Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tom van Moestuinweetjes begint ook wel erg vroeg met zijn pepers en paprika's. Persoonlijk vind ik het nu ook nog wat te fris om permanent naar buiten te gaan voor die planten.

Je plantjes zien er echt heel goed uit trouwens!

Ik heb 1 peper buiten staan, veel groeien doet die niet, maar ook geen schade ofzo.. Eigenlijk vragen die minima van flink boven 10 graden.

De 200 planten staan in de serre. Morgen nog de laatste uitplanten en serre opkuisen !

(En de kleine serre thuis vullen)

Het experiment is wel duidelijk. Vroeg in de serre en de planten zijn 3x zo groot als die die in potje binnen stonden. Ondanks de koude....

Tom van Moestuinweetjes begint ook wel erg vroeg met zijn pepers en paprika's. Persoonlijk vind ik het nu ook nog wat te fris om permanent naar buiten te gaan voor die planten.

Je plantjes zien er echt heel goed uit trouwens!
Alright, merci! Ik ga ze dus nog gewoon enkele weken in huis laten en begin juni nog eens evalueren.

Gisteren nog wat laatste plantjes gekocht: 3x zoete aardappel, 1x butternut, 1x Uchiki Kuri (pompoen), 2x tomaat 'San Marzano'.
Binnen 1 à 2 weken nog struikbonen zaaien en dat zal het zijn voor dit seizoen denk ik. Ik ben blij voor mijn allereerste keer, tot nu toe blijft het leuk 😁

Hier een coloradokever gespot in de serre :angry: Direct alles nagekeken en nog geen eitjes gevonden, dus ik hoop dat het daarbij blijft. Vorig jaar was het echt een plaag, eerste keer sinds lang dat ik gesproeid had dan.

Zware regenval hier gisteren, komkommer en cucamelon hebben er wel een “klop” van gekregen. Ik hoop dat ze volgende week overleven want die temperaturen 😖

De pompoenen en courgettes had ik met houtsnippers beschermd en dat helpt wel goed tegen opspattende modder.

Nieuwste gewas dat buiten aan het kiemen is is stengelui. Ik heb voor de grap wat wortels gezaaid in mijn moestuinbak, had nog wat plaats over.

Warmoes, bietjes en venkel komen op goeie groeisnelheid ondanks alles… Koolrabi doet het ook uitstekend.

De recente dagen lijken mij wel perfect geweest te zijn voor groentjes hier: afwisselend zon en regen op dezelfde dag. Veel van mijn groentjes hebben een serieuze groeispurt achter de rug. De roosjes beginnen mooi te vormen in mijn broccoli's, eerste rucola geplukt, de venkel, paksoi, mizuna, warmoes, sluimererwtjes en bietjes groeien mooi voort. Bloemzaailingen gaan ook mooi verder (buiten de zinnia die is kapot).

Ook mijn komkommer, meloen, courgette, pompoen en spruiten uitgeplant, ze geven toch geen beter weer de komende dagen en had wat meer plaats nodig binnen.

Hier ook de serre volledig uitgeplant. Komkommer, pepers, aubergine, tomaat, paprika & galiameloen. Ze geven nachttemperaturen van 10 graden, dat is nu ook geen ramp.
Binnenkort me eens aan de "normale" moestuin zetten, daar staan de aardappelen & de prei al uit, maar voor de rest nog maar bitter weinig gedaan. Wat venkel, radijs & sla, maar nog niets van kolen ofzo. Veel te weinig tijd tegenwoordig :p

Bak basilicum buiten wat onderhoud gegeven vandaag en vergeten binnen te zetten... die heeft water genoeg voor de komende 10 jaar :(

Bak basilicum buiten wat onderhoud gegeven vandaag en vergeten binnen te zetten... die heeft water genoeg voor de komende 10 jaar :(
zolang ze geen weken met natte voeten zitten kan dat weinig kwaad ze :) Niet te veel zorgen in maken, ze kunnen wel wat verdragen

Moestuinieren is omgaan met tegenvallers en meevallers, heb ik ondertussen geleerd :)

Tegenvallers:
Mijn lange radijzen zijn wat aan de bittere kant, vermoedelijk door de droge periode in april...
Eén cucamelon bezweken tijdens de hevige regenval en rukwinden van vorig weekend. Nog één in volle grond en één op de reservebank.
Redelijk wat bloemen die afgevallen zijn bij mijn pepers binnen (te warme maxima?) en tomaten buiten (te koude minima?).
Het (ongewenst) onkruid na een dag regenval :unsure:
Eerste batch bonen verkwanseld door ze veel te nat te zetten.
Bietjes gaan zo traag dit jaar :(

Meevallers:
De andere soorten radijzen waren wel lekker, ondertussen weelde aan oogstklare bladgroenten.
Courgettes en pompoenen lijken goed "gepakt" te hebben in volle grond.
Koolrabi groeit heel mooi, venkel ook. Die laatste is nu wel een race tegen de tijd want binnen een maand groot risico op doorschieten.
Stengelui komt mooi op en sneller dan verwacht.
Al véél meer peper- en tomatenvruchtjes in ontwikkeling tov. zelfde periode vorig jaar (wat laat begonnen en peper toen niet getopt).
Komkommer heeft het snertweer voorlopig goed getrotseerd...
Tweede batch bonen komt zeer goed op, les geleerd...

Tegen de eerste helft van juni zal de moestuin "vol" staan :)

Moestuinieren is omgaan met tegenvallers en meevallers, heb ik ondertussen geleerd :)

Tegenvallers:
Mijn lange radijzen zijn wat aan de bittere kant, vermoedelijk door de droge periode in april...
Eén cucamelon bezweken tijdens de hevige regenval en rukwinden van vorig weekend. Nog één in volle grond en één op de reservebank.
Redelijk wat bloemen die afgevallen zijn bij mijn pepers binnen (te warme maxima?) en tomaten buiten (te koude minima?).
Het (ongewenst) onkruid na een dag regenval :unsure:
Eerste batch bonen verkwanseld door ze veel te nat te zetten.
Bietjes gaan zo traag dit jaar :(

Meevallers:
De andere soorten radijzen waren wel lekker, ondertussen weelde aan oogstklare bladgroenten.
Courgettes en pompoenen lijken goed "gepakt" te hebben in volle grond.
Koolrabi groeit heel mooi, venkel ook. Die laatste is nu wel een race tegen de tijd want binnen een maand groot risico op doorschieten.
Stengelui komt mooi op en sneller dan verwacht.
Al véél meer peper- en tomatenvruchtjes in ontwikkeling tov. zelfde periode vorig jaar (wat laat begonnen en peper toen niet getopt).
Komkommer heeft het snertweer voorlopig goed getrotseerd...
Tweede batch bonen komt zeer goed op, les geleerd...

Tegen de eerste helft van juni zal de moestuin "vol" staan :)
Hier ook tegen- en meevallers, maar dat hoort er idd bij. :)

Paar vraagjes voor de ervaren (moes)tuiniers:
- Mijn dochter mocht op school bonenzaadjes laten kiemen, ondertussen zijn die mooi aan het groeien in een 9cm potje. Kan ik op één of andere manier achterhalen of het staakbonen of struikbonen gaan worden? Het blad is vrij klein in vergelijking met de struikbonen die ik aan het opkweken ben..

- Bloemverlies bij pepers, ik heb er nogal wat last van. Gek genoeg heb ik één plant die er meer van last heeft dan andere, ondanks het feit dat ze dicht bij elkaar staan. Zo verlies ik momenteel ongeveer 40% van de uitgebloeide jalapeno bloemen terwijl ik op m'n poblano/ancho die ernaast staat geen enkel verlies heb. Kan het zijn dat dit normaal is omdat het nog vroeg op seizoen is en de plant nog wil doorgroeien?

Zelfde probleem bij de tomaten trouwens, vreemd genoeg hebben enkel mijn 2 grootste planten er last van. Die staan wel buiten dus ik vermoed dat het aan het slechte weer ligt.

Zonet een eerste radijs geoogst: zeer mooie vorm en kleur maar smaak was zéér flets. Bijna smaakloos zelfs.
Iemand enig idee hoe dat kan?

2 jaar geleden heb ik ook eens radijzen gekweekt maar toen in een moestuinbak. Ook toen was de smaak flets, maar dat lag volgens mij aan het feit dat het niet in volle grond was. Dit keer wel, maar dus geen beterschap...

Voorlopig wat werk gemaakt van fruit in de tuin:

- Perzik boom
- Appel boom
- 15-tal aardbei planten in hoge bak --> moet nog stro onder komen
- Blauwe bessen struik
- Jenever bessen struik
- Framboos planten
- Braambes struik

Alles netjes gezet op onze kleine tuin, ik kijk uit naar de oogst! :D

Zonet een eerste radijs geoogst: zeer mooie vorm en kleur maar smaak was zéér flets. Bijna smaakloos zelfs.
Iemand enig idee hoe dat kan?

2 jaar geleden heb ik ook eens radijzen gekweekt maar toen in een moestuinbak. Ook toen was de smaak flets, maar dat lag volgens mij aan het feit dat het niet in volle grond was. Dit keer wel, maar dus geen beterschap...
Ik heb 3 rassen staan, daarvan zijn 2 prima qua smaak (vrij scherp zelfs). De derde (langere radijzen) zijn wat bitter. Kan blijkbaar met de droogte te maken hebben.

Radijzen met fletse smaak heb ik nog nooit van gehoord..

Allereerste 'oogst' (= 1 busseltje radijzen ;p). De andere helft was helaas aangevreten aan de bovenkant door (hopelijk?) muizen :(

Kan moeilijk inschatten wat voor sporen een slak zou achterlaten, maar ik dacht direct aan een knaagdier , maar kan me vergissen uiteraard!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan