvulling, heb het toegevoegd!
 
Vorige zondag het Modemuseum in Hasselt bezocht. Gratis met de Uitpas van Hasselt. Was de laatste dag van tentoonstelling DressUndress over mode en het lichaam. Was wel interessant, niet te lang, en nog wel goede uitleg.


Volgende tentoonstelling gaat over handtassen.

Als je toch in Hasselt bent kun je ook het Jenevermuseum doen. Is er niet zo ver vanaf.

 
Als je eens dagje of half dagje hebt en museum pas zeker in Jubelpark de 3 musea eens doen

Autoworld: Gewoon eens leuk om door te lopen. Half uur is voldoende
Koninklijk legermuseum: Interessant museum, met maar mooie pronkstukken (Briste WWI tank), veel vliegtuigen en interssant stuk geschiedenis over WWII in de pacific, iets dat niet veel oorlogsmuseums in west europa hebben.
Museum kunst & geschiedenis: Recent pas geweest en verschoten, wat er allemaal te zien is. Echt goed museum met zeer diverse aanbod.
Prehistory, egypte, Romeinse tijd, aziatische stammen. Heel divers. Ik vond het eigenlijk een van de betere "Nationale" museums die ik tot nu toe heb gedaan.
 
Onlangs in berlijn het natuurhistorisch museum gedaan maar was eerlijk gezegd een dikke tegenvaller. Akkoord de inkomhal met de grootste dinosaurusskelet is imposant maar daarna valt het als een pudding ineen.
1024px-Giraffatitan_brancai_Naturkundemuseum_Berlin.jpg
 
Terug
Bovenaan